laatst gewijzigd op: 12/04/2019

Elektrische fietsen.

Goed dat TA dit volgt.
Ik zit nog met veel vragen. Is er een standaardisatie van de accu's op komst ?
Misschien tijd voor een nieuw hoofdartikel.

Ik ben voorstander van een maximumsnelheid van 30 km/h
- dat zou voor velen de weegschaal doen overslaan om met de fiets naar het werk te gaan
- wielertoeristen mogen zich uitputten en toch snelller rijden op de openbare weg
- 30 km/h is de minimumsnelheid van de tempostat op mijn auto

Doe mee

Je vindt onze community leuk en wil graag je ervaring delen? 
Een account aanmaken is zo gebeurd.

Meld je aan of registreer je gratis

reacties

User name
lumey
01/04/2012

Ik kan nergens een test vinden, behalve iets van 2008. Ik kan in Limburg wel 50 fietsen kopen die daar niet in voorkomen. Daar heb je niks aan.

User name
veerlenielsen
18/04/2012

Ik heb hier een "gazelle" geprobeerd maar het is loodzwaar om te stallen.

Gezien in Duitsland: de moderne flintstonesauto: TWIKE, onbetaalbaar maar toch interessant om uit te werken. Het is een duo-fiets elektrisch in de vorm van een autootje. Als het goedkoper was, zou ik zeker interesse hebben.

User name
libra
18/04/2012

Elektrische fietsen komen binnenkort in hun tijdschriften en op deze website aan bod.
(volgens hun nieuwsbrief van deze maand).

User name
ludo 01
28/04/2012

Ik heb mijn elektrische fiets pas 3 maanden merk x tract en ben deze week op onverklaarbare wijze overkop gegaan met hospitalisatie tot gevolg.Ik reed 25km per uur.Expert van verzekering moet de fiets nog onderzoeken wat de oorzaak kan zijn.Zijn er nog mensen die dit hebben meegemaakt?

User name
filipc
28/04/2012

Met een éénwieler toen ik een helling opreed.

User name
vanlogo
18/06/2012

Wij zijn eigenaars geweest van een Granville damesfiets. Deze presteerde behoorlijk goed maar de electrische delen waren soms gevoelig voor vocht.
Nadat deze fiets gestolen was hebben we twee modellen van Giant gehuurd. Hélaas is Giant niet opgenomen in de tabellen.
Een van deze Giant's was een traditionele damesfiets. Nogal zwaar en met een minderprestatie (accu) dan de Granville.
De andere was een zogenaamde sportmodel met 21 versnellingen. Deze was wel zeer aangenaam om mee te rijden en je kon zelfs bijna "normaal" fietsen ermee. Alleen was het jammer dat de contacten van de batterij nogal los zaten. Ik heb dat moeten oplossen door de accu vast te zetten met een snelbinder.
Onze testparcours omhelste een klim van 90 meter to 500 meter over een afstand van 4 km.
Electrische fietsen doen je veiliger in het verkeer voelen maar ze zijn nog niet op punt.
De ontwikkeling gaat razend snel. Het boodschap is wachten met kopen.

User name
Joseph82
06/08/2012

De boodschap is wachten.. of veelvoudig testen van merken, er springt er altijd wel eentje uit die betaalbaar is.

Toen mijn vader een elektrische fiets wou kopen heb ik er een stuk of 6 getest in de betaalbare prijzenklasse - tussen de 1200 tot 2000 euro.

Er zijn merken die lager zijn maar daar is de batterij dan ook maar naar met +-30km op een volle batterij, platte weg en geen tegenwind :D

Er zijn ook merken vanaf 2800 tot 4000 euro maar die zijn daarom niet beter of slechter dan een gemiddelde fiets.

Altijd opletten dat de motor "borstelloos" is, wat bij Grandville vb niet altijd het geval is, die met een borstel hebben meer weerstand en vergen ook meer en groter onderhoud.

Giant was leuk maar log en zwaar met de batterijen aan de zijkant.
Batavus was duur en zeer zwaar, ik zag mijn vader die niet in de auto stoppen om naar zee te gaan.
E-Move was een luide fiets, oudere versies van controllers en motoren etc
Grandville was mooi, maar had een borstelmotor, dus afgehaakt hiervoor.
Trek kwam het beste er boven uit met het lage onderhoud en borstelloze motor.

De ene fiets heeft de motor voor, de andere achter, de nieuwe zelfs in de pedalen verwerkt , maar het valt te zien wie en waar je de fiets gebruikt, ik ben persoonlijk meer een fan van de motor achteraan als stuwkracht, en niet de motor voor als trek kracht.

Al genoeg oudere mensen tegen de weg zien gaan toen ze wilden starten vanuit 0 , vergeten zijnde dat de fiets nog in ondersteuningsmodus stond en hierbij de controle verloren - dit kan met alle types gebeuren dus opletten, met een elektro fiets moet je " leren " rijden.

Na vele testen blijft TREK in mijn ogen het meest betaalbare en deftige merk.
Een volle batterij van +-75 km , laadt snel, niet zwaar voor vervoer in of aan de auto, makkelijke en simpele bediening, deftige vering, goeie zadels etc,kortom een goeie fiets.

Ik ben op een dag van Kortrijk naar Westende gereden met de fiets, erg genoten van mijn 3.5 uur durende rit, zeker een aanrader.

De fiets "helpt " bij de moeilijke stukken, wel te zien welk menu van ondersteuning je gebruikt maar gemiddeld komt 60 tot 70% van de voorstuwing nog altijd uit eigen krachten, tenzijn je op stand 4 gaat rijden maar dan gaat je batterij niet de volle 75 km mee natuurljik.

Voor mensen met overbruggingen,hartkwalen of zware lichaamsbouw, is een elektrische fiets ideaal om toch in beweging te blijven.

Mijn pa, nu 60 + is er ook verzot op, en wil de fiets voor geen andere meer ruilen , fietst dagelijks zijn aantal kms, vorige week nog 40 km , iets wat hij met zijn oude fiets nooit zou gedaan hebben.

Sinds die fiets is hij fysiek erop vooruit gegaan, leeft hij gezonder en geniet hij van zijn dagelijkse ritjes.

Let wel natuurlijk dat een elektrische fiets niet alleen voor " ouderen " is, ook voor jonge mensen die vb een knie operatie hebben gehad of iets zwaarder zijn maar toch wat aan de conditie willen doen, is dit de ideale oplossing en revalidatie.

Langs vele fietsroutes hebt je nu tegenwoordig ook laadstations en terrasjes ;) waar je de fiets en jezelf even kan opladen, dus lange ritten zijn geen probleem.

Graag zag ik persoonlijk iets meer van deze laadstations langs de fietswegen maar goed, het kost handen vol geld natuurlijk.

Ook bestaan er kleine zonnepaneeltjes die welliswaar traag maar toch ook de batterij opladen, ongeacht of de fiets nu een regeneratie systeem in de remmen heeft of niet.

We kunnen wachten op zwaardere batterijen die meer kms aankunnen maar de fiets met batterij is nog altijd bedoeld om de fietsen, en niet om als bromfiets te gebruiken.

Velen zetten de fiets in stand 4 - die na 2 x trappen dan rustig door rijden aan 25 km per uur , soms meer, maar dat houdt je batterij geen 75km vol, hooguit 20 km als je geluk hebt en een goeie batterij.

Lang verhaal kort, wie niet trappen wil, koop een scooter , al dan niet elektrish, wie wil trappen maar ondersteuning wil bij bergop of moeilijke wegen, die kopen een elektro fiets, maar vergeet niet dat je nog steeds zelf moet duwen ;D

User name
veerlenielsen
14/09/2012

Raleigh dover is beste koop volgens testaankoop. Deze fiets is volgens mij niet te koop in België. Of kent iemand een verkoopadres in het Antwerpse ??

User name
Friedel&Moussie
11/10/2012

Koop een FIETS, geen electrische brommer.
Er zijn toch enkele verschillen in de logica van helpen: sommige fietsen helpen TE veel, sommigen helpen alleen als je ook kracht doet, dus als jij ook fiets.
Wij beschikken elk over een Flyer, een schoonzus ook, wel duur maar super tevreden. Een andere schoonzus heeft een Dutch-ID en is ook zeer tevreden, maar deze hebben minder keuze van kadergrootte, daarom viel dit merk bij ons uit de boot (hadden een kader van maat 41 nodig).
We hebben onze Fyer gekocht na enkele proefritten met verschillende merken. Je kan ook zelf wijzigingen aanbrengen aan de configuratie zoals wijzigen van het type stuur. Test steeds een fiets over een traject van enkele tientallen kilometers (eerste indruk is altijd positief) en over een heuvelend landschap, als dit niet mogelijk is, ga dan naar een andere winkel. Vergelijk ook de onderdelen, daar zit soms ook een groot verschil, test het zwaartepunt (waar zit de batterij en de motor) van de fiets.
Koop uw fiets bij iemand die competent is in zijn vak, mee is met de nieuwe technologieen, waar de fiets bij problemen niet aanstonds naar de fabriek moet.
En er is inderdaad een constante evolutie in zowel motor, batterij, software, ... , maar men kan zolang wachten tot men niet meer in staat is om te fietsen, om te profiteren van deze vooriutgang. Het is een beetje zoals een PC, een digitale camera, een inductiekookplaat, een ... .

User name
filipc
05/06/2014

Tijdelijke actie: 300 euro korting op de Beste elektrische fiets van onze test?


Maar wel met een capaciteit van 12 Ah ipv 14, of is er een typfout gebeurd ?

User name
filipc
17/06/2014

Ik ben gaan zien in Kortenberg.  Ik heb wel vergeten te controleren of de motor op het voorwiel niet te veel weerstand geeft, kwestie van thuis te geraken als de accu op is.

User name
scuripeet
06/07/2014

De test in nr 587, juni 2014 over elektr. fietsen is ontgoochelend:


- Véél te weinig geteste merken, maar er komen maar liefst twee types Sparta's en twee types Gazelle aan bod. [Het vrij goed gekende merk Flyer bvb. is niet getest. Althans niet door TA, gelukkig zijn er voldoende andere bronnen op internet.] Dit is dus niet representatief en aldus niet objectief. Tenzij TA belangen heeft bij merken of andere duistere maatstaven hanteert, moeten ze dit eens komen uitleggen. 
Hoeveel keer moet nog gezegd dat TA met zusterorganisaties moet samenwerken? Consumentenbond NL heeft zo'n 120-tal modellen getest tot nu toe, TA een schampere VIJFTIEN. Ook Duitse consumentenverenigingen hebben al heel wat getest. En zo zie je overlappende tests. Jammer. Moeten wij ons nu ook nog eens lid maken van elke consumentenorganisatie? 
Consumentenverenigingen: verenig jullie.

- Er zijn zeker ook redelijk wat verschillen tussen de types binnen één merk, dat spreekt vanzelf. Kijk dus goed uit. Als een merk er goed uitkomt, wil dit niet zeggen dat dit merk over de ganse lijn goede types fietsen aanbiedt. Vandaar het belang van een consumentenorganisatie om versch. types onderling te testen.

- In de test smeert TA een interview onterecht vrij breed uit over iemand die het achterwiel heeft vervangen. Allemaal goed en wel, maar ik zie dit de gemiddelde consument niet doen hoor. Dus: nut? Bovendien vindt de man de actieradius 45 km à 100 km voldoende. Ah ja, hij bezigt de ondersteuning maar af en toe... Bovendien kost dit achterwiel evenveel als een volledige elektr. fiets, zo staat er... De man is verre van een doorsnee elektr. fietser! Mijn actieradius moest zo hoog mogelijk liggen voor mijn woonwerkverkeer én met continu ondersteuning. Dus laat je niet doen door zo'n praatjes.

- Achter/voormotormodellen hebben een serieus nadeel: als je het wiel eruit neem (bvb. vervanging band), dan mag de consument hollen naar de fietsenmaker! Waarom? Deze moet nl. het computertje herinstellen, iets wat te veel verzwegen wordt. Sommige nieuwste modellen zouden dit niet meer nodig hebben, maar vraag dit goed na! Mijn devies: kies steeds een motor op de trapas: geen gedoe met vervanging wiel, geen herinstelling nodig door de fietshandelaar.

- Niks over de motoren an sich. Bvb. verschillen tussen Panasonic, Bosch, ...

- 'Recuperatie remenergie' wordt even vermeld. Dit heeft eigenlijk geen zin en zou geen verkoopsargument mogen zijn, dit mocht TA toch even vermelden/onderzoeken.

- Men legt nadruk op details die er voor een elektr. fiets niet toe doen: 'De fietsen van Sparta zijn voorzien van een indicator voor de bandenspanning' en dan nog met een foto erbij... Who gives a shit? Als er iets mankeert aan die indicator ben je ook de klos.

- Koop gerust een type dat +25 km/h gaat mocht dit nodig blijken, want je zal je blauw ergeren als de trapondersteuning steeds wegvalt boven 25 km/h. Kan je je voorstellen: 27 km/h > terugval naar 24 km/h > 26 km/h > opnieuw terugval, enz. Om gek van te worden. 

Bovendien is er veel discussie over de Belgische wegcode over elektr. fietsen, zijn er veel verschillen tussen Europese landen onderling én is er op Europees niveau ook heel wat in de maak. 
Duitsland e.a. zijn qua wetgeving ten minste duidelijk: is het een model +25 km/h: helm verplicht, sticker, achteruitkijkspiegeltje, ik dacht ook verzekering, enz.
De verschillende wetgevingen (bvb. tss BE, NL, DL, FR) en wat er op Europees niveau beweegt, had TA ook mogen belichten. Je denkt toch zeker niet dat Duitsland plots alles +25 km/h gaat verbieden in de toekomst?

De 25 km/h beperking is sowieso een bekrompen visie als men een toekomstige milieuvriendelijke mobiliteit wil stimuleren. Ikzelf rijd vaak 26 à 27 km/h op rechte stukken, u zou eens moeten weten hoeveel fietsers op koersfietsen mij voorbijsuizen aan 30 km/h of meer en die mannen rijden ook naar/van het werk! [Koersfietsen zijn trouwens gepriviligeerd: wettelijk hoeven ze geen verlichting, geen reflectoren enz. te hebben - ik vind dit onveilig.] Er zijn zelfs vrij veel coureurs die me toevertrouwen dat ze serieus getwijfeld hebben om een snelle elektr. fiets te kopen voor hun woonwerkverkeer. Felle tegenwind en andere tegenvallende weersomstandigheden zijn nl. serieuze energievreters. Er zijn mannen bij die 80 km/dag vreten... Ikzelf rijd door weer en wind; zeer goede kledij is daarbij een must - ook daaraan wordt te weinig aandacht besteed in tests.

We moeten af van het beeld dat men ons wil opdringen dat elektr. fietsen enkel voor oude, zieke, gebrekkige, revaliderende mensen bestemd zijn. 
En als er zo'n dwaze beweringen komen van onze eigenste Fietserbond, nl. dat elektr. fietsen onveilig zouden zijn, tjah, dan is het wel heel bedenkelijk gesteld met de geestelijke gezondheid in dit landje.

't Is belachelijk als men logisch nadenkt: men mag wettelijk auto's verkopen die +200 km/h rijden, maar de snelheid van elektr. fietsen zou men direct aan banden leggen? Welke oen heeft dit uitgedacht?

- Zoals hierboven een lid al aangaf: informeer jou eerst zeer goed, via internet bvb., ga dan naar versch. vakbekwame fietswinkels, test de fiets over ca. 10 km. Mag je niet testen: dit zegt voldoende, ga naar een ander. 
Zelf koos ik via een 'afvalrace': middenmotor, zo'n type fiets, zo'n versnellingsnaaf (Rohloff moest het worden), prijs, ... en zo kwam ik nog op twee merken uit. Ik had geluk dat er een vakbekwame dealer in de buurt was, die me zelfs stimuleerde (!) om de fietsen vooraf te testen.

- Zou TA niet opkomen om de ongelijkheid qua premies aan te kaarten? Immers, is men inwoner in een gemeente die toevallig premies betaalt voor elektr. fietsen, dan heeft deze burger een voordeel t.o.v. andere burgers in dit landje?! Dat KAN NIET he. Van discriminatie gesproken! Een elektr. fiets is toch niet iets typisch gebonden aan een gemeente, dacht ik toch zo...

User name
Test-Aankoop
08/07/2014

Beste,

Bedankt om ons je feedback over onze test van elektrische fietsen door te geven. We gaven je inzichten door aan de collega's die meewerkten aan die test.
Voor sommige testen wordt er wel degelijk samengewerkt met andere consumentenorganisaties, in dit geval bijvoorbeeld werkten we samen met de Consumentenbond. Wij publiceren wel enkel de modellen van dit jaar en enkel de modellen die bij ons op de markt verkrijgbaar zijn. 
We gaan in de toekomst nog publiceren over 'snellere fietsen', waarbij we de voor- en nadelen van dergelijke fietsen belichten.
Met vriendelijke groeten,
Test-Aankoop

User name
LISETTE.CLAES
09/07/2014

In het tijdschrift van juni 2014 staat in de test ook de elektrische fiets TREK T500+ vermeld. Deze heeft hier een zeer negatieve score gehaald op gebied van autonomie. Zelf kan ik hiermee niet akkoord gaan.

Ik heb deze fiets in 2012 gekocht omdat deze het meest aan mijn verwachtingen voldeed. Ik heb tal van merken getest vooraleer tot een aankoop over te gaan. Deze geeft het gevoel of je met een gewone fiets rijdt. Je krijgt geen extra duw, enkel als je extra inspanning doet krijg je ondersteuning. Ik kan met een volle batterij van 36V gemiddeld 120 km fietsen, alhoewel ik de ondersteuning meestal op 3, dus 100% staan heb.
Als we aan de Moezel fietsen komt er wat meer klimwerk aan te pas, en staat de ondersteuning op maximum, dus 200%. Maar dan kan ik nog gemakkelijk 90 km fietsen. Als je constant moet klimmen, dan zie je dat het verbruik hoger is, omdat de batterij veel moet bijgeven. Als je in een constant ritme fiets is het verbruik heel beperkt, ook al heb je de ondersteuning op hoog staan.

Ik heb begrepen dat de autonomie getest is op constant klimmen tegen een snelheid van 20km/uur. Maar ik heb mijn fiets niet gekocht om de Mont Ventoux te gaan beklimmen. Met slechte knieën moet je het klimwerk niet gaan opzoeken.

Ik wil nog even besluiten dat ik heel tevreden ben over mijn fiets. En dat ik met een gerust hart lange afstanden kan afleggen. Ik heb nooit mijn batterij lader bij, aangezien we nooit meer dan 80 km per keer fietsen.  

User name
scuripeet
17/07/2014

@ TA: dank voor een respons en om jullie testen uit te breiden en evt. rekening te houden met onze opmerkingen.

Ik weet niet of het opportuun is om in de toekomst een samenwerking mét, gewoon even mee te delen in jullie artikels (bvb. 'hoe hebben we getest'), in casu met de Consumentenbond?

User name
scuripeet
20/07/2014

@ Lisette. 

Dit is een van de redenen waarom ik de test niet zo goed vind: er staan veel te weinig techn. eigenschappen vermeld, zo wordt het niet makkelijk om te vergelijken, misschien vergelijkt TA zelfs appelen met peren maar dat is niet te verifiëren. Misschien hebben ze een Trek T500+ genomen met een andere motor/batterij dan deze die jij hebt? Op internetfora zie ik dat batterijen bij Trek nogal redelijk snel stuk gaan, misschien zijn deze (de inwendige delen eigenlijk) afgenomen van minder goede fabrikanten, andere werken dan weer goed.
Zelf heb ik een zwaardere batterij genomen: 36V/13.2 Ah (475 Wh), daarmee doe ik op eco-stand 140 km, net zoals het boekje van Flyer beschrijft. Op 12 maanden tijd geen problemen, geen capaciteitsverlies. Zo kan ik twee dagen mijn woonwerkverkeer doen op een vrij gevarieerd maar toch meestal plat terrein.
M.a.w. per merk en per type kan men upgraden met hogere capaciteiten en soms kan men kiezen tussen motors! Dit kan een vrij groot verschil uitmaken in autonomie.
Testen van autonomie zijn bediscussieerbaar natuurlijk, wat TA nu deed is niet slecht vind ik; misschien moet men ook eens testen met een minder zwaar parcours en kijken of er significante verschillen op zitten?

User name
filipc
28/07/2014

Zijn er al mensen die de "TA" fiets die voor half juli beloofd was in hun bezit hebben ?  

User name
HERMANS.BJORN
28/07/2014

@scuripeet: Het is niet meer dan normaal dat een fiets beperkt wordt tot 25km/h. Wettelijk mag er op het fietspad dan ook maar 25km/h gereden worden. En jawel ook door wielertoeristen. In de regio waar ik woon doen ze hier zelfs controle op. 

Stel je voor dat elektrische fietsen 40km/h zouden kunnen rijden!! Om met een scootertje te rijden moet je ook een rijexamen gaan afleggen. En verzekering betalen.

User name
filipc
02/08/2014

Ik heb een brief gekregen dat de "TA" fiets deze week geleverd wordt.


aan Hermans : ik denk dat er geen goede wegcode website meer bestaat, maar kan je geen link bijvoegen ?  Nu moet ik weer zelf gaan zoeken.  En mijn rijexamen was lang geleden.

User name
filipc
20/02/2016

Ik heb dus het TA model van Granville gekocht.  Het enige klein probleem was dat de aanhechting van de bagagedrager niet sterk genoeg is.  

De fiets is al gevallen waardoor het sleuteltje van de batterij gebogen is.  Het zou een buigend sleuteltje moeten zijn.
Ook is de stekker gebroken.  De trafo was niet te vinden.  Ik heb dan maar zelf de stekker opnieuw gesoldeerd, echter de koperen aders van de kabel zijn te dik voor de fiche.  
Ik ben er niet in geslaagd te achterhalen welke batterij het is en waar ik het zou kunnen kopen buiten de merkverdeler van de fiets.  Er lijkt in de laatste 2 jaar ook niet veel vooruitgang geweest te zijn op batterij-gebied.  Werk voor TA dus.

User name
filipc
17/06/2016

Ik heb dus op aanraden van TA op de speciale verkoopdag een elektrische fiets van Granville gekocht.  Ik verwacht dat TA mijn werk doet en even nagaat of alle reservedelen op de vrije markt beschikbaar zijn.  TA heeft dit niet gedaan.
Het gevolg is dat ik zonder uitzicht op een oplossing al drie weken op een nieuwe batterijlader wacht.

Kan iemand zeggen hoe ik Ludo Bikes aanmaak bij TA op een klacht in te dienen ?  Weke sector en subsector is dat in de economie ?

User name
Herman Van Daele
05/06/2018

2 elektrische fietsen gekocht, Koga Deluxe model 2016. Het eerste jaar hebben ze bijna uitsluitend bij de fietsenhandelaar gestaan omdat de elektrische ondersteuning steeds uitviel. Koga had onvoldoende onderdelen en we hebben dus maanden moeten wachten op vervanging.

We zijn nu dus geruime tijd verder. Bij elke oneffenheid inde weg, valt het beeldscherm van de display uit. Koga blijkt dus een dure maar onbetrouwbare investering te zijn. Zeker geen aanrader voor diegene die de aankoop van een elektrische fiets nog overwegen. Onbetrouwbare fietsen  en dat mag volgens mij ook gezegd worden. Zeker bij een fiets van 3500 euro. Ik geloof dat de bovenstaande tekst: "Een Koga elektrische fiets is een keuze voor klasse", eerder een keuze voor frustratie zou moeten zijn. De buurvrouw heeft een fiets van 1500 euro en die functioneert perfect.

User name
FRANS VANDENHOECK
12/04/2019

Heb een paar maand terug een e-bike gekocht waarbij de vereisten de volgende waren :

- standaard onderdelen : vooral batterij en motor
- rijbereik van ongeveer 100 km
- geschikt voor alle soort ondergrond ( lees slechte fietspaden)
- dubbele afvering niet nodig ( geen echte MT biker )

Ik heb dat kunnen kopen voor 1600 euro ( nieuw ) dankzij

- een model van het jaar voordien ( modegekken)
- gekocht rond de periode van de fietsbeurs in Kortrijk

Belangrijkste nadelen

- het gewicht : haast 15 kg zwaarder dan mijn koersfiets ....
als je dit narekent over 100 km dan dient de batterij enkel voor dit extra gewicht voort te slepen ....

- de beperking tot 25 km/u