Renault

FR0000131906
E-mailalert
Toevoegen aan portefeuille
60,50 EUR 24/04/2019 17:37 Parijs
-2,23 EUR (-3,55 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
52,60 93,37  52 weken min max
-30,46 % Rendement 1 jaar
5,74 % Dividendrendement
Alle details
Premium inhoud

De adviezen van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voorbehouden voor abonnees. Krijg 5 gratis credits om deze inhoud te ontdekken.

Hoe komen we tot ons advies?
Lees hier onze analyse.

Artikels

  • Analyse
    Is het aandeel Renault een koopje? 2 maanden geleden - vrijdag 22 februari 2019
    Sinds ex-topman Carlos Ghosn in november gearresteerd werd in Japan, maken de beleggers zich zorgen over de toekomst van de alliantie tussen Renault en Nissan. Het aandeel Renault tuimelde 11% lager. Een koopkans?
     
     
     
     

    De adviezen van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voorbehouden voor abonnees. Krijg 5 gratis credits om deze inhoud te ontdekken.

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    De baas van Renault zit achter de tralies, een slechte zaak voor het beleggersvertrouwen… 5 maanden geleden - donderdag 22 november 2018
    Maar volgens ons zou de alliantie Renault / Nissan / Mitsubishi overeind moeten blijven.

    De koers ging uiteraard bergaf maar gezien de economische vertraging en de minder goede prestaties van Nissan, is het te vroeg om te kopen. HOUDEN.

    Na de verplichte exit van Carlos Ghosn, verdacht van belastingfraude en andere overtredingen in Japan, rijzen heel wat vragen rond de toekomst van de alliantie van Renault met Nissan (sinds 1999) en Mitsubishi (sinds 2016). Er zal een nieuw evenwicht moeten worden gevonden tussen de machtsverhoudingen (terwijl Nissan zich zelfstandiger wil opstellen t.a.v. Renault). Ook zal een nieuwe CEO het roer moeten overnemen die het partnership kan leiden en het vertrouwen herstellen. De alliantie in vraag stellen zou voor niemand positief zijn. Want ongeacht het werkelijke bedrag van de synergieën (volgens de groep 5,7 miljard euro, moeilijk na te gaan), toch kon zo flink wat worden bespaard (op inkopen, engineering…). Ook konden dankzij de alliantie talrijke projecten op poten worden gezet (bv. gemeenschappelijk platform voor elektrische voertuigen). Rechtsomkeer maken zou te duur zijn. Vooral gezien Renault grote investeringen voorziet in de toekomstige mobiliteit. Al zal de governance en de organisatie moeten evolueren, toch vertrouwen we er dus op dat de alliantie zal blijven bestaan.

    Koers op het moment van de analyse: 59,00 EUR

    De Franse autoconstructeur Renault verkoopt bijna 2/3 van zijn wagens (2,8 miljoen in 2015) in Europa, waarvan 60% op zijn thuismarkt. Het marktaandeel van de groep bedraagt 10,7% in Europa. Renault bezit 43,7% van Nissan dat 15% van Renault in handen heeft.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    De koers van Renault gaat bergaf 9 maanden geleden - donderdag 5 juli 2018
    Maar de markten zijn te voorzichtig. We wijzigen ons advies.

    De koers van Renault lijdt onder de dreiging van een handelsoorlog tussen China, Europa en de VS. Overigens blijkt dat de geruchten rond een mogelijke volledige fusie tussen de Franse groep en haar Japanse partner Nissan uiteindelijk te optimistisch waren. Beleggers lijken ons echter te voorzichtig. Niet meer verkopen, maar
    HOUDEN.

    Onrechtstreeks betrokken

    Gezien Renault niet actief is op de Amerikaanse markt, wordt het niet rechtstreeks getroffen door de dreiging van douaneheffingen op geïmporteerde voertuigen in de VS. Wel is het hieraan onrechtstreeks blootgesteld via zijn 43%-belang in Nissan. Zo verkocht de Japanse groep in 2017 1,6 miljoen wagens in de VS, d.i. 27,5% van haar groepsomzet. Een aantal van die voertuigen wordt gebouwd in de VS, maar 640.000 ervan (d.i. 40%) wordt geïmporteerd.

    Bovendien voorzag Nissan nog vóór Trump het handelsconflict ontketende, al een (nieuwe) daling van de bedrijfswinst voor dit boekjaar. Gezien Renault uit Nissan bijna de helft van zijn winst voor belastingen put, zal dit op de groep een niet te onderschatten impact hebben.

    Fusie niet voor morgen

    De mogelijke volledige fusie van Renault en Nissan wordt regelmatig aangehaald. Zo deden in maart weer nieuwe geruchten de ronde, die de koers van Renault fors hoger dreven (boven 95 EUR). Maar al zouden de beurzen deze alliantie (in 1999 ingezet) wel goed kunnen smaken, toch wordt de volledige overname van Nissan verhinderd door diverse factoren: het belang van de Franse staat in Renault, het feit dat Nissan liever onafhankelijk blijft t.o.v. een minder grote en minder winstgevende partner... Bijgevolg lijkt de fusie ons nog verre toekomstmuziek.

    Overdreven daling

    Renault blijft een sterk bedrijf. Over de volgende jaren zou het nog moeten profiteren van zijn goede positionering in 2 veelbelovende segmenten: de goedkope auto (Dacia) en de elektrische auto (Zoé, Nissan Leaf). En al is een fusie nog niet aan de orde van de dag, toch vloeiden uit de samenwerking met Nissan al flink wat synergieën voort. We verlagen lichtjes onze winstramingen gezien de blootstelling van Nissan aan de Amerikaanse markt. We vinden de koers echter te laag om te verkopen.

    Koers op het moment van de analyse: 73,36 EUR

    De Franse autoconstructeur Renault verkoopt bijna 2/3 van zijn wagens (2,8 miljoen in 2015) in Europa, waarvan 60% op zijn thuismarkt. Het marktaandeel van de groep bedraagt 10,7% in Europa. Renault bezit 43,7% van Nissan dat 15% van Renault in handen heeft.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Volledige fusie van Renault en Nissan? 1 jaar geleden - vrijdag 30 maart 2018
    Dat kan nog een tijdje duren.

    Het aandeel is duur.
    VERKOPEN.

    Renault overweegt een volledige fusie met Nissan (43% van Renault, 15% van Renault in handen van Nissan). Maar gezien het belang van de Franse staat in Renault, moet de operatie nog door de Franse en Japanse regering worden goedgekeurd.

    Koers van Renault op het moment van de analyse: 98,50 EUR

    De Franse autoconstructeur Renault verkoopt bijna 2/3 van zijn wagens (2,8 miljoen in 2015) in Europa, waarvan 60 % op zijn thuismarkt. Het marktaandeel van de groep bedraagt 10,7 % in Europa. Renault bezit 43,7 % van Nissan dat 15 % van Renault in handen heeft.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Het nieuwe strategieplan van Renault is erg ambitieus 1 jaar geleden - dinsdag 10 oktober 2017
    Te ambitieus volgens ons, o.a. gezien de juridische risico’s.

    Het lijkt ons riskant om op dit aandeel in te zetten.
    VERKOPEN.

    Het strategieplan voorgesteld door Renault is erg ambitieus. Een van de hoofddoelstellingen is een bedrijfsmarge van 7% tegen 2022. Een erg hoog gegrepen doelstelling rekening houdend met de gemiddelde marge van de laatste 10 jaar (3%). Bovendien zal de groep om haar doelstelling te halen net als haar concurrenten nog meer inspanningen moeten doen op het vlak van onderzoek en ontwikkeling, dit o.m. om in te spelen op de uitdagingen op het vlak van de elektrische auto en de daarbij horende software. Die inspanningen dreigen op korte termijn op de winstgevendheid te wegen. Verder wil de groep in 2017 5 miljoen auto’s verkopen, terwijl ze er in 2016 slechts 3,2 miljoen van de hand kon doen (goed voor een groei van 56%). Bovendien dreigt het commercieel succes waarvan de groep momenteel profiteert (o.m. in Europa) in de loop van de volgende jaren af te nemen. Tenslotte zit Renault nog steeds in het vizier van het gerecht omdat het mogelijks gesjoemeld heeft met de uitstoot van zijn voertuigen. Voorlopig blijven we dus erg voorzichtig en handhaven we onze winstramingen per aandeel op 15,20 EUR voor 2017 en op 15,80 EUR voor 2018.

    Koers op het moment van de analyse: 85,68 EUR

    De Franse autoconstructeur Renault verkoopt bijna 2/3 van zijn wagens (2,8 miljoen in 2015) in Europa, waarvan 60% op zijn thuismarkt. Het marktaandeel van de groep bedraagt 10,7% in Europa. Renault bezit 43,7% van Nissan dat 15% van Renault in handen heeft.

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 93,37 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 52,60 EUR
ISIN-code FR0000131906
Beurs Parijs
Noteert op Euronext Brussel nee
Bèta 1,31
Volatiliteit 31,68 %
Aantal bestaande aandelen 295.722.200
Beurskapitalisatie (in miljard) 18,55 EUR
Sector Autosector
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 82.032 EUR
Score corporate governance 5
Land Frankrijk

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2019 (e) 2018 2017 2016
Dividend 3,60 3,55 3,55 3,15
Courante winst 13,00 12,24 18,87 12,57
Nettowinst 13,00 12,24 18,87 12,57
Courante cashflow 24,02 23,32 29,65 22,33
Netto cashflow 24,02 23,32 29,65 22,33
EBIT 11,86 11,07 14,04 12,07
EBITDA 23,71 23,09 25,28 22,51
Boekwaarde 131,05 122,29 114,58 105,62
Tastbare boekwaarde 125,09 116,34 108,36 98,81

Prestaties (in euro)

Renault Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden 9,27 % 10,28 % 12,89 %
Rendement 6 maanden -3,64 % 10,53 % 9,45 %
Rendement 1 jaar -30,46 % 2,13 % 19,80 %
Rendement 5 jaar -0,19 % 3,16 % 14,06 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2018 2017 2016 2015
Pay out 29,16 % 18,75 % 25,04 % 23,20 %
Current ratio 1,03 1,02 1,00 1,01
Return on equity 9,29 % 15,43 % 11,12 % 10,09 %
Total return on equity 9,29 % 15,43 % 11,12 % 10,09 %
Brutomarge 20,90 % 20,92 % 21,44 % 20,33 %
Nettomarge 6,01 % 8,87 % 6,91 % 6,53 %
EBIT marge 5,20 % 6,48 % 6,41 % 4,68 %
EBITDA marge 10,85 % 11,66 % 11,95 % 10,70 %
Belastingvoet 17,32 % 14,60 % 22,94 % 9,51 %
Gearing -10,24 -8,76 -8,80 -9,35
Eigen vermogen/ Balanstotaal 31,43 % 30,42 % 30,26 % 31,43 %

Beursgegevens per aandeel

2019 (e) 2018
Dividendrendement 5,74 % 5,66 %
Koers/ Courante winst 4,83 5,13
Koers/ Courante cashflow 2,61 2,69
Koers/ Boekwaarde 0,48 0,51
Koers/ Tastbare boekwaarde 0,50 0,54
Prijs per netto vermogenswaarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 6,79 % -

(e) : raming

×
Vertel ons wat u denkt
renault
In welke mate zou u deze webpagina aanbevelen aan uw vrienden en familie ? Geef een score tussen 1 (zeker niet) en 10 (zeker) *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Opmerkingen (optioneel)
Verzenden