Nieuws

International Repair Day: “Fabrikanten moeten meer doen”

15 oktober 2021

Veel consumenten vervangen hun hightech-, of huishoudtoestel eerder dan het te repareren. Vaak is het onmogelijk om een bepaald onderdeel zelf te herstellen of lopen de reparatiekosten hoog op. Producenten moeten meer inspanningen leveren om de repareerbaarheid van hun producten te verbeteren. 

Op zaterdag 16 oktober tijdens de jaarlijkse International Repair Day stond ‘repareren’ wereldwijd in de kijker. Te veel apparaten worden immers weggegooid terwijl ze eigenlijk met een eenvoudige herstelling langer gebruikt zouden kunnen worden.

Je toestel herstellen is vaak nog mogelijk

Uit een enquête die we met onze internationale zusterorganisaties hebben gehouden bij tienduizenden consumenten, blijkt dat wanneer een toestel kapot is er in veel gevallen niet eens aan herstelling wordt gedacht. Op het ogenblik van vervanging zou 30 % van de hightechapparaten zoals smartphones, tv's of laptops nog kunnen worden gerepareerd. Een percentage dat zelfs stijgt tot zo’n 43 % voor kleine huishoudtoestellen zoals stofzuigers, espresso- en keukenmachines en tot 50 % voor grote huishoudtoestellen (vaatwasmachines, wasmachines, droogtrommels, koelkasten).

Maar de fabrikant maakt het je aartsmoeilijk

Je wil je toestel niet vervangen maar wel repareren? Dat is vaak een moedige beslissing want je kunt helaas niet alle apparaten herstellen, denk maar aan bluetooth speakers of draadloze koptelefoons. Als de batterij van die toestellen de geest geeft, zit er niets anders op dan je apparaat weg te gooien, ook al zou het nog perfect kunnen werken. Daarnaast gebruiken fabrikanten dikwijls lijm in plaats van schroeven, bijvoorbeeld bij wasmachines. Pogingen om gelijmde onderdelen uiteen te halen, kunnen je apparaat beschadigen. Om het weer in elkaar te krijgen, moet je product dan opnieuw worden gelijmd. Als dit niet correct gebeurt, kan je toestel minder bestand zijn tegen stof of water.

Bovendien zijn sommige reserveonderdelen niet beschikbaar of zodanig duur om je te ontmoedigen hun product te laten repareren, en dan hebben we het nog niet over de hoge herstelkosten die worden aangerekend. Waarom € 850 betalen om jouw tv te laten repareren als je een nieuwe hebt voor nauwelijks € 100 meer? 

Om die redenen hebben we op International Repair Day de fabrikanten opgeroepen om hun producten meer herstelbaar te maken en om rekening te houden met een langere levensduur. Daarnaast moeten producenten de obstakels verminderen voor consumenten die hun producten willen repareren.

Geef ons munitie om vervroegde veroudering te bestrijden

Wij strijden al jaren tegen “vervroegde veroudering”, het (on)bewust beperken van de levensduur van producten of toestellen. Is jouw apparaat te snel onbruikbaar geworden? Meld je defecte product dan via ons platform www.terapkapot.be en maak een groot verschil in de strijd tegen vervroegde veroudering.

Meld je kapotte toestel

 
User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

3 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/10/2021

Ik ging een strijkijzer herstellen en bestelde onderdelen voor de herstelling ter waarde van 3,5€ verzending inbegrepen, en kreeg een brief van Bpost dat ik 18,5€ moest betalen om die zending te kunnen ontvangen.
Waar zijn we mee bezig?

Community

Eco, groen, duurzaam

Gerelateerde discussies