Renault

FR0000131906
49,09 EUR 21/10/2019 0:00 Parijs
0,00 EUR (0,00 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
47,81 66,77  52 weken min max
-24,95 % Rendement 1 jaar
6,18 % Dividendrendement
Alle details
Premium inhoud

Het advies van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

Hoe komen we tot ons advies?

Artikels

  • Analyse
    Fusie in de maak tussen Renault en FCA? 1 maand geleden - dinsdag 3 september 2019
    Nieuwe geruchten over een mogelijke fusie tussen Renault en Fiat Chrysler (FCA) doen de ronde. Een eerste poging om de nummer 3 in de autosector op te richten, mislukte al begin juni. Wat is de huidige situatie?

     

     
     
     
     

    De adviezen van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voorbehouden voor abonnees. Krijg 5 gratis credits om deze inhoud te ontdekken.

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    Renault komt niet zonder blikschade uit het afgesprongen fusieproject met FCA 4 maanden geleden - donderdag 13 juni 2019
    Het gebrek aan informatie over de toekomst van de alliantie tussen Renault en Nissan beperkt de zichtbaarheid op de waarde van het aandeel Renault.
     
     
     
     

    De adviezen van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voorbehouden voor abonnees. Krijg 5 gratis credits om deze inhoud te ontdekken.

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    Fusie in de maak tussen FCA en Renault? 4 maanden geleden - woensdag 29 mei 2019
    De autobouwers FCA en Renault hebben bekendgemaakt dat ze gesprekken voeren over een fusie tussen hun beide groepen. Het initiatief voor het project komt van FCA maar Renault toont wel degelijk interesse.
     
     
     
     

    De adviezen van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voorbehouden voor abonnees. Krijg 5 gratis credits om deze inhoud te ontdekken.

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    Renault lijdt onder de zwakke prestaties van alliantiepartner Nissan 5 maanden geleden - woensdag 22 mei 2019
    Ook de onzekerheid rond de toekomst van die alliantie weegt op de koers.

    Tegen de huidige koers is het aandeel niet duur, maar evenmin koopwaardig. Het dividend van Renault zou een beetje kunnen dalen maar biedt nog altijd een mooi rendement (ruim 6% bruto).
    U mag dan ook: HOUDEN.

    De Japanse autobouwer Nissan, waarin Renault een belang heeft van 43%, publiceerde voor zijn voorbije boekjaar (afgesloten op 31/3) een resultaat onder de verwachtingen en verwacht voor het lopende boekjaar een verdere daling van zijn prestaties. Dat heeft gevolgen voor het resultaat van Renault: alleen al in het 1ste kwartaal had het een negatieve impact van 56 miljoen euro in de rekeningen van de Franse groep (tegenover een positieve impact van 478 miljoen in het 1ste kwartaal 2018 !). Nissan kondigde al een daling van zijn dividend aan met 30% voor het huidige boekjaar, wat zou kunnen betekenen dat ook het dividend van Renault wat zal dalen. Toch denken we dat die daling wellicht beperkt zal blijven gezien de nog altijd degelijke prestaties van Renault zelf en gezien de solide financiën van de groep. We schroeven onze dividendverwachting terug naar 3,40 EUR bruto (slechts -4% t.o.v. het vorige dividend). Voor de winst per aandeel mikken we voortaan op 11 EUR voor 2019 en op 11,60 EUR voor 2020.

    Koers op het moment van de analyse: 51,38 EUR

    De Franse autoconstructeur Renault verkoopt bijna 2/3 van zijn wagens (2,8 miljoen in 2015) in Europa, waarvan 60% op zijn thuismarkt. Het marktaandeel van de groep bedraagt 10,7% in Europa. Renault bezit 43,7% van Nissan dat 15% van Renault in handen heeft.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Is het aandeel Renault een koopje? 8 maanden geleden - vrijdag 22 februari 2019
    Sinds ex-topman Carlos Ghosn in november gearresteerd werd in Japan, maken de beleggers zich zorgen over de toekomst van de alliantie tussen Renault en Nissan. Het aandeel Renault tuimelde 11% lager. Een koopkans?
    Is het aandeel Renault een koopje?

    Is het aandeel Renault een koopje?

    We vrezen van niet. Na de koersval is het aandeel niet overgewaardeerd en het koersniveau houdt al rekening met de grootste gevaren (brexit, vertraging in China, handelsoorlog…). Bovendien zit de koers sinds begin dit jaar ook opnieuw in de lift, maar die tendens kan snel omslaan als de onzekere context de beleggers opnieuw de stuipen op het lijf jaagt. Zolang de structurele problemen in de autosector niet van de baan zijn, vinden we het te vroeg om te kopen. Houden mag wel. 

    Banden niet doorknippen 

    Nissan, dat een veel grotere beurskapitalisatie heeft, vindt het niet fijn dat Renault 43% van zijn kapitaal in handen heeft, terwijl het zelf slechts een belang van 15% in Renault bezit, en dan nog zonder stemrecht. De nieuwe voorzitter van de raad van bestuur van Renault, Jean-Dominique Senard, moet dus op zoek naar een nieuw evenwicht binnen de alliantie en het vertrouwen proberen te herstellen via een andere manier van organiseren en beheren.

    Het voortbestaan van de Frans-Japanse alliantie wordt in elk geval niet in vraag gesteld. Het doorknippen van de talrijke en nauwe operationele banden (o.a. op het vlak van inkoop, engineering, enz.), zou de groep erg duur komen te staan en op een moment de opmars van zowel elektrische als zelfrijdende auto's onomkeerbaar lijkt (kolossale investeringen vereist) kan Renault het zich niet veroorloven om cavalier seul te spelen. 

    Snelheid aanhouden moeilijk 

    De nieuwe directie (onder leiding van oudgediende Thierry Bolloré) moet proberen om de groei en rentabiliteit van Renault op peil te houden, wat niet evident is als je weet dat de autobouwer de voorbije jaren historische prestaties liet optekenen. In de periode 2012-2018 is de omzet met 52% gestegen. Vroeger was de groep heel sterk afhankelijk van het merk Renault (ruim 80% van de omzet in 2012), maar dankzij de opmars van lagekostenmerken Dacia en AvtoVAZ (28% van de omzet in 2018) kon ze haar aanbod uitbreiden, zich internationaliseren (productie in o.a. Roemenië en Rusland) en vooral haar bedrijfsmarge naar recordhoogtes tillen (6,6% in 2017 en 6,3% in 2018, t.o.v. slechts 1,8% in 2012). Het wordt niet makkelijk om op dat elan door te gaan, zeker niet gezien de talrijke risico's die op korte en middellange termijn het resultaat bedreigen: de wereldwijde handelsspanningen, het verstrengen van de uitstootnormen, de brexit, het afsluiten van de Iraanse markt, en de vertraging van zowel de Europese (50% van de omzet) als de Chinese automarkt (4de markt van Renault sinds joint venture met Brilliance). 

    Niettemin (en ondanks de huidige spanningen met Nissan) behoudt Renault zijn vertrouwen: en mikt het voor 2019 op een hogere omzet en op een bedrijfsmarge in de buurt van 6%. De groep bevestigde ook haar doelstellingen tegen 2022 (omzet van 70 miljard euro en bedrijfsmarge van 7%). 

    Motor sputtert bij Nissan 

    Renault presteerde dus best goed, maar datzelfde kan niet gezegd van alliantiepartner Nissan. Op verzadigde markten zoals Europa en de VS was de Japanse autobouwer bij gebrek aan nieuwe modellen wel gedwongen om heel wat kortingen te bieden. Er waren ook meermaals kwaliteitsproblemen en testresultaten die niet volstonden of waarmee zelfs gesjoemeld werd. In die context moet Nissan recentelijk dan ook een resultaatswaarschuwing lanceren. Voor het huidige boekjaar, dat eindigt in maart, zal de omzet met 3% dalen en de bedrijfswinst met maar liefst 22%. De bedrijfsmarge zal terugvallen naar 3,9%, het laagste niveau sinds de financiële crisis van 2008 en een van de slechtste cijfers in de hele autosector. 
    Die tegenvallende prestaties wegen uiteraard ook op de resultaten van Renault. De financiële bijdrage van de Japanse partner tot het resultaat van Renault vertoont al sinds 2012 een dalende lijn, ondanks de enorme synergievoordelen die voortvloeien uit de alliantie. Nissan zette een herstelplan in de steigers, maar dat zal ten vroegste vanaf volgend boekjaar een positieve impact hebben.

    Voorzichtigheid geboden

    Het aftreden van Ghosn (verdacht van fraude) brengt het voortbestaan van de alliantie tussen Renault en Nissan (en ook Mitsubishi) niet in gevaar, maar er zijn nog heel wat andere zorgen. 
    De vertraging van de Europese en de Chinese automarkt zal gaandeweg zwaarder gaan wegen op de resultaten. En Nissan, dat sterk aanwezig is in zowel de VS als China, dreigt te zullen lijden onder de protectionistische maatregelen die deze landen aan het onderhandelen zijn.
    De leiderspositie die Renault in Europa bekleedt op het vlak van elektrische auto's is en blijft een concurrentietroef, maar dat neemt niet weg dat de groep nog zwaar zal moeten investeren in die elektrische toekomst.
    Tot slot gaat de rentabiliteit van Renault gebukt onder de zwakke prestaties van Nissan.
    We verlagen dan ook onze winstramingen naar 13 EUR voor 2019 (voorheen 15,50) en naar 14 EUR voor 2020 (voorheen 16). 

    Koers op het moment van de analyse: 59,93 EUR

    De Franse autoconstructeur Renault verkoopt bijna 2/3 van zijn wagens (2,8 miljoen in 2015) in Europa, waarvan 60% op zijn thuismarkt. Het marktaandeel van de groep bedraagt 10,7% in Europa. Renault bezit 43,7% van Nissan dat 15% van Renault in handen heeft.

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 66,77 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 47,81 EUR
ISIN-code FR0000131906
Beurs Parijs
Noteert op Euronext Brussel nee
Bèta 1,31
Volatiliteit 31,68 %
Aantal bestaande aandelen 295.722.200
Beurskapitalisatie (in miljard) 14,36 EUR
Sector Autosector
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 77.998 EUR
Score corporate governance 5
Land Frankrijk

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2019 (e) 2018 2017 2016
Dividend 3,00 3,55 3,55 3,15
Courante winst 9,00 12,24 18,87 12,57
Nettowinst 9,00 12,24 18,87 12,57
Courante cashflow 21,33 23,32 29,65 22,33
Netto cashflow 21,33 23,32 29,65 22,33
EBIT 10,67 11,07 14,04 12,07
EBITDA 23,92 23,09 25,28 22,51
Boekwaarde 127,16 122,29 114,58 105,62
Tastbare boekwaarde 121,21 116,34 108,36 98,81

Prestaties (in euro)

Renault Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden -5,49 % 1,31 % 0,41 %
Rendement 6 maanden -19,04 % 0,35 % 3,75 %
Rendement 1 jaar -24,95 % 8,35 % 11,25 %
Rendement 5 jaar 1,65 % 4,22 % 12,65 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2018 2017 2016 2015
Pay out 29,16 % 18,75 % 25,04 % 23,20 %
Current ratio 1,03 1,02 1,00 1,01
Return on equity 9,29 % 15,43 % 11,12 % 10,09 %
Total return on equity 9,29 % 15,43 % 11,12 % 10,09 %
Brutomarge 20,90 % 20,92 % 21,44 % 20,33 %
Nettomarge 6,01 % 8,87 % 6,91 % 6,53 %
EBIT marge 5,20 % 6,48 % 6,41 % 4,68 %
EBITDA marge 10,85 % 11,66 % 11,95 % 10,70 %
Belastingvoet 17,32 % 14,60 % 22,94 % 9,51 %
Gearing -10,24 -8,76 -8,80 -9,35
Eigen vermogen/ Balanstotaal 31,43 % 30,42 % 30,26 % 31,43 %

Beursgegevens per aandeel

2019 (e) 2018
Dividendrendement 6,18 % 7,31 %
Koers/ Courante winst 5,40 3,97
Koers/ Courante cashflow 2,28 2,08
Koers/ Boekwaarde 0,38 0,40
Koers/ Tastbare boekwaarde 0,40 0,42
Koers / intrinsieke waarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 6,86 % -

(E) : raming

;