Thales, Airbus en Leonardo bundelen hun krachten voor satellieten

Europese fusie voor satellieten.
Europese fusie voor satellieten.
Thales, Airbus en Leonardo hebben een eerste stap gezet om hun problemen in de ruimtevaartsector aan te pakken.
Een begin van een lang herstelproces, dat gunstig kan uitpakken voor de drie bedrijven.
In afwachting van de realisatie bevestigen we onze adviezen voor hun aandeel:
Thales: kopen.
Airbus en Leonardo: houden.
De Europese ruimtevaartsector heeft het moeilijk: de vraag naar grote geostationaire satellieten blijft laag, terwijl de Amerikaanse concurrentie toeneemt door de dominantie van Elon Musks Starlink-netwerk. Dat zet de grote Europese satellietbouwers ertoe aan om te onderzoeken of een nauwere samenwerking haalbaar is.
Een eerste stap lijkt gezet met de nakende overeenkomst tussen de Franse groepen Thales en Airbus, en het Italiaanse Leonardo. Hun doel: de satellietbouwactiviteiten samenvoegen. Op termijn hoopt het nieuwe geheel kosten te besparen binnen deze tak en de concurrentie terug te dringen.
Deze samenwerking zal tijd kosten. Er moet niet alleen een nieuwe onderneming worden opgericht (die mogelijk pas in 2027 het levenslicht ziet); haar verdere ontwikkeling moet ook worden verzekerd.
Het dossier is politiek. Het vertrouwen tussen Frankrijk en Italië is niet bijzonder groot. En de Europese Commissie zal zich uitspreken over de mogelijke beperking van de concurrentie.
Het dossier is ook technisch. Wie krijgt de controle over het nieuwe geheel? En hoe wordt het gewicht van de drie partners verdeeld?
Thales lanceerde in 2024 een herstructureringsplan voor zijn ruimtevaartactiviteiten (goed voor 10,5% van de omzet), met een duidelijke focus op winstgevendheid. Door zich gedeeltelijk van deze tak te ontdoen, kan het bedrijf zich richten op groeiende en rendabelere segmenten zoals defensie en cybersecurity. De waardering van het aandeel blijft aantrekkelijk.
Kopen.
Airbus haalt slechts 10% van zijn omzet uit ruimtevaart, maar deze divisie blijft cruciaal voor zijn diversificatie. Sinds 2024 probeert de groep de winstgevendheid en technologische positie van haar divisie Defence & Space te versterken. De onmiddellijke effecten daarvan blijven beperkt. Op termijn moet de fusie echter zorgen voor meer veerkracht en efficiëntie.
Houden.
Leonardo genereert slechts 4% van zijn bedrijfswinst in de ruimtevaartactiviteiten. Door zich te verbinden met twee Europese reuzen op het gebied van defensie en luchtvaart, kan het zijn wereldwijde positie in deze sector versterken.
Houden.