Trekt de autosector zich na de transformatie weer op gang?

Zal de autosector zich weer op gang trekken?
Zal de autosector zich weer op gang trekken?
Wij zijn nog niet optimistischer gestemd.
Tal van conjuncturele en structurele valkuilen blijven de sector bedreigen.
Ondanks de lage waardering van bepaalde aandelen is het te vroeg om een aankoop te overwegen.
Houd BMW, Mercedes en Volkswagen.
Verkoop Stellantis en Renault.
Na een ontgoochelende beursprestatie in 2024 heeft de Europese autosector het moeilijk om zich weer op gang te trekken.
Sinds begin 2025 is hij met 1% teruggevallen (koers + dividenden voor de belegger in euro). In diezelfde periode ging de Europese beursindex 6,7% hoger.
Het klopt dat BMW met 13,4% aansterkte en MBG met 5,9%.
Maar de andere autobouwers schrijven bloedrode cijfers. Denk maar aan Renault (-23,5%), Stellantis (-29,2%) en Porsche (-23,7%).
De overstap naar elektrisch rijden, een vertragende markt, uitdagingen op het vlak van regelgeving… De sector ondergaat nu al enkele jaren een structurele transformatie zonder weerga.
De effecten van die omwenteling worden dit jaar nog aangescherpt door de energietransitie, de geopolitieke spanningen en wijzigingen in het consumptiegedrag.
Onlangs hebben de VS hun invoerrechten op Europese voertuigen deels verlaagd, van 27,5% naar 15%. Die verlaging biedt wat soelaas aan Volkswagen en Stellantis, die allebei sterk aanwezig zijn in de VS.
De EU blijft echter bij haar streven om nieuwe verbrandingsmotoren te verbieden tegen 2035 en stuurt de investeringen aldus massaal richting elektrificatie.
Tegelijk wordt de concurrentie vanuit Azië, en vooral dan uit China, almaar feller. Actoren zoals BYD en SAIC schudden de markt door elkaar met concurrerende prijzen en een technologische voorsprong op het vlak van batterijen. De historische autobouwers moeten een versnelling hoger schakelen om hun marktaandeel te behouden.
Onlangs stuurde Porsche een winstwaarschuwing uit en liet het weten verdere stappen richting elektrificatie uit te stellen. Daardoor is bezorgdheid ontstaan. Zijn de autogroepen eigenlijk wel in staat om de overstap naar elektrisch rijden in goede banen te leiden?
Meer info in onze analyse Porsche gaat in de remmen. Een opdoffer voor Volkswagen.
De Europese autosector lijkt goedkoop.
De waarderingsratio’s (koers-winstverhouding, verhouding koers/boekwaarde) van de aandelen uit de sector zijn historisch laag.
Deze onderwaardering houdt evenwel verband met de hogervermelde risico’s en onzekerheden (concurrentie, winstwaarschuwing, economische vertraging, geopolitieke spanningen) en vormt dus geen reden om te kopen.
Gelieve te wachten terwijl de pagina beschikbaar wordt gemaakt...