Van de Velde

BE0003839561
E-mailalert
Toevoegen aan portefeuille
24,45 EUR 19/12/2018 12:30 Brussel
-0,05 EUR (-0,20 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
21,65 46,25  52 weken min max
-43,61 % Rendement 1 jaar
1,80 % Dividendrendement
Alle details
Premium inhoud

De adviezen van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voorbehouden voor abonnees. Krijg 5 gratis credits om deze inhoud te ontdekken.

Hoe komen we tot ons advies?

Artikels

  • Analyse
    Nieuwe CEO bij Van de Velde gisteren - dinsdag 18 december 2018
    De koers heeft positief gereageerd.
     
     
     
     

    De adviezen van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voorbehouden voor abonnees. Krijg 5 gratis credits om deze inhoud te ontdekken.

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    De koers van Van de Velde verloor 65% sinds eind 2016 en noteert op haar laagste niveau in 14 jaar 1 maand geleden - woensdag 24 oktober 2018
    De reden is het uitblijven van omzetgroei door de concurrentie van e-shopping.

    Om de trend te keren, moet zwaar worden geïnvesteerd. Dit weegt op de winstgevendheid. Extra winstwaarschuwingen zijn te vrezen. Mik op de lange ter-mijn als u het risico aanvaardt ten minste: HOUDEN.

    Sinds begin 2017 zakte de koers uit vrees voor een dividenddaling en zo geschiedde in februari 2018 (-71%!). Vandaag brokkelt ze af doordat de groep er niet in slaagt om de nieuwe consumptiepatronen te volgen. In het 1e semester daalden de verkopen (vergelijkbaar) met 2,3% (of 0,6% zonder wisselkoerseffecten). Want de consument haalt niet alleen de broekriem aan maar is ook steeds meer een actief onlineshopper. Door zich te focussen op de ontwikkeling van eigen boetieks (om de afhankelijkheid van zelfstandigen af te bouwen), heeft de groep e-commerce (slechts goed voor 5 à 10% van de omzet) verwaarloosd. Om de achterstand in te halen, moet veel en snel worden geïnvesteerd (IT, platform, aanwervingen…). Dit weegt op de winst: in het 1e halfjaar daalde ze met 25% tegenover vorig jaar tot 1,13 EUR per aandeel; in het 2e semester kan het nog erger; over heel 2018 zal ze niet hoger liggen dan 1,60 EUR. Natuurlijk zal de impact van de investeringen tijdelijk zijn. Maar gezien de concurrentie en het aantal distributiekanalen, mogen de zeer hoge marges uit het verleden waarschijnlijk worden vergeten. Een winst voor 2019 van ±1,90 EUR per aandeel zou al goed nieuws zijn.

    Koers op het moment van de analyse: 22,10 EUR

    Van de Velde is een Belgische ontwerper van dameslingerie (Marie Jo, Marie Jo L’Aventure, Marie Jo Intense, Prima Donna, Prima Donna Twist, Andres Sarda). De groep is vooral actief in Europa en de VS en is marktleider in de Benelux. Daar de consument steeds meer grote ketens en department stores (o.a. Inno, Galeries Lafayette, Corte Inglès …) verkiest boven het klassieke distributiekanaal (kleine lingerieboetieks), ontwierp de groep haar eigen, een activiteit die veel kapitaal opslokt, volatiel en veel minder winstgevend is. Vandaag moet de groep ook opboksen tegen e-commerce die ze veel te lang heeft onderschat.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    De omzet van Van de Velde is in het 1e halfjaar teruggevallen 3 maanden geleden - dinsdag 11 september 2018
    Voor heel 2018 tipt de groep op een lichte omzetdaling.

    Het aandeel is correct gewaardeerd.
    HOUDEN. 

    Na een terugval van 3,9% in het 1e halfjaar (-2,3% op vergelijkbare basis) verwacht de groep een lichte omzetdaling over heel 2018.

    De winst kelderde met 25% tot 1,13 EUR per aandeel, gedrukt door de investeringen om de verkopen weer te boosten.

    Koers op het moment van de analyse: 26,00 EUR

    Van de Velde is een Belgische ontwerper van dameslingerie (Marie Jo, Marie Jo L’Aventure, Marie Jo Intense, Prima Donna, Prima Donna Twist, Andres Sarda). De groep is vooral actief in Europa en de VS en is marktleider in de Benelux. Daar de consument steeds meer grote ketens en department stores (o.a. Inno, Galeries Lafayette, Corte Inglès …) verkiest boven het klassieke distributiekanaal (kleine lingerieboetieks), ontwierp de groep haar eigen winkelnetwerk (iets minder dan 90 in Oost-Europa, de VS en China), een activiteit die goed is voor 20 % van de omzet maar die veel kapitaal opslokt, volatiel en veel minder winstgevend is.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Het 1e halfjaar van Van de Velde liet te wensen over 5 maanden geleden - woensdag 11 juli 2018
    De groep maakte voor de 1e jaarhelft, niet onverwacht, een omzetdaling bekend.

    Eind augustus volgen de winst-cijfers, maar door de forse investeringen (in merkpositionering, IT, e-commerce, logistiek) zullen die wellicht niet fameus zijn (wegen op de marges). 2018 en 2019 worden overgangsjaren. Bent u geduldig: HOUDEN.

    Het 1e halfjaar liet te wensen over. Ondanks de succesvolle lancering van de badpakkencollectie Marie Jo Swim viel de omzet met 3,9% terug (-2,1% zonder wisselkoerseffecten). De vergelijkbare omzet (zonder wijziging in omvang) daalde met 2,4%. De traditionele retailkanalen (eigen en zelfstandige winkels) hadden het erg moeilijk vooral in het 1e kwartaal (minder druk in winkelstraten). Wel was er vanaf eind april beterschap. De verkoop via digitale kanalen nam toe (±8% v.d. groepsomzet t.o.v. ±7% een jaar geleden), maar die groei was te bescheiden om de meubelen (nog) te redden. De nieuwe CEO die vorig jaar werd aangesteld heeft dus nog heel wat werk voor de boeg. Eind dit jaar moet alvast een nieuw e-commerceplatform operationeel zijn, dat vervolgens in 2019 zal worden opgeschaald (winkelpartners betrekken, meer gepersonaliseerd naar eindconsument…). Dat moet de groeimotor weer doen aanslaan. Maar voor heel 2018 zal de omzet hoogstens stabiel zijn, waarschijnlijk zelfs iets lager. We tippen op een winst per aandeel van 1,93 EUR in 2018 en 2,12 EUR in 2019.

    Koers op het moment van de analyse: 30,95 EUR

    Van de Velde is een Belgische ontwerper van dameslingerie (Marie Jo, Marie Jo L’Aventure, Marie Jo Intense, Prima Donna, Prima Donna Twist, Andres Sarda). De groep is vooral actief in Europa en de VS en is marktleider in de Benelux. Daar de consument steeds meer grote ketens en department stores (o.a. Inno, Galeries Lafayette, Corte Inglès …) verkiest boven het klassieke distributiekanaal (kleine lingerieboetieks), ontwierp de groep haar eigen winkelnetwerk (iets minder dan 90 in Oost-Europa, de VS en China), een activiteit die goed is voor 20% van de omzet maar die veel kapitaal opslokt, volatiel en veel minder winstgevend is.

    Deel dit artikel

  • Analyse
    De omzet van Van de Velde zal over 2018 in het beste geval stagneren 8 maanden geleden - woensdag 25 april 2018
    De koers die al terugviel door de gewijzigde dividendpolitiek, dook nog lager.

    Toch is het aandeel niet koopwaardig. Houden op voorwaarde dat u geduldig bent en bewust van de risico’s.

    Probleem

    De merken van VdV deden het tot nog toe altijd goed t.o.v. de concurrentie. En al kalven de marges af, toch liggen ze gezien de sector nog altijd erg hoog. Zo bedroeg de nettomarge 16,3% in 2017 conform de prestaties van de grootste luxebedrijven.

    Eigenlijk ligt hét probleem van VdV bij het historisch distributiekanaal, de kleine boetieks (meer dan 5000). VdV slaagde er niet in zich aan het digitale tijdperk aan te passen. Terwijl grote ketens van het middengamma hier volop op focusten, spande VdV zich de laatste 12 jaar in om zo goed en zo kwaad mogelijk (cf. de VS) zijn eigen winkelnetwerk te ontwikkelen.

    De ontwikkeling van de online verkoop vond het echter veel minder belangrijk. Volgens VdV heeft de klant immers persoonlijk advies nodig en is de plek bij uitstek hiervoor een boetiek. De lingeriesector ontsnapte echter evenmin aan de ontwikkeling van e-commerce. Bijgevolg hinkt VdV vandaag achterop en put het slechts 5 à 10% uit e-commerce (t.o.v. soms 20% bij de concurrentie).

    Marges en dividendverlaging

    In het licht van dit probleem zal de groep eind 2018-begin 2019 een IT-platform lanceren. Hierdoor zullen de marketinguitgaven nog toenemen, zal de logistiek verbeteren en is de ontwikkeling van andere kanalen voorzien (verkoop van het type Tupperware).

    Het blijft echter afwachten en de marges zullen nog onder druk blijven. We tippen voor 2018 en 2019 op een winst per aandeel van 1,9 en 2,1 EUR (2,55 in 2017), goed voor een nettomarge van 12 à 13% t.o.v. meer dan 20% rond 2010!

    Een daling van de winst, de nood aan investeringskapitaal… dit alles weegt uiteraard op het dividend. We tippen op 0,54 EUR netto voor 2018 t.o.v. 2,4 à 2,5 EUR netto voor de boekjaren 2014 tot 2016!

    Koers op het moment van de analyse: 33,90 EUR

    Van de Velde is een Belgische ontwerper van dameslingerie (Marie Jo, Marie Jo L’Aventure, Marie Jo Intense, Prima Donna, Prima Donna Twist, Andres Sarda) opgericht in 1919, die al 20 jaar op de beurs noteert. De groep is vooral actief in Europa en de VS en is marktleider in de Benelux. Daar de consument steeds meer grote ketens en department stores (o.a. Inno, Galeries Lafayette, Corte Inglès …) verkiest boven het klassieke distributiekanaal (kleine lingerieboetieks), ontwierp de groep haar eigen winkelnetwerk (iets minder dan 90 in Oost-Europa, de VS en China), een activiteit die goed is voor 20 % van de omzet maar die veel kapitaal opslokt, volatiel en veel minder winstgevend is. 

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 46,25 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 21,65 EUR
ISIN-code BE0003839561
Beurs Brussel
Noteert op Euronext Brussel ja
Bèta 0,58
Volatiliteit 18,90 %
Aantal bestaande aandelen 13.322.480
Beurskapitalisatie (in miljard) 0,33 EUR
Sector Consumptiegoederen
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 206 EUR
Score corporate governance 5

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2018 (e) 2017 (e) 2016 2015
Dividend 0,44 0,72 2,49 2,58
Courante winst 1,56 2,54 2,52 3,07
Nettowinst 1,56 2,54 2,52 3,07
Courante cashflow 2,14 3,13 3,14 3,69
Netto cashflow 2,14 3,13 3,14 3,69
EBIT 2,29 3,60 4,03 4,03
EBITDA 2,87 4,18 4,65 4,65
Boekwaarde 9,04 8,11 5,62 6,20
Tastbare boekwaarde 8,70 7,77 5,28 5,86

Prestaties (in euro)

Van de Velde Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden -2,78 % -10,10 % -9,74 %
Rendement 6 maanden -24,85 % -11,78 % -6,18 %
Rendement 1 jaar -43,61 % -13,29 % -1,61 %
Rendement 5 jaar -2,87 % 1,63 % 11,24 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2017 (e) 2016 2015 2014
Pay out - 124,34 % 113,87 % 1.912,78 %
Current ratio - 2,45 3,34 4,47
Return on equity - 44,80 % 49,57 % 2,78 %
Total return on equity - 44,80 % 49,57 % 2,78 %
Brutomarge - - - -
Nettomarge - 15,77 % 19,14 % 1,20 %
EBIT marge - 25,32 % 25,02 % 8,90 %
EBITDA marge - 29,22 % 28,88 % 28,39 %
Belastingvoet - 36,71 % 24,38 % 87,07 %
Gearing - -24,55 -33,72 -40,01
Eigen vermogen/ Balanstotaal - 48,18 % 51,61 % 55,13 %

Beursgegevens per aandeel

2018 (e) 2017 (e)
Dividendrendement 1,80 % 2,95 %
Koers/ Courante winst 15,71 9,65
Koers/ Courante cashflow 11,45 7,83
Koers/ Boekwaarde 2,71 3,02
Koers/ Tastbare boekwaarde 2,82 3,15
Prijs per netto vermogenswaarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 5,50 % -

(e) : raming

×
Vertel ons wat u denkt
van-de-velde
In welke mate zou u deze webpagina aanbevelen aan uw vrienden en familie ? Geef een score tussen 1 (zeker niet) en 10 (zeker) *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Opmerkingen (optioneel)
Verzenden