Volkswagen Vorzug DE0007664039

E-mailalert
Toevoegen aan portefeuille
170,10 EUR 13/12/2017 10:02 Frankfurt
0,65 EUR (0,38 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
125,74 179,20  52 weken min max
36,64 % Rendement 1 jaar
1,80 % Dividendrendement
Alle details

Premium inhoud

Het advies van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

Hoe komen we tot ons advies?

Artikels

  • Analyse
    Volkswagen verhoogt zijn verwachtingen 16 dagen geleden - maandag 27 november 2017
    Dat zijn ambitieuze doelstellingen.
     
     
     
     

    Het advies van onze experten en onze risicobeoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    Volkswagen: de dieselfactuur zwelt aan 2 maanden geleden - woensdag 4 oktober 2017
    En volgens ons is het einde van de tunnel nog niet in zicht.

    Ruim 2 jaar na het losbarsten van het sjoemelsoftwareschandaal ondervindt VW nog altijd de financiële gevolgen van zijn gedrag, en mogelijk is het verhaal nog niet ten einde. Tegen de huidige koers is het aandeel niet duur maar door de juridische onzekerheden raden we u niet aan om het te kopen. Houden mag als u zich bewust bent van het risico.

    Bijkomende provisies

    Terwijl men dacht dat het Amerikaanse luik van dieselgate grotendeels afgehandeld was, maakte VW nu bekend dat het conform maken van de motoren in de VS complexer is en langer zal duren dan verwacht. De constructeur boekt een bijkomende voorziening die op het resultaat voor het 3de kwartaal zal wegen (2,5 miljard euro of 5 EUR per aandeel vóór belastingen, zit al verrekend in onze prognoses). Rekening houdend met die extra lasten loopt het prijskaartje voor het schandaal nu al op tot 25 miljard euro.

    Juridische strijd niet ten einde

    Het is niet zeker dat die bijkomende provisie nu zal volstaan. Volgens ons kan de factuur nog aanzwellen, want de groep heeft tot dusver nog niet veel opzijgezet om het hoofd te bieden aan de talrijke (zowel individuele als collectieve) juridische claims, i.h.b. ook om zijn Europese klanten te vergoeden (wat het tot nu toe heeft geweigerd).

    Financieel solide

    De bijkomende provisies brengen de financiële soliditeit van de groep niet in gevaar. De lasten die verband houden met het schandaal vertegenwoordigen slechts 15% van de verwachte bedrijfswinst voor 2017, en ook de commerciële prestaties blijven degelijk, o.a. dankzij het goede vormpeil van de Europese automarkt.
    In het 1ste halfjaar klom de omzet ruim 7% hoger en wellicht zal die prestatie voortgezet zijn in het 3de kwartaal (publicatie resultaten eind oktober). Tot slot wijzen we erop dat de rentabiliteit ook ondersteund wordt door kostenbesparingen en door de lancering van nieuwe modellen met ruimere marges (moet het mogelijk maken om de financiële gevolgen van het schandaal beter te beheersen).

    We mikken nog altijd op een winst per aandeel van 20 EUR voor 2017 en van 23 EUR voor 2018. T.o.v. veel concurrenten is het aandeel ondergewaardeerd maar gezien de juridische vraagtekens (en de mogelijke impact ervan op toekomstige kwartaalresultaten), raden we u af om te kopen. Houden mag wel.

    Koers op het moment van de analyse: 140,50 EUR

    Volkswagen is de grootste autoconstructeur van Europa en wil tegen 2018 de grootste ter wereld worden. De groep is eigenaar van VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini en Porsche en is ook nog actief in vrachtwagens.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Schandaal in Duitse autosector 4 maanden geleden - maandag 31 juli 2017
    Onze reactie.

    Een aantal Duitse autoconstructeurs worden verdacht van kartelvorming, waardoor de sector na de dieselgate in een nog slechter daglicht komt te staan. De volatiliteit dreigt in de volgende maanden toe te nemen.
     Koop Daimler of Volkswagen niet ondanks hun lage waardering. Houden.
    Enkel BMW, dat alles ontkent, lijkt ons interessant. Het wantrouwen van de markten is onterecht. Kopen.

     

    Terwijl VW, diens filiaal Audi, Porsche en Daimler miljoenen voertuigen terugroepen in het zog van de dieselgate, is de Duitse autosector in de ban van een nieuw schandaal. Zo zouden de Duitse autoconstructeurs in de jaren 90 overleg hebben gepleegd rond de prijzen, de technologie, de leveranciers en de vermindering van uitlaatgassen. De Europese Commissie onderzoekt de zaak. Blijkt het kartel een feit, dan is het moeilijk in te schatten welke financiële impact dit zal hebben. Wel zal, al staan de betrokken groepen financieel sterk en kunnen ze de boetes goed verteren, de druk van de autoriteiten en de pu-blieke opinie wellicht toenemen. De normen voor verbrandingsmotoren (belangrijkste inkomstenbron) zullen worden verstrengd en tegen 2040-2050 (in functie van de landen) zullen deze motoren verboden zijn. Tegelijk vergt de ontwikkeling van de elektrische auto heel wat investeringen (R&D, productiecapaciteit). En de Duitsers moeten op dit vlak de concurrentie bijbenen. We verlagen onze winstramingen op lange termijn voor de betrokken groepen.

    Koersen op het moment van de analyse
    Daimler : 60,15 EUR
    Volkswagen VZ : 132,88 EUR
    BMW : 78 EUR  

     

    Deel dit artikel

  • Analyse
    De gevolgen van de dieselgate voor Volkswagen zijn uiteenlopend, maar niet te onderschatten 9 maanden geleden - dinsdag 21 maart 2017
    Op commercieel vlak zijn de gevolgen echter beperkt.

    Al boekte de groep in 2016 opnieuw winst, het sjoemelsoftwareschandaal is niet achter de rug. De zaak zou de volgende jaren nog op de winst (en de koers) kunnen wegen.
    Schrikt het risico u niet af, mag u HOUDEN.

     Het degelijk resultaat voor 2016 verdringt de dieselgate wat naar de achtergrond. Ondanks de moeilijke context in Brazilië en Rusland verkocht VW 10,3 miljoen voertuigen in 2016 (+4% t.o.v. 2015). De bedrijfswinst (zonder uitzonderlijke elementen gelinkt aan het schandaal) bereikte een nieuw record. Dit is te danken aan de goede prestaties van de luxemerken (Audi en Porsche goed voor 60% van de groepswinst). En al verloor VW afgelopen jaar marktaandeel, toch konden de commerciële gevolgen van de dieselgate binnen de perken blijven. Op financieel niveau is het echter andere koek: zo werd in 2016 6,4 miljard euro aan provisies aangelegd (nadat in 2015 al 16,2 miljard werd opzij gezet). Bovendien is het juridische luik verre van afgesloten. De zaak mag dan wel in de VS grotendeels afgerond zijn, er worden nog tal van (collectieve en individuele) klachten onderzocht in allerlei andere landen. En hiervoor werden amper provisies aangelegd. Hoeveel het totale kostenplaatje uiteindelijk zal bedragen, is onzeker. In afwachting blijven we voorzichtig en tippen we op een winst per aandeel van 18 EUR in 2017 en 20 EUR in 2018.

    Koers op het moment van de analyse: 137,20 EUR

    Volkswagen is de grootste autoconstructeur van Europa en wil tegen 2018 de grootste ter wereld worden. De groep is eigenaar van VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini en Porsche en is ook nog actief in vrachtwagens.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Volkswagen klimt uit het dal 11 maanden geleden - donderdag 12 januari 2017
    Al wordt de groep in tal van landen nog gerechtelijk vervolgd, het akkoord met het Amerikaanse gerecht zal wellicht een belangrijke stap vormen in het afhandelen van de rechtszaken in het zog van de dieselgate.

    Na de recente koersklim kromp de decote t.o.v. de concurrentie. HOUDEN.

     

    Vijftien maanden na het uitbreken van het sjoemelsoftwareschandaal ziet VW eindelijk het licht aan het einde van de tunnel. Nadat de groep de burgerlijke rechtszaak in de VS kon afsluiten mits de betaling van 17,5 miljard dollar, staat de groep op het punt een akkoord te sluiten om een einde te maken aan de strafrechtelijke vervolging in de States. En al zal dit VW een fikse duit kosten en zal het hiervoor nieuwe provisies moeten aanleggen, de groep zal op die manier de dieselgate grotendeels kunnen achter zich kunnen laten. En er is meer goed nieuws: zo klom de groepsomzet van VW met 12% afgelopen december. Resultaat: het jaar 2016 eindigde veel beter dan het begonnen was. Het bewijs dat ondanks de dieselgate en de aftakelende conjunctuur (Brazilië, Rusland) de groep het opnieuw beter doet. Wellicht zullen de resultaten die over een aantal weken zullen worden bekendgemaakt, dan ook niet ontgoochelen. We trekken bijgevolg onze winstramingen op tot 7 EUR voor 2016, 18 EUR voor 2017 en 20 EUR voor 2018.

     

    Koers op het moment van de analyse: 151,00 EUR

     

    Volkswagen is de grootste autoconstructeur van Europa en wil tegen 2018 de grootste ter wereld worden. De groep is eigenaar van VW, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini en Porsche en is ook nog actief in vrachtwagens.

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 179,20 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 125,74 EUR
ISIN-code DE0007664039
Beurs Frankfurt
Noteert op Euronext Brussel nee
Bèta 1,39
Volatiliteit 37,12 %
Aantal bestaande aandelen 206.205.200
Beurskapitalisatie (in miljard) 35,11 EUR
Sector Autosector
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 1.724 EUR
Score corporate governance 3

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2017 (e) 2016 2015 2014
Dividend 3,06 2,06 0,17 4,80
Courante winst 20,00 18,74 19,77 21,86
Nettowinst 20,00 10,26 -3,16 21,86
Courante cashflow 47,92 42,63 43,43 44,84
Netto cashflow 47,92 49,15 54,20 44,84
EBIT 28,74 29,17 25,58 25,59
EBITDA 56,66 56,47 51,53 49,31
Boekwaarde 187,78 169,80 160,58 178,57
Tastbare boekwaarde 140,78 122,75 113,41 129,01

Prestaties (in euro)

Volkswagen Vorzug Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden 25,48 % 2,68 % 8,75 %
Rendement 6 maanden 26,22 % 1,30 % 4,72 %
Rendement 1 jaar 36,64 % 10,71 % 6,76 %
Rendement 5 jaar 1,67 % 6,89 % 15,70 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2016 2015 2014 2013
Pay out 19,73 % - 21,15 % 20,64 %
Current ratio 0,88 0,98 1,00 1,03
Return on equity 11,03 % 12,31 % 12,77 % 10,58 %
Total return on equity 6,04 % -1,97 % 12,77 % 10,58 %
Brutomarge 18,87 % 15,90 % 18,04 % 18,07 %
Nettomarge 2,48 % -0,64 % 5,47 % 4,64 %
EBIT marge 6,73 % 6,01 % 6,27 % 5,92 %
EBITDA marge 13,03 % 12,11 % 12,08 % 11,24 %
Belastingvoet 26,23 % - 25,19 % 26,41 %
Gearing -31,85 -27,78 -19,56 -19,16
Eigen vermogen/ Balanstotaal 20,83 % 23,11 % 25,68 % 27,14 %

Beursgegevens per aandeel

2017 (e) 2016
Dividendrendement 1,80 % 1,21 %
Koers/ Courante winst 8,51 9,09
Koers/ Courante cashflow 3,55 3,99
Koers/ Boekwaarde 0,91 1,00
Koers/ Tastbare boekwaarde 1,21 1,39
Prijs per netto vermogenswaarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 4,79 % -

(e) : raming

×
Vertel ons wat u denkt
volkswagen-vorzug
In welke mate zou u deze webpagina aanbevelen aan uw vrienden en familie ? Geef een score tussen 1 (zeker niet) en 10 (zeker) *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Opmerkingen (optioneel)
Verzenden