Renault FR0000131906

E-mailalert
Toevoegen aan portefeuille
80,40 EUR 23/06/2017 17:35 Parijs
-0,85 EUR (-1,05 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
65,36 90,18  52 weken min max
7,94 % Rendement 1 jaar
3,94 % Dividendrendement
Alle details

Premium inhoud

Het advies van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

Hoe komen we tot ons advies?

Artikels

  • Analyse
    De dieselgate is nog niet achter de rug: de druk neemt toe bij Renault 3 maanden geleden - maandag 20 maart 2017

    We wijzigen ons advies.

     
     
     
     

    Het advies van onze experten en onze risicobeoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    Renault boekte in 2016 een nieuw omzetrecord 5 maanden geleden - maandag 23 januari 2017
    De Franse groep deed het heel beter dan de markt.

    Het aandeel is correct gewaardeerd.
    HOUDEN.

     

    Renault boekte in 2016 een nieuw omzetrecord (verkocht 3,2 miljoen auto's). Dit is een stijging van 13% terwijl de markt met slechts 4,6% vooruitboerde. Overigens achtte de groep, ondanks het feit dat ze van het gebruik van sjoemelsoftware wordt beschuldigd, het nog niet noodzakelijk om provisies aan te leggen. Toch trekken we onze risico-indicator op tot 4.

     

    Koers op het moment van de analyse: 85,97 EUR

     

    De Franse autoconstructeur Renault verkoopt bijna 2/3 van zijn wagens (2,8 miljoen in 2015) in Europa, waarvan 60 % op zijn thuismarkt. Het marktaandeel van de groep bedraagt 10,7 % in Europa. Renault bezit 43,7 % van Nissan dat 15 % van Renault in handen heeft.

     

     

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Renault snelt Russische bondgenoot te hulp 9 maanden geleden - maandag 12 september 2016

    Renault zal Avtovaz een financiële injectie geven.

    En al moet de groep nu geld ophoesten, op langere termijn zou het in haar voordeel moeten spelen. Ondanks de dip is het aandeel volgens ons niet goedkoop gezien o.m. de onzekerheid ten gevolge van de Brexit.

    HOUDEN.

     

    Renault zal eens te meer Avtovaz (Lada) uit de penarie helpen. De Russische groep kampt immers met serieuze financiële problemen. Eens het herkapitalisatieplan afgerond (voor het eindejaar), zal Renault de hoofdaandeelhouder zijn van de Russische autoconstructeur. In een eerste fase zal de operatie op de winstgevendheid van Renault wegen. Zo zal de Russische markt er in 2016 verder op achteruitgaan en zal de impact van de terugval van de roebel eveneens een negatieve weerslag hebben. We menen echter dat op termijn Renault uit de reddingsoperatie voordeel zal putten. De Russische markt zal immers vroeg of laat opnieuw groeien en de Franse groep zal goed geplaatst zijn om hiervan te profiteren. Ook boekt ze nog steeds uitstekende resultaten op wereldniveau (behalve in Brazilië). Dankzij het herstel van de Europese markt (63 % van de omzet) klommen de verkopen in het 1e halfjaar al met 13 %. Hierdoor bereikte de bedrijfs-marge+ een nieuw record (6,1 %). We trekken bijgevolg onze winstramingen op van 10 tot 11 EUR in 2016 en van 11 tot 12 EUR in 2017.

     

    Koers op het moment van de analyse: 73,85 EUR 

     

    De Franse autoconstructeur Renault verkoopt 2/3 van zijn wagens (2,31 miljoen in 2009) in Europa, waarvan 45 % op zijn thuismarkt. Het marktaandeel van de groep bedraagt 9 % in Europa en 3,7 % op wereldniveau. Renault bezit 44,4 % van Nissan dat 15 % van Renault in handen heeft.

     

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Renault geviseerd door de Europese Commissie 10 maanden geleden - dinsdag 30 augustus 2016

    Het verslag van de autofabrikant rond de uitstoot van vervuilende gassen zou onvolledig zijn.

    Het aandeel is correct gewaardeerd.
    HOUDEN.

     

    Renault zit in het vizier van de Europese Commissie. Volgens de Commissie zou de autofabrikant in zijn verslag over de uitstoot van vervuilende gassen (in opdracht van de Franse regering) een aantal, misschien vervelende testresultaten hebben weggelaten.

     

    Men kan zich dan ook vragen stellen over de onpartijdigheid van de Franse regering. Deze heeft immers 20 % van het bedrijf in handen.

     

    Koers op het moment van de analyse: 73,57 EUR

     

    De Franse autoconstructeur Renault verkoopt 2/3 van zijn wagens (2,31 miljoen in 2009) in Europa, waarvan 45 % op zijn thuismarkt. Het marktaandeel van de groep bedraagt 9 % in Europa en 3,7 % op wereldniveau. Renault bezit 44,4 % van Nissan dat 15 % van Renault in handen heeft.

     

     

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Peugeot en Renault versus de Brexit 1 jaar geleden - donderdag 30 juni 2016

    Daar de Franse autoconstructeurs hun omzet voor een groot deel in het VK boeken, is het goed mogelijk dat ze negatieve gevolgen ondervinden van de Brexit.

    Niettemin mag u Peugeot en Renault houden.  

     

    Minder verkopen

    Als gevolg van zijn beslissing om uit de Europese Unie te stappen, dreigt het VK af te stevenen op een recessie of op zijn minst een economische vertraging. Hierdoor zullen tevens minder auto's worden verkocht. Zo blijkt uit een raming van het onderzoeksbureau IHS Automotive dat de autoverkopen in het VK (2e markt van Europa na Duitsland) in 2017 met ±8 % zullen terugvallen. Een rake klap voor Peugeot (PSA), dat in het VK een marktaandeel heeft van 8,5 % en Renault, waarvan het marktaandeel er 10 % bedraagt (verkopen partner Nissan inbegrepen).

     

    Negatieve wisselkoerseffecten

    Daarnaast zullen de autoconstructeurs ook lijden onder de daling van het pond, eveneens een gevolg van het resultaat van het referendum. Gezien PSA niet lokaal produceert (en dus geen kostenbesparingen geniet, eens de kosten in euro omgezet), is de daling van de Britse munt voor de groep inderdaad hard te verduren. Door de omzetting in euro neemt haar resultaat immers flink af. Mogelijks zal dit haar aanzetten haar verkoopprijzen op te drijven om haar winstgevendheid af te schermen. Rekening houdend met de forse concurrentie zouden de verkochte volumes en het marktaandeel hierdoor echter kunnen slinken. Renault is dan weer minder blootgesteld aan de wisselkoerseffecten. Dit dankt de groep aan de inplanting van haar Nissan-filiaal in Sunderland. Desondanks zou het bedrijfsresultaat+ met 10 % kunnen terugvallen.

     

    Onzekerheid

    De reële impact van de Brexit op het resultaat van de autoconstructeurs zal vooral afhangen van de onderhandelingen over het nieuwe commercieel akkoord tussen het VK en de EU (douanerechten,...). Dit akkoord is echter niet voor morgen. In afwachting zal de onzekerheid een nefaste impact hebben op de resultaten van de Franse autoconstructeurs.
    We verlagen onze winstramingen per aandeel voor beide groepen. En al ging hun koers al lager in de laatste maanden, toch vinden we hun aandeel niet koopwaardig, gezien de onzekerheid ten gevolge van de Brexit. Wel mag u houden. 

     

    Koers op het moment van de analyse

    Peugeot: 11,07 EUR

    Renault: 68,33 EUR

     

    Het Franse PSA Peugeot Citroën is de op een na grootste Europese autoconstructeur, met een aandeel van ongeveer 5 % van de wereldmarkt; de groep realiseert 36 % van zijn omzet buiten Europa. De groep omvat ook een toeleverancier voor de autosector (Faurecia), een transport- en logistieke firma (Gefco) en financieringsbedrijven.

     

    De Franse autoconstructeur Renault verkoopt 2/3 van zijn wagens (2,31 miljoen in 2009) in Europa, waarvan 45 % op zijn thuismarkt. Het marktaandeel van de groep bedraagt 9 % in Europa en 3,7 % op wereldniveau. Renault bezit 44,4 % van Nissan dat 15 % van Renault in handen heeft.

     

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 90,18 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 65,36 EUR
ISIN-code FR0000131906
Beurs Parijs
Noteert op Euronext Brussel nee
Bèta 1,33
Volatiliteit 35,31 %
Aantal bestaande aandelen 295.722.200
Beurskapitalisatie (in miljard) 24,03 EUR
Sector Autosector
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 73.471 EUR
Score corporate governance 5

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2017 (e) 2016 2015 2014
Dividend 3,20 3,15 2,40 1,90
Courante winst 13,00 12,57 10,35 6,92
Nettowinst 13,00 12,57 10,35 6,92
Courante cashflow 23,10 22,33 19,49 15,16
Netto cashflow 23,10 22,33 19,49 15,16
EBIT 11,77 12,07 7,78 4,05
EBITDA 22,43 22,51 17,78 13,98
Boekwaarde 114,83 105,62 95,81 83,49
Tastbare boekwaarde 108,02 98,81 92,54 80,43

Prestaties (in euro)

Renault Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden 6,22 % 3,88 % 0,36 %
Rendement 6 maanden -1,06 % 7,98 % 0,91 %
Rendement 1 jaar 7,94 % 13,83 % 18,04 %
Rendement 5 jaar 24,43 % 9,52 % 15,43 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2016 2015 2014 2013
Pay out 25,04 % 23,20 % 27,51 % 80,03 %
Current ratio 1,00 1,01 1,05 1,05
Return on equity 11,12 % 10,09 % 7,72 % 2,57 %
Total return on equity 11,12 % 10,09 % 7,72 % 2,57 %
Brutomarge 21,44 % 20,33 % 18,86 % 17,89 %
Nettomarge 6,91 % 6,53 % 4,87 % 1,70 %
EBIT marge 6,41 % 4,68 % 2,69 % -0,08 %
EBITDA marge 11,95 % 10,70 % 9,29 % 7,66 %
Belastingvoet 22,94 % 9,51 % 6,37 % 38,39 %
Gearing -8,80 -9,35 -8,45 -7,59
Eigen vermogen/ Balanstotaal 30,26 % 31,43 % 30,53 % 30,96 %

Beursgegevens per aandeel

2017 (e) 2016
Dividendrendement 3,94 % 3,88 %
Koers/ Courante winst 6,25 6,46
Koers/ Courante cashflow 3,52 3,64
Koers/ Boekwaarde 0,71 0,77
Koers/ Tastbare boekwaarde 0,75 0,82
Prijs per netto vermogenswaarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 5,76 % -

(e) : raming

In welke mate zou u deze webpagina aanbevelen aan uw vrienden en famille ? Geef een score tussen 1 (zeker niet) en 10 (zeker) *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Opmerkingen (optioneel)
Verzenden