Volkswagen Vorzug

DE0007664039
E-mailalert
Toevoegen aan portefeuille
143,30 EUR 15/10/2018 12:12 Frankfurt
3,14 EUR (2,24 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
136,20 188,46  52 weken min max
-0,72 % Rendement 1 jaar
3,05 % Dividendrendement
Alle details
Premium inhoud

Het advies van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

Hoe komen we tot ons advies?

Artikels

  • Analyse
    VW bereidt de beursintrede voor van zijn vrachtwagentak 21 dagen geleden - maandag 24 september 2018
    De modaliteiten zijn nog niet gekend.
     
     
     
     

    Het advies van onze experten en onze risicobeoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    De onzekerheid in de autosector neemt toe 3 maanden geleden - woensdag 27 juni 2018
    Na een serie recordresultaten is de tendens aan het veranderen. We verlaagden lichtjes onze winstramingen voor de Duitse autoconstructeurs.
     
     
     
     

    Het advies van onze experten en onze risicobeoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    Volkswagen verhoogt zijn verwachtingen 10 maanden geleden - maandag 27 november 2017
    Dat zijn ambitieuze doelstellingen.

    Het aandeel is correct gewaardeerd.
    HOUDEN.

    De groep verhoogt haar verwachtingen tegen 2020: een stijging van de inkomsten met meer dan 25% t.o.v. 2016 (voorheen meer dan 20%) en van de winst vóór belastingen met minstens 30% (voorheen minstens 25%). Dat zijn ambitieuze doelstellingen, temeer omdat VW ook zijn investeringen in hybride en elektrische voertuigen opvoert, maar de groep is financieel solide genoeg om ze waar te maken. De koers heeft terug zijn niveau van voor het sjoemelsoftwareschandaal te pakken, maar er is nog potentieel.

    Koers op het moment van de analyse: 169,45 EUR

    Volkswagen is de grootste autoconstructeur van Europa en wil tegen 2018 de grootste ter wereld worden. De groep is eigenaar van VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini en Porsche en is ook nog actief in vrachtwagens.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Volkswagen: de dieselfactuur zwelt aan 1 jaar geleden - woensdag 4 oktober 2017
    En volgens ons is het einde van de tunnel nog niet in zicht.

    Ruim 2 jaar na het losbarsten van het sjoemelsoftwareschandaal ondervindt VW nog altijd de financiële gevolgen van zijn gedrag, en mogelijk is het verhaal nog niet ten einde. Tegen de huidige koers is het aandeel niet duur maar door de juridische onzekerheden raden we u niet aan om het te kopen. Houden mag als u zich bewust bent van het risico.

    Bijkomende provisies

    Terwijl men dacht dat het Amerikaanse luik van dieselgate grotendeels afgehandeld was, maakte VW nu bekend dat het conform maken van de motoren in de VS complexer is en langer zal duren dan verwacht. De constructeur boekt een bijkomende voorziening die op het resultaat voor het 3de kwartaal zal wegen (2,5 miljard euro of 5 EUR per aandeel vóór belastingen, zit al verrekend in onze prognoses). Rekening houdend met die extra lasten loopt het prijskaartje voor het schandaal nu al op tot 25 miljard euro.

    Juridische strijd niet ten einde

    Het is niet zeker dat die bijkomende provisie nu zal volstaan. Volgens ons kan de factuur nog aanzwellen, want de groep heeft tot dusver nog niet veel opzijgezet om het hoofd te bieden aan de talrijke (zowel individuele als collectieve) juridische claims, i.h.b. ook om zijn Europese klanten te vergoeden (wat het tot nu toe heeft geweigerd).

    Financieel solide

    De bijkomende provisies brengen de financiële soliditeit van de groep niet in gevaar. De lasten die verband houden met het schandaal vertegenwoordigen slechts 15% van de verwachte bedrijfswinst voor 2017, en ook de commerciële prestaties blijven degelijk, o.a. dankzij het goede vormpeil van de Europese automarkt.
    In het 1ste halfjaar klom de omzet ruim 7% hoger en wellicht zal die prestatie voortgezet zijn in het 3de kwartaal (publicatie resultaten eind oktober). Tot slot wijzen we erop dat de rentabiliteit ook ondersteund wordt door kostenbesparingen en door de lancering van nieuwe modellen met ruimere marges (moet het mogelijk maken om de financiële gevolgen van het schandaal beter te beheersen).

    We mikken nog altijd op een winst per aandeel van 20 EUR voor 2017 en van 23 EUR voor 2018. T.o.v. veel concurrenten is het aandeel ondergewaardeerd maar gezien de juridische vraagtekens (en de mogelijke impact ervan op toekomstige kwartaalresultaten), raden we u af om te kopen. Houden mag wel.

    Koers op het moment van de analyse: 140,50 EUR

    Volkswagen is de grootste autoconstructeur van Europa en wil tegen 2018 de grootste ter wereld worden. De groep is eigenaar van VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini en Porsche en is ook nog actief in vrachtwagens.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Schandaal in Duitse autosector 1 jaar geleden - maandag 31 juli 2017
    Onze reactie.
     
     
     
     

    Het advies van onze experten en onze risicobeoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 188,46 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 136,20 EUR
ISIN-code DE0007664039
Beurs Frankfurt
Noteert op Euronext Brussel nee
Bèta 1,39
Volatiliteit 37,12 %
Aantal bestaande aandelen 206.205.200
Beurskapitalisatie (in miljard) 28,77 EUR
Sector Autosector
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 1.362 EUR
Score corporate governance 3

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2018 (e) 2017 2016 2015
Dividend 4,26 3,96 2,06 0,11
Courante winst 22,00 22,65 18,74 19,77
Nettowinst 22,00 22,65 10,26 -3,16
Courante cashflow 50,92 50,17 42,63 43,43
Netto cashflow 50,92 50,17 49,15 54,20
EBIT 30,53 27,57 29,17 25,58
EBITDA 59,46 56,08 56,47 51,53
Boekwaarde 213,09 195,01 169,80 160,58
Tastbare boekwaarde 166,33 148,25 122,75 113,41

Prestaties (in euro)

Volkswagen Vorzug Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden -2,26 % -6,61 % -0,07 %
Rendement 6 maanden -19,14 % -5,24 % 10,66 %
Rendement 1 jaar -0,72 % -8,03 % 11,14 %
Rendement 5 jaar -2,85 % 2,87 % 13,77 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2017 2016 2015 2014
Pay out 17,32 % 19,73 % - 21,15 %
Current ratio 1,00 0,88 0,98 1,00
Return on equity 11,61 % 11,03 % 12,31 % 12,77 %
Total return on equity 11,61 % 6,04 % -1,97 % 12,77 %
Brutomarge 18,44 % 18,87 % 15,90 % 18,04 %
Nettomarge 5,05 % 2,48 % -0,64 % 5,47 %
EBIT marge 5,99 % 6,73 % 6,01 % 6,27 %
EBITDA marge 12,19 % 13,03 % 12,11 % 12,08 %
Belastingvoet 16,35 % 26,23 % - 25,19 %
Gearing -22,84 -31,85 -27,78 -19,56
Eigen vermogen/ Balanstotaal 23,21 % 20,83 % 23,11 % 25,68 %

Beursgegevens per aandeel

2018 (e) 2017
Dividendrendement 3,05 % 2,84 %
Koers/ Courante winst 6,34 6,16
Koers/ Courante cashflow 2,74 2,78
Koers/ Boekwaarde 0,65 0,72
Koers/ Tastbare boekwaarde 0,84 0,94
Prijs per netto vermogenswaarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 5,13 % -

(e) : raming

×
Vertel ons wat u denkt
volkswagen-vorzug
In welke mate zou u deze webpagina aanbevelen aan uw vrienden en familie ? Geef een score tussen 1 (zeker niet) en 10 (zeker) *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Opmerkingen (optioneel)
Verzenden