Volkswagen Vorzug DE0007664039

E-mailalert
Toevoegen aan portefeuille
143,15 EUR 17/10/2017 17:35 Frankfurt
-0,60 EUR (-0,42 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
115,75 154,25  52 weken min max
21,09 % Rendement 1 jaar
2,13 % Dividendrendement
Alle details

Premium inhoud

Het advies van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

Hoe komen we tot ons advies?

Artikels

  • Analyse
    Volkswagen: de dieselfactuur zwelt aan 14 dagen geleden - woensdag 4 oktober 2017
    En volgens ons is het einde van de tunnel nog niet in zicht.
     
     
     
     

    Het advies van onze experten en onze risicobeoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    Schandaal in Duitse autosector 2 maanden geleden - maandag 31 juli 2017
    Onze reactie.
     
     
     
     

    Het advies van onze experten en onze risicobeoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    De gevolgen van de dieselgate voor Volkswagen zijn uiteenlopend, maar niet te onderschatten 7 maanden geleden - dinsdag 21 maart 2017
    Op commercieel vlak zijn de gevolgen echter beperkt.

    Al boekte de groep in 2016 opnieuw winst, het sjoemelsoftwareschandaal is niet achter de rug. De zaak zou de volgende jaren nog op de winst (en de koers) kunnen wegen.
    Schrikt het risico u niet af, mag u HOUDEN.

     Het degelijk resultaat voor 2016 verdringt de dieselgate wat naar de achtergrond. Ondanks de moeilijke context in Brazilië en Rusland verkocht VW 10,3 miljoen voertuigen in 2016 (+4% t.o.v. 2015). De bedrijfswinst (zonder uitzonderlijke elementen gelinkt aan het schandaal) bereikte een nieuw record. Dit is te danken aan de goede prestaties van de luxemerken (Audi en Porsche goed voor 60% van de groepswinst). En al verloor VW afgelopen jaar marktaandeel, toch konden de commerciële gevolgen van de dieselgate binnen de perken blijven. Op financieel niveau is het echter andere koek: zo werd in 2016 6,4 miljard euro aan provisies aangelegd (nadat in 2015 al 16,2 miljard werd opzij gezet). Bovendien is het juridische luik verre van afgesloten. De zaak mag dan wel in de VS grotendeels afgerond zijn, er worden nog tal van (collectieve en individuele) klachten onderzocht in allerlei andere landen. En hiervoor werden amper provisies aangelegd. Hoeveel het totale kostenplaatje uiteindelijk zal bedragen, is onzeker. In afwachting blijven we voorzichtig en tippen we op een winst per aandeel van 18 EUR in 2017 en 20 EUR in 2018.

    Koers op het moment van de analyse: 137,20 EUR

    Volkswagen is de grootste autoconstructeur van Europa en wil tegen 2018 de grootste ter wereld worden. De groep is eigenaar van VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini en Porsche en is ook nog actief in vrachtwagens.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Volkswagen klimt uit het dal 9 maanden geleden - donderdag 12 januari 2017
    Al wordt de groep in tal van landen nog gerechtelijk vervolgd, het akkoord met het Amerikaanse gerecht zal wellicht een belangrijke stap vormen in het afhandelen van de rechtszaken in het zog van de dieselgate.

    Na de recente koersklim kromp de decote t.o.v. de concurrentie. HOUDEN.

     

    Vijftien maanden na het uitbreken van het sjoemelsoftwareschandaal ziet VW eindelijk het licht aan het einde van de tunnel. Nadat de groep de burgerlijke rechtszaak in de VS kon afsluiten mits de betaling van 17,5 miljard dollar, staat de groep op het punt een akkoord te sluiten om een einde te maken aan de strafrechtelijke vervolging in de States. En al zal dit VW een fikse duit kosten en zal het hiervoor nieuwe provisies moeten aanleggen, de groep zal op die manier de dieselgate grotendeels kunnen achter zich kunnen laten. En er is meer goed nieuws: zo klom de groepsomzet van VW met 12% afgelopen december. Resultaat: het jaar 2016 eindigde veel beter dan het begonnen was. Het bewijs dat ondanks de dieselgate en de aftakelende conjunctuur (Brazilië, Rusland) de groep het opnieuw beter doet. Wellicht zullen de resultaten die over een aantal weken zullen worden bekendgemaakt, dan ook niet ontgoochelen. We trekken bijgevolg onze winstramingen op tot 7 EUR voor 2016, 18 EUR voor 2017 en 20 EUR voor 2018.

     

    Koers op het moment van de analyse: 151,00 EUR

     

    Volkswagen is de grootste autoconstructeur van Europa en wil tegen 2018 de grootste ter wereld worden. De groep is eigenaar van VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini en Porsche en is ook nog actief in vrachtwagens.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Volkswagen tracht sporen dieselgate te wissen 10 maanden geleden - vrijdag 2 december 2016
    Volkswagen legde een nieuw ambitieus plan voor. Maar op korte termijn dreigen de financiële en juridische repercussies van de dieselgate op de koers te wegen.

    HOUDEN.

    VW is duidelijk van plan de dieselgate voorgoed achter zich te laten. In zijn nieuw strategieplan voorziet het vooral de prestaties van zijn hoofdmerk op te vijzelen. Het merk Volkswagen ziet zijn marktaandeel immers al jaren afkalven. Ook blijft het veel minder winstgevend (2 % in 2015) dan de groep in haar geheel (5,7 %) en de concurrentie (Toyota, General Motors). Om het tij te doen keren, tipt de directie op o.m. kostenbesparingen van 3,7 miljard euro om de bedrijfsmarge op te drijven tot 4 % tegen 2020 en zelfs tot 6 % in 2025. Tegelijk plant de groep diverse SUV-modellen (veelbelovend segment) op de markt te brengen. In een 2e fase wil ze het hele gamma op elektriciteit laten rijden. Aan de hand van deze maatregelen wil de groep de VW-verkopen opvoeren. Tegen 2025 wil de Duitse constructeur de leiderspositie bekleden op de markt voor elektrische auto's. Er valt echter nog een lange weg te gaan en tegen de groep lopen nog tal van onderzoeken in het zog van de dieselgate. Zo zijn 14 maanden nadat het gesjoemel aan het licht kwam, nog niet alle financiële gevolgen gekend.

    Koers op het moment van de analyse: 119,75 EUR

    Volkswagen is de grootste autoconstructeur van Europa en wil tegen 2018 de grootste ter wereld worden. De groep is eigenaar van VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini en Porsche en is ook nog actief in vrachtwagens.

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 154,25 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 115,75 EUR
ISIN-code DE0007664039
Beurs Frankfurt
Noteert op Euronext Brussel nee
Bèta 1,39
Volatiliteit 35,45 %
Aantal bestaande aandelen 206.205.200
Beurskapitalisatie (in miljard) 29,66 EUR
Sector Autosector
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 1.623 EUR
Score corporate governance 3

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2017 (e) 2016 2015 2014
Dividend 3,06 2,06 0,17 4,80
Courante winst 20,00 18,74 19,77 21,86
Nettowinst 20,00 10,26 -3,16 21,86
Courante cashflow 47,92 42,63 43,43 44,84
Netto cashflow 47,92 49,15 54,20 44,84
EBIT 28,74 29,17 25,58 25,59
EBITDA 56,66 56,47 51,53 49,31
Boekwaarde 187,78 169,80 160,58 178,57
Tastbare boekwaarde 140,78 122,75 113,41 129,01

Prestaties (in euro)

Volkswagen Vorzug Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden -0,89 % 1,18 % 0,92 %
Rendement 6 maanden 11,58 % 2,85 % -1,08 %
Rendement 1 jaar 21,09 % 15,14 % 11,84 %
Rendement 5 jaar 1,19 % 7,36 % 14,18 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2016 2015 2014 2013
Pay out 19,73 % - 21,15 % 20,64 %
Current ratio 0,88 0,98 1,00 1,03
Return on equity 11,03 % 12,31 % 12,77 % 10,58 %
Total return on equity 6,04 % -1,97 % 12,77 % 10,58 %
Brutomarge 18,87 % 15,90 % 18,04 % 18,07 %
Nettomarge 2,48 % -0,64 % 5,47 % 4,64 %
EBIT marge 6,73 % 6,01 % 6,27 % 5,92 %
EBITDA marge 13,03 % 12,11 % 12,08 % 11,24 %
Belastingvoet 26,23 % - 25,19 % 26,41 %
Gearing -31,85 -27,78 -19,56 -19,16
Eigen vermogen/ Balanstotaal 20,83 % 23,11 % 25,68 % 27,14 %

Beursgegevens per aandeel

2017 (e) 2016
Dividendrendement 2,13 % 1,43 %
Koers/ Courante winst 7,19 7,68
Koers/ Courante cashflow 3,00 3,37
Koers/ Boekwaarde 0,77 0,85
Koers/ Tastbare boekwaarde 1,02 1,17
Prijs per netto vermogenswaarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 5,18 % -

(e) : raming

In welke mate zou u deze webpagina aanbevelen aan uw vrienden en famille ? Geef een score tussen 1 (zeker niet) en 10 (zeker) *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Opmerkingen (optioneel)
Verzenden