Digitale televisie: gedaan met reclame doorspoelen

De reclame-inkomsten van de Belgische televisiezenders staan al enige tijd onder druk. Daarom werd een nieuw reclamemodel ontwikkeld dat die inkomsten moet veiligstellen. Telenet zal als eerste het nieuwe reclamemodel vanaf eind september toepassen. Dit in een eerste fase voor de 250.000 Telenet-klanten die over de nieuwe TV-Box beschikken, goed voor 11% van alle Telenet TV-klanten. Later in 2022 volgen de overige Telenet TV-klanten en de update gebeurt automatisch via de decoder. De klant zelf hoeft niets te ondernemen.
Andere operatoren zoals Orange, Proximus, Scarlet en VOO zullen dit nieuwe reclame-model ook gaan toepassen. Zij communiceerden echter nog niet over hun timing.
Reclameblok van 1 minuut
Wat houdt dat nieuwe reclamemodel nu precies in? Enerzijds zullen opnames van programma’s starten met een reclameblok van één minuut die je niet kunt doorspoelen. De reclameblokken in het opgenomen programma kunnen wel nog steeds doorgespoeld worden. Anderzijds zal je voor Terugkijk TV (programma’s die je tot zeven dagen terug kunt opvragen via je decoder) de reclame in het programma niet meer kunnen doorspoelen.
In een eerste fase zal het nieuwe reclamemodel van toepassing zijn op alle zenders van VTM en Play. In een latere fase zullen Een, Canvas en de Franstalige zenders volgen.
De prijs voor jouw digitale televisie-abonnement zal niet veranderen, maar ter compensatie biedt Telenet Terugkijk TV wel gratis aan al haar TV-klanten aan wanneer die klanten worden overgezet naar het nieuwe model.
Verplichten is niet de oplossing
Test Aankoop betreurt deze beslissing van de Belgische operatoren om dit nieuwe reclame-model te gaan toepassen. Consumenten betalen namelijk reeds een hoge prijs voor hun digitale televisieabonnement. Zij worden nu verplicht om te betalen om reclame te kijken. Er moeten toch innovatievere manier bestaan om als adverteerder jouw boodschap of merk over te brengen op een consument dan bij deze laatste aversie op te wekken door hem of haar te verplichten het reclameblok uit te zitten. Overigens is er helemaal geen garantie dat dit verplichte reclameblok een gunstig effect zal hebben voor adverteerders, want als kijker kan je die 1 minuut nog altijd aanwenden als plaspauze of een bezoekje aan de koelkast. Een alternatief zou kunnen zijn dat Telenet zijn prijzen verlaagt voor mensen die reclame niet kunnen doorspoelen en dezelfde prijs aanhoudt voor de mensen die dat niet willen. Zou komt Telenet beide fronten tegemoet.
Boemerang-effect
Het lijkt ons meer dan waarschijnlijk dat deze verplichting als een boemerang terug in het gezicht van de operatoren zal terechtkomen. Het aantal digitale televisieklanten dreigt zo (nog) sneller af te nemen en de streamingdiensten zullen nog populairder worden. Bij Telenet bijvoorbeeld heb je voor quasi dezelfde prijs van je digitale televisieabonnement met decoder inbegrepen (€ 27,87 per maand) al een Netflix 4K-abonnement (€ 15,99 per maand) en Streamz-abonnement (€ 11,95 per maand).
Daarnaast kun je ook je favoriete programma volgen via de gratis applicaties VRT.NU, VTM Go en Go Play. Dan word je ook verplicht om reclame te kijken (je kan de reclame niet doorspoelen), maar dan betaal je er tenminste niet voor.
Ben je op zoek naar een internetformule om te combineren met je favoriete streamingdienst, maak dan gebruik van onze tariefvergelijker. Blijf je vasthouden aan een telecombundel? Geen probleem, gebruik dan onze tariefvergelijker om de meest voordelige bundel voor jouw verbruik te vinden.