Van de Velde

BE0003839561
26,80 EUR 18/02/2020 15:43 Brussel
-0,40 EUR (-1,47 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
22,55 32,65  52 weken min max
11,22 % Rendement 1 jaar
2,65 % Dividendrendement
Alle details
Premium inhoud

De aanbeveling van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

Hoe komen we tot ons advies?

Artikels

  • Analyse
    Heeft Van de Velde een dieptepunt bereikt? 2 maanden geleden - vrijdag 6 december 2019
    Op 3 jaar tijd kelderde het aandeel met 60%, gedrukt door de minder gulle dividendpolitiek en de zwakke verkopen.

    De aanbevelingen van onze financiële experten en onze beoordelingen zijn enkel voorbehouden voor abonnees. Krijg 5 gratis credits om deze inhoud te ontdekken.

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    De winstgevendheid van Van de Velde is gedaald 1 jaar geleden - maandag 4 maart 2019
    De winst profiteert echter van een lagere belastingvoet.

    Het aandeel is correct gewaardeerd.
    HOUDEN.

    De omzet voor 2018 viel slechts met 1,8% terug maar de winstgevendheid is gedaald (uitgaven in ecommerce, IT…). De winst per aandeel zakt met 25%; minder erg dan verwacht maar enkel dankzij een lagere belastingvoet (om innovatie te ondersteunen). Het dividend blijft 0,72 EUR netto.

    Koers op het moment van de analyse: 27,70 EUR

    Van de Velde is een Belgische ontwerper van dameslingerie (Marie Jo, Marie Jo L’Aventure, Marie Jo Intense, Prima Donna, Prima Donna Twist, Andres Sarda). De groep is vooral actief in Europa en de VS. Daar de consument steeds meer grote ketens en department stores (o.a. Inno, Galeries Lafayette, Corte Inglès …) verkiest boven het klassieke distributiekanaal (kleine lingerieboetieks), ontwerpt de groep sinds 2005 haar eigen winkelnetwerk (iets minder dan 90 winkels in OostEuropa, de VS en China). Deze activiteit genereert vandaag 20% van de omzet maar slokt veel meer kapitaal op, is volatieler en veel minder winstgevend. Tegenwoordig moet de groep het ook opnemen tegen ecommerce, die de groep te lang heeft onderschat.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Van de Velde: kosten beheersen en antwoorden vinden in e-commerce 1 jaar geleden - dinsdag 15 januari 2019
    De benoeming van een nieuwe topvrouw zorgde voor meer enthousiasme rond het aandeel van de lingerieproducent.

    Het resultaat 2018 wordt gepubliceerd op 27/02 maar de groep kondigde voor het 2de halfjaar een minder zwakke omzet aan dan gevreesd. Sinds de komst van Marleen Vaesen als CEO in december, won de koers al 30%, maar de uitdagingen in de e-commerce blij-ven dezelfde
    HOUDEN.

    De omzet klokte vorig jaar 1,8% lager af dan in 2017 (-0,2% excl. wisselkoerseffecten en op vergelijkbare basis). Het 2de halfjaar van 2018 was vergelijkbaar met dat van 2017. De benoeming van Marleen Vaesen tot CEO riep de koersval (-70% sinds piekniveaus 2016) een halt toe. De vorige CEO stond slechts 2 jaar aan het roer. Hij focuste op het digitaliseren van de business maar de ontsporing van de kosten (o.a. voor consultancy) kostte hem de kop. De marge voor 2018 zal gekrompen zijn. Voor de winst per aandeel mikken wij op 1,56 EUR (daling ±40%!). De groep moet passende antwoorden zien te vinden in de e-commerce (waardoor minder vrouwen naar zelfstandige lingerieboetieks trekken, traditioneel de belangrijkste afzetmarkt). De digitalisering zal het belangrijkste strijdperk blijven, zowel qua data-analyse (gegevens eindklanten, voorraden), als m.b.t. het opkrikken van de tot nu toe te lage verkoopcijfers online. We zien de marges niet snel opveren. Voor 2019 mikken we op een bedrijfsmarge van 17,6% (een eind onder de 25-26% van 2014 tot 2016) en op een winst van hoogstens 1,90 EUR per aandeel.

    Koers op het moment van de analyse: 27,55 EUR

    Van de Velde is een Belgische ontwerper van dameslingerie (Marie Jo, Marie Jo L’Aventure, Marie Jo Intense, Prima Donna, Prima Donna Twist, Andres Sarda). De groep is vooral actief in Europa en de VS. Daar de consument steeds meer grote ketens en department stores (o.a. Inno, Galeries Lafayette, Corte Inglès…) verkiest boven het klassieke distributiekanaal (kleine lingerieboetieks), ontwerpt de groep sinds 2005 haar eigen winkelnetwerk (iets minder dan 90 winkels in Oost-Europa, de VS en China). Deze activiteit genereert vandaag 20% van de omzet maar slokt veel meer kapitaal op, is volatieler en veel minder winstgevend. Tegenwoordig moet de groep het ook opnemen tegen e-commerce, die de groep te lang heeft onderschat.

     

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Nieuwe CEO bij Van de Velde 1 jaar geleden - dinsdag 18 december 2018
    De koers heeft positief gereageerd.

    Het aandeel is correct gewaardeerd.
    HOUDEN.

    De groep Van de Velde blijft pogingen doen om haar online verkoop aan te porren. Dit vergt echter grote investeringen. Wel boerde de koers vooruit na de aankondiging van de verwelkoming van de nieuwe CEO (ex-CEO van Greenyard Foods, die al lid was van de raad van bestuur sinds 2012).

    Koers op het moment van de analyse: 24 EUR

    Van de Velde is een Belgische ontwerper van dameslingerie (Marie Jo, Marie Jo L’Aventure, Marie Jo Intense, Prima Donna, Prima Donna Twist, Andres Sarda). De groep is vooral actief in Europa en de VS en is marktleider in de Benelux. Daar de consument steeds meer grote ketens en department stores (o.a. Inno, Galeries Lafayette, Corte Inglès …) verkiest boven het klassieke distributiekanaal (kleine lingerieboetieks), ontwierp de groep haar eigen, een activiteit die veel kapitaal opslokt, volatiel en veel minder winstgevend is. Tegenwoordig moet de groep het ook opnemen tegen e-commerce, die de groep te lang heeft onderschat.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    De koers van Van de Velde verloor 65% sinds eind 2016 en noteert op haar laagste niveau in 14 jaar 1 jaar geleden - woensdag 24 oktober 2018
    De reden is het uitblijven van omzetgroei door de concurrentie van e-shopping.

    Om de trend te keren, moet zwaar worden geïnvesteerd. Dit weegt op de winstgevendheid. Extra winstwaarschuwingen zijn te vrezen. Mik op de lange ter-mijn als u het risico aanvaardt ten minste: HOUDEN.

    Sinds begin 2017 zakte de koers uit vrees voor een dividenddaling en zo geschiedde in februari 2018 (-71%!). Vandaag brokkelt ze af doordat de groep er niet in slaagt om de nieuwe consumptiepatronen te volgen. In het 1e semester daalden de verkopen (vergelijkbaar) met 2,3% (of 0,6% zonder wisselkoerseffecten). Want de consument haalt niet alleen de broekriem aan maar is ook steeds meer een actief onlineshopper. Door zich te focussen op de ontwikkeling van eigen boetieks (om de afhankelijkheid van zelfstandigen af te bouwen), heeft de groep e-commerce (slechts goed voor 5 à 10% van de omzet) verwaarloosd. Om de achterstand in te halen, moet veel en snel worden geïnvesteerd (IT, platform, aanwervingen…). Dit weegt op de winst: in het 1e halfjaar daalde ze met 25% tegenover vorig jaar tot 1,13 EUR per aandeel; in het 2e semester kan het nog erger; over heel 2018 zal ze niet hoger liggen dan 1,60 EUR. Natuurlijk zal de impact van de investeringen tijdelijk zijn. Maar gezien de concurrentie en het aantal distributiekanalen, mogen de zeer hoge marges uit het verleden waarschijnlijk worden vergeten. Een winst voor 2019 van ±1,90 EUR per aandeel zou al goed nieuws zijn.

    Koers op het moment van de analyse: 22,10 EUR

    Van de Velde is een Belgische ontwerper van dameslingerie (Marie Jo, Marie Jo L’Aventure, Marie Jo Intense, Prima Donna, Prima Donna Twist, Andres Sarda). De groep is vooral actief in Europa en de VS en is marktleider in de Benelux. Daar de consument steeds meer grote ketens en department stores (o.a. Inno, Galeries Lafayette, Corte Inglès …) verkiest boven het klassieke distributiekanaal (kleine lingerieboetieks), ontwierp de groep haar eigen, een activiteit die veel kapitaal opslokt, volatiel en veel minder winstgevend is. Vandaag moet de groep ook opboksen tegen e-commerce die ze veel te lang heeft onderschat.

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 32,65 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 22,55 EUR
ISIN-code BE0003839561
Beurs Brussel
Noteert op Euronext Brussel ja
Bèta 0,45
Volatiliteit 21,37 %
Aantal bestaande aandelen 13.322.480
Beurskapitalisatie (in miljard) 0,36 EUR
Sector Consumptiegoederen
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 116 EUR
Score corporate governance 5
Land België

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2020 (e) 2019 (e) 2018 (e) 2016
Dividend 0,72 0,72 0,72 2,49
Courante winst 2,30 1,79 1,91 2,52
Nettowinst 2,30 1,79 1,91 2,52
Courante cashflow 2,96 2,45 2,44 3,14
Netto cashflow 2,96 2,45 2,44 3,14
EBIT 3,17 2,53 2,27 4,03
EBITDA 3,83 3,19 2,79 4,65
Boekwaarde 11,34 9,74 8,98 5,62
Tastbare boekwaarde 11,00 9,40 8,64 5,28

Prestaties (in euro)

Van de Velde Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden 16,24 % 6,39 % 10,55 %
Rendement 6 maanden 7,94 % 16,87 % 19,98 %
Rendement 1 jaar 11,22 % 17,09 % 26,65 %
Gemiddeld jaarlijks rendement op 5 jaar -6,97 % 2,76 % 11,11 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2019 (e) 2018 (e) 2016 2015
Pay out - - 124,34 % 113,87 %
Current ratio - - 2,45 3,34
Return on equity - - 44,80 % 49,57 %
Total return on equity - - 44,80 % 49,57 %
Brutomarge - - - -
Nettomarge - - 15,77 % 19,14 %
EBIT marge - - 25,32 % 25,02 %
EBITDA marge - - 29,22 % 28,88 %
Belastingvoet - - 36,71 % 24,38 %
Gearing - - -24,55 -33,72
Eigen vermogen/ Balanstotaal - - 48,18 % 51,61 %

Beursgegevens per aandeel

2020 (e) 2019 (e)
Dividendrendement 2,65 % 2,65 %
Koers/ Courante winst 11,83 15,20
Koers/ Courante cashflow 9,19 11,10
Koers/ Boekwaarde 2,40 2,79
Koers/ Tastbare boekwaarde 2,47 2,89
Koers / intrinsieke waarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 5,74 % -

(E) : raming