Volkswagen Vorzug

DE0007664039
E-mailalert
Toevoegen aan portefeuille
155,84 EUR 17/09/2019 17:35 Frankfurt
0,00 EUR (0,00 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
133,98 163,00  52 weken min max
13,04 % Rendement 1 jaar
3,22 % Dividendrendement
Alle details
Premium inhoud

Het advies van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

Hoe komen we tot ons advies?
Lees hier onze analyse.

Artikels

  • Analyse
    Volkswagen brengt een deel van zijn "vrachtwagendochter" apart naar de beurs 3 maanden geleden - vrijdag 21 juni 2019
    Die operatie zal middelen vrijmaken die de constructeur goed kan gebruiken.
     
     
     
     

    De adviezen van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voorbehouden voor abonnees. Krijg 5 gratis credits om deze inhoud te ontdekken.

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    VW wil zich in elektrische voertuigen versterken 6 maanden geleden - woensdag 20 maart 2019
    Met veel innovaties…

    Het aandeel is correct gewaardeerd.
    HOUDEN.

    VW wil het aandeel van elektrische voertuigen in zijn gamma fors optrekken (70 innovaties tegen 2028). Een noodzakelijke evolutie die minder arbeidskrachten vereist (naar verwachting 7000 jobs). VW wil ook zijn rentabiliteit opkrikken na een moeilijk 2018 en een Europese automarkt die blijft krimpen (-4,6% in januari).

    Koers op het moment van de analyse: 144,10 EUR

    Volkswagen is de grootste autoconstructeur van Europa. De groep is eigenaar van VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini en Porsche en is ook nog actief in vrachtwagens.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Volkswagen, drie jaar na de dieselgate… 9 maanden geleden - vrijdag 30 november 2018
    Ondanks die schandvlek op het blazoen, de forse boetes en dito kosten voor terugroepingsacties, is het resultaat niet achteruitgeboerd!
    Volkswagen, drie jaar na de dieselgate…

    Volkswagen, drie jaar na de dieselgate…

    VW overleefde het sjoemelschandaal en drie jaar later blijven de prestaties en de financiële situatie van de autobouwer solide. Het aandeel klom hoger maar is nog niet duur en in vergelijking met veel sectorgenoten ondergewaardeerd. De grootste financiële impact van het schandaal ligt achter ons, maar diverse juridische onzekerheden blijven een rem plaatsen op de toekomst. Op basis van dat risico raden we u af om te kopen. Houden mag wel.

    Nog altijd nummer 1

    Eind 2015 nam de verkoop van VW een duik door het schandaal. Maar vandaag, met 8,1 miljoen geleverde auto's over de eerste 9 maanden van 2018, vertoont de verkoop een stijging van 4,2% t.o.v. een jaar eerder (tegenover een sectorgemiddelde van +1,2% op de markt voor personenwagens). En VW handhaaft zijn positie als 's werelds grootste constructeur!

    Rentabiliteit intact

    Ook de impact op de winstgevendheid bleef minimaal. Sterker, de groep doet het vandaag beter dan voor het schandaal. Onder de leiding van ex-CEO Winterkorn steeg de omzet tussen 2011 en 2015 wel met ruim 50 miljard maar klom de bedrijfswinst slechts 1,5 miljard hoger. Het schandaal had de verdienste dat problemen die tot dan toe op hun beloop werden gelaten, eindelijk werden aangepakt.

    VW deed er alles aan om zich opnieuw in de gunst te werken bij klanten en aandeelhouders. Er werd een kostenbesparingsplan uitgestippeld dat de vaste kosten met 3,7 miljard euro op jaarbasis moet terugdringen tegen 2020. Daardoor klimmen zowel de bedrijfswinst als de bedrijfsmarge hoger (zonder de kosten verbonden aan het schandaal). Over de eerste 9 maanden van 2018 bleef de bedrijfswinst, ondanks de strengere WLTP-norm (uitstoot en verbruik) en ondanks de handelsspanningen tussen de VS en China, op hetzelfde peil als een jaar eerder, met name 13,3 miljard euro (zie tabel).

    Terwijl concurrenten Daimler en BMW hun verwachtingen terugschroefden, heeft VW zijn doelstelling voor heel 2018 bevestigd: een omzetstijging van 5% en een bedrijfsmarge tussen 6,5 en 7,5%.

    Voorlopige factuur schandaal

    Tot op heden boekte VW 28,2 miljard aan uitzonderlijke lasten door het schandaal (voorzieningen, schadevergoedingen, boetes, terugroepkosten). Aangezien het juridisch risico nog aansleept, zal die factuur de komende maanden en jaren nog oplopen. Europese consumentenorganisaties (waaronder Test Aankoop) pogen van VW een gelijkaardige schadevergoeding te bekomen als de Amerikaanse klanten van de groep (auto laten terugkopen door VW of een vergoeding in contanten en een kosteloze reparatie).

    Tot nu toe kregen Europese klanten enkel de "herstelling" aangeboden. Aangezien diverse juridische procedures nog maar in hun aanvangsfase zitten, is het moeilijk om het bedrag van de potentiële boetes en schadevergoedingen te ramen, maar gezien het aantal betrokken voertuigen in Europa (8,5 miljoen), kan dat oplopen tot in de miljarden. Bovendien claimen ook aandeelhouders die zich gedupeerd voelen een vergoeding (en daarvoor werden nog geen provisies aangelegd).

    Solide basis

    De bedragen die betaald moesten worden in het kader van dieselgate vertonen dit jaar een daling, waardoor de kaspositie van VW verbeterd is. Maar er blijven veel onzekerheden. Het resultaat van de lopende procedures in Europa kan een aanzienlijke impact hebben op de toekomstige financiën van de groep.

    Anderzijds is VW erin geslaagd om het Amerikaanse luik grotendeels te regelen zonder echt uit zijn reserves te moeten putten, zonder activa te verkopen, en met behoud van een solide balans. Op 30/9 bedroeg de netto kaspositie (cash min schulden) 24,8 miljard euro, wat ongeveer hetzelfde niveau is als eind 2015. Dat is te danken aan de kosten die zijn gedaald (stroomlijning productie en minder uitrustingsopties voor auto's).

    Koers op het moment van de analyse: 150,06 EUR

    Volkswagen is de grootste autoconstructeur van Europa. De groep is eigenaar van VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini en Porsche en is ook nog actief in vrachtwagens.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Volkswagen houdt zich goed staande ondanks de tegenwind 10 maanden geleden - woensdag 31 oktober 2018
    De Duitse automaker stelt gerust met sterke kwartaalcijfers.

    De zware juridische dreiging naar aanleiding van de fraude rond dieselmotoren blijft echter boven de groep hangen.
    Als het risico u niet afschrikt: HOUDEN.

    Zoals bij de concurrenten vielen de cijfers voor het 3e kwartaal terug (zonder lasten rond Dieselgate). De verkopen (-3,6%) en de bedrijfswinst (-19%) hadden vooral te lijden onder de verscherping van de Europese uitstootregels, maar ook van het handelsconflict tussen China en de VS. Maar in tegenstelling tot vele andere sectorgenoten bevestigt VW zijn verwachtingen voor heel ‘18. De groep rekent nog steeds op een omzetstijging die tot 5% kan gaan en een bedrijfsmarge van 6,5 à 7,5%. Dit vertrouwen verrast in het huidige, tegenvallende klimaat. Maar volgens ons is VW in staat dit te halen. De vooruitzichten worden trouwens ondersteund door de nakende beursintroductie van zijn «vrachtwagentak» (Traton). Een transactie die extra fondsen in het laatje zullen brengen om meer in de wagen van morgen te investeren maar ook om een herwaardering van zijn «automobielfiliaal» mogelijk te maken. In afwachting van de details rond de introductie, behouden we onze winstverwachtingen per aandeel op 22 EUR voor 2018 en 24 EUR voor 2019.

    Koers op het moment van de analyse: 146,74 EUR

    Volkswagen is de grootste autoconstructeur van Europa en wil tegen 2018 de grootste ter wereld worden. De groep is eigenaar van VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini en Porsche en is ook nog actief in vrachtwagens.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    VW bereidt de beursintrede voor van zijn vrachtwagentak 1 jaar geleden - maandag 24 september 2018
    De modaliteiten zijn nog niet gekend.

    Het aandeel is correct gewaardeerd.
    HOUDEN.

    VW bereidt de beursintrede voor van zijn vrachtwagentak Traton (in het 1e kwartaal 2019 als de marktomstandigheden gunstig blijven). De modaliteiten zijn nog niet gekend maar VW zal wellicht een deel van het kapitaal verkopen en hoofdaandeelhouder blijven. De groep hoopt zo kapitaal te zullen vergaren en zijn autodivisie op te waarderen waarvan de synergieën met de vrachtwagentak beperkt zijn.

    Koers op het moment van de analyse: 155,30 EUR

    Volkswagen is de grootste autoconstructeur van Europa en wil tegen 2018 de grootste ter wereld worden. De groep is eigenaar van VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini en Porsche en is ook nog actief in vrachtwagens.

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 163,00 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 133,98 EUR
ISIN-code DE0007664039
Beurs Frankfurt
Noteert op Euronext Brussel nee
Bèta 1,29
Volatiliteit 37,79 %
Aantal bestaande aandelen 206.205.200
Beurskapitalisatie (in miljard) 32,42 EUR
Sector Autosector
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 676 EUR
Score corporate governance 3
Land Duitsland

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2019 (e) 2018 2017 2016
Dividend 5,06 4,86 3,96 2,00
Courante winst 24,00 23,59 22,65 18,74
Nettowinst 24,00 23,59 22,65 10,26
Courante cashflow 55,92 52,86 50,17 42,63
Netto cashflow 55,92 52,86 50,17 49,15
EBIT 31,55 27,77 27,57 29,17
EBITDA 63,47 57,10 56,08 56,47
Boekwaarde 227,68 208,50 195,01 169,80
Tastbare boekwaarde 181,16 255,02 148,25 122,75

Prestaties (in euro)

Volkswagen Vorzug Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden 11,46 % 2,83 % 5,99 %
Rendement 6 maanden 12,64 % 2,21 % 9,39 %
Rendement 1 jaar 13,04 % 3,09 % 9,48 %
Rendement 5 jaar -0,30 % 2,59 % 12,03 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2018 2017 2016 2015
Pay out 20,45 % 17,32 % 19,73 % -
Current ratio 1,09 1,00 0,88 0,98
Return on equity 11,32 % 11,61 % 11,03 % 12,31 %
Total return on equity 11,32 % 11,61 % 6,04 % -1,97 %
Brutomarge 19,65 % 18,44 % 18,87 % 15,90 %
Nettomarge 5,02 % 5,05 % 2,48 % -0,64 %
EBIT marge 5,90 % 5,99 % 6,73 % 6,01 %
EBITDA marge 12,14 % 12,19 % 13,03 % 12,11 %
Belastingvoet 22,76 % 16,35 % 26,23 % -
Gearing -18,49 -22,84 -31,85 -27,78
Eigen vermogen/ Balanstotaal 22,86 % 23,21 % 20,83 % 23,11 %

Beursgegevens per aandeel

2019 (e) 2018
Dividendrendement 3,22 % 3,09 %
Koers/ Courante winst 6,55 6,66
Koers/ Courante cashflow 2,81 2,97
Koers/ Boekwaarde 0,69 0,75
Koers/ Tastbare boekwaarde 0,87 0,62
Koers / intrinsieke waarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 5,15 % -

(e) : raming

;