BMW

DE0005190003
E-mailalert
Toevoegen aan portefeuille
64,00 EUR 24/06/2019 15:11 Frankfurt
-0,44 EUR (-0,68 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
61,35 85,65  52 weken min max
-16,35 % Rendement 1 jaar
4,97 % Dividendrendement
Alle details
Premium inhoud

De adviezen van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voorbehouden voor abonnees. Krijg 5 gratis credits om deze inhoud te ontdekken.

Hoe komen we tot ons advies?

Artikels

  • Analyse
    Zware voorziening voor BMW 2 maanden geleden - maandag 15 april 2019
    Oorzaak : een onderzoek van de Europese Commissie.
     
     
     
     

    De adviezen van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voorbehouden voor abonnees. Krijg 5 gratis credits om deze inhoud te ontdekken.

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    De vooruitzichten van BMW voor 2019 ontgoochelen enigszins 3 maanden geleden - donderdag 21 maart 2019
    We schroeven onze winstramingen terug maar we handhaven ons koopadvies.

    Op korte termijn zou het aandeel volatiel kunnen blijven maar de fundamenten van de groep zijn sterk genoeg om boven deze mindere passage uit te stijgen. KOPEN.

    BMW verraste de beleggers negatief door met ietwat tegenvallende vooruitzichten te komen voor 2019. De omzet zou wel lichtjes moeten stijgen maar de bedrijfsmarge van de autodivisie zou slechts afklokken tussen 6 en 8% (t.o.v. 7,2% in 2018), waardoor ze voor het tweede jaar op rij onder de langetermijndoelstelling van de groep zou blijven (8 à 10%). 
    Om de ambities op langere termijn waar te maken, lanceert BMW een grootschalig besparingsplan (12 miljard euro tegen 2022), en wil het ook snoeien in de complexiteit van zijn aanbod. 
    Op korte termijn verwachten we daar echter nog geen resultaten van, en dus verlagen we onze winstramingen voor 2019 naar 9,40 EUR per aandeel (t.o.v. 10,50 voorheen), en voor 2020 naar 10 EUR per aandeel (voorheen 11). 

    Koers op het moment van de analyse: 72,33 EUR

    De Duitse groep BMW is 's werelds grootste constructeur van luxewagens, vóór Daimler en Audi. De groep commercialiseert naast BMW-auto's ook de merken Mini en Rolls-Royce en BMW-motoren. China, de VS en Duitsland zijn de belangrijkste afzetmarkten.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    BMW lanceerde een winstwaarschuwing 9 maanden geleden - donderdag 27 september 2018
    Dit is echter te wijten aan externe factoren. Ook hadden de markten dit verwacht.

    De impact op de koers was dus beperkt. Hierdoor wordt de geloofwaardigheid en soliditeit van de groep echter niet in vraag gesteld. Het aandeel blijft interessant voor de samenstelling van een basisportefeuille (als u de volatiliteit op korte termijn ervan aanvaardt). KOPEN.

    Tijdens de bekendmaking van het resultaat van het 2e kwartaal had BMW zijn doelstellingen 2018 bevestigd. Maar net als Daimler, Volkswagen… heeft de groep die verlaagd. BMW mikt nu voor de autotak op een bedrijfsmarge van min. 7% (t.o.v. de oorspronkelijke vork van 8 à 10%). Hierdoor zou de groepswinst (voor belastingen) 5 à 10% lager moeten uitkomen dan in 2017. Net als haar concurrenten wijt de groep deze herziening aan de nieuwe homologatienormen, die de druk op de prijzen in Europa opvoeren. Ook benadrukt ze dat ze meer lijdt onder de handelsspanningen tussen de VS en China dan andere spelers. In het zog van die waarschuwing verlagen ook wij onze winstramingen per aandeel tot 11 EUR in 2018 en 11,50 EUR in 2019. Onze langetermijnvooruitzichten wijzigen we echter niet! BMW blijft een agressieve strategie volgen, lanceert regelmatig nieuwigheden, is actief in het luxegamma en geniet faam, waardoor het puike marges kan neerzetten.

    Koers op het moment van de analyse: 79,03 EUR

    De Duitse groep BMW is de grootste constructeur ter wereld van luxewagens. De groep commercialiseert behalve BMW ook de merken Mini en Rolls-Royce alsook motoren. China, de VS en Duitsland zijn haar belangrijkste afzetmarkten.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    De onzekerheid in de autosector neemt toe 1 jaar geleden - woensdag 27 juni 2018
    Na een serie recordresultaten is de tendens aan het veranderen. We verlaagden lichtjes onze winstramingen voor de Duitse autoconstructeurs.
     
     
     
     

    De adviezen van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voorbehouden voor abonnees. Krijg 5 gratis credits om deze inhoud te ontdekken.

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    BMW: kiezen voor het gewone of preferente aandeel? 1 jaar geleden - woensdag 30 mei 2018
    Het preferente aandeel biedt u een hoger dividendrendement…

    Als u in BMW wil beleggen, dan is het goedkoper om preferente aandelen te kopen. Denk er echter aan dat deze riskanter zijn wat hun verhandelbaarheid betreft en dat u bij een overnamebod als preferente aandeelhouder over het hoofd kan worden gezien en dus een mogelijke aantrekkelijke overnameprijs kunt mislopen. Meteen ook de reden waarom het preferente aandeel met een korting noteert.
    Schrikt dit u af, dan koopt u beter de gewone aandelen van BMW.

    Twee types aandelen

    Er bestaan twee types aandelen BMW: het gewone aandeel (ISIN-code: DE0005190003) en het preferente aandeel (ISIN-code: DE0005190037). Het kapitaal van de Duitse autoconstructeur bestaat inderdaad uit 601 995 196 gewone aandelen (d.i. 91,6% van het totaal) en 55 605 404 preferente aandelen (d.i. 8,4% van het totaal).

    Dit laatste type aandeel biedt echter geen stemrecht. Wel krijgt u ter compensatie een dividend dat 0,02 euro per aandeel hoger ligt (wat verwaarloosbaar is gezien het verwachte dividend van 4,05 EUR over 2018) dan het dividend uitgekeerd op gewone aandelen.

    Maak de afweging

    Merk op dat het preferente aandeel BMW met een korting noteert van ±13% t.o.v. het gewone aandeel BMW, en dit terwijl beide aandelen betrekking hebben op dezelfde autoproducent. Een exacte verklaring hiervoor hebben we niet. Wel halen we twee mogelijke redenen aan:

    – Een eerste mogelijke reden is dat het preferente aandeel minder liquide is dan het gewone aandeel, maar nog steeds voldoende liquide voor de kleine belegger. Institutionele beleggers die grote kapitalen beheren, verkiezen de gewone aandelen. Zij willen namelijk niet het risico lopen dat ze hun aandelen moeilijker van de hand kunnen doen doordat deze minder liquide zijn.

    – Een tweede mogelijke reden is dat preferente aandelen bij een overnamebod kunnen worden uitgesloten, gezien deze geen stemrecht bieden. Voor de overnemer is het immers van belang aandelen over te nemen die wel stemrecht verlenen om zo een zekere controle te verwerven over het bedrijf.

    Koersen op het moment van de analyse:Gewone aandeel: 87,32 EUR
    Preferente aandeel: 76,30 EUR

    De Duitse groep BMW is de grootste constructeur ter wereld van luxewagens. De groep commercialiseert behalve BMW ook de merken Mini en Rolls-Royce alsook motoren. China, de VS en Duitsland zijn haar belangrijkste afzetmarkten.

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 85,65 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 61,35 EUR
ISIN-code DE0005190003
Beurs Frankfurt
Noteert op Euronext Brussel nee
Bèta 1,35
Volatiliteit 24,38 %
Aantal bestaande aandelen 601.995.000
Beurskapitalisatie (in miljard) 38,79 EUR
Sector Autosector
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 276 EUR
Score corporate governance 4
Land Duitsland

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2019 (e) 2018 2017 2016
Dividend 3,20 3,50 4,00 3,50
Courante winst 7,50 10,82 11,63 10,45
Nettowinst 7,50 10,82 13,12 10,45
Courante cashflow 17,68 18,49 18,89 18,00
Netto cashflow 17,68 18,49 20,38 18,00
EBIT 11,85 13,82 15,04 14,29
EBITDA 22,03 21,60 22,37 21,90
Boekwaarde 91,46 87,46 82,29 71,69
Tastbare boekwaarde 90,88 86,88 81,71 71,14

Prestaties (in euro)

BMW Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden -4,92 % 1,07 % 3,71 %
Rendement 6 maanden -5,21 % 14,28 % 23,09 %
Rendement 1 jaar -16,35 % 1,03 % 10,01 %
Rendement 5 jaar -3,09 % 2,02 % 12,51 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2018 2017 2016 2015
Pay out 32,36 % 30,51 % 33,51 % 33,00 %
Current ratio 1,18 1,04 0,98 0,94
Return on equity 12,36 % 14,12 % 14,57 % 14,98 %
Total return on equity 12,36 % 15,93 % 14,57 % 14,98 %
Brutomarge 19,04 % 20,20 % 19,88 % 19,67 %
Nettomarge 7,39 % 8,82 % 7,34 % 6,94 %
EBIT marge 9,32 % 10,01 % 9,97 % 10,41 %
EBITDA marge 14,57 % 14,90 % 15,28 % 15,49 %
Belastingvoet 26,32 % 18,29 % 28,50 % 30,66 %
Gearing -33,55 -36,27 -41,21 -39,54
Eigen vermogen/ Balanstotaal 27,80 % 28,19 % 25,12 % 24,84 %

Beursgegevens per aandeel

2019 (e) 2018
Dividendrendement 4,97 % 5,43 %
Koers/ Courante winst 8,59 5,95
Koers/ Courante cashflow 3,64 3,48
Koers/ Boekwaarde 0,70 0,74
Koers/ Tastbare boekwaarde 0,71 0,74
Prijs per netto vermogenswaarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 6,13 % -

(e) : raming

×
Vertel ons wat u denkt
bmw
In welke mate zou u deze webpagina aanbevelen aan uw vrienden en familie ? Geef een score tussen 1 (zeker niet) en 10 (zeker) *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Opmerkingen (optioneel)
Verzenden