Airbus NL0000235190

E-mailalert
Toevoegen aan portefeuille
85,25 EUR 15/12/2017 17:38 Parijs
-0,09 EUR (-0,11 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
62,36 88,86  52 weken min max
38,71 % Rendement 1 jaar
1,64 % Dividendrendement
Alle details

Premium inhoud

Het advies van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

Hoe komen we tot ons advies?

Artikels

  • Analyse
    Mogelijks zal Airbus zijn verkoopdoelstelling voor 2017 niet halen 2 maanden geleden - woensdag 11 oktober 2017
    Bovendien wordt de juridische situatie van de groep alsmaar delicater.
     
     
     
     

    Het advies van onze experten en onze risicobeoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    Airbus is optimistisch voor de lange termijn maar... 6 maanden geleden - donderdag 22 juni 2017
    … voor de korte en de middellange termijn ogen de vooruitzichten minder goed.

    We vrezen dat de huidige daling van het aantal bestellingen zal wegen op de winst. De koers houdt met dit risico o.i. onvoldoende rekening.
    VERKOPEN.

    Op het salon van Le Bourget kondigde de groep opwaarts bijgestelde vooruitzichten aan (voorheen al optimistisch). Zo rekent ze dat ze tegen 2036 niet minder dan 34.900 vliegtuigen zal leveren (1300 meer dan ze vorig jaar had voorzien). Tegen dan zou de vloot wereldwijd meer dan 40.000 vliegtuigen moeten tellen (18.900 vandaag). Gezien eind maart het aantal bestellingen goed was voor meer dan 6700 vliegtuigen, ziet de toekomst van Airbus er dus rooskleurig uit.

    Op korte en middellange termijn ogen de vooruitzichten echter minder goed. De groep lijdt namelijk onder de algemene vertraging van de bestellingen (dit jaar mogelijks minder dan de leveringen, de eerste maal in 8 jaar). Overigens zijn de problemen m.b.t. het militair transportvliegtuig A400M niet van de baan (meerkosten, vertraagde levering, mogelijks nieuwe provisies nodig). En als het conflict in het Midden Oosten aanhoudt en Qatar door diverse Golfstaten buitenspel wordt gezet, dan zal dit uiteindelijk wegen op de bestellingen van Airbus.

    Bijgevolg trekken we onze ramingen niet op. We tippen nog steeds op een winst per aandeel van 3,50 EUR in 2017 en 4,20 EUR in 2018.

     

    Koers op het moment van de analyse: 75,25 EUR

     

    Airbus (ex EADS) is de grootste Europese en op wereldvlak de op één na (het Amerikaanse Boeing) grootste vliegtuigbouwer (civiele, militaire en ruimteluchtvaart).

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Forse winstdaling bij Airbus ten gevolge van uitzonderlijke lasten 9 maanden geleden - dinsdag 7 maart 2017
    Voor de rest zijn de doelstellingen bereikt.

    Het aandeel is duur.
    VERKOPEN.

     

    Airbus zag zijn winst in 2016 met 67% terugvallen door wisselkoerseffecten en een last gekoppeld aan het militair transportvliegtuig A400M. Zonder die elementen werden de doelstellingen gehaald, met dank aan de levering van 688 toestellen voor de burgerluchtvaart (t.o.v. 635 in 2015). Dit jaar wil de groep meer dan 700 toestellen leveren, wat de winst zowat 5% hoger zou moeten duwen (exclusief uitzonderlijke elementen). Het eigen vermogen van Airbus bereikte evenwel zijn laagste niveau van de voorbije vijf jaar en we vinden het aandeel overgewaardeerd.

     

    Koers op het moment van de analyse: 77,17 EUR

     

    Airbus (ex EADS) is de grootste Europese en op wereldvlak de op één na (het Amerikaanse Boeing) grootste vliegtuigbouwer (civiele, militaire en ruimteluchtvaart).

     

     

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Airbus : record aantal passagiersvliegtuigen 11 maanden geleden - maandag 16 januari 2017
    Maar de bestellingen nemen af.

    Het aandeel is duur.
    VERKOPEN.

     

    Airbus leverde in 2016 een record aantal passagiersvliegtuigen (688, dit is meer dan de beoogde 670). Maar de bestellingen nemen af (731 toestellen, dit is 30% minder dan in 2015 en 50% minder dan in 2014). De koers houdt met deze vertraging geen rekening.

     

     

    Koers op het moment van de analyse: 65,64 EUR

     

    Airbus (ex EADS) is de grootste Europese en op wereldvlak de op één na (het Amerikaanse Boeing) grootste vliegtuigbouwer (civiele, militaire en ruimteluchtvaart).

     

     

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Airbus krijgt opnieuw een rake klap 1 jaar geleden - maandag 19 september 2016

    A380 heeft nooit het verwachte succes gehad.

    Het aandeel is duur.
    VERKOPEN.

    Singapore Airlines gaat het huurcontract voor zijn eerste A380 niet verlengen (nadat Malaysia Airlines ook heeft aangekondigd van deze grote vliegtuigen af te willen). De A380 heeft nooit het verwachte succes gehad ondanks de enorme inspanningen op het vlak van onderzoek en ontwikkeling. Airbus gaat de productie van dit toestel vanaf 2018 verminderen tot 12 eenheden per jaar (tegenover 27 in 2015).

    Koers op het moment van analyse: 52,39 EUR

     

    Airbus (ex EADS) is de grootste Europese en op wereldvlak de op één na (het Amerikaanse Boeing) grootste vliegtuigbouwer (civiele, militaire en ruimteluchtvaart).



    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 88,86 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 62,36 EUR
ISIN-code NL0000235190
Beurs Parijs
Noteert op Euronext Brussel nee
Bèta 1,16
Volatiliteit 28,04 %
Aantal bestaande aandelen 774.467.300
Beurskapitalisatie (in miljard) 66,09 EUR
Sector Diverse industrieën en diensten
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 127.359 EUR
Score corporate governance 5

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2017 (e) 2016 2015 2014
Dividend 1,40 1,35 1,30 1,20
Courante winst 3,50 3,31 3,43 2,99
Nettowinst 3,50 1,29 3,43 2,99
Courante cashflow 6,47 6,26 6,57 5,73
Netto cashflow 6,47 4,23 6,57 5,73
EBIT 5,37 2,59 3,81 3,95
EBITDA 8,35 5,56 6,95 6,70
Boekwaarde 13,26 4,73 7,61 9,00
Tastbare boekwaarde 1,38 -7,46 -5,03 -3,72

Prestaties (in euro)

Airbus Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden 20,06 % 1,86 % 7,14 %
Rendement 6 maanden 14,10 % 0,34 % 4,19 %
Rendement 1 jaar 38,71 % 9,33 % 6,47 %
Rendement 5 jaar 26,29 % 6,84 % 15,87 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2016 2015 2014 2013
Pay out 104,82 % 37,80 % 40,33 % 40,07 %
Current ratio 0,99 0,99 0,99 0,97
Return on equity 70,06 % 45,19 % 33,18 % 13,30 %
Total return on equity 27,21 % 45,19 % 33,18 % 13,30 %
Brutomarge 7,91 % 13,73 % 14,72 % 14,11 %
Nettomarge 1,50 % 4,19 % 3,87 % 2,49 %
EBIT marge 3,01 % 4,64 % 5,10 % 3,82 %
EBITDA marge 6,46 % 8,47 % 8,64 % 7,14 %
Belastingvoet 22,54 % 20,06 % 26,86 % 25,39 %
Gearing -304,30 -167,47 -128,44 -81,91
Eigen vermogen/ Balanstotaal 3,29 % 5,60 % 7,37 % 11,85 %

Beursgegevens per aandeel

2017 (e) 2016
Dividendrendement 1,64 % 1,58 %
Koers/ Courante winst 24,38 25,78
Koers/ Courante cashflow 13,19 13,64
Koers/ Boekwaarde 6,44 18,03
Koers/ Tastbare boekwaarde 61,84 -
Prijs per netto vermogenswaarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 5,21 % -

(e) : raming

×
Vertel ons wat u denkt
airbus
In welke mate zou u deze webpagina aanbevelen aan uw vrienden en familie ? Geef een score tussen 1 (zeker niet) en 10 (zeker) *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Opmerkingen (optioneel)
Verzenden