Volkswagen Vorzug DE0007664039

E-mailalert
Toevoegen aan portefeuille
136,50 EUR 30/03/2017 10:34 Frankfurt
-0,55 EUR (-0,40 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
102,37 154,25  52 weken min max
19,80 % Rendement 1 jaar
2,23 % Dividendrendement
Alle details

Premium inhoud

Het advies van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

Hoe komen we tot ons advies?

Artikels

  • Analyse

    De gevolgen van de dieselgate voor Volkswagen zijn uiteenlopend, maar niet te onderschatten

    8 dagen geleden - dinsdag 21 maart 2017
    Op commercieel vlak zijn de gevolgen echter beperkt.
     
     
     
     

    Het advies van onze experten en onze risicobeoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse

    Volkswagen klimt uit het dal

    2 maanden geleden - donderdag 12 januari 2017
    Al wordt de groep in tal van landen nog gerechtelijk vervolgd, het akkoord met het Amerikaanse gerecht zal wellicht een belangrijke stap vormen in het afhandelen van de rechtszaken in het zog van de dieselgate.

    Na de recente koersklim kromp de decote t.o.v. de concurrentie. HOUDEN.

     

    Vijftien maanden na het uitbreken van het sjoemelsoftwareschandaal ziet VW eindelijk het licht aan het einde van de tunnel. Nadat de groep de burgerlijke rechtszaak in de VS kon afsluiten mits de betaling van 17,5 miljard dollar, staat de groep op het punt een akkoord te sluiten om een einde te maken aan de strafrechtelijke vervolging in de States. En al zal dit VW een fikse duit kosten en zal het hiervoor nieuwe provisies moeten aanleggen, de groep zal op die manier de dieselgate grotendeels kunnen achter zich kunnen laten. En er is meer goed nieuws: zo klom de groepsomzet van VW met 12% afgelopen december. Resultaat: het jaar 2016 eindigde veel beter dan het begonnen was. Het bewijs dat ondanks de dieselgate en de aftakelende conjunctuur (Brazilië, Rusland) de groep het opnieuw beter doet. Wellicht zullen de resultaten die over een aantal weken zullen worden bekendgemaakt, dan ook niet ontgoochelen. We trekken bijgevolg onze winstramingen op tot 7 EUR voor 2016, 18 EUR voor 2017 en 20 EUR voor 2018.

     

    Koers op het moment van de analyse: 151,00 EUR

     

    Volkswagen is de grootste autoconstructeur van Europa en wil tegen 2018 de grootste ter wereld worden. De groep is eigenaar van VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini en Porsche en is ook nog actief in vrachtwagens.

    Deel dit artikel

  • Analyse

    Volkswagen tracht sporen dieselgate te wissen

    3 maanden geleden - vrijdag 2 december 2016
    Volkswagen legde een nieuw ambitieus plan voor. Maar op korte termijn dreigen de financiële en juridische repercussies van de dieselgate op de koers te wegen.

    HOUDEN.

    VW is duidelijk van plan de dieselgate voorgoed achter zich te laten. In zijn nieuw strategieplan voorziet het vooral de prestaties van zijn hoofdmerk op te vijzelen. Het merk Volkswagen ziet zijn marktaandeel immers al jaren afkalven. Ook blijft het veel minder winstgevend (2 % in 2015) dan de groep in haar geheel (5,7 %) en de concurrentie (Toyota, General Motors). Om het tij te doen keren, tipt de directie op o.m. kostenbesparingen van 3,7 miljard euro om de bedrijfsmarge op te drijven tot 4 % tegen 2020 en zelfs tot 6 % in 2025. Tegelijk plant de groep diverse SUV-modellen (veelbelovend segment) op de markt te brengen. In een 2e fase wil ze het hele gamma op elektriciteit laten rijden. Aan de hand van deze maatregelen wil de groep de VW-verkopen opvoeren. Tegen 2025 wil de Duitse constructeur de leiderspositie bekleden op de markt voor elektrische auto's. Er valt echter nog een lange weg te gaan en tegen de groep lopen nog tal van onderzoeken in het zog van de dieselgate. Zo zijn 14 maanden nadat het gesjoemel aan het licht kwam, nog niet alle financiële gevolgen gekend.

    Koers op het moment van de analyse: 119,75 EUR

    Volkswagen is de grootste autoconstructeur van Europa en wil tegen 2018 de grootste ter wereld worden. De groep is eigenaar van VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini en Porsche en is ook nog actief in vrachtwagens.

    Deel dit artikel

  • Analyse

    Volkswagen moet zich aanpassen

    4 maanden geleden - maandag 28 november 2016
    Verschillende problemen hebben gevolgen.

    Het aandeel is correct gewaardeerd.
    HOUDEN.

     

     

    Volkswagen zal tegen 2020 zo'n 30 000 banen schrappen. Dit is te wijten aan de dieselgate en de Chinese vertraging. De groep is dan ook gedwongen om meer op de elektrische auto in te zetten. Hiervoor zal ze echter haar productieapparaat deels moeten aanpassen.  

     

    Koers op het moment van de analyse: 122,38 EUR

     

    Volkswagen is de grootste autoconstructeur van Europa en wil tegen 2018 de grootste ter wereld worden. De groep is eigenaar van VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini en Porsche en is ook nog actief in vrachtwagens.

     

     

    Deel dit artikel

  • Analyse

    Volkswagen: gewone aandelen en preferentiële aandelen

    6 maanden geleden - woensdag 21 september 2016

    Wat is het verschil?

    Wie aandelen van de Volkswagen Group wil kopen, zal snel merken dat er twee soorten aandelen Volkswagen worden verhandeld, maar tegen verschillende koersen. Concreet gaat het om gewone aandelen en bevoorrechte aandelen van de groep.

     

    Waar zit het verschil?

    De aandelen van Europa’s grootste autoconstructeur noteren aan de Duitse elektronische beurs Xetra en aan de beurs van Frankfurt. In beide gevallen worden de gewone (ISIN-code DE0007664005) en de preferentiële (ISIN-code DE0007664039) aandelen apart verhandeld. Houders van bevoorrechte aandelen krijgen geen stemrechten en worden daarom gecompenseerd met een dividend dat steevast 0,06 EUR hoger ligt dan het dividend dat wordt uitbetaald aan de gewone aandeelhouders.

     

    Waarom is dit zo?

    De VW-groep heeft in het verleden regelmatig gebruik gemaakt van de beurs om de expansie van de onderneming te financieren. Bij die financieringsrondes werden er telkens bevoorrechte aandelen uitgegeven. Aangezien deze aandelen geen stemrecht verlenen, kunnen de familiale aandeelhouders (die het gros van de gewone aandelen in handen hebben) hun beslissingsmacht verankeren. Dit ten nadele van de “bevoorrechte” aandeelhouders, die hun stem niet kunnen laten gelden op algemene vergaderingen.

     

    Adviezen

    Het aandeel Volkswagen is correct gewaardeerd. De groep draagt wel de gevolgen van het sjoemelsoftwareschandaal, en zal die nog moeten zien te verteren. Als u niet terugdeinst voor de risico’s, mag u het aandeel houden.

     

    Momenteel noteren de preferentiële aandelen tegen een lagere koers dan de gewone, wat in het verleden niet altijd het geval was. Een verklaring daarvoor is niet zo eenvoudig te geven, maar mogelijk heeft het te maken met het feit dat institutionele aandeelhouders, die liever gewone aandelen willen dan bevoorrechte om op die manier hun zeg te hebben in het beleid van de onderneming, hun positie in VW willen versterken en dat die vraag de koers van de gewone aandelen omhoogduwt. We raden u echter af om op dit gegeven te speculeren.

     

    Koers van het preferentiële aandeel op het moment van de analyse: 119,35 EUR

     

    Volkswagen is de grootste autoconstructeur van Europa en wil tegen 2018 de grootste ter wereld worden. De groep is eigenaar van VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini en Porsche en is ook nog actief in vrachtwagens.

     

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 154,25 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 102,37 EUR
ISIN-code DE0007664039
Beurs Frankfurt
Noteert op Euronext Brussel neen
Bèta 1,39
Volatiliteit 35,50 %
Aantal bestaande aandelen 206.205.200
Beurskapitalisatie (in miljard) 28,26 EUR
Sector Autosector
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 2.100 EUR
Score corporate governance 3

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2017 (e) 2016 2015 2014
Dividend 3,06 2,06 0,17 4,80
Courante winst 18,00 18,74 19,77 21,86
Nettowinst 18,00 10,26 -3,16 21,86
Courante cashflow 45,93 42,63 43,43 44,84
Netto cashflow 45,93 49,15 54,20 44,84
EBIT 26,10 29,17 25,58 25,59
EBITDA 54,03 56,47 51,53 49,31
Boekwaarde 185,78 169,80 160,58 178,39
Tastbare boekwaarde 138,79 122,75 113,41 128,88

Prestaties (in euro)

Volkswagen Vorzug Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden 0,60 % 5,07 % 2,44 %
Rendement 6 maanden 19,40 % 10,45 % 14,67 %
Rendement 1 jaar 19,80 % 12,39 % 19,55 %
Rendement 5 jaar 2,70 % 7,74 % 15,75 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2017 (e) 2016 2015 2014
Pay out - 19,73 % 0,00 % 21,15 %
Current ratio - 0,88 0,98 1,00
Return on equity - 11,03 % 12,31 % 12,77 %
Total return on equity - 6,04 % -1,97 % 12,77 %
Brutomarge - 18,87 % 15,90 % 18,04 %
Nettomarge - 2,48 % -0,64 % 5,47 %
EBIT marge - 6,73 % 6,01 % 6,27 %
EBITDA marge - 13,03 % 12,11 % 12,08 %
Belastingvoet - 26,23 % - 25,19 %
Gearing - -31,85 -27,78 -19,56
Eigen vermogen/ Balanstotaal - 20,83 % 23,11 % 25,68 %

Beursgegevens per aandeel

2017 (e) 2016
Dividendrendement 2,23 % 1,50 %
Koers/ Courante winst 7,61 7,31
Koers/ Courante cashflow 2,98 3,21
Koers/ Boekwaarde 0,74 0,81
Koers/ Tastbare boekwaarde 0,99 1,12
Prijs per netto vermogenswaarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 5,07 % -

(e) : raming

  • Volgende

  • Vorige Volgende

  • Vorige Volgende

  • Vorige Volgende

  • Vorige Volgende

  • Vorige Volgende

  • U moet een antwoord ingeven

    Vorige Volgende

  • Vorige Volgende

  • U hebt de survey vervolledigd

    Verzenden