Renault FR0000131906

E-mailalert
Toevoegen aan portefeuille
74,99 EUR 21/08/2017 17:35 Parijs
-0,61 EUR (-0,81 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
69,36 90,18  52 weken min max
6,62 % Rendement 1 jaar
4,37 % Dividendrendement
Alle details

Premium inhoud

Het advies van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

Hoe komen we tot ons advies?

Artikels

  • Analyse
    Kan het nieuwe strategieplan van Renault het tij doen keren? 11 dagen geleden - donderdag 10 augustus 2017
    De koers bereikte zijn laagste punt sinds begin 2017.
     
     
     
     

    Het advies van onze experten en onze risicobeoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    Renault heeft een partner gevonden in China 1 maand geleden - maandag 10 juli 2017
    De Franse groep heeft een overeenkomst getekend.

    Het aandeel is correct gewaardeerd.
    HOUDEN.

     

    Renault sloot een akkoord in China voor de productie van bedrijfswagens met een lokale partner. De markt is voor de groep geen onbekend terrein (in 2016 sloot ze er een akkoord voor een eerste fabriek).

     

    Koers op het moment van de analyse: 81,25 EUR

     

     

    De Franse autoconstructeur Renault verkoopt bijna 2/3 van zijn wagens (2,8 miljoen in 2015) in Europa, waarvan 60 % op zijn thuismarkt. Het marktaandeel van de groep bedraagt 10,7 % in Europa. Renault bezit 43,7 % van Nissan dat 15 % van Renault in handen heeft.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    De dieselgate is nog niet achter de rug: de druk neemt toe bij Renault 5 maanden geleden - maandag 20 maart 2017

    We wijzigen ons advies.

    Rekening houdend met de huidige onzekerheid wijzigen we ons advies.
    We raden u aan dit aandeel niet meer te houden.
    VERKOPEN.


    Volgens een officieel rapport zou Renault 25 jaar geleden een strategie hebben uitgedokterd om emissietesten te vervalsen. Als gevolg van die beschuldiging opende het Parijse parket een gerechtelijk onderzoek.

    Renault houdt voet bij stuk en ontkent fraude te hebben gepleegd. De groep verzekert dat al haar voertuigen beantwoorden aan de huidige wetgeving. Bijgevolg zal het gerecht moeten oordelen of Renault al dan niet zal worden vervolgd.

    Men kan zich echter de volgende vragen stellen. In welke mate zal Renault lijden indien er daadwerkelijk een schandaal uitbreekt? In welke mate is de huidige CEO verantwoordelijk voor het vermeende gesjoemel? En in welke mate zal de huidige situatie de internationale markten beïnvloeden?

    Zolang de situatie niet is opgeklaard (schatting van de provisies, verantwoordelijkheden) dreigt het dossier op de koers te blijven wegen.

    Ondanks de koersdaling van de laatste dagen lijkt de koers volgens ons onvoldoende rekening te houden met de mogelijke verdere ontwikkelingen en de impact ervan. Bijgevolg is het nu te riskant om dit aandeel in portefeuille te houden.


    Koers op het moment van de analyse: 79,45 EUR


    De Franse autoconstructeur Renault verkoopt bijna 2/3 van zijn wagens (2,8 miljoen in 2015) in Europa, waarvan 60 % op zijn thuismarkt. het marktaandeel van de groep bedraagt 10,7 % in Europa. Renault bezit 43,7 % van Nissan dat 15 % van Renault in handen heeft.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Renault boekte in 2016 een nieuw omzetrecord 7 maanden geleden - maandag 23 januari 2017
    De Franse groep deed het heel beter dan de markt.

    Het aandeel is correct gewaardeerd.
    HOUDEN.

     

    Renault boekte in 2016 een nieuw omzetrecord (verkocht 3,2 miljoen auto's). Dit is een stijging van 13% terwijl de markt met slechts 4,6% vooruitboerde. Overigens achtte de groep, ondanks het feit dat ze van het gebruik van sjoemelsoftware wordt beschuldigd, het nog niet noodzakelijk om provisies aan te leggen. Toch trekken we onze risico-indicator op tot 4.

     

    Koers op het moment van de analyse: 85,97 EUR

     

    De Franse autoconstructeur Renault verkoopt bijna 2/3 van zijn wagens (2,8 miljoen in 2015) in Europa, waarvan 60 % op zijn thuismarkt. Het marktaandeel van de groep bedraagt 10,7 % in Europa. Renault bezit 43,7 % van Nissan dat 15 % van Renault in handen heeft.

     

     

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Renault snelt Russische bondgenoot te hulp 11 maanden geleden - maandag 12 september 2016

    Renault zal Avtovaz een financiële injectie geven.

    En al moet de groep nu geld ophoesten, op langere termijn zou het in haar voordeel moeten spelen. Ondanks de dip is het aandeel volgens ons niet goedkoop gezien o.m. de onzekerheid ten gevolge van de Brexit.

    HOUDEN.

     

    Renault zal eens te meer Avtovaz (Lada) uit de penarie helpen. De Russische groep kampt immers met serieuze financiële problemen. Eens het herkapitalisatieplan afgerond (voor het eindejaar), zal Renault de hoofdaandeelhouder zijn van de Russische autoconstructeur. In een eerste fase zal de operatie op de winstgevendheid van Renault wegen. Zo zal de Russische markt er in 2016 verder op achteruitgaan en zal de impact van de terugval van de roebel eveneens een negatieve weerslag hebben. We menen echter dat op termijn Renault uit de reddingsoperatie voordeel zal putten. De Russische markt zal immers vroeg of laat opnieuw groeien en de Franse groep zal goed geplaatst zijn om hiervan te profiteren. Ook boekt ze nog steeds uitstekende resultaten op wereldniveau (behalve in Brazilië). Dankzij het herstel van de Europese markt (63 % van de omzet) klommen de verkopen in het 1e halfjaar al met 13 %. Hierdoor bereikte de bedrijfs-marge+ een nieuw record (6,1 %). We trekken bijgevolg onze winstramingen op van 10 tot 11 EUR in 2016 en van 11 tot 12 EUR in 2017.

     

    Koers op het moment van de analyse: 73,85 EUR 

     

    De Franse autoconstructeur Renault verkoopt 2/3 van zijn wagens (2,31 miljoen in 2009) in Europa, waarvan 45 % op zijn thuismarkt. Het marktaandeel van de groep bedraagt 9 % in Europa en 3,7 % op wereldniveau. Renault bezit 44,4 % van Nissan dat 15 % van Renault in handen heeft.

     

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 90,18 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 69,36 EUR
ISIN-code FR0000131906
Beurs Parijs
Noteert op Euronext Brussel nee
Bèta 1,33
Volatiliteit 35,31 %
Aantal bestaande aandelen 295.722.200
Beurskapitalisatie (in miljard) 22,36 EUR
Sector Autosector
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 71.861 EUR
Score corporate governance 5

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2017 (e) 2016 2015 2014
Dividend 3,30 3,15 2,40 1,90
Courante winst 15,20 12,57 10,35 6,92
Nettowinst 15,20 12,57 10,35 6,92
Courante cashflow 26,24 22,33 19,49 15,16
Netto cashflow 26,24 22,33 19,49 15,16
EBIT 11,77 12,07 7,78 4,05
EBITDA 23,53 22,51 17,78 13,98
Boekwaarde 116,88 105,62 95,81 83,49
Tastbare boekwaarde 110,07 98,81 92,54 80,43

Prestaties (in euro)

Renault Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden -8,84 % -3,85 % -2,91 %
Rendement 6 maanden -9,77 % 1,08 % -6,68 %
Rendement 1 jaar 6,62 % 9,12 % 6,92 %
Rendement 5 jaar 18,04 % 6,52 % 12,35 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2016 2015 2014 2013
Pay out 25,04 % 23,20 % 27,51 % 80,03 %
Current ratio 1,00 1,01 1,05 1,05
Return on equity 11,12 % 10,09 % 7,72 % 2,57 %
Total return on equity 11,12 % 10,09 % 7,72 % 2,57 %
Brutomarge 21,44 % 20,33 % 18,86 % 17,89 %
Nettomarge 6,91 % 6,53 % 4,87 % 1,70 %
EBIT marge 6,41 % 4,68 % 2,69 % -0,08 %
EBITDA marge 11,95 % 10,70 % 9,29 % 7,66 %
Belastingvoet 22,94 % 9,51 % 6,37 % 38,39 %
Gearing -8,80 -9,35 -8,45 -7,59
Eigen vermogen/ Balanstotaal 30,26 % 31,43 % 30,53 % 30,96 %

Beursgegevens per aandeel

2017 (e) 2016
Dividendrendement 4,37 % 4,17 %
Koers/ Courante winst 4,97 6,01
Koers/ Courante cashflow 2,88 3,38
Koers/ Boekwaarde 0,65 0,72
Koers/ Tastbare boekwaarde 0,69 0,77
Prijs per netto vermogenswaarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 6,11 % -

(e) : raming

In welke mate zou u deze webpagina aanbevelen aan uw vrienden en famille ? Geef een score tussen 1 (zeker niet) en 10 (zeker) *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Opmerkingen (optioneel)
Verzenden