Airbus

NL0000235190
E-mailalert
Toevoegen aan portefeuille
88,67 EUR 14/12/2018 17:36 Parijs
-1,30 EUR (-1,44 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
82,52 110,06  52 weken min max
5,48 % Rendement 1 jaar
1,78 % Dividendrendement
Alle details
Premium inhoud

De adviezen van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voorbehouden voor abonnees. Krijg 5 gratis credits om deze inhoud te ontdekken.

Hoe komen we tot ons advies?

Artikels

  • Analyse
    Airbus heeft een nieuw record bereikt 5 maanden geleden - maandag 16 juli 2018
    Nog nooit is het aandeel zo hoog gewaardeerd geweest.
     
     
     
     

    De adviezen van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voorbehouden voor abonnees. Krijg 5 gratis credits om deze inhoud te ontdekken.

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    Sinds kort ziet vliegtuigbouwer Airbus het aantal bestellingen toenemen 10 maanden geleden - woensdag 14 februari 2018
    Is een belegging in Airbus opnieuw interessant?
    Sinds kort ziet vliegtuigbouwer Airbus het aantal bestellingen toenemen

    Sinds kort ziet vliegtuigbouwer Airbus het aantal bestellingen toenemen

    Neen. De horizon klaart op, maar Airbus worstelt nog steeds met flink wat problemen. VERKOPEN.

    Ondanks het feit dat de groep kampt met een gebrek aan motoren (problemen bij toeleverancier), bereikte Airbus de commerciële doelstelling die het voor 2017 had vooropgesteld. De luchtvaartmaatschappij leverde immers een record aantal vliegtuigen, namelijk 718, wat 30 meer is dan in 2016. Ook bereikte het orderboekje eind december een recordniveau (7265 bestellingen). Bijgevolg zal de groep zeker nog een tijdlang verder kunnen produceren (bv. jumbojets A380, die door Emirates werden besteld).

    Ondanks dit commercieel succes mag men echter niet vergeten dat de groep nog belangrijke uitdagingen zal moeten aangaan. Zo zal voor het eerste maal in zijn geschiedenis het management van Airbus worden vervangen. De overgangsperiode die eraan zit te komen, zal voor de groep dus zeker niet makkelijk zijn. Bovendien kreunt ze onder de lasten in het zog van de technische problemen aan het vliegtuig voor militair transport A400M, waarvoor ze nog een akkoord moet vinden met de landen die het toestel hadden besteld.

    Volgens ons is de koersstijging (meer dan 40% op één jaar) niet gerechtvaardigd gezien de risico’s op financieel (terugval van de dollar, lasten m.b.t. A400M) en juridisch vlak (corruptieaffaires).

    Koers op het moment van de analyse: 83,15 EUR

    Airbus (ex EADS) is de grootste Europese en op wereldvlak de op één na (het Amerikaanse Boeing) grootste vliegtuigbouwer (civiele, militaire en ruimteluchtvaart).

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Mogelijks zal Airbus zijn verkoopdoelstelling voor 2017 niet halen 1 jaar geleden - woensdag 11 oktober 2017
    Bovendien wordt de juridische situatie van de groep alsmaar delicater.

    Het kwartaalresultaat dat eind oktober zal worden bekendgemaakt, zou wel eens kunnen teleurstellen. Bijgevolg zou het aandeel gezien zijn hoog koerspeil een fikse duik kunnen nemen. Onze risico-indicator klimt van 3 tot 4. VERKOPEN.

    Al doet de luchtvaartsector het momenteel niet slecht, toch gaat Airbus door een moeilijke periode. Terwijl de groep over heel 2017 in totaal 700 commerciële vliegtuigen wilde leveren, kon ze er over de eerste 9 maanden van dit jaar slechts 454 leveren, alias een gemiddelde van 50 vliegtuigen per maand, wat onder de beoogde doelstelling ligt. Om de jaardoelstelling te halen, zal Airbus bijgevolg over het laatste kwartaal 250 toestellen moeten leveren (meer dan 80 per maand). Reden hiervoor zijn de toeleveranciers van Airbus, meer bepaald de motorfabrikanten (Pratt & Whitney, Rolls Royce), die het verhoogde productieritme niet aankunnen. Bovendien wordt de juridische situatie van Airbus steeds delicater. Terwijl naar de groep al 2 onderzoeken lopen voor corruptie, zouden haar nu nieuwe corruptiefeiten ten laste worden gelegd (m.b.t. de verkoop van gevechtsvliegtuigen). Wordt ze schuldig bevonden, dan zal ze wellicht honderden miljoenen euro’s moeten ophoesten. Bijgevolg trekken we onze risico-indicator op tot 4.

    Koers op het moment van de analyse: 78,84 EUR

    Airbus (ex EADS) is de grootste Europese en op wereldvlak de op één na (het Amerikaanse Boeing) grootste vliegtuigbouwer (civiele, militaire en ruimteluchtvaart).

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Airbus is optimistisch voor de lange termijn maar... 1 jaar geleden - donderdag 22 juni 2017
    … voor de korte en de middellange termijn ogen de vooruitzichten minder goed.

    We vrezen dat de huidige daling van het aantal bestellingen zal wegen op de winst. De koers houdt met dit risico o.i. onvoldoende rekening.
    VERKOPEN.

    Op het salon van Le Bourget kondigde de groep opwaarts bijgestelde vooruitzichten aan (voorheen al optimistisch). Zo rekent ze dat ze tegen 2036 niet minder dan 34.900 vliegtuigen zal leveren (1300 meer dan ze vorig jaar had voorzien). Tegen dan zou de vloot wereldwijd meer dan 40.000 vliegtuigen moeten tellen (18.900 vandaag). Gezien eind maart het aantal bestellingen goed was voor meer dan 6700 vliegtuigen, ziet de toekomst van Airbus er dus rooskleurig uit.

    Op korte en middellange termijn ogen de vooruitzichten echter minder goed. De groep lijdt namelijk onder de algemene vertraging van de bestellingen (dit jaar mogelijks minder dan de leveringen, de eerste maal in 8 jaar). Overigens zijn de problemen m.b.t. het militair transportvliegtuig A400M niet van de baan (meerkosten, vertraagde levering, mogelijks nieuwe provisies nodig). En als het conflict in het Midden Oosten aanhoudt en Qatar door diverse Golfstaten buitenspel wordt gezet, dan zal dit uiteindelijk wegen op de bestellingen van Airbus.

    Bijgevolg trekken we onze ramingen niet op. We tippen nog steeds op een winst per aandeel van 3,50 EUR in 2017 en 4,20 EUR in 2018.

     

    Koers op het moment van de analyse: 75,25 EUR

     

    Airbus (ex EADS) is de grootste Europese en op wereldvlak de op één na (het Amerikaanse Boeing) grootste vliegtuigbouwer (civiele, militaire en ruimteluchtvaart).

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Forse winstdaling bij Airbus ten gevolge van uitzonderlijke lasten 1 jaar geleden - dinsdag 7 maart 2017
    Voor de rest zijn de doelstellingen bereikt.

    Het aandeel is duur.
    VERKOPEN.

     

    Airbus zag zijn winst in 2016 met 67% terugvallen door wisselkoerseffecten en een last gekoppeld aan het militair transportvliegtuig A400M. Zonder die elementen werden de doelstellingen gehaald, met dank aan de levering van 688 toestellen voor de burgerluchtvaart (t.o.v. 635 in 2015). Dit jaar wil de groep meer dan 700 toestellen leveren, wat de winst zowat 5% hoger zou moeten duwen (exclusief uitzonderlijke elementen). Het eigen vermogen van Airbus bereikte evenwel zijn laagste niveau van de voorbije vijf jaar en we vinden het aandeel overgewaardeerd.

     

    Koers op het moment van de analyse: 77,17 EUR

     

    Airbus (ex EADS) is de grootste Europese en op wereldvlak de op één na (het Amerikaanse Boeing) grootste vliegtuigbouwer (civiele, militaire en ruimteluchtvaart).

     

     

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 110,06 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 82,52 EUR
ISIN-code NL0000235190
Beurs Parijs
Noteert op Euronext Brussel nee
Bèta 1,16
Volatiliteit 28,04 %
Aantal bestaande aandelen 774.467.300
Beurskapitalisatie (in miljard) 69,68 EUR
Sector Diverse industrieën en diensten
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 153.912 EUR
Score corporate governance 5

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2018 (e) 2017 2016 2015
Dividend 1,60 1,50 1,35 1,30
Courante winst 4,20 4,79 3,31 3,43
Nettowinst 4,20 3,71 1,29 3,43
Courante cashflow 7,30 7,75 6,26 6,57
Netto cashflow 7,30 6,68 4,23 6,57
EBIT 6,28 3,88 2,59 3,81
EBITDA 9,38 6,85 5,56 6,95
Boekwaarde 14,54 17,24 4,73 7,61
Tastbare boekwaarde -2,41 5,43 -7,46 -5,03

Prestaties (in euro)

Airbus Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden -14,83 % -7,20 % -6,10 %
Rendement 6 maanden -9,88 % -10,00 % -0,93 %
Rendement 1 jaar 5,48 % -10,57 % 3,13 %
Rendement 5 jaar 12,72 % 2,44 % 12,56 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2017 2016 2015 2014
Pay out 40,45 % 104,82 % 37,80 % 40,33 %
Current ratio 1,07 0,99 0,99 0,99
Return on equity 27,76 % 70,06 % 45,19 % 33,18 %
Total return on equity 21,52 % 27,21 % 45,19 % 33,18 %
Brutomarge 11,39 % 7,91 % 13,73 % 14,72 %
Nettomarge 4,31 % 1,50 % 4,19 % 3,87 %
EBIT marge 4,50 % 3,01 % 4,64 % 5,10 %
EBITDA marge 7,94 % 6,46 % 8,47 % 8,64 %
Belastingvoet 37,05 % 22,54 % 20,06 % 26,86 %
Gearing -100,30 -304,30 -167,47 -128,44
Eigen vermogen/ Balanstotaal 11,72 % 3,29 % 5,60 % 7,37 %

Beursgegevens per aandeel

2018 (e) 2017
Dividendrendement 1,78 % 1,67 %
Koers/ Courante winst 21,42 18,79
Koers/ Courante cashflow 12,32 11,60
Koers/ Boekwaarde 6,19 5,22
Koers/ Tastbare boekwaarde - 16,56
Prijs per netto vermogenswaarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 5,32 % -

(e) : raming

×
Vertel ons wat u denkt
airbus
In welke mate zou u deze webpagina aanbevelen aan uw vrienden en familie ? Geef een score tussen 1 (zeker niet) en 10 (zeker) *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Opmerkingen (optioneel)
Verzenden