Verkoper verschuilt zich voor garantie achter fabrikant

Simon Orellana uit Sint-Pieters-Woluwe: “Ik kocht minder dan een jaar geleden een laptop van het merk Lenovo bij Microcity in Brussel. Maar het plastic kader rond het scherm komt los, een fabricagefout dus. Gelukkig val ik nog binnen de wettelijke termijn om de garantie te kunnen inroepen. Ik begrijp niet waarom Microcity wil dat ik me tot Lenovo wend.”
Het antwoord van onze expert
De wettelijke garantie geldt voor een product dat wordt verkocht door een professional aan een consument. Het is wel degelijk de verkoper die de garantie moet bieden, en niet de fabrikant. Voor jou betekent dat dus Microcity. Dring daarom aan bij Microcity. Het klopt dat verkopers zich er in de praktijk meestal toe beperken om het product naar de fabrikant terug te sturen, met de vraag te beslissen of het product nog kan worden hersteld. Maar je mag wel degelijk verwachten dat Microcity daartoe het initiatief neemt.
De wettelijke garantie bedraagt twee jaar. Maar daar is een grote “maar” aan verbonden: het maakt een groot verschil hoe ver de termijn al is opgeschoten:
- Als het gebrek opduikt binnen zes maanden na de levering, wordt ervan uitgegaan dat het reeds bestond op het ogenblik van de levering. Dan geldt de garantie ten top: het is aan de verkoper om de herstelling te laten uitvoeren, en anders moet hij het bewijs leveren dat er bij de levering geen sprake was van het gebrek of dat het gebrek het gevolg is van slecht gebruik door de consument.
- Als die eerste zes maanden echter al voorbij zijn, is het aan jou om te bewijzen dat het product niet conform is met wat je had gekocht en dat het gebrek bij de levering reeds bestond. En dat zal lang niet meevallen. In dit geval kun je bv. proberen te argumenteren dat het niet normaal is dat het kader rond het scherm na minder dan een jaar al loskomt. Maar als de verkoper geen genoegen neemt met die vaststelling, zul je het zeer moeilijk hebben om de wettelijke garantie te laten toepassen. En dan is de enige uitweg die je nog hebt, je rechtstreeks wenden tot de fabrikant, Lenovo, die een eigen garantieregeling aanbiedt. Daar kan een goede verkoper die de dienst-na-verkoop hoog in het vaandel draagt, wel het verschil maken: ook al is hij van oordeel dat je geen argument hebt om op de wettelijke garantie terug te vallen, hij kan wel zelf contact nemen met de fabrikant. Velen doen dat zonder probleem!
Een probleem? Wij kunnen je helpen
Heb je ook een probleem? Aarzel niet om gebruik te maken van onze klachtenbox om je klacht via Test Aankoop te versturen. Hierdoor oefen je extra druk uit op het bedrijf en help je anderen in gelijkaardige situaties.