BMW DE0005190003

E-mailalert
Toevoegen aan portefeuille
85,95 EUR 15/12/2017 17:35 Frankfurt
-0,23 EUR (-0,27 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
77,12 90,97  52 weken min max
0,25 % Rendement 1 jaar
4,18 % Dividendrendement
Alle details

Premium inhoud

Het advies van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

Hoe komen we tot ons advies?

Artikels

  • Analyse
    BMW zag zijn winst terugvallen maar trekt zijn prognoses op 1 maand geleden - vrijdag 10 november 2017
    Het kwartaalresultaat lijdt onder de investeringen maar de vooruitzichten op lange termijn komen hierdoor niet in het gedrang.
     
     
     
     

    Het advies van onze experten en onze risicobeoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    BMW behoudt zijn vertrouwen voor 2017 4 maanden geleden - vrijdag 4 augustus 2017
    Het halfjaarrapport mag gezien worden.

    Het aandeel biedt een dividendrendement van meer dan 4% en is ondergewaardeerd.
    KOPEN.

    De Duitse luxeconstructeur zag in het tweede kwartaal zowel zijn omzet (+5%) als zijn bedrijfswinst (+8%) nogmaals toenemen. Een knappe prestatie, zeker aangezien BMW volop bezig is met nieuwe modellen te lanceren, en zoiets geld kost (o.a. de nieuwe 5-reeks).

    De groep bevestigde ook haar opmars op het vlak van elektrische auto's: in het eerste halfjaar leverde BMW bijna 43 000 elektrische voertuigen af (+80% op jaarbasis).
    Volgens ons blijft de constructeur goed op koers om zijn doelstelling van 3 miljoen verkochte voertuigen te halen tegen 2020 (t.o.v. 2,4 miljoen stuks in 2016).

    Koers op het moment van de analyse: 79,58 EUR

    De Duitse groep BMW is 's werelds grootste constructeur van luxewagens, vóór Daimler en Audi. De groep commercialiseert naast BMW-auto's ook de merken Mini en Rolls-Royce en BMW-motoren. China, de VS en Duitsland zijn de belangrijkste afzetmarkten.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Schandaal in Duitse autosector 4 maanden geleden - maandag 31 juli 2017
    Onze reactie.

    Een aantal Duitse autoconstructeurs worden verdacht van kartelvorming, waardoor de sector na de dieselgate in een nog slechter daglicht komt te staan. De volatiliteit dreigt in de volgende maanden toe te nemen.
     Koop Daimler of Volkswagen niet ondanks hun lage waardering. Houden.
    Enkel BMW, dat alles ontkent, lijkt ons interessant. Het wantrouwen van de markten is onterecht. Kopen.

     

    Terwijl VW, diens filiaal Audi, Porsche en Daimler miljoenen voertuigen terugroepen in het zog van de dieselgate, is de Duitse autosector in de ban van een nieuw schandaal. Zo zouden de Duitse autoconstructeurs in de jaren 90 overleg hebben gepleegd rond de prijzen, de technologie, de leveranciers en de vermindering van uitlaatgassen. De Europese Commissie onderzoekt de zaak. Blijkt het kartel een feit, dan is het moeilijk in te schatten welke financiële impact dit zal hebben. Wel zal, al staan de betrokken groepen financieel sterk en kunnen ze de boetes goed verteren, de druk van de autoriteiten en de pu-blieke opinie wellicht toenemen. De normen voor verbrandingsmotoren (belangrijkste inkomstenbron) zullen worden verstrengd en tegen 2040-2050 (in functie van de landen) zullen deze motoren verboden zijn. Tegelijk vergt de ontwikkeling van de elektrische auto heel wat investeringen (R&D, productiecapaciteit). En de Duitsers moeten op dit vlak de concurrentie bijbenen. We verlagen onze winstramingen op lange termijn voor de betrokken groepen.

    Koersen op het moment van de analyse
    Daimler : 60,15 EUR
    Volkswagen VZ : 132,88 EUR
    BMW : 78 EUR  

     

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Beleggers twijfelen eraan of BMW in staat is om weer met winstgroei aan te knopen 6 maanden geleden - donderdag 15 juni 2017
    Dit wantrouwen is volgens echter overdreven.

    Sinds begin 2017 twijfelen beleggers eraan of BMW in staat is om weer met winstgroei aan te knopen. Dit wantrouwen is o.i. overdreven en de huidige decote is niet gerechtvaardigd. Het aandeel maakt deel uit van onze selectie van Europese aandelen. KOPEN.

     

    Ondanks de bekendmaking van puike kwartaalresultaten kan het aandeel maar niet opveren. Beleggers vrezen immers voor de impact van de mogelijke vertraging van de Chinese automarkt op de verkopen van BMW. Nochtans boekte de groep over de 4 eerste maanden van het jaar in China een omzetgroei van 18%. Het land, dat goed is voor 25% van de groepsomzet van BMW en zijn belangrijkste markt vormt, neemt zo nog aan belang toe. Bovendien streeft BMW ernaar om 3 miljoen auto’s te verkopen tegen 2020. Een ambitieuze doelstelling (gemiddelde jaargroei van 6%) die volgens ons echter haalbaar is. Gezien haar financiële situatie en investeringen (R&D, productie, personeel…), zou de groep namelijk de nr. 1 moeten blijven op het vlak van technologische innovatie in de autosector. Verder vertrouwen we op de commerciële strategie die BMW voert om zijn rechtstreekse concurrenten het hoofd te bieden (Audi, Daimler). Bijgevolg trekken we onze winstramingen op tot 10,85 EUR in 2017 (t.o.v. 10,50 voorheen) en 11,20 EUR in 2018 (t.o.v. 10,80).

     

    Koers op het moment van de analyse: 84,11 EUR

     

    De Duitse groep BMW is de grootste constructeur ter wereld van luxewagens. De groep commercialiseert behalve BMW ook de merken Mini en Rolls-Royce alsook motoren. China, de VS en Duitsland zijn haar belangrijkste afzetmarkten.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    BMW boekte een degelijk eerste kwartaal 8 maanden geleden - vrijdag 21 april 2017
    Bijgevolg bevestigt de groep haar doelstellingen voor 2017.

    De koers weerspiegelt onvoldoende de mooie winstvooruitzichten en het aandeel maakt deel uit van onze selectie voor de samenstelling van een basisportefeuille om uw eerste stappen te zetten op de beurs. KOPEN.

     

    In het 1e kwartaal klommen de verkochte volumes met 5,3% en de omzet met 12 % (tot 23,5 miljard euro). Alle regio's droegen tot de omzetgroei bij, ook Azië (+9%), Europa (+4%) en het Amerikaanse continent (+2%). De winst voor belastingen kwam dan weer uit op 3 miljard euro, een stijging van 27%, wat boven de verwachtingen is. Wel is dit deels het gevolg van uitzonderlijke elementen zoals de herwaardering van het belang van BMW in de specialist in cartografie HERE. Dit is echter ook te danken aan de prestatie van de autotak: de bedrijfswinst klom er met 8% en dit ondanks het feit dat de groep nu meer investeert in onderzoek in het kader van de ontwikkeling van de auto van de toekomst. Gesterkt door dit kwartaalresultaat bevestigt de groep haar doelstellingen voor de rest van het jaar: een lichte stijging van de winst voor belastingen en een bedrijfsmarge van 8 à 10% voor de autodivisie (t.o.v. 8,9% in 2016). We handhaven onze winstramingen op 10,50 EUR voor 2017 en 10,80 EUR voor 2018.

     

    Koers op het moment van de analyse: 84,08 EUR

     

    De Duitse groep BMW is de grootste constructeur ter wereld van luxewagens. De groep commercialiseert behalve BMW ook de merken Mini en Rolls-Royce alsook motoren. China, de VS en Duitsland zijn haar belangrijkste afzetmarkten.

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 90,97 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 77,12 EUR
ISIN-code DE0005190003
Beurs Frankfurt
Noteert op Euronext Brussel nee
Bèta 1,33
Volatiliteit 24,41 %
Aantal bestaande aandelen 601.995.000
Beurskapitalisatie (in miljard) 51,80 EUR
Sector Autosector
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 556 EUR
Score corporate governance 5

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2017 (e) 2016 2015 2014
Dividend 3,60 3,50 3,20 2,90
Courante winst 11,20 10,45 9,70 8,84
Nettowinst 11,20 10,45 9,70 8,84
Courante cashflow 18,58 18,00 16,81 15,40
Netto cashflow 18,58 18,00 16,81 15,40
EBIT 15,16 14,29 14,61 13,89
EBITDA 22,55 21,90 21,75 20,48
Boekwaarde 81,64 71,69 64,75 56,70
Tastbare boekwaarde 81,08 71,14 64,20 56,14

Prestaties (in euro)

BMW Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden 1,62 % 1,86 % 7,14 %
Rendement 6 maanden 2,33 % 0,34 % 4,19 %
Rendement 1 jaar 0,25 % 9,33 % 6,47 %
Rendement 5 jaar 7,36 % 6,84 % 15,87 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2016 2015 2014 2013
Pay out 33,51 % 33,00 % 32,84 % 32,12 %
Current ratio 0,98 0,94 0,96 1,04
Return on equity 14,57 % 14,98 % 15,58 % 14,99 %
Total return on equity 14,57 % 14,98 % 15,58 % 14,99 %
Brutomarge 19,88 % 19,67 % 21,15 % 20,08 %
Nettomarge 7,34 % 6,94 % 7,23 % 7,02 %
EBIT marge 9,97 % 10,41 % 11,34 % 10,50 %
EBITDA marge 15,28 % 15,49 % 16,72 % 15,54 %
Belastingvoet 28,50 % 30,66 % 33,19 % 32,52 %
Gearing -41,21 -39,54 -37,99 -34,02
Eigen vermogen/ Balanstotaal 25,12 % 24,84 % 24,18 % 25,76 %

Beursgegevens per aandeel

2017 (e) 2016
Dividendrendement 4,18 % 4,07 %
Koers/ Courante winst 7,68 8,24
Koers/ Courante cashflow 4,63 4,78
Koers/ Boekwaarde 1,05 1,20
Koers/ Tastbare boekwaarde 1,06 1,21
Prijs per netto vermogenswaarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 5,95 % -

(e) : raming

×
Vertel ons wat u denkt
bmw
In welke mate zou u deze webpagina aanbevelen aan uw vrienden en familie ? Geef een score tussen 1 (zeker niet) en 10 (zeker) *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Opmerkingen (optioneel)
Verzenden