Dossier

Dieselgate: de lange strijd van Testaankoop tegen de Volkswagen-groep

Disclaimer: dit artikel is niet meer up to date. Voor de laatste stand van zaken verwijzen we door naar https://www.test-aankoop.be/mobiliteit/auto-s/nieuws/akkoord-testaankoop-volkswagen-dieselgate 

Lees meer over de lange strijd van Testaankoop tegen Volkswagen over Dieselgate. In 2016 startten we een groepsvordering om schadevergoeding te verkrijgen voor de slachtoffers van dit wereldwijde schandaal met automotoren waarmee gesjoemeld werd. Waar staat deze juridische strijd vandaag?

11 oktober 2024
dieselgate testaankoop

Dieselgate: de feiten en de omvang van het schandaal

Wat is Dieselgate?

Dieselgate, ook bekend als het schandaal rond de motorfraude of de Volkswagen-affaire, brak in 2015 uit en sloeg in als een bom in de auto-industrie.

Jarenlang knoeide de Volkswagen-groep met de motoren van miljoenen van zijn auto's door middel van software waardoor ze op de testbank veel minder schadelijke uitlaatgassen (stikstofoxide) uitstootten dan wanneer ze daadwerkelijk op de weg reden.

Het gaat om auto's van VW, Audi, Skoda, Seat en Porsche.

Miljoenen consumenten gedupeerd

Consumenten werden belogen over de auto's die ze kochten: ze dachten dat ze veel minder vervuilende auto's kochten dan in werkelijkheid het geval was.

De omvang van het Dieselgate-schandaal was enorm: wereldwijd waren er bijna 11 miljoen voertuigen bij betrokken. In België waren er 320 000 auto's bij betrokken.

Terug naar boven

Groepsvordering gestart tegen Volkswagen in 2016

dieselgate

Gezien de omvang van deze zwendel besloot Testaankoop in 2016 om een groepsvordering te starten tegen de beroemde VW-fabrikant en zijn officiële dealer in België, D'Ieteren. We eisen een schadevergoeding van de VW-groep voor consumenten die zijn opgelicht. 

Hierdoor konden alle consumenten die na 1 september 2014 (de datum waarop de wet op de groepsvordering van kracht werd) een gesjoemeld voertuig kochten, zich inschrijven voor de rechtszaak. En voor consumenten die vóór die datum een voertuig hadden gekocht, voerde Testaankoop een individuele procedure in.

Meer dan 11 000 Belgische consumenten hebben interesse getoond in deze actie onder leiding van Testaankoop.

Terug naar boven

De belangrijkste fasen in de rechtszaak over Dieselgate

Compensatie voor Amerikaanse consumenten, niet voor Europeanen

In april 2017 konden Amerikaanse consumenten rekenen op een schadevergoeding van maximaal 10 000 dollar. Maar voor Europese consumenten kwam er op dat moment niets. Deze onrechtvaardigheid heeft Testaankoop gesterkt in zijn beslissing om door te gaan met zijn class action tegen VW.

Vereniging van Europese organisaties om schadevergoeding te eisen

In september 2017 bundelde Testaankoop de krachten met consumentenorganisaties uit Italië (Altroconsumo), Spanje (OCU) en Portugal (Deco Proteste) om hun campagne tegen Dieselgate te intensiveren en gerechtigheid te eisen.

Samen vertegenwoordigen ze meer dan een miljoen consumenten. Dat is veel gewicht in de schaal leggen om schadevergoeding te krijgen.

Vervolgens hebben consumentenorganisaties in Slovenië, Litouwen, Slowakije en Zwitserland zich ook aangesloten bij de juridische strijd tegen de Volkswagen-groep.

Groepsvordering Testaankoop ontvankelijk verklaard

In december 2017 verklaarde de Brusselse Rechtbank van Eerste Aanleg de groepsvordering van Testaankoop ontvankelijk en koos voor het opt-out systeem. 

In de praktijk betekende dit dat Testaankoop alle Belgische consumenten kon vertegenwoordigen die na september 2014 eigenaar werden van een getroffen auto van de Volkswagen-groep, en niet alleen degenen die zich hadden ingeschreven voor de groepsvordering.

Duitse rechtbank veroordeelt VW tot betaling van schadevergoeding

In mei 2020 beval de hoogste Duitse rechtbank Volkswagen om consumenten die een auto met een gemanipuleerde dieselmotor hadden gekocht, gedeeltelijk te vergoeden. Dit was een sterk signaal in de voortgang van de Dieselgate-zaak, dat door Testaankoop werd verwelkomd.

Andere Europese landen geven consumenten gelijk

In 2021 is het de beurt aan Spanje en Italië om terugbetalingen toe te kennen aan consumenten die door de affaire zijn getroffen. En in 2022 zal ook het Verenigd Koninkrijk VW veroordelen tot het betalen van een schadevergoeding.

VW weigert door Testaankoop voorgestelde verzoening

In november 2022 nodigde Testaankoop de Duitse autofabrikant uit voor een bemiddelingsprocedure voor het Gerecht van Eerste Aanleg in Brussel. We wilden de verandering van CEO binnen de VW Group aangrijpen om vooruitgang te boeken.

Helaas hebben de advocaten van VW aangegeven dat hun cliënt niet wenst in te gaan op dit verzoek. Volkswagen wil niet onderhandelen en wacht verdere procedures af. Testaankoop klaagde vervolgens discriminatie tussen haar klanten aan, waarbij sommigen wel en anderen geen compensatie kregen, ondanks het feit dat iedereen met hetzelfde probleem te maken had.

Overwinning voor Testaankoop: Volkswagen veroordeeld

Op 27 juli 2023 werd Volkswagen door de Brusselse rechtbank van eerste aanleg veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding aan Belgische kopers die het slachtoffer waren van Dieselgate, een historische overwinning voor de consumentenvereniging na jaren van juridische strijd.

Het was een mijlpaal voor de consumentenbescherming in België, maar het proces is nog niet ten einde.

Terug naar boven

Waar staat Dieselgate vandaag de dag?

De huidige status van rechtszaken en groepsvorderingen

Na een juridische strijd van meerdere jaren behaalde Testaankoop in de zomer van 2023 een belangrijke overwinning voor Belgische consumenten die eigenaar zijn (of waren) van een door de Volkswagen Groep gemodificeerd dieselvoertuig.

De rechtbank oordeelde niet alleen dat Volkswagen op grote schaal ongeoorloofde manipulaties had uitgevoerd, maar oordeelde ook dat de betrokken consumenten onder bepaalde voorwaarden recht hadden op een schadevergoeding.

Wanneer krijgen consumenten compensatie?

"Na bestudering van het arrest hebben Testaankoop en Volkswagen - elk met behoud van alle rechten - besloten om samen te bespreken hoe het ten uitvoer moet worden gelegd. Het tijdschema voor terugbetalingen wordt momenteel besproken”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop.

We houden je op de hoogte.

Terug naar boven

Aanbevolen voor jou