Airbus

NL0000235190
E-mailalert
Toevoegen aan portefeuille
117,86 EUR 22/05/2019 11:26 Parijs
-0,40 EUR (-0,34 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
81,21 123,02  52 weken min max
20,42 % Rendement 1 jaar
1,69 % Dividendrendement
Alle details
Premium inhoud

De adviezen van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voorbehouden voor abonnees. Krijg 5 gratis credits om deze inhoud te ontdekken.

Hoe komen we tot ons advies?
Lees hier onze analyse.

Artikels

  • Analyse
    Airbus ondertekent een overeenkomst in China 1 maand geleden - maandag 1 april 2019
    Een interessante operatie.
     
     
     
     

    De adviezen van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voorbehouden voor abonnees. Krijg 5 gratis credits om deze inhoud te ontdekken.

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    Airbus zou zijn leveringsdoelstelling hebben bereikt 4 maanden geleden - maandag 14 januari 2019
    Niettemin zal de aandeelhouder geduldig moeten zijn.

    Het aandeel is duur.
    VERKOPEN.

    De groep zou in 2018 haar leveringsdoelstelling hebben bereikt (voorlopige gegevens). Zo leverde ze meer dan 800 toestellen (nieuw record) na 718 in 2017. Niettemin zal de aandeelhouder geduldig moeten zijn. Voor de groep zich guller kan opstellen (inkoop van aandelen....), moet ze eerst gerechtelijk in orde zijn. Er lopen tegen Airbus immers 3 onderzoeken voor corruptie. De groep is al in het vizier van de Franse en Britse autoriteiten en zou nu ook door het Amerikaans ministerie van Justitie worden geviseerd. Wordt ze schuldig bevonden, dan zal ze mogelijks miljarden euro’s moeten ophoesten.

    Koers op het moment van de analyse : 88,38 EUR

    Airbus (ex EADS) is de grootste Europese en op wereldvlak de op één na (het Amerikaanse Boeing) grootste vliegtuigbouwer (civiele, militaire en ruimteluchtvaart).

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Airbus heeft een nieuw record bereikt 10 maanden geleden - maandag 16 juli 2018
    Nog nooit is het aandeel zo hoog gewaardeerd geweest.

    Het aandeel is duur.
    VERKOPEN.

    Airbus bereikte vorige week een historisch record als gevolg van een gunstig advies van Merrill Lynch rond het aandeel. Ook werd de koers gestut door de zwakke euro en een bestelling van 60 vliegtuigen voor de Amerikaanse maatschappij JetBlue. Al bevestigt dit dat de groep over solide fundamenten beschikt en dat haar orderboekje een goede visibiliteit geniet, toch vinden we het aandeel te duur.

    Koers op het moment van de analyse: 106,74 EUR

    Airbus (ex EADS) is de grootste Europese en op wereldvlak de op één na (het Amerikaanse Boeing) grootste vliegtuigbouwer (civiele, militaire en ruimteluchtvaart).

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Sinds kort ziet vliegtuigbouwer Airbus het aantal bestellingen toenemen 1 jaar geleden - woensdag 14 februari 2018
    Is een belegging in Airbus opnieuw interessant?
    Sinds kort ziet vliegtuigbouwer Airbus het aantal bestellingen toenemen

    Sinds kort ziet vliegtuigbouwer Airbus het aantal bestellingen toenemen

    Neen. De horizon klaart op, maar Airbus worstelt nog steeds met flink wat problemen. VERKOPEN.

    Ondanks het feit dat de groep kampt met een gebrek aan motoren (problemen bij toeleverancier), bereikte Airbus de commerciële doelstelling die het voor 2017 had vooropgesteld. De luchtvaartmaatschappij leverde immers een record aantal vliegtuigen, namelijk 718, wat 30 meer is dan in 2016. Ook bereikte het orderboekje eind december een recordniveau (7265 bestellingen). Bijgevolg zal de groep zeker nog een tijdlang verder kunnen produceren (bv. jumbojets A380, die door Emirates werden besteld).

    Ondanks dit commercieel succes mag men echter niet vergeten dat de groep nog belangrijke uitdagingen zal moeten aangaan. Zo zal voor het eerste maal in zijn geschiedenis het management van Airbus worden vervangen. De overgangsperiode die eraan zit te komen, zal voor de groep dus zeker niet makkelijk zijn. Bovendien kreunt ze onder de lasten in het zog van de technische problemen aan het vliegtuig voor militair transport A400M, waarvoor ze nog een akkoord moet vinden met de landen die het toestel hadden besteld.

    Volgens ons is de koersstijging (meer dan 40% op één jaar) niet gerechtvaardigd gezien de risico’s op financieel (terugval van de dollar, lasten m.b.t. A400M) en juridisch vlak (corruptieaffaires).

    Koers op het moment van de analyse: 83,15 EUR

    Airbus (ex EADS) is de grootste Europese en op wereldvlak de op één na (het Amerikaanse Boeing) grootste vliegtuigbouwer (civiele, militaire en ruimteluchtvaart).

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Mogelijks zal Airbus zijn verkoopdoelstelling voor 2017 niet halen 1 jaar geleden - woensdag 11 oktober 2017
    Bovendien wordt de juridische situatie van de groep alsmaar delicater.

    Het kwartaalresultaat dat eind oktober zal worden bekendgemaakt, zou wel eens kunnen teleurstellen. Bijgevolg zou het aandeel gezien zijn hoog koerspeil een fikse duik kunnen nemen. Onze risico-indicator klimt van 3 tot 4. VERKOPEN.

    Al doet de luchtvaartsector het momenteel niet slecht, toch gaat Airbus door een moeilijke periode. Terwijl de groep over heel 2017 in totaal 700 commerciële vliegtuigen wilde leveren, kon ze er over de eerste 9 maanden van dit jaar slechts 454 leveren, alias een gemiddelde van 50 vliegtuigen per maand, wat onder de beoogde doelstelling ligt. Om de jaardoelstelling te halen, zal Airbus bijgevolg over het laatste kwartaal 250 toestellen moeten leveren (meer dan 80 per maand). Reden hiervoor zijn de toeleveranciers van Airbus, meer bepaald de motorfabrikanten (Pratt & Whitney, Rolls Royce), die het verhoogde productieritme niet aankunnen. Bovendien wordt de juridische situatie van Airbus steeds delicater. Terwijl naar de groep al 2 onderzoeken lopen voor corruptie, zouden haar nu nieuwe corruptiefeiten ten laste worden gelegd (m.b.t. de verkoop van gevechtsvliegtuigen). Wordt ze schuldig bevonden, dan zal ze wellicht honderden miljoenen euro’s moeten ophoesten. Bijgevolg trekken we onze risico-indicator op tot 4.

    Koers op het moment van de analyse: 78,84 EUR

    Airbus (ex EADS) is de grootste Europese en op wereldvlak de op één na (het Amerikaanse Boeing) grootste vliegtuigbouwer (civiele, militaire en ruimteluchtvaart).

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 123,02 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 81,21 EUR
ISIN-code NL0000235190
Beurs Parijs
Noteert op Euronext Brussel nee
Bèta 1,40
Volatiliteit 25,50 %
Aantal bestaande aandelen 776.367.900
Beurskapitalisatie (in miljard) 91,81 EUR
Sector Diverse industrieën en diensten
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 144.604 EUR
Score corporate governance 5
Land Frankrijk

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2019 (e) 2018 2017 2016
Dividend 2,00 1,65 1,50 1,35
Courante winst 5,00 4,95 4,79 3,31
Nettowinst 5,00 3,94 3,71 1,29
Courante cashflow 8,22 8,11 7,75 6,26
Netto cashflow 8,22 7,09 6,68 4,23
EBIT 8,64 5,95 3,88 2,59
EBITDA 11,86 9,10 6,85 5,56
Boekwaarde 15,89 12,54 17,24 4,73
Tastbare boekwaarde -0,92 -4,27 5,43 -7,46

Prestaties (in euro)

Airbus Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden 7,76 % 2,46 % 4,76 %
Rendement 6 maanden 29,33 % 6,88 % 10,15 %
Rendement 1 jaar 20,42 % -4,14 % 10,14 %
Rendement 5 jaar 21,07 % 2,20 % 13,14 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2018 2017 2016 2015
Pay out 41,91 % 40,45 % 104,82 % 37,80 %
Current ratio 0,96 1,07 0,99 0,99
Return on equity 39,49 % 27,76 % 70,06 % 45,19 %
Total return on equity 31,41 % 21,52 % 27,21 % 45,19 %
Brutomarge 13,79 % 11,39 % 7,91 % 13,73 %
Nettomarge 4,73 % 4,31 % 1,50 % 4,19 %
EBIT marge 7,23 % 4,50 % 3,01 % 4,64 %
EBITDA marge 11,07 % 7,94 % 6,46 % 8,47 %
Belastingvoet 29,73 % 37,05 % 22,54 % 20,06 %
Gearing -136,65 -100,30 -304,30 -167,47
Eigen vermogen/ Balanstotaal 8,44 % 11,72 % 3,29 % 5,60 %

Beursgegevens per aandeel

2019 (e) 2018
Dividendrendement 1,69 % 1,40 %
Koers/ Courante winst 23,65 23,87
Koers/ Courante cashflow 14,39 14,59
Koers/ Boekwaarde 7,44 9,43
Koers/ Tastbare boekwaarde - -
Prijs per netto vermogenswaarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 5,19 % -

(e) : raming

×
Vertel ons wat u denkt
airbus
In welke mate zou u deze webpagina aanbevelen aan uw vrienden en familie ? Geef een score tussen 1 (zeker niet) en 10 (zeker) *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Opmerkingen (optioneel)
Verzenden