adidas Group

DE000A1EWWW0
E-mailalert
Toevoegen aan portefeuille
210,90 EUR 21/09/2018 17:35 Frankfurt
1,50 EUR (0,72 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
166,85 215,90  52 weken min max
9,76 % Rendement 1 jaar
1,62 % Dividendrendement
Alle details
Premium inhoud

Het advies van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

Hoe komen we tot ons advies?

Artikels

  • Analyse
    Adidas: tweede kwartaal iets beter dan verwacht 8 dagen geleden - vrijdag 14 september 2018
    Maar rivaal Nike laat niet over zich heen lopen op de belangrijke Amerikaanse markt.
     
     
     
     

    Het advies van onze experten en onze risicobeoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    Nike / Adidas: wedstrijd zonder winnaar 2 maanden geleden - dinsdag 10 juli 2018
    Het WK voetbal nadert stilaan zijn apotheose, maar er zijn uiteraard ook heel wat economische belangen mee gemoeid…
    Nike / Adidas: wedstrijd zonder winnaar

    Nike / Adidas: wedstrijd zonder winnaar

    Niet in het minst voor Nike en Adidas, de nummers 1 en 2 in de wereld van de sportuitrusting. De beurs kijkt optimistisch aan tegen beide giganten. Wij zijn minder overtuigd. De beurskoers van beide groepen is dermate hoog, o.a. na de aankondiging van de inkoop van eigen aandelen, dat er weinig ruimte is voor eventuele ontgoochelingen.
    We vinden beide aandelen duur.
    Allebei verkopen.

    Booming business

    De producten van Nike en Adidas, ooit voorbehouden aan fervente sporters, raakten de laatste jaren alsmaar breder verspreid. Daar zijn veel redenen voor: de bewustwording van het belang van een gezonde levensstijl, de toename van het aantal amateursporters, van vrouwelijke sporters ook, de opmars van online handel, de raakvlakken met de mode- en de luxesector, enz. Om garen te spinnen bij deze trends bouwden de sportuitrusters een sterk marketingapparaat uit (o.a. met vedetten uit de sport- en showbizzwereld) en stelden ze regelmatig (pseudo-)innovaties voor. De voorbije 10 jaar zagen Adidas en Nike hun omzet verdubbelen.

    Pad niet altijd over rozen

    Adidas en Nike kunnen bogen op solide financiële en logistieke middelen, maar toch is hun succes niet bij voorbaat verzekerd. Zo moest Adidas in 2013 en 2014 nog zijn winstverwachtingen terugschroeven nadat het marktaandeel was kwijtgespeeld, o.a. door de Krimcrisis in Oekraïne en problemen in de golfsport. Nike zal zijn in 2015 vooropgestelde doel, met name de omzet tegen 2020 doen toenemen tot 50 miljard dollar (t.o.v. 30,6 toen) niet halen. Na een periode van forse groei ging de groep wat op haar lauweren rusten en liet ze haar concurrenten de kans om beter in te spelen op de veranderende behoeften van de consument.

    Adidas op kousenvoeten

    Terwijl Nike nu nog de absolute marktleider is in Noord-Amerika, de bakermat van het basketbal en het joggen, begint Adidas er de groep toch ook naar de kroon te dingen en is het vastberaden om er zijn marktaandeel te verdubbelen (tot ±20%) op middellange termijn. In 2017 spurtte de omzet van Adidas in Noord-Amerika 27% hoger (excl. wisselkoerseffecten). Nike liet zich wat verrassen door dit offensief maar kon in het laatste kwartaal van zijn boekjaar (einde op 31/05) nu toch een vuist maken door na drie opeenvolgende kwartalen van omzetdalingen met een stijging van 3% uit te pakken. Het valt wel nog af te wachten of die prestatie echt de terugkeer van een duurzame groei inluidt in Noord-Amerika. Hoe dan ook belooft de strijd tussen beide titanen nog aan te wakkeren in de aanloop naar het WK voetbal van 2026, dat gezamenlijk georganiseerd wordt door de VS, Canada en Mexico. Beide groepen zullen er alles aan doen om het laken zoveel mogelijk naar zich toe te trekken, met hogere reclamekosten en lagere verkoopprijzen tot gevolg (gevaar voor rentabiliteit).

    China als eldorado?

    Adidas en Nike richtten hun pijlen uiteraard ook al op de groeilanden, waar ze soms af te rekenen kregen met ongunstige wisselkoerseffecten. De inzet van de strijd daar is vooral China, dat 4 keer zoveel inwoners heeft als de VS en nog maar goed is voor 10% van de wereldwijde markt voor sportuitrusting (VS: 40%). Het groeipotentieel is er dus erg groot, maar daarom zal het nog niet vanzelf gaan. Enerzijds ligt de rentabiliteit van de activiteiten in China al hoog en zal ze hooguit stagneren, anderzijds zouden de oplopende handelsspanningen tussen de VS en China ervoor kunnen zorgen dat er in China campagnes op touw worden gezet (al dan niet met de openlijke steun van de autoriteiten) die westerse producenten minder aantrekkelijk maken voor de lokale jeugd.

    Ambitieuze doelstellingen

    Beide groepen geloven in hun kunnen en koesteren ambitieuze doelstellingen. Voor het lopende boekjaar mikt Nike op een omzetstijging van ±10%. Adidas houdt vast aan zijn omzetdoel van 26 miljard euro tegen 2020 (t.o.v. 21,2 in 2017). Allebei mikken ze op een stijging van hun bedrijfsmarge en rekenen ze daarvoor o.a. op de verdere opmars van e-commerce (rendabeler). Adidas gaat voor een bedrijfs-marge van 11,5% (t.o.v. 9,8% in 2017). Die doelstellingen zijn niet absoluut onhaalbaar maar gezien de toenemende concurrentiestrijd in de VS en de onzekerheden in China, beloven ze ook geen wandeling in het park te worden.

    Wat de winst per aandeel betreft, mikken wij voor Adidas op 8,15 EUR in 2018 en op 9,50 EUR in 2019.
    Voor Nike tippen we op 2,65 USD voor dit boekjaar en op 3,10 voor het volgende.

    Koersen op het moment van de analyse
    Adidas: 181,75 EUR
    Nike: 76,48 USD

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Adidas verloor een paar pluimen ondanks zijn puik kwartaalresultaat 4 maanden geleden - woensdag 16 mei 2018
    Beleggers zijn een beetje zenuwachtig.

    Volgens ons is dit gezien het hoge koerspeil gerechtvaardigd.
    VERKOPEN.

    Ondanks het goede resultaat van het 1e kwartaal (omzet: +10% zonder overnames en afstotingen; winst per aandeel: +17,1%) en al bevestigde de groep haar doelstelling 2018, toch verloor de koers een paar pluimen. Wel zorgen de 3 motoren voor omzetgroei: Noord-Amerika (+21,1% zonder wisselkoerseffecten), China (+26% zonder wisselkoerseffecten) en online verkoop (+27% zonder wisselkoerseffecten). Overigens dikt de bedrijfsmarge aan. Maar al werden de kwartaalverkopen geboost door de commercialisering van de truitjes voor het volgende WK Voetbal (Adidas levert aan 12 van de 32 ploegen), toch erkent de groep dat doordat het evenement in Rusland plaatsvindt, ze niet even goede zaken zal doen als in 2014, toen het in Brazilië doorging. Maar hoewel het WK een minder grote impact heeft op de omzet dan vroeger, toch blijft het evenement de beste manier om het merk in de schijnwerpers te zetten. En indien het onvoldoende opvalt, dan zal Nike hiervan de vruchten plukken (minder actief in voetbal). De bezorgdheid van de beleggers is volgens ons dus gerechtvaardigd. Vooral gezien het aandeel niet goedkoop is.

    Koers op het moment van de analyse: 189,05 EUR

    De Duitse groep Adidas is wereldwijd nummer 2 voor sportuitrustingen na het Amerikaanse Nike.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Adidas is optimistisch over de evolutie van zijn winstgevendheid 6 maanden geleden - dinsdag 20 maart 2018
    Maar de koers ligt te hoog.

    VERKOPEN.

    In het 3e kwartaal 2017 klom de omzet met amper 12% en werd er even gevreesd voor een structurele vertraging van de activiteit. In het 4e kwartaal veerde hij echter op met 19% (zonder wisselkoerseffecten). Over heel 2017 ging de omzet 16% hoger en dikte de bedrijfsmarge met 1,2 punten aan tot 9,8%. De winst per aandeel steeg met slechts 6,7%, al is dit te wijten aan een fiscaal effect en een minwaarde op de afstoting van niet-strategische activa (golf en hockey). De groep trok de bedrijfsmargedoelstelling tegen 2020 op tot 11,5% (t.o.v. 11 voorheen) en dit ondanks dat ze voor 2018 tipt op een omzetstijging van slechts ±10%. Hiervoor rekent ze op haar groeimotoren (China, VS, online verkoop) en het herstel van het merk Reebok. Om haar aandeelhouders te overtuigen trekt ze haar dividend op met 30% (tot 2,60 EUR bruto) en zal ze de volgende 3 jaar eigen aandelen inkopen. Maar in de VS staat haar de volgende kwartalen een grote uitdaging te wachten: Nike, de nr. 1 van de sector en haar geduchte concurrent is immers vastbesloten marktaandeel te heroveren. De bedrijfsmarge zou dus onder druk kunnen komen staan. Gezien onze winstramingen (8,15 EUR in 2018, 9,50 EUR in 2019) lijkt de koers ons te hoog en vermijden we het aandeel.

    Koers op het moment van de analyse: 192,50 EUR

    De Duitse groep Adidas is wereldwijd nummer 2 voor sportuitrustingen na het Amerikaanse Nike.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Adidas heeft nog altijd wind in de rug 1 jaar geleden - woensdag 9 augustus 2017
    De koersstijging van de laatste maanden geeft de ambities van de groep en de eerste geboekte resultaten ervan weer.

    Maar de koers houdt rekening met een foutloos parcours tot 2020. En een ontgoocheling valt niet uit te sluiten (wanneer Nike zal gereageerd hebben). Het is dan ook beter om voorzichtig te blijven.
    VERKOPEN.

    De directie, sinds oktober aangesteld, heeft Adidas op de goede weg gezet. In het 2e kwartaal steeg de omzet met 19% (zonder wisselkoerseffecten) en de winst per aandeel met 14,4% (zonder lopende afstotingen). De verkopen in China namen toe (+27,7% zonder wisselkoerseffecten). Maar vooral de verkopen in Noord-Amerika en de onlineomzet zaten in de lift. In Noord-Amerika dikte de omzet met 25,8% aan (zonder wisselkoerseffecten). Om haar achterstand t.o.v. de wereldleider in te halen, investeert de groep er massaal en gaat ze sneller vooruit dan de markt (dankzij een combinatie van innovatie en retroproducten). Bij Reebok duiken dan weer de eerste positieve signalen op die tot een herstel van de winstgevendheid binnen de 4 jaar moeten leiden. Op het vlak van onlineverkopen (wereldwijd +66% in 2e kw) beoogt de groep nog altijd een verviervoudiging van de omzet tussen 2016 en 2020. Ondanks de zwakte van Rusland trok ze haar doelstellingen op voor 2017. Wij verhogen onze winstramingen per aandeel voor 2017 tot 6 EUR (t.o.v. 5,85 voorheen) gezien de zwaarder dan verwachte verliezen op de activiteiten die worden afgestoten. Voor 2018 trekken we ze op tot 8,70 EUR (t.o.v. 7).

    Koers op het moment van de analyse: 199,30 EUR

    De Duitse groep Adidas is wereldwijd nummer 2 voor sportuitrustingen na het Amerikaanse Nike.

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 215,90 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 166,85 EUR
ISIN-code DE000A1EWWW0
Beurs Frankfurt
Noteert op Euronext Brussel nee
Bèta 0,87
Volatiliteit 27,12 %
Aantal bestaande aandelen 209.216.100
Beurskapitalisatie (in miljard) 43,79 EUR
Sector Consumptiegoederen
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 455 EUR
Score corporate governance 5

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2018 (e) 2017 2016 2015
Dividend 3,40 2,60 2,00 1,60
Courante winst 8,15 5,42 5,08 3,15
Nettowinst 8,15 5,42 2,65 3,15
Courante cashflow 10,75 9,30 7,05 5,08
Netto cashflow 10,75 9,30 7,05 5,08
EBIT 11,90 8,73 7,45 5,03
EBITDA 14,50 12,62 9,42 6,98
Boekwaarde 27,10 26,60 27,70 26,70
Tastbare boekwaarde 23,44 23,05 23,11 19,75

Prestaties (in euro)

adidas Group Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden 10,65 % -0,43 % 4,34 %
Rendement 6 maanden 8,94 % 1,88 % 12,64 %
Rendement 1 jaar 9,76 % 0,17 % 19,27 %
Rendement 5 jaar 23,09 % 4,02 % 14,53 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2017 2016 2015 2014
Pay out 48,31 % 39,63 % 50,47 % 61,84 %
Current ratio 1,37 1,31 1,40 1,68
Return on equity 18,53 % 16,76 % 11,86 % 9,21 %
Total return on equity 18,53 % 16,76 % 11,86 % 9,21 %
Brutomarge 49,49 % 49,60 % 48,93 % 48,49 %
Nettomarge 4,97 % 5,19 % 3,74 % 3,36 %
EBIT marge 7,98 % 7,58 % 5,91 % 5,52 %
EBITDA marge 11,54 % 9,59 % 8,21 % 8,26 %
Belastingvoet 36,01 % 29,41 % 35,48 % 35,33 %
Gearing -8,09 1,78 9,05 5,44
Eigen vermogen/ Balanstotaal 40,66 % 39,88 % 39,93 % 42,80 %

Beursgegevens per aandeel

2018 (e) 2017
Dividendrendement 1,62 % 1,24 %
Koers/ Courante winst 25,68 38,61
Koers/ Courante cashflow 19,47 22,50
Koers/ Boekwaarde 7,72 7,87
Koers/ Tastbare boekwaarde 8,93 9,08
Prijs per netto vermogenswaarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 5,24 % -

(e) : raming

×
Vertel ons wat u denkt
adidas-group
In welke mate zou u deze webpagina aanbevelen aan uw vrienden en familie ? Geef een score tussen 1 (zeker niet) en 10 (zeker) *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Opmerkingen (optioneel)
Verzenden