BMW DE0005190003

E-mailalert
Toevoegen aan portefeuille
87,65 EUR 28/04/2017 17:35 Frankfurt
-0,05 EUR (-0,06 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
65,05 90,97  52 weken min max
9,80 % Rendement 1 jaar
4,09 % Dividendrendement
Alle details

Premium inhoud

Het advies van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

Hoe komen we tot ons advies?

Artikels

  • Analyse

    BMW boekte een degelijk eerste kwartaal

    7 dagen geleden - vrijdag 21 april 2017
    Bijgevolg bevestigt de groep haar doelstellingen voor 2017.
     
     
     
     

    Het advies van onze experten en onze risicobeoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse

    BMW boekte een uitstekend resultaat 2016.

    1 maand geleden - dinsdag 28 maart 2017
    Het feit dat de groep actief is in een luxesegment, haar uitgebreid gamma en naambekendheid stutten de omzet-groei en de winst.

    Profiteer van de recente koerscorrectie om dit kwaliteitsaandeel te
    KOPEN.

    In 2016 was BMW niet meer het meest verkochte premiummerk wereldwijd. De groep werd onttroond door Mercedes (Daimler), dat de vruchten kon plukken van de uitbreiding van zijn gamma "compacte wagens". BMW kon voor 2016 echter puike resultaten neerzetten. De forse stijging van de verkopen in China (+11%) en Europa (+9%) konden de terugval van de leveringen in de VS meer dan compenseren (-10%). Voor de rest werd de omzet geboost door het succes van de BMW X reeks (SUV's; +22%). De modellen van dit gamma die een combinatie zijn van een 4x4 en een spacewagon, zijn goed voor 1/3 van de groepsomzet. Ook zijn ze duurder dan een berline of een break, wat de winst hoger drijft. Resultaat: BMW boekte voor het 5e jaar op rij een bedrijfsmarge van meer dan 10%. De groep kan bijgevolg een recorddividend uitkeren (3,50 EUR bruto) en in de ontwikkeling en vernieuwing van haar aanbod investeren (o.m. elektrische voertuigen). We handhaven onze winstramingen per aandeel op 10,50 EUR in 2017 en 10,80 EUR in 2018.

    Koers op het moment van de analyse: 83,94 EUR

    De Duitse groep BMW is de grootste constructeur ter wereld van luxewagens. De groep commercialiseert behalve BMW ook de merken Mini en Rolls-Royce alsook motoren. China, de VS en Duitsland zijn haar belangrijkste afzetmarkten.

    Deel dit artikel

  • Analyse

    BMW: recordresultaat voor 2016

    1 maand geleden - maandag 13 maart 2017
    De groep verhoogt haar dividend met 9% tot 3,50 EUR bruto.

    Het aandeel is correct gewaardeerd.
    HOUDEN.

     

    De groep plant op haar elan verder te gaan en verwacht in 2017 alweer een omzetgroei en een winstmarge voor belastingen van minimum 10% (10,3% in 2016), o.m. dankzij de nieuwe modellen (5 reeks, MINI Countryman…). We blijven erop vertrouwen dat de groep in staat is om een belangrijke rol te spelen in de auto van de toekomst (elektrische, zelfrijdende en slimme auto).

     

    Koers op het moment van de analyse :84,28 EUR

     

    De Duitse groep BMW is de grootste constructeur ter wereld van luxewagens. De groep commercialiseert behalve BMW ook de merken Mini en Rolls-Royce alsook motoren. China, de VS en Duitsland zijn haar belangrijkste afzetmarkten.

     

     

    Deel dit artikel

  • Analyse

    Verkoop deze 8 aandelen niet!

    3 maanden geleden - vrijdag 6 januari 2017
    Gezien de recente stijging van de beurzen zou u geneigd kunnen zijn bepaalde aandelen te verkopen en uw winst op te strijken. Maar een aandeel met een fikse koersstijging achter de rug is niet noodzakelijk overgewaardeerd en kan over een min of meer mooi stijgingspotentieel blijven beschikken.
    Verkoop deze 8 aandelen niet!

    Verkoop deze 8 aandelen niet!

    En dus nog een plaats in uw portefeuille verdienen. De volgende 8 aandelen gingen onlangs flink hoger, maar toch mag u ze nog in portefeuille houden. Zorg er wel voor dat ze niet meer dan 5 % van de totale waarde van uw portefeuille aan individuele aandelen overschrijden.

    KOPEN

    Axa (verzekeringen) 
    De stijging van de langetermijnrente zal de groepswinsten wat oppeppen, waardoor Axa wellicht zijn groeidoelstellingen zal kunnen bereiken. Bovendien zorgen het plan "Ambitie 2020" en de kostenbesparingen voor een betere visibiliteit op de vooruitzichten. De koers bedraagt 10 maal de verwachte winst per aandeel voor 2017 en blijft over potentieel beschikken.

    BMW (autosector) 
    BMW blijft mooi groeien. Over de 11 eerste maanden van 2016 klom de omzet met 6% t.o.v. dezelfde periode in 2015. En al groeit de omzet nu trager dan in het verleden, toch doet BMW het beter dan de concurrentie dankzij een aantrekkelijker en uitgebreider gamma en de populariteit van SUV's (X-gamma). Over 2016 zou BMW dus winst moeten boeken ondanks de impact van de stijgende personeelskosten op de winstgevendheid. Op langere termijn zullen de gerenommeerde merken van de groep (Mini en Rolls-Royce inbegrepen) de omzet en de winst stutten. Het koerspotentieel is niet uitgeput.

    Chevron (olie)
    De strategie om kosten te besparen en in te spelen op de lagere olieprijs, werpt haar vruchten af. De groep slaagt er zo in om liquiditeiten te genereren en de schuldenberg af te bouwen, maar ook en vooral om het dividend te handhaven. Bovendien houdt de koers onvoldoende rekening met de hoop op een verdere, trage opvering van de olieprijs o.m. dankzij het akkoord gesloten binnen de OPEC. Het aandeel van Chevron blijft een degelijk en aanlokkelijk aandeel.

    Cisco (technologie)
    Over de laatste jaren kon Cisco ondanks de vertragende omzetgroei zijn comfortabele winstgevendheid waarborgen dankzij een degelijk kostenbeheer. In de volgende jaren zal de vraag naar de producten van Cisco wellicht opveren doordat de nood aan communicatieapparatuur opnieuw zal toenemen (o.a. 5G). Bovendien zou de groep, die meer dan 60 miljard op buitenlandse rekeningen heeft staan, wel eens kunnen profiteren van één van de belangrijkste maatregelen die Trump aankondigde, namelijk een verlaging van de belastingen op alle cash die naar de VS wordt gerepatrieerd.

    Rio Tinto (mijnen)
    De koersremonte is nog niet afgelopen. Het aandeel beschikt nog over stijgingspotentieel. Het zit er dan ook dik in dat de grondstofprijzen zullen blijven stijgen dankzij de opverende Chinese vraag en het vooruitzicht van een toenemende vraag in de VS (Trump kondigde grote infrastructuurwerken aan). Overigens doet de groep aanzienlijke inspanningen om meer liquiditeiten te genereren door haar productiviteit op te drijven en activa af te stoten.

    HOUDEN

    ArcelorMittal (staal) 
    Dankzij de kostenbesparingen en de remonte van de staalprijs kan de winstgevendheid opnieuw herstellen. Overigens verstevigde de kapitaalverhoging, die in het 1e kwartaal 2016 werd doorgevoerd, de soliditeit van de groep. Maar al valt een stijging van de staalprijs te verwachten als gevolg van de protectionistische maatregelen die Trump aankondigde, toch blijft de sector kampen met een aantal negatieve factoren (zwakke vraag, chronische overcapaciteit). Bijgevolg raden we u af het aandeel te kopen.

    National Grid (elektriciteit)
    In juli 2016 bereikte de koers een historisch hoogtepunt o.m. dankzij het feit dat het aandeel een vluchtwaarde bij uitstek is. Bovendien stootte de groep haar gastak af in het VK. Zo kan ze vanaf nu focussen op dynamischere activiteiten (en een uitzonderlijk dividend uitkeren in 2017). Ondanks de duik die de koers inmiddels maakte, is het aandeel niet koopwaardig. Wel mag u het in portefeuille houden omwille van zijn defensief karakter en dividendrendement (4,7% bruto).

    Zurich Insurance (verzekeringen)
    De Zwitserse groep is begonnen de vruchten te plukken van de initiatieven die ze in 2015 nam om haar marges aan te dikken. Maar rekening houdend met de concurrentie moest de groep nog een stap verder gaan, wat ze ook deed in februari 2016, toen ze een versnelling van haar herstructurering aankondigde. Wellicht zal dit het dividend van de volgende jaren waarborgen. De koers houdt echter al grotendeels rekening met al dit goede nieuws.

    Deel dit artikel

  • Analyse

    BMW slaagt erin verder te groeien

    5 maanden geleden - maandag 7 november 2016

    Gezien het kwartaalresultaat is de groep financieel gezond en in staat haar doelstellingen te bereiken.

    De waardering van het aandeel bedraagt minder dan 8 maal de verwachte winst voor 2016 (t.o.v. 10 de laatste 5 jaar en 10 voor het gemiddelde van de sector). De koers beschikt dus nog over stijgingspotentieel. 
    KOPEN.

    Ondanks de onzekerheid rond de Brexit (BMW boekt 15 % van zijn om-zet in het VK), kan de groep blijven groeien. In het 3e kwartaal 2016 klom het aantal leveringen met 7,1 % (t.o.v. 5,9 % en 5,7 % in het 1e en 2e kwartaal). Die versnelling is te danken aan de goede prestaties van de automarkt in Europa (+10,4 %) en China (+10,7 %), wat de terugval van de Amerikaanse markt (-8,7 %) compenseert. Het nettoresultaat gaat fors ho-ger (+15 %). Dit is echter vooral het gevolg van het beter dan verwacht financieel resultaat (dankzij dekkingsinstrumenten tegen wisselkoerseffecten). Op bedrijfsniveau bedraagt de stijging slechts 1 % als gevolg van de toegenomen kosten voor de ontwikke-ling en commercialisering van de nieuwe modellen. Rekening houdend met de kwartaalresultaten bevestigt de Duitse groep haar ramingen voor 2016: een recordomzet voor de autodivisie en een lichte winststijging voor belastingen. Wij tippen op een winst per aandeel van 10,30 EUR in 2016 (lichtjes opgetrokken) en 10,50 EUR in 2017.

     

    Koers op het moment van de analyse: 75,64 EUR

     

    De Duitse groep BMW is de grootste constructeur ter wereld van luxewagens. De groep commercialiseert behalve BMW ook de merken Mini en Rolls-Royce alsook motoren. China, de VS en Duitsland zijn haar belangrijkste afzetmarkten.

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 90,97 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 65,05 EUR
ISIN-code DE0005190003
Beurs Frankfurt
Noteert op Euronext Brussel neen
Bèta 1,33
Volatiliteit 24,00 %
Aantal bestaande aandelen 601.995.000
Beurskapitalisatie (in miljard) 52,93 EUR
Sector Autosector
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 808 EUR
Score corporate governance 5

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2017 (e) 2016 2015 2014
Dividend 3,60 3,50 3,20 2,90
Courante winst 10,50 10,45 9,70 8,84
Nettowinst 10,50 10,45 9,70 8,84
Courante cashflow 18,41 18,00 16,81 15,40
Netto cashflow 18,41 18,00 16,81 15,40
EBIT 15,30 14,29 14,61 13,89
EBITDA 23,21 21,90 21,75 20,48
Boekwaarde 78,69 71,69 64,75 56,64
Tastbare boekwaarde 78,13 71,14 64,20 56,08

Prestaties (in euro)

BMW Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden 0,20 % 5,84 % 2,56 %
Rendement 6 maanden 10,10 % 13,49 % 12,52 %
Rendement 1 jaar 9,80 % 11,33 % 18,66 %
Rendement 5 jaar 7,70 % 8,40 % 15,74 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2017 (e) 2016 2015 2014
Pay out - 33,51 % 33,00 % 32,84 %
Current ratio - 0,98 0,94 0,96
Return on equity - 14,57 % 14,98 % 15,58 %
Total return on equity - 14,57 % 14,98 % 15,58 %
Brutomarge - 19,88 % 19,67 % 21,15 %
Nettomarge - 7,34 % 6,94 % 7,23 %
EBIT marge - 9,97 % 10,41 % 11,34 %
EBITDA marge - 15,28 % 15,49 % 16,72 %
Belastingvoet - 28,50 % 30,66 % 33,19 %
Gearing - -41,21 -39,54 -37,99
Eigen vermogen/ Balanstotaal - 25,12 % 24,84 % 24,18 %

Beursgegevens per aandeel

2017 (e) 2016
Dividendrendement 4,09 % 3,98 %
Koers/ Courante winst 8,37 8,41
Koers/ Courante cashflow 4,78 4,88
Koers/ Boekwaarde 1,12 1,23
Koers/ Tastbare boekwaarde 1,13 1,24
Prijs per netto vermogenswaarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 6,05 % -

(e) : raming

  • Volgende

  • Vorige Volgende

  • Vorige Volgende

  • Vorige Volgende

  • Vorige Volgende

  • Vorige Volgende

  • U moet een antwoord ingeven

    Vorige Volgende

  • Vorige Volgende

  • U hebt de survey vervolledigd

    Verzenden