Melexis

BE0165385973
66,50 EUR 23/10/2019 17:39 Brussel
8,20 EUR (14,07 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
45,62 72,65  52 weken min max
-0,34 % Rendement 1 jaar
2,64 % Dividendrendement
Alle details
Premium inhoud

Het advies van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

Hoe komen we tot ons advies?

Artikels

  • Analyse
    De vooruitzichten van Melexis blijven wazig 2 maanden geleden - donderdag 1 augustus 2019
    De slabakkende autoverkoop (92% van de omzet in de sector) blijft de groep immers kwellen.
     
     
     
     

    De adviezen van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voorbehouden voor abonnees. Krijg 5 gratis credits om deze inhoud te ontdekken.

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    Melexis: nog eventjes geduld… 6 maanden geleden - woensdag 24 april 2019
    Het kwartaalrapport van Melexis beantwoordde aan de eigen prognoses en die van het analistenheir. De vooruitblik stelde echter teleur: het verhoopte herstel blijkt nog niet voor meteen.

    Op langere termijn blijft het winst- en groeipotentieel echter onaangeroerd. We behouden dan ook ons vertrouwen in de (auto)chipfabrikant. KOPEN.

    Eerste kwartaal zoals verwacht

    Ondanks een gunstig wisselkoerseffect kromp de omzet in het 1ste kwartaal met 16,4% t.o.v. dezelfde periode in 2018. Melexis heeft veel vaste kosten (o.a. onderzoek en ontwikkeling) en de afschrijvingen namen toe door recente investeringen (o.a. nieuw R&D-centrum in Düsseldorf), waardoor de rendabiliteit nog sterker afkalfde: de bedrijfswinst kelderde met 54,2% (bedrijfsmarge van 13,5%, t.o.v. 24,3% over 2018). De nettowinst tuimelde 51,6% lager (0,35 EUR per aandeel).

    Vooruitzichten overtuigen niet

    Hoewel de topvrouw zich op de algemene vergadering optimistisch toonde (dal bereikt, lichte verbetering 2de kwartaal) verwacht Melexis t.o.v. het zwakke 1ste kwartaal voor het 2de kwartaal een omzetgroei van minder dan 6% en een lichte verbetering van de winstmarges. De voorraadcorrecties bij klanten (1ste kwartaal: 92% van de omzet in de autosector) door de aanhoudende onzekere economische en geopolitieke situatie (wereldwijde handelsspanningen), houden aan en het is koffiedik kijken wanneer er verandering in het bestelgedrag van de klanten zal optreden. Melexis blijft voor heel 2019 dan ook uitgaan van een omzet- en margedaling. Het lanceert wel regelmatig innovatieve producten bij zijn klanten. Momenteel zitten er gemiddeld al 11 Melexis-chips in elke nieuwe auto.

    Lagere winstschattingen

    Een herstel komt er hoogstwaarschijnlijk wel, maar de timing ervan blijft onzeker. Terwijl we eerder voor 2019 uitgingen van een omzetdaling van 5% en een bedrijfsmarge van 20%, rekenen we nu op een krimp van 12% en een marge van ±17%. Voor 2020 tippen we op een omzetherstel (+15%) en een marge van ruim 20%. Daarmee schatten we de winst per aandeel op respectievelijk 1,84 en 2,49 EUR (t.o.v. 2,26 en 2,91 voorheen; 2,88 EUR in 2018). Melexis blijft uitstekend geplaatst om voordeel te halen uit de structurele toename van halfgeleiders (veiligheid, comfort, milieu, elektrificatie, enz.) in wagens.

    Koers op het moment van de analyse: 68,25 EUR

    Melexis is een Belgisch bedrijf dat halfgeleiders ontwerpt, ontwikkelt, test en verkoopt, in hoofdzaak voor de automobielindustrie (waar het tot de top 5 behoort en die goed is voor ongeveer 90% van zijn omzet), maar ook voor consumentenelektronica.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    De koers van Melexis is onder druk geweest 6 maanden geleden - maandag 1 april 2019
    Infineon heeft een winstwaarschuwing gelanceerd.

    Het aandeel is goedkoop.
    KOPEN.

    Melexis Leed onder de resultaatswaarschuwing van chipbakker Infineon door de dalende autoverkoop in China (-13,8% in februari). De winst 2019 zal dalen (±25%), maar het gaat om een conjuncturele terugval van de autosector, nog versterkt door de onderhandelingen tussen de VS en China. Op langere termijn zal Melexis voordeel blijven halen uit de structurele toename van halfgeleiders in wagens. Profiteer van de koersdaling om te kopen.

    Koers op het moment van de analyse: 53,85 EUR

    Melexis is een Belgisch bedrijf dat halfgeleiders ontwerpt, ontwikkelt, test en verkoopt, in hoofdzaak voor de automobielindustrie (waar het tot de top 5 behoort en die goed is voor ongeveer 90 % van zijn omzet), maar ook voor consumentenelektronica.

     

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Melexis vreest voor omzetdaling in 2019 8 maanden geleden - woensdag 6 februari 2019
    De jaarcijfers lagen in lijn van onze in oktober verlaagde verwachtingen (na cijfers derde kwartaal). Voor 2019 blijven de vooruitzichten vooralsnog somber.

    Melexis staat echter sterk (dankzij innovatie, sterke balans,…) en paraat (investeerde in extra capaciteit) om een groeispurt in te zetten wanneer de hemel (in 2020?) weer opklaart. KOPEN.

    Na een eerder zwak 4e kwartaal boekte Melexis over 2018 een 11,3% hogere omzet. De winst steeg met 4,1% tot 2,88 EUR per aandeel en het nettodividend met 4,8% tot 1,54 EUR (al 0,91 EUR betaald in oktober). Voor 2019 is de chipbakker pessimistisch gestemd. Hij verwacht immers dat de crisis in de autosector (91% van de omzet!) langer zal aanslepen dan verwacht. De klanten blijven voorraadcorrecties doorvoeren en dus hun bestellingen uitstellen. Tenzij de geopolitieke spanningen toenemen, verwacht Melexis mogelijk een hernieuwde positieve ordertrend in de 2e jaarhelft. Voor het volledige jaar 2019 rekent Melexis niettemin op een omzetdaling, de 1e in 10 jaar! De lagere omzet zal ook aan de winstmarges vreten (vaste kosten blijven gelijk) en dus ook de winst aantasten. Maar als de situatie op middellange termijn normaliseert, is een terugkeer naar marges vergelijkbaar met die van 2018 weer mogelijk. Intussen verlagen we wel onze winstraming per aandeel voor 2019 van 3,18 naar 2,26 EUR en voor 2020 van 3,50 naar 2,91 EUR.

    Koers op het moment van de analyse: 58,75 EUR

    Melexis is een Belgisch bedrijf dat halfgeleiders ontwerpt, ontwikkelt, test en verkoopt, in hoofdzaak voor de automobielindustrie (waar het tot de top 5 behoort en die goed is voor ongeveer 90% van zijn omzet), maar ook voor consumentenelektronica.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Melexis verloor sinds zijn hoogtepunt in juni bijna de helft van zijn waarde 10 maanden geleden - vrijdag 14 december 2018
    Toch is deze forse afstraffing zwaar overdreven. Wat te doen met dit aandeel?

    Op korte termijn is de visibiliteit weliswaar beperkt. Ook zal 2019 nog traag van start gaan. Maar het bedrijf staat alvast in pole position om volop in te spelen op de tendensen van de toekomst in de autosector.
    KOPEN.

    Autosector belangrijkste klant

    Het Belgische Melexis ontwerpt, ontwikkelt, test en verkoopt wereldwijd halfgeleiders (ook integrated circuits, IC’s of chips genoemd) die vooral bestemd zijn voor de autosector (92% van de omzet in 3e kwartaal 2018). Daarnaast levert het chips voor slimme toestellen, domotica, industriële en medische apparatuur (voor o.a. thermometers, witgoed, haardrogers, microgolfovens, ventilatoren, robots joysticks...).

    De klanten zijn vooral toeleveranciers aan autoconstructeurs zoals Bosch, Continental, Valeo… De 10 belangrijkste waren op 30/6 goed voor 48% van de groepsomzet (grootste klant: 16%). Bijna de helft (49%) van de omzet wordt in Azië en de Stille Oceaan gerealiseerd, 40% in Europa en het Midden-Oosten en 11% in Noord- en Latijns-Amerika.

    Sensoren en aansturingen

    Melexis ontwikkelt niet alle soorten chips die in auto’s worden gebruikt, maar focust vooral op sensoren (voor temperatuur-, druk-, stroom- en positiemetingen; 3/4 van de omzet) en in mindere mate op aansturingen van kleine motoren (voor automatische ramen, zetelpositionering,…) van airco en verwarming (regeling kleppen), ledverlichting, brandstofpompen, enz.

    De Melexis-onderdelen vindt u terug in de aandrijving (elektrische motor of verbrandingsmotor, koeling, uitlaat, stroomvoorziening en -opslag), het chassis (stuurinrichting, remmen en ophanging), het interieur (sfeerverlichting, klimaatregeling, regeling en verwarming zetels…) en (passieve) veiligheidssystemen (gesp veiligheidsgordel,…).

    Meer dan 60% van de producten worden tegenwoordig op eigen initiatief ontwikkeld (standaardproducten of flexibel aanpasbare producten voor verschillende klanten; dit levert meer omzet op en is winstgevender), de rest op maat en vraag van één klant. De ontwikkelingstijd van een chip is ±2 jaar en de gemiddelde levenscyclus ervan in de autosector bedraagt 7 à 10 jaar, wat vrij lang is (het risico op de veroudering van voorraden ligt dus laag).

    Groeiende afzetmarkten

    Verwacht wordt dat de markt van halfgeleiders in de autosector de komende 5 jaar met gemiddeld 6 à 9% per jaar zal groeien. Deze groei bestaat uit de stijging van het aantal wagens wereldwijd en de toename van het aantal chips per auto. Dit laatste vloeit voort uit:
    – de steeds strenger wordende milieu-eisen voor verbrandingsmotoren;
    – de elektrificatie van het wagenpark (hybride/volledige elektrische wagens);
    – de automatisering van het rijden (rijhulpsystemen, zelfrijdende auto’s);
    – de hogere eisen omtrent veiligheid, comfort en personalisatie.

    Bovendien zullen, naast luxewagens, ook steeds meer middenklasseauto’s en instapmodellen worden voorzien van de nieuwe technologieën. In de gemiddelde auto zullen zo tegen 2023 150 chips zitten (van de soorten die Melexis levert), verspreid over de aandrijving, het chassis, het interieur en veiligheidstoepassingen, en dit t.o.v. 94 nu. Een auto bevat gemiddeld voor 350 USD aan halfgeleiders. Bij een elektrische auto stijgt dat tot 650 USD en voor zelfrijdende auto’s tot zelfs 950 USD. Volop groeipotentieel dus!

    Sterke marktpositie

    In elke nieuwe auto wereldwijd zitten gemiddeld 10 producten van Melexis (t.o.v. slechts 7 zo’n 3 jaar geleden) en dat aantal zal de komende jaren verder gestaag stijgen. De groep mikt over een aantal jaar (rond 2023?) zelfs op zo’n 20 stuks. De meeste Melexis-producten zijn mixed signal chips (sensoren zetten een analoog signaal uit de fysieke omgeving om in een digitaal signaal; aansturingen zetten een digitaal signaal om in een analoog signaal of fysieke actie), een segment waarin er geen extreme concurrentie heerst.

    Die blijft bovendien beperkt tot de klassieke spelers. Zeker in de segmenten chassis, interieur en veiligheid zal het door de complexiteit en de zeer gefragmenteerde markt voor nieuwe spelers (China!) erg lang duren voor ze een aanzienlijk marktaandeel hebben. In zijn niche van autosensoren is Melexis de nummer 4 (na Bosch, Infineon en NXP) met een marktaandeel van 7,5% dat nog verder klimt. Het doel voor de komende jaren is om minstens even sterk als de markt te groeien.

    Onmiskenbare troeven

    Melexis concentreert zich op onderzoek en ontwikkeling en heeft geen eigen fabrieken. De productie van siliciumschijfjes (“wafers”) wordt uitbesteed aan o.a. (voor meer dan 90%) zusterbedrijf X-Fab. Dat maakt Melexis weerbaarder mocht de vraag afnemen (heeft minder vaste kosten).

    Dankzij zijn kleinschaligheid kan het ook flexibel reageren en staat het dicht bij de klant en de autobouwer, op wiens wensen het zo goed mogelijk poogt in te spelen en aan wie het ondersteuning levert. En mede dankzij zijn leverzekerheid (productie op voorhand, op meerdere sites, voorraden) heeft het bedrijf een erg goede reputatie. Voor meer dan 90% van zijn producten is Melexis voor zijn klanten ook de enige leverancier (grote klantentrouw: eens klant, altijd klant).

    Tot slot zit het ook financieel snor (schuldenvrij, erg winstgevend met bedrijfsmarge van ±25%). We tippen op een winst per aandeel van 2,89 EUR in 2018, 3,18 EUR in 2019 en 3,58 EUR in 2020.

    Koers op het moment van de analyse: 48,14 EUR

    Melexis is een Belgisch bedrijf dat halfgeleiders ontwerpt, ontwikkelt, test en verkoopt, in hoofdzaak voor de automobielindustrie (waar het tot de top 5 behoort en die goed is voor ongeveer 90% van zijn omzet), maar ook voor consumentenelektronica.

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 72,65 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 45,62 EUR
ISIN-code BE0165385973
Beurs Brussel
Noteert op Euronext Brussel ja
Bèta 0,79
Volatiliteit 24,44 %
Aantal bestaande aandelen 40.400.000
Beurskapitalisatie (in miljard) 2,36 EUR
Sector Spitstechnologie
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 4.774 EUR
Score corporate governance 7
Land België

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2019 (e) 2018 2017 2016
Dividend 1,54 1,54 1,47 1,44
Courante winst 1,60 2,88 2,77 2,40
Nettowinst 1,60 2,88 2,77 2,40
Courante cashflow 2,81 3,86 3,58 3,05
Netto cashflow 2,81 3,86 3,58 3,05
EBIT 1,85 3,46 3,31 2,86
EBITDA 3,06 4,43 4,12 3,50
Boekwaarde 6,65 7,22 6,53 5,84
Tastbare boekwaarde 6,65 7,22 6,53 5,84

Prestaties (in euro)

Melexis Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden -5,26 % 1,77 % 1,20 %
Rendement 6 maanden -13,48 % 1,06 % 4,17 %
Rendement 1 jaar -0,34 % 9,69 % 12,02 %
Rendement 5 jaar 13,11 % 3,89 % 12,09 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2018 2017 2016 2015
Pay out 76,98 % 76,46 % 83,94 % 77,48 %
Current ratio 4,32 3,06 3,42 4,63
Return on equity 39,92 % 42,43 % 41,18 % 45,48 %
Total return on equity 39,92 % 42,43 % 41,18 % 45,48 %
Brutomarge 45,86 % 46,24 % 45,74 % 48,01 %
Nettomarge 20,28 % 21,59 % 21,08 % 24,76 %
EBIT marge 24,32 % 25,81 % 25,05 % 26,89 %
EBITDA marge 31,19 % 32,10 % 30,71 % 32,59 %
Belastingvoet 16,79 % 18,41 % 14,87 % 9,50 %
Gearing 0,00 -0,02 -0,03 -26,95
Eigen vermogen/ Balanstotaal 60,24 % 57,43 % 56,98 % 60,70 %

Beursgegevens per aandeel

2019 (e) 2018
Dividendrendement 2,64 % 2,64 %
Koers/ Courante winst 36,44 20,23
Koers/ Courante cashflow 20,75 15,11
Koers/ Boekwaarde 8,77 8,07
Koers/ Tastbare boekwaarde 8,77 8,07
Koers / intrinsieke waarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 8,32 % -

(E) : raming

;