Nieuws

Digitale televisie: gedaan met reclame doorspoelen

17 augustus 2021

Door de opkomst van uitgesteld tv-kijken en streamingdiensten kunnen adverteerders via klassieke digitale televisie hun doelpubliek steeds moeilijker bereiken. Na lang onderhandelen beslisten Belgische televisiezenders en operatoren om ook voor opnames en Terugkijk TV een vast reclameblok verplicht te maken.

De reclame-inkomsten van de Belgische televisiezenders staan al enige tijd onder druk. Daarom werd een nieuw reclamemodel ontwikkeld dat die inkomsten moet veiligstellen. Telenet zal als eerste het nieuwe reclamemodel vanaf eind september toepassen. Dit in een eerste fase voor de 250.000 Telenet-klanten die over de nieuwe TV-Box beschikken, goed voor 11% van alle Telenet TV-klanten. Later in 2022 volgen de overige Telenet TV-klanten en de update gebeurt automatisch via de decoder. De klant zelf hoeft niets te ondernemen.

Andere operatoren zoals Orange, Proximus, Scarlet en VOO zullen dit nieuwe reclame-model ook gaan toepassen. Zij communiceerden echter nog niet over hun timing.

Reclameblok van 1 minuut

Wat houdt dat nieuwe reclamemodel nu precies in? Enerzijds zullen opnames van programma’s starten met een reclameblok van één minuut die je niet kunt doorspoelen. De reclameblokken in het opgenomen programma kunnen wel nog steeds doorgespoeld worden. Anderzijds zal je voor Terugkijk TV (programma’s die je tot zeven dagen terug kunt opvragen via je decoder) de reclame in het programma niet meer kunnen doorspoelen.

In een eerste fase zal het nieuwe reclamemodel van toepassing zijn op alle zenders van VTM en Play. In een latere fase zullen Een, Canvas en de Franstalige zenders volgen.

De prijs voor jouw digitale televisie-abonnement zal niet veranderen, maar ter compensatie biedt Telenet Terugkijk TV wel gratis aan al haar TV-klanten aan wanneer die klanten worden overgezet naar het nieuwe model.

Verplichten is niet de oplossing

Test Aankoop betreurt deze beslissing van de Belgische operatoren om dit nieuwe reclame-model te gaan toepassen. Consumenten betalen namelijk reeds een hoge prijs voor hun digitale televisieabonnement. Zij worden nu verplicht om te betalen om reclame te kijken. Er moeten toch innovatievere manier bestaan om als adverteerder jouw boodschap of merk over te brengen op een consument dan bij deze laatste aversie op te wekken door hem of haar te verplichten het reclameblok uit te zitten. Overigens is er helemaal geen garantie dat dit verplichte reclameblok een gunstig effect zal hebben voor adverteerders, want als kijker kan je die 1 minuut nog altijd aanwenden als plaspauze of een bezoekje aan de koelkast. Een alternatief zou kunnen zijn dat Telenet zijn prijzen verlaagt voor mensen die reclame niet kunnen doorspoelen en dezelfde prijs aanhoudt voor de mensen die dat niet willen. Zou komt Telenet beide fronten tegemoet.

Boemerang-effect

Het lijkt ons meer dan waarschijnlijk dat deze verplichting als een boemerang terug in het gezicht van de operatoren zal terechtkomen. Het aantal digitale televisieklanten dreigt zo (nog) sneller af te nemen en de streamingdiensten zullen nog populairder worden. Bij Telenet bijvoorbeeld heb je voor quasi dezelfde prijs van je digitale televisieabonnement met decoder inbegrepen (€ 27,87 per maand) al een Netflix 4K-abonnement (€ 15,99 per maand) en Streamz-abonnement (€ 11,95 per maand).

Daarnaast kun je ook je favoriete programma volgen via de gratis applicaties VRT.NU, VTM Go en Go Play. Dan word je ook verplicht om reclame te kijken (je kan de reclame niet doorspoelen), maar dan betaal je er tenminste niet voor.

Ben je op zoek naar een internetformule om te combineren met je favoriete streamingdienst, maak dan gebruik van onze tariefvergelijker. Blijf je vasthouden aan een telecombundel? Geen probleem, gebruik dan onze tariefvergelijker om de meest voordelige bundel voor jouw verbruik te vinden.

Tariefvergelijker Internet & bundels

User name

Deelnemen aan de discussie

Deelnemen door een vraag of reactie achter te laten

17 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/08/2021

Dit is inderdaad waarom ik geen 'tv' meer kijk. Een combinatie van streaming services is veel interessanter.

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/09/2021
, Gereageerd:

Dat kan inderdaad een oplosing zijn voor heel wat mensen, afhankelijk van waar je interesses precies liggen. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/08/2021

Ik verbaas me echt over het gegeven dat Test Aankoop hier niet forser op reageert. Het betreft hier immers afspraken die gemaakt zijn tussen de verschillende aanbieders.
Vraag is hier echt of die afspraken niet van aard zijn de vrije markt te verstoren en dus simpelweg illegaal zijn.

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/08/2021
, Gereageerd:

Dag Christian, we begrijpen het ongenoegen,toch gaat het hier niet om prijsafspraken, wel om aangepaste gebruiksvoorwaarden. Elk gebruik van een dienst zal verplicht gepaard gaan met het bekijken van een reclame voor de duur van minuut. Een bepaalde werkwijze afspreken, zoals de tv kanalen dit nu hebben bepaald, is geen prijsafspraak. Dit wil uiteraard niet zeggen dat we ons niet kritisch opstellen tov deze #reclamedwang, integendeel. Wij betreuren deze beslissing van de Belgische operatoren om dit nieuwe reclame-model te gaan toepassen. Belgische consumenten betalen namelijk reeds een hoge prijs voor hun digitale televisieabonnement. Volgens onze schieten de operatoren op deze manier zichzelf in de voet. Het aantal digitale televisieklanten dreigt zo (nog) sneller af te nemen en de streamingdiensten zullen nog populairder worden. Een voorbeeld: Bij Telenet bijvoorbeeld heb je voor quasi dezelfde prijs van je digitale televisieabonnement met decoder inbegrepen (€ 27,87 per maand) al een Netflix 4K-abonnement (€ 15,99 per maand) en Streamz-abonnement (€ 11,95 per maand). 

Ben je op zoek naar een internetformule om te combineren met je favoriete streamingdienst, maak dan gebruik van onze tariefvergelijker. Blijf je vasthouden aan een telecombundel? Geen probleem, gebruik dan onze tariefvergelijker om de meest voordelige bundel voor jouw verbruik te vinden: https://www.test-aankoop.be/hightech/telecom/module/tarieven-telefoon-internet-tv-en-mobiel?landingpage ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/08/2021


DE tv wereld brengt niets anders dan brol die men overneemt van andere zenders.
INDIEN DIT ZO VERDERGAAT DAG TELENET SALUUT EN DE KOST

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/08/2021

de dag dat alle brol van de tv verdwijnt heeft men geen reclame nodig

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/08/2021

Ik herinner me nog - lang geleden - een tijd dat het onderbreken van programma's met reclame niet toegelaten was. Die regel is blijkbaar een stille dood gestorven en nu wordt je zowat manu militari verplicht om naar die onderbrekingen te kijken. Met dank aan de wetgever! Gisterenavond heb ik twee afleveringen van een feuilleton op Play 5 bekeken : 6 maal op de avond is dezelfde dame komen uitleggen hoe middel X haar stoelgang verbeterde. Ik kon het niet meer aan en heb gezapt... Begrijpen die publiciteitsmensen dan niet dat ze met dat herhalen én hun slechte en hectische reclames op onze zenuwen werken ? Mocht die reclame kwalitatief beter zijn, dan zouden we misschien niet doorspoelen...
Ik overweeg dus ook om mijn abonnement bij Telenet op te zeggen en over te stappen naar Netflix.

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/08/2021
, Gereageerd:

Helemaal mee eens. Ik overweeg nu ook om Telenet op te zeggen

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/08/2021
, Gereageerd:

Dag Christel, ga dan alvast gerust een kijkje nemen in onze vergelijker om te zien welke provider het best past bij jouw profiel: https://www.test-aankoop.be/hightech/telecom/module/tarieven-telefoon-internet-tv-en-mobiel?landingpage ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/08/2021
, Gereageerd:

Je bent zeker niet de enige die er zo over denkt. Naast Netflix heb je nog een aantal andere videostreamingdiensten op de markt, lees gerust even ons artikel hierover. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/08/2021

Telenet zal bij mij ne "post" pakken.

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/08/2021
, Gereageerd:

Telenet begint hier inderdaad mee, maar het valt te verwachten dat de andere providers zullen volgen. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/08/2021

Nogmaals bevestiging dat ik de juiste beslissing gemaakt heb 5 jaar geleden van mijn televisie abonnement op te zeggen. Ik heb die eerlijk waar nog geen seconde gemist. Als zombies staren naar slecht gemaakte tv-programma's omdat we hen toch betalen of het nu goede tv is of niet (en 95% trekt op niks), en dan nog eens overladen worden met stapels reclame? Ik niet meer.

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/08/2021

Adverteerders houden er blijkbaar geen rekening mee dat reclame ook kopers kan doen afhaken (ik ben bv. van Dash naar Dixan overgestapt vanwege de Schone Hoek advertenties). Daarenboven wil toch niemand hetzelfde filmpje vijf keer op een avond zien. Om nog maar te zwijgen van bloedend tandvlees als je aan het eten bent.

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/08/2021

Dit is echt niet meer van deze tijd! NIEMAND kan mij verplichten om naar reclame te kijken (of te luisteren! Hoe ik het ga doen moet ik nog bekijken, maar ik zal niet naar de reclame kijken. Desnoods nog maar minder naar TV kijken, ik kijk nu ook al minder net omdat ELK programma onderbroken wordt door reclame. Dat is toch wel het slechtste dat men kon doen voor de consument. Blijkbaar zijn de adverteerders belangrijker dan de consumement !!

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/08/2021
, Gereageerd:

Ook wij betreuren deze beslissing. ^Bertrand

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/08/2021
, Gereageerd:

Helemaal mee eens. Ik heb mijn televisie abonnement 5 jaar geleden opgezegd en heb er nog geen seconde spijt van gehad. Maak voor jezelf een test op en kijk eens naar hoeveel van je tijd je tv kijkt en hoeveel procent daarvan kwalitatieve televisie is. Bedenk daarna dat je al die tijd dat de kwaliteit slecht was, je met iets nuttigs had kunnen bezig zijn... Alles wat belangrijk is (nieuws bijv.) kan je gratis (en legaal) op internet kijken.

Community

Communicatie & multimedia

community

Gerelateerde discussies