Klant met zonnepanelen krijgt hoge elektriciteitsafrekening: Testaankoop helpt

Onze abonnee, al jarenlang klant bij Octa+, was verrast toen ze haar laatste elektriciteitsafrekening ontving, die aanzienlijk hoog was. Ons lid heeft namelijk zonnepanelen met een capaciteit van 9,3 kW en verbruikt jaarlijks vrijwel de hele productie van de installatie. Desondanks stuurde Octa+ haar een afrekening van € 494, zonder enig verbruik, wetende dat onze abonnee al een maandelijks voorschot betaalde van € 90.
Op 31/12/2021 heeft Octa+ een e-mail gestuurd over de nieuwe bijkomende kost voor eigenaars met zonnepanelen en een terugdraaiende teller, het zogeheten ‘forfait zonnepanelen’. Deze kost zou worden toegepast tegen € 1,50 zonder btw, per maand en per kVA vermogen van de omvormer van je zonnepaneelinstallatie. Als ons lid het hier niet mee eens was, moest zij maar van energieleverancier veranderen.
“Maar als mijn berekeningen kloppen: € 1,50 x € 9,3 KVA = € 19,95/ maand x 12 maanden= € 167,40 excl. BTW/ jaar. Waarom mij dan dit jaar een bijkomende kost van € 744,58 rekenen?”, aldus ons lid.
Bij het nakijken van haar afrekeningsfactuur van het jaar voordien, stelde ze vast dat er een bijkomende kost van € 162 op een jaar werd aangerekend, een bedrag dat min of meer overeenkwam met haar eigen berekening. Hoe dan ook, vond ze het onredelijk om zo’n hoog bedrag te moeten betalen, temeer omdat ons lid geen elektriciteit verbruikte. Sterker nog, ze leverde 400 kWh surplus terug.
Bovendien diende ze de afrekening, die ze ontving op 21/11/2023 vóór 29/11/2023 te betalen, anders zouden er herinneringskosten van € 7,50 in rekening worden gebracht. Ons lid weigerde te betalen en vroeg om hulp en ondersteuning aan Testaankoop.
Testaankoop helpt bij het rechtzetten van de elektriciteitsafrekening
Nadat ons lid om hulp vroeg aan Testaankoop, stuurde onze juridische dienst een e-mail naar Octa+ met de vraag om haar afrekening te corrigeren, maar kreeg in eerste instantie een negatief antwoord van het bedrijf.
Volgens de leverancier wijzigen de tariefvoorwaarden jaarlijks en was het forfait zonnepanelen bij de meest recente hernieuwing van haar contract gestegen van € 1,5 zonder btw naar € 10,60 per maand en per kVA vermogen van de omvormer. Octa+ verwees daarvoor naar de tariefkaart die gedownload kon worden in de online klantenzone.
Testaankoop herinnerde Octa+ vervolgens aan de wettelijke verplichting waarbij de leverancier minstens twee maanden voor het aflopen van een contract voor bepaalde duur de klant moet informeren over het nieuwe contractvoorstel. Daarbij moet de leverancier de klant ook duidelijk uitleggen waarin de nieuwe voorwaarden verschillen van de bestaande overeenkomst. Tegelijkertijd verzoekt hij de expliciete instemming van de klant. Het is dus niet voldoende om louter naar de tariefkaart in de online klantenzone te verwijzen.
Onze abonnee liet ons uiteindelijk weten dat Octa+ haar afrekening heeft herzien heeft en bedankt Testaankoop voor de hulp.
Juridisch advies bij Testaankoop
In conflict met een bedrijf? Neem dan contact op met Testaankoop voor juridisch advies en je consumentenrechten. Geen reactie van het bedrijf? Stuur dan een formele klacht met onze ondersteuning via onze klachtenmodule.
Krijg je geen antwoord van het bedrijf of heb je vragen over je rechten, neem dan telefonisch contact op met onze Juridische Adviesdienst, van maandag tot vrijdag van 9 tot 12.30 uren van 13 tot 17 uur (vrijdag tot 16 uur).