L'Oréal FR0000120321

E-mailalert
Toevoegen aan portefeuille
179,30 EUR 30/03/2017 10:36 Parijs
-0,50 EUR (-0,28 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
153,95 179,50  52 weken min max
16,30 % Rendement 1 jaar
1,96 % Dividendrendement
Alle details

Premium inhoud

Het advies van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

Hoe komen we tot ons advies?

Artikels

  • Analyse

    L’Oréal doet dure en verontrustende overname

    2 maanden geleden - woensdag 18 januari 2017
    L’Oréal koopt drie Amerikaanse merken in de "actieve cosmetica". Het prijskaartje is echter niet van de poes.
     
     
     
     

    Het advies van onze experten en onze risicobeoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse

    L'Oréal: situatie dan toch niet zo rooskleurig

    5 maanden geleden - donderdag 6 oktober 2016

    Over het 1e halfjaar kon de groep een degelijke omzetgroei boeken en haar winstgevendheid mooi opdrijven.

    Wel mist ze bepaalde troeven om een versnelling hoger te schakelen en is de huidige koers o.i. bijgevolg te hoog.
    VERKOPEN.

     

    In het 2e kwartaal klom de omzet (zonder afstotingen, overnames) met 4,3 % (t.o.v. +3,6 % een jaar voorheen). Over het 1e halfjaar dikte de bedrijfsmarge met 0,2 % aan (tot 18,3 %). Gezien die resultaten zouden de ambities van de groep geloofwaardig kunnen lijken (o.a. weer aanknopen met een duurzame omzetgroei van meer dan 5 %). De situatie is echter minder rooskleurig. De kwartaalomzet groeit immers trager dan voorzien (door de aanslagen in Frankrijk). En houdt men rekening met de wisselkoerseffecten, dan ging de omzet eigenlijk 0,6 % lager! Ook bedraagt de bedrijfsmarge over het 1e halfjaar slechts 14,3 %, t.o.v. 17,7 % een jaar voorheen rekening houdend met de opgetekende minwaarden op de 2 recent overgenomen merken Magic en Clarisonic (wijst erop dat overnames niet altijd een goede zet zijn). Bovendien nemen de R&D- en reclamekosten toe. In totaal verloor de halfjaarwinst 21,8 %. En al meent de groep haar winstgevendheids- en omzetgroeidoelstellingen te kunnen bereiken, toch zijn wij gezien het gebrek aan concrete elementen niet even optimistisch. We tippen dus op een winst per aandeel van 5,47 EUR in 2016 en van 6,52 EUR in 2017.

     

    Koers op het moment van de analyse: 166,20 EUR

     

    Met zowat 15 % van de wereldmarkt in handen is L'Oréal de grootste producent ter wereld van cosmetica voor zowel de consumentenmarkt als voor professioneel gebruik. De groep mikt op een snelle ontwikkeling in de groeilanden.

     

    Deel dit artikel

  • Analyse

    L'Oréal moet beter doen!

    1 jaar geleden - donderdag 5 november 2015

    De koers leed onder ontgoochelende kwartaalresultaten.

    Maar sinds begin 2015 klom het aandeel al met 21,1 %. Een overdreven koersstijging gezien L'Oréal tekenen van zwakte vertoont.

    VERKOPEN.

     

    In september verlaagde de groep haar groeivooruitzichten t.a.v. van de wereldwijde markt waarop ze actief is (tot 3,5 % t.o.v. 3,5 à 4 % voorheen). En onlangs maakte ze voor het 3e kwartaal ontgoochelende resultaten bekend. Terwijl een versnelling van de activiteit werd verwacht, o.a. dankzij innoverende producten, bedroeg de interne groei amper 3,7 % (na 3,8 % in het 1e halfjaar). Dit was het gevolg van een vertraging op de ontluikende markten (40 % van de omzet in 2014), vooral in het luxesegment. De groep beweert dat dit slechts tijdelijk is maar volgens ons is het probleem structureel: zo investeerde ze de laatste jaren erg veel in die landen maar blijft ze ondanks haar leiderspositie toch blootgesteld aan de economische vertraging en het succes van de lokale merken. De kwartaalgroei bereikte dan ook een dieptepunt sinds 2009. Wat de ontwikkelde landen betreft, zet het herstel zich verder in Noord-Amerika maar stagneert het in Oost-Europa. In totaal klom de kwartaalomzet dankzij de wisselkoerseffecten met 10,1 %. We verhogen onze winstramingen tot 5,65 EUR per aandeel in 2015 en 6,05 EUR in 2016. Maar de groep zal moeten aantonen dat ze beter kan doen, wil ze het koersniveau rechtvaardigen.

     

    Koers op het moment van de analyse: 166,10 EUR

     

    Met zowat 15 % van de wereldmarkt in handen is L'Oréal de grootste producent ter wereld van cosmetica voor zowel de consumentenmarkt als voor professioneel gebruik. De groep mikt op een snelle ontwikkeling in de groeilanden.

     

    Deel dit artikel

  • Analyse

    L’Oréal: reputatie op het spel?

    1 jaar geleden - vrijdag 17 juli 2015

    De wereldwijde nummer 1 op de cosmeticamarkt wordt door het Amerikaanse gerecht vervolgd in een zaak waaronder niet alleen zijn imago ook zijn winstgevendheid zou kunnen lijden.

    Het aandeel is duur.
    VERKOPEN.

     

    Samengevat betwist een vroeger kaderlid van het Amerikaans filiaal van L'Oréal zijn ontslag, dat naar zijn mening onterecht is en te wijten zou zijn aan zijn weigering om patentaanvragen in te dienen voor volgens hem fictieve uitvindingen. De groep is op het vlak van patenten inderdaad een bezige bij (624 in 2013, 501 in 2014). Ook speelt ze die in haar marketingcampagnes handig uit om haar reputatie als innoverende speler te staven.

    De reputatie van L'Oréal is de kern van zijn strategie. Gezien het op de consumentenmarkt moet opboksen tegen huismerken, o.a. in Europa, en het van zijn divisies luxe en dermocosmetica afhangt om te groeien, rekent het immers op zijn wetenschappelijk imago om de consument te verleiden en zijn winstgevendheid op peil te houden (bedrijfsmarge van 15,9 % in 2014) dankzij hoge prijzen.

    Maar laten we duidelijk zijn: het risico dat dit proces, al is uitkomst ervan ongunstig, uitloopt op een catastrofe, is klein. Dit proces en andere factoren (omstreden reclame, …) zouden de klanten van L'Oréal echter aan het twijfelen kunnen brengen, en dit op een slecht gekozen moment. Terwijl de wereldmarkt vandaag trager groeit t.o.v. voor de crisis (±4 %), tracht L'Oréal namelijk zijn marktaandeel op te voeren via doelgerichte overnames en agressieve marketing. Als het aan geloofwaardigheid moet inboeten en de verkoopprijzen onder druk komen te staan, dan zou dit op de winstgevendheid wegen.

    Gezien de huidige koers kan de groep volgens de beleggers een hogere interne groei dan de markt boeken (±5 % per jaar) en een hoge winstgevendheid aanhouden. Al ogen de winstvooruitzichten op korte termijn (5,65 EUR per aandeel verwacht in 2015, 6,05 EUR in 2016) fraai dankzij de gunstige wisselkoerseffecten en het (beginnend) herstel in Europa en dat in Noord-Amerika, toch is beleggen in dit aandeel een gok op de (middel)lange termijn die we u afraden.

     

    Koers op het moment van de analyse: 170,60 EUR

     

    Met zowat 15 % van de wereldmarkt in handen is L'Oréal de grootste producent ter wereld van cosmetica voor zowel de consumentenmarkt als voor professioneel gebruik. De groep mikt op een snelle ontwikkeling in de groeilanden.

     

     

    Deel dit artikel

  • Analyse

    L'Oréal: terug naar de werkelijkheid

    2 jaar geleden - woensdag 12 november 2014

    De groei voor 2014 zal op een sisser uitlopen.

    Dit is het gevolg van de dalende koopkracht van de middenklasse in de ontwikkelde landen. Duur aandeel.
    VERKOPEN.

     

    Terwijl begin dit boekjaar de groep nog mikte op een omzetgroei van 5 % voor 2014 (zonder afstotingen en overnames), mikt ze tegenwoordig op iets meer dan 3 %. In het 3e kwartaal boekte de groep immers een groei van slechts 2,3 % (3,8 % in het 1e halfjaar), alweer een ontgoocheling. Zo vielen de consumptieproducten voor het grote publiek (50 % van de omzet), bestemd voor de middenklasse wiens koopkracht afbrokkelde door de crisis, met 0,4 % terug. Daarnaast vertraagt de groei van de divisie luxeproducten (+4,9 % na +7,4 % in het 1e halfjaar). Geografisch gezien is een algemene terugval te merken in West-Europa (-0,4 % t.o.v. +2,8 % in het 1e halfjaar) en in de zone Azië-Oceanië (+3,4 % t.o.v. +6,6 %). Ondanks deze moeilijke context slaagt de groep erin om marktaandeel te veroveren. Door de vele marketingkosten zou dit helaas de bedrijfsmarge kunnen aanvreten. (niet bekendgemaakt voor het 3e kwartaal). Gezien de huidige omstandigheden verlagen we onze winstramingen tot 5,15 EUR per aandeel voor 2014 (t.o.v. 5,30 voorheen) en tot 5,55 EUR voor 2015 (t.o.v. 5,85). Gezien de financieel solide structuur van de groep is het dividend niet bedreigd. Wel is het rendement beperkt tot ± 2,1 % bruto. Dit is onvoldoende.

     

    Koers op het moment van de analyse: 129,15 EUR

     

    Met zowat 15 % van de wereldmarkt in handen is L'Oréal de grootste producent ter wereld van cosmetica voor zowel de consumentenmarkt als voor professioneel gebruik. De groep mikt op een snelle ontwikkeling in de groeilanden.

     

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 179,50 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 153,95 EUR
ISIN-code FR0000120321
Beurs Parijs
Noteert op Euronext Brussel neen
Bèta 0,71
Volatiliteit 16,20 %
Aantal bestaande aandelen 559.780.900
Beurskapitalisatie (in miljard) 100,03 EUR
Sector Consumptiegoederen
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 94.397 EUR
Score corporate governance 5

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2017 (e) 2016 (e) 2015 2014
Dividend 3,50 3,30 3,10 2,70
Courante winst 6,52 5,55 5,92 4,80
Nettowinst 6,52 5,55 5,92 8,51
Courante cashflow 8,42 8,09 7,59 6,28
Netto cashflow 8,42 8,09 7,59 6,28
EBIT 8,45 7,14 7,53 6,21
EBITDA 10,35 9,68 9,20 7,69
Boekwaarde 42,50 40,45 39,07 33,69
Tastbare boekwaarde 26,80 24,80 24,51 20,12

Prestaties (in euro)

L'Oréal Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden 3,60 % 5,07 % 2,44 %
Rendement 6 maanden 6,10 % 10,45 % 14,67 %
Rendement 1 jaar 16,30 % 12,39 % 19,55 %
Rendement 5 jaar 17,10 % 7,74 % 15,75 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2017 (e) 2016 (e) 2015 2014
Pay out - - 52,65 % 30,47 %
Current ratio - - 1,13 0,95
Return on equity - - 15,07 % 14,81 %
Total return on equity - - 15,07 % 26,27 %
Brutomarge - - 71,19 % 71,15 %
Nettomarge - - 13,06 % 21,79 %
EBIT marge - - 16,61 % 15,90 %
EBITDA marge - - 20,30 % 19,70 %
Belastingvoet - - 27,05 % 18,46 %
Gearing - - -2,82 3,59
Eigen vermogen/ Balanstotaal - - 64,91 % 58,30 %

Beursgegevens per aandeel

2017 (e) 2016 (e)
Dividendrendement 1,96 % 1,85 %
Koers/ Courante winst 27,41 32,20
Koers/ Courante cashflow 21,22 22,09
Koers/ Boekwaarde 4,20 4,42
Koers/ Tastbare boekwaarde 6,67 7,21
Prijs per netto vermogenswaarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 5,73 % -

(e) : raming

  • Volgende

  • Vorige Volgende

  • Vorige Volgende

  • Vorige Volgende

  • Vorige Volgende

  • Vorige Volgende

  • U moet een antwoord ingeven

    Vorige Volgende

  • Vorige Volgende

  • U hebt de survey vervolledigd

    Verzenden