Dossier

Niet tevreden over de wasserij of droogkuis?

04 april 2019
wasserij droogkuis CACET

04 april 2019
Stel dat je pak beschadigd terugkomt van de droogkuis en je geen schadevergoeding krijgt. Dan kun je een beroep doen op een geschillencommissie die de zaak voor € 40 binnen 90 dagen behandelt.

Niemand wil een advocaat in de arm nemen voor een kledingstuk dat in de wasserij of de droogkuis beschadigd of verloren is geraakt. Maar dat betekent niet dat je het erbij moet laten. Je kunt terecht bij de Commissie voor Arbitrage Consumenten en Textielverzorgers (CACET) om het geschil buiten de rechtbank te regelen. 

Die commissie is sinds 2017 door de FOD Economie erkend als gekwalificeerde entiteit voor buitengerechtelijke geschillenregeling. Dit betekent dat ze beantwoordt aan een aantal kwaliteitscriteria inzake onafhankelijkheid, transparantie, financiering enz. 

Wat is het voordeel?

Er zijn vier goede redenen om naar de commissie te stappen in plaats van naar de rechtbank: 
  1. de procedure is goedkoop: je moet slechts € 40 dossierkosten betalen;
  2. de procedure is eenvoudig;
  3. het geschil wordt binnen maximaal 90 dagen behandeld;
  4. je hebt geen advocaat nodig.

Hoe pak je het stap voor stap aan?

1. Als een stuk textiel na de reiniging in de wasserij/droogkuis beschadigd, verkleurd, gekrompen of kwijtgeraakt is, neem dan onmiddellijk schriftelijk contact op met de wasserij/droogkuis en probeer tot een akkoord te komen. 
Aarzel niet om daarvoor gebruik te maken van onze klachtenbox. Door je klacht via ons te versturen oefen je extra druk uit op het bedrijf en help je anderen in gelijkaardige situaties.

NAAR DE KLACHTENBOX

2. Lukt dat niet, controleer dan of de wasserij/droogkuis lid is van de FBT (de Federatie van de Belgische Textielverzorging), want dat is een voorwaarde om de Commissie voor Arbitrage Consumenten en Textielverzorgers (CACET) te kunnen inschakelen. Ruim 60 % is bij de FBT aangesloten. 
Er is trouwens een logo waaraan je kunt herkennen of je voor een probleem met de wasserij/droogkuis bij de CACET terechtkunt: 

logo CACET

 

3. Stel je dossier samen. Vul de vragenlijst van de CACET in, betaal de € 40 dossierkosten en stuur het beschadigde stuk naar de CACET. 

4. Je krijgt een bevestiging als je dossier volledig is. Ook ontvang je de datum waarop de expertise en de zitting zullen plaatsvinden. Op dat moment start de proceduretermijn van maximaal 90 dagen. 

5. Er wordt een expertise uitgevoerd, waarvan je een verslag krijgt via de post of via e-mail. Vóór en tijdens de zitting mag je daarop reageren. 

6. Je wordt uitgenodigd voor de zitting, maar bent niet verplicht om aanwezig te zijn. 

7. De beslissing wordt genomen door het Arbitragecollege, dat bestaat uit een voorzitter (jurist), een arbiter die is aangeduid door Test Aankoop (of een andere verbruikersorganisatie) en een arbiter die is aangesteld door de FBT. 

8. De beslissing wordt je meegedeeld in een proces-verbaal. 

9. In het geval van een veroordeling en de vaststelling van een schadevergoeding moet die binnen een maand na ontvangst van het proces-verbaal betaald zijn. 

10. In het tegenovergestelde geval kun je geen beroep aantekenen tegen de beslissing. 

11. Als je wilt, kun je het beschadigde stuk terugkrijgen.