Nieuws

Basic-Fit: onze ingebrekestelling werpt haar vruchten af

08 december 2020

Basic-Fit reageert op onze ingebrekestelling, maar lost het probleem niet op van sportievelingen die hun abonnement onmiddellijk willen opzeggen. En we vernemen dat ook andere fitnessketens de rechten van de consument schenden. Problemen? Maak dan direct gebruik van onze Klachtenbox.

Onze ingebrekestelling ten aanzien van Basic-Fit heeft een eerste resultaat opgeleverd:

  • De fitnessketen kondigt aan geen lidgeld meer aan te rekenen tot de heropening van haar fitnesszalen.
  • Leden, wiens rekening onterecht gedebiteerd werd sinds het begin van de tweede lockdown, kunnen genieten van een terugbetaling verrekend via hun toekomstige maandgelden (over een periode van zes maanden vanaf de heropening van de zalen).

Maar niet alle problemen zijn hiermee verholpen.

Annulatie altijd mogelijk

De aangekondigde maatregelen zijn geen oplossing voor de consumenten die hun fitnesscontract willen beëindigen als gevolg van de maatregelen van de overheid om sportzalen te sluiten.
Tot nu toe ontvingen deze consumenten van Basic-Fit een negatief antwoord, wat ze terecht beklagen. 

Contracten die omwille van overmacht niet worden uitgevoerd, kunnen niet alleen worden bevroren, maar ook worden beëindigd. Met teruggave van hetgeen onverschuldigd betaald is geweest. Niemand kan gedwongen worden om lid te blijven van Basic-Fit. 

Andere betrokken ketens

We vernemen dat ook andere fitnessketens in deze tijden van gezondheidscrisis de rechten van de consument schenden.
Concreet gaat het om Fit Out, Keep Fit, Fitality Clubs en nog enkele andere fitnesscentra. Ook zij mogen zich verwachten aan een ingebrekestelling.

Ben je slachtoffer van deze praktijken? Dien dan een klacht in via onze Klachtenbox. 

NAAR ONZE KLACHTENBOX

Ter herinnering 

Om de verspreiding van het coronavirus in te dammen, heeft de regering strenge maatregelen opgelegd, waaronder een nieuwe sluiting van de fitnesscentra. Bijgevolg konden consumenten sinds 23 oktober niet meer profiteren van hun fitnesslidmaatschap. Veel mensen waren dan ook verbaasd dat hun maandelijks abonnement nog steeds werd aangerekend door Basic-Fit. Bij ons stroomden daaromtrent heel wat klachten binnen.

Ingebrekestelling Basic-Fit

Wij hebben Basic-Fit bijgevolg in gebreke gesteld en gewezen op het feit dat de verplichtingen uit een contract vervallen wanneer de uitvoering ervan onmogelijk is geworden door het optreden van overmacht, wat hier het geval is.

Wij vroegen de keten dus om alle abonnementen en betalingen (of domiciliëringen) op te schorten voor de duur van de quarantainemaatregelen en om de sinds 23 oktober ten onrechte ontvangen maandelijkse betalingen volledig terug te betalen.

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

15 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/12/2020

Basic fit abonnement stopgezet op 2 augustus. Ik moet betlaenb tot 2 oktober omdat dit de opzegging bedraagt. Op hun site staat 4 weken opzeg, Basic fit zegt de volle kalendermaand, stelletje oplichters zijn het

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/12/2020
, Gereageerd:

Hallo Mohamed, dit is zeker niet ok! Daarom raad ik je aan om alvast een gratis klacht bij hen in te dienen via onze klachtenbox: https://bit.ly/2Utp6e8  . Best is dat je voet bij stuk houdt en als je niet tevreden bent met de geboden oplossing kan je onze advocaten bellen op het nummer 02 892 37 05 (elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u) voor verder advies. ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/01/2021
, Gereageerd:

Mijn klacht staat nog steeds open, maar ze reageren blijkbaar niet meer. Ik wordt ingebreke gesteld vanwege 2 maanden zogezegd. Zoals eerder uitgelegd werd het abonnement in juli opgezegd, begin augustus hebben ze bevestigd, maar ze rekenen augustus gewoon aan en beginnen pas 2 maanden opzeg op 1 september. Wat resulteert tot het betalen van september én oktober. September heb ik ondertussen betaald. Maar ze blijven me achtervolgen !

Mijn klacht staat nog steeds open hier.

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/12/2020

Mijn man is lid van Any Time Fitness. Betaald +/- 45€/maand. Ook zij blijven lidgelden innen. Als je vraagt om het innen on hold te zetten, krijg je idd verwijten dat ze zo niet kunnen overleven. Stel me de vraag of ik zelf de domiciliëring niet zou kunnen stopzetten zolang de fitnesscentra gesloten blijven.. Van de 1ste golf hebben we al een tegoed van 24weken (toen was ik ook nog lid). De 2de lockdown is inmiddels ook al 6 weken. Begint aardig op te lopen .. Heb schrik dat als ze de handdoek in de ring gooien we alles kwijt zijn .. Gaat ondertussen toch al over +/- 340€ waar we niks aan gehad hebben...

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/12/2020
, Gereageerd:

Zitten ook bij anytime en vindt het ook niet kunnen da ze lidgeld gewoon blijven innen, van vorige lockdown periode inderdaad nog en tegoedbon van 3 maanden gratis fitness maar als lid zijnde heb je daar niks aan. En de oplossing nu van buiten fitness is ook niet voor iedereen haalbaar. Heb mijn abonnement ook al willen stopzetten

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/12/2020
, Gereageerd:

Beste Wendy, dit is uiteraard niet correct. Als abonnee kan je uiteraard ook een rechtstreekse gratis klacht indienen via onze Klachtenbox: https://bit.ly/2Utp6e8  en mocht je niet akkoord gaan met de geboden oplossing kan je gerust klikken op de link in je klacht om deze te doen toekomen bij onze juridische dienst. Dan kan een van onze advocaten voor jou gaan bemiddelen. ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/12/2020
, Gereageerd:

Hallo Manuela, we hebben er inderdaad weet van dat nog andere fitness centra lidgelden blijven innen hoewel er geen diensten/ prestaties tegenover staan. Twijfel dus niet om van onze klachtenbox gebruik te maken om rechtstreeks bij hen een klacht in te dienen. Ik geef je even de link ernaartoe mee: https://www.test-aankoop.be/klagen of bel gerust onze advocaten op het nummer 02 892 37 05 (elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u). ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/12/2020

Ik ben geen lid van basic fit, maar wel van een ander fitness centrum, Body Works, zij zijn geen keten, maar ook doen zij hetzelfde als alle anderen. De domiciliëring blijft doorlopen en zij geven als argument dat hun leden hun nu moeten steunen. Maar mijn partner en ik betalen wel 80€/maand! Als je berekend dat wij gedurende 6 maand in totaal niet kunnen sporten hebben, dan is dat echt veel geld! Ik heb stevig moeten onderhandelen om mijn abonnement voor 2 maand te bevriezen en via mail heb ik zelfs verwijten gekregen en dat ze daardoor niet kunnen overleven als iedereen stopt met betalen! Maar ze krijgen toch steun van de overheid en hebben ook minder kosten van waterverbruik enz. Ik voel me nu uitgebuit en kan beter mijn dochter nu steunen, die een job in de evenementen sector heeft.

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/12/2020
, Gereageerd:

Beste Vera, andere fitness centra blijven inderdaad lidgelden innen, maar je hoeft je hier niet zomaar bij neer te leggen! Dien alvast een rechtstreekse klacht in via onze Klachtenbox op onze website (Link: https://www.test-aankoop.be/klagen ) om je eisen kracht bij te zetten. Je kan ons ook bellen op het nummer 02 892 37 05 voor verder advies. Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/12/2020

Mijn vriendin was bij basic fit en ze moest het bevriezen maar toch hebben ze het nog van de rekening genomen en daarom heeft ze het Vd week opgezegd en wat nu want de volgende betaling sta al klaar ? Maar ze heeft de doorlopende opdracht gestopt
Wat moete we nu dan doen aub ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/12/2020
, Gereageerd:

Hallo Luc, dit is zeker niet correct ! Ik raad je dan ook aan om je rechten te doen gelden en rechtstreeks een klacht bij hen in te dienen via onze module de Klachtenbox (Link: https://www.test-aankoop.be/klagen ) of bel ons op het nummer 02 892 37 05 (elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u) voor meer info over je rechten als consument. Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/12/2020

normaal sinds 5nov overgestapt van basic fit naar nrg .
basic fit was dus in orde hoewel ik niet alles heb terug gekregen van vorige lockdown.
nu gaat er sinds 5nov wel al 2keer geld af voor nrg gym ook al kan je niet sporten, ik heb het geld dan zelf terug gevorderd via mijn bank app en zal dit blijven doen, doch kan dit naderhand problemen geven met het verbreken van hun regels bijv?

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/12/2020
, Gereageerd:

Hoi Timmy, je kan gerust een terugbetaling vragen voor de teveel betaalde maanden door een klacht bij hen in te dienen via onze Klachtenbox module (Link: https://www.test-aankoop.be/klagen ) . Als er geen oplossing uit de bus komt bel je ons best even op het nummer 02 892 37 05 voor verder advies. ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/06/2020

Er zijn er veel die naar de fitness gaan omdat hun vrienden dit doen en niet kunnen achter blijven om dit dan op de sociaal media te plaatsen en achteraf aan de bar blijven hangen

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/06/2020

Jims heeft een eerlijk deal gesloten “dus wij of tenminste ik ben tevreden

Community

Voeding en Gezondheid

test

Gerelateerde discussies