Roularta

BE0003741551
E-mailalert
Toevoegen aan portefeuille
23,90 EUR 22/02/2018 17:35 Brussel
0,90 EUR (3,91 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
14,49 28,95  52 weken min max
-17,70 % Rendement 1 jaar
0,43 % Dividendrendement
Alle details

Premium inhoud

Het advies van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

Hoe komen we tot ons advies?

Artikels

  • Analyse
    Roularta koopt vrouwenbladen 1 maand geleden - woensdag 17 januari 2018
    De groep kondigt de overname aan van de Belgische vrouwenbladen van de Finse groep Sanoma.
     
     
     
     

    Het advies van onze experten en onze risicobeoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    Roularta trekt zich uit radio en tv terug 4 maanden geleden - dinsdag 3 oktober 2017
    De groep verkoopt haar belang in Medialaan.

    De groep zal haar 50%-belang in Medialaan (VTM,Q2, QMusic,...) verkopen aan De Persgroep. Tegelijk zal ze 50% overnemen van Mediafin (De Tijd, L'Echo), waarvan de groep Rossel (Le Soir, Sudpresse...) de overige 50% in handen heeft. Dankzij de operatie zal Roularta zijn cashmiddelen fors kunnen oppeppen. De sector blijft echter met ernstige moeilijkheden kampen. Profiteer van de koersremonte om te
    VERKOPEN.

    Drieledig probleem

    De tv-sector, die bijna 100% afhankelijk is van reclame, kampt met problemen. Zo kijken steeds minder mensen tv en hebben Netflix, Youtube... steeds meer succes. Probleem is dat adverteerders investeren in functie van de kijkcijfers. Ten tweede: om kijkers te lokken, zetten producenten in op exclusieve content (tv-series...) en live uitzendingen (sport…). Dit drijft de kosten echter hoger en weegt op de winstgevendheid. Ten derde: de tv-reclamemarkt stagneert en boert zelfs achteruit (1e halfjaar: -5,2%), adverteerders zetten steeds meer in op het internet (27% van Belgische reclame-uitgaven voor tv) en meer dan 50% van de online reclame-uitgaven wordt opgeslorpt door giganten als Google, Facebook... Om hiertegen op te boksen, moeten tv-producenten fusies of overnames overwegen. Maar hiervoor beschikte Roularta over onvoldoende middelen.

    Weinig aanlokkelijke toekomst

    Door de tv-tak af te stoten, verdwijnt de meest winstgevende activiteit (70% van de winst 2016). Ook zal de winst ondanks de overname van 50% van Mediafin, waarvan de winstgevendheid driemaal hoger ligt dan de geschreven pers van Roularta in 2016, dan toch terugvallen. Verder blijft de markt van de geschreven pers erg netelig: spelers zullen nog lang zoeken naar het meest geschikte businessmodel, hoe ze zich het best aanpassen aan het digitale tijdperk...

    Blijf aan de zijlijn

    Al ligt het prijskaartje voor Mediafin hoog, de dubbele operatie zal de cashreserve van Roularta mooi spijzen (netto: ±14 EUR per aandeel!). Hierdoor zal het schuldprobleem verdwijnen en zullen herstructureringen minder dringend zijn. Volgens de CEO is een beursuittrede geen optie. Een uitkering aan de aandeelhouders komt er volgens ons niet. Overnames of toenaderingen in combinatie met investeringen in het digitale lijken ons het waarschijnlijkst. Maar tegen welke prijs? En wordt dit een succes? Het resultaat is onzeker. Bijgevolg raden we u aan de kat uit de boom te kijken.

    Koers op het moment van de analyse: 20, 45 EUR

    Roularta is een Belgische mediagroep, actief in de geschreven pers (67% van de omzet, De streekkrant, Trends, Knack…) en het audiovisuele (34%, controleert samen met De Persgroep VMMa waartoe VTM, Q2, Kanaal Z, Q-Music,... behoren). Na de afstoting van de Franse tak, die goed was voor meer dan 25% van de omzet, focust de groep nu opnieuw op België (85% van de huidige omzet).

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Het halfjaarresultaat van Roularta rechtvaardigt onze twijfels 6 maanden geleden - vrijdag 25 augustus 2017
    De markten zijn erg optimistisch over de vooruitzichten van Roularta sinds het medio 2015 zijn Franse verlieslatende activiteiten verkocht.

    De groep lijdt onder de structurele moeilijkheden in de sector en het feit dat adverteerders steeds meer reclame op het internet maken.
    VERKOPEN.

    Ontgoochelend halfjaar

    Na een matig resultaat 2016 is het 1e halfjaar 2017 evenmin schitterend. De verkopen zakten nog met 3%. Op vergelijkbare basis vielen ze zowel in de geschreven pers als in de audiovisuele tak terug. Voorts stegen de kosten (investeren in digitalisering, lokale tv-content produceren om adverteerders te lokken...). Gevolg: de bedrijfsmarge slonk van 11,3 tot 2,6% en de winst per aandeel met 91,5% tot 0,10 EUR!

    Reclame-inkomsten wegen

    De inkomsten uit de abonnementen in de geschreven pers (21,4% v.d. omzet) blijven maar terugvallen (-3% in 1e halfjaar). Het grootste probleem zijn echter de reclame-inkomsten (advertenties in pers, tv/radiospots; 58,3% v.d. omzet). De adverteerders maken namelijk steeds meer reclame op het internet, maar trekken hun budgetten niet op (globaal namen ze zelfs met 5,2% af). Ook wordt het gros van de online advertenties opgevangen door de internetgiganten (Google…). In België is internet nu goed voor 27% van de reclame-investeringen (tv: 33%). Maar op Europees vlak wordt er sinds 2015 meer reclame gemaakt op het internet dan op tv (2016: 37% v. budgetten). Roularta put echter slechts 9% van zijn reclame-inkomsten op het internet.

    Verder kosten besparen?

    Enerzijds kan de groep geen graantje meepikken van het feit dat adverteerders nu meer besteden aan online reclame. Anderzijds lanceerde ze initiatieven (telefonie via Mobile Vikings, e-commerceplatform Storesquare, marketingdienst Digilocal, Stievie…) en die vergen investeringen, wat nog lange tijd op de winst zal wegen. Bijgevolg lijken nieuwe kostenbesparingen ons onvermijdelijk.

    Luchtbel in zicht?

    In 2019 zal een duur leasingcontract aflopen en de financiële lasten zakken. Dit zou de winstgevendheid moeten boosten. Wel zullen de structurele uitdagingen tegen dan niet verdwijnen en zal de groep het moeilijk blijven hebben. We tippen op een winst per aandeel van minder dan 0,50 EUR in 2017 en 2018.

    Koers op het moment van de analyse: 17,61 EUR

    Roularta is een Belgische mediagroep, actief in de geschreven pers (67% van de omzet, De streekkrant, Trends, Knack…) en het audiovisuele (34%, controleert samen met De Persgroep VMMa waartoe VTM, Q2, Kanaal Z, Q-Music,... behoren). Na de afstoting van de Franse tak, die goed was voor meer dan 25% van de omzet, focust de groep nu opnieuw op België (85% van de huidige omzet).

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Roularta : daling van de reclame inkomsten 9 maanden geleden - maandag 22 mei 2017
    De markt verandert.

    Het aandeel is duur.
    VERKOPEN.

     

    Roularta kondigde voor de vier eerste maanden van het jaar een daling van de Belgische reclame-inkomsten met 5 à 10%. Dit bevestigt onze vrees rond de structurele veranderingen op de markt. We verlagen onze ramingen.

     

    Koers op het moment van de analyse: 25,50 EUR

     

    Roularta is een Belgische mediagroep, actief in de geschreven pers (67 % van de omzet, De streekkrant, Trends, Knack…) en het audiovisuele (34 %, controleert samen met De Persgroep VMMa waartoe VTM, 2Be, Kanaal Z, Q-Music,... behoren). Na de afstoting van de Franse tak, die goed was voor meer dan 25 % van de omzet, focust de groep nu opnieuw op België (85 % van de huidige omzet).

     

     

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Roularta doet het beter maar... 1 jaar geleden - vrijdag 26 augustus 2016

    Na 3 jaar verlies als gevolg van de tegenslagen in Frankrijk, kon Roularta in 2015 opnieuw aanknopen met groene cijfers.

    Maar het halfjaarresultaat duidt erop dat de winstgevendheid onder druk blijft. In de gedrukte pers blijft de reclamemarkt het erg slecht doen. Overigens kampt Roularta in al zijn activiteiten met structurele uitdagingen. We blijven dus op onze hoede en menen dat het aandeel tegen de huidige koers duur is.

    VERKOPEN.

     

    Mooie halfjaarstijging?

    In het 1e halfjaar klom de winst met 49,4 %, tot 1,18 EUR per aandeel. In werkelijkheid is deze stijging echter veel minder indrukwekkend. Zonder rekening te houden met de verliezen van de Franse activiteiten in 2015 (sindsdien verkocht), klom de winst namelijk met amper 4 %.

     

    Weinig fraaie verkopen

    De omzetstijging (zonder afgestoten Franse activiteiten) bedroeg slechts 1,2 %. Eens te meer hielp de audiovisuele tak de groep uit de brand. In de geschreven pers (63 % van de omzet, internetactiviteiten en evenementen inbegrepen) zakte de omzet met 3,9 % door de dalende reclame-inkomsten (gratis bladen: -3,6 %, magazines: -5,4 %). Ook valt in het 3e kwartaal geen trendommekeer te verwachten.

     

    Winstgevendheid onder druk

    Op vergelijkbare basis verloor de bedrijfswinst+ 12,3 %. De winstgevendheid wordt immers gedrukt door o.m. de investeringen op digitaal vlak, die in de toekomst nog zullen worden verdergezet. En al ging de groepsomzet iets hoger, dit is enkel te danken aan de afgenomen financiële lasten en vooral de lagere belastingen. Na de fikse afwaardering van de Franse activiteiten in 2015, heeft Roularta immers recht op een fiscale vordering en zou de groep in de volgende 10 jaar geen belastingen moeten ophoesten, wat de winst wellicht zal boosten. Dit jaar zal de winst waarschijnlijk 2,40 EUR per aandeel bedragen. Gezien de groep financieel sterk staat (en nog sterker zal worden) en ze niet meer kampt met herstructureringslasten (66 miljoen tussen 2007 en 2015!) zou het dividend op 0,52 EUR netto kunnen uitkomen. Voor 2017 en 2018 tippen we in het beste geval op een lichte winst- en dividendstijging.

     

    Structurele uitdagingen intact

    In de geschreven pers neemt het aantal lezers af. Ook heroriënteren adverteerders steeds vaker hun budgetten deels naar online reclame. Is Roularta in staat om op die nieuwe trends in te spelen? Tot nog toe is dit niet het geval. Maar om in haar opzet te slagen, is de groep beginnen te investeren (in e-commerce via Storesquare, digitale marketing via Digilocal…). Dit weegt echter op de winstgevendheid. Bovendien moet Roularta niet enkel opboksen tegen de traditionele concurrenten, maar ook tegen giganten als Facebook, Google ...

     

    In de audiovisuele tak blijft het aantal tv-kijkers toenemen. Gezien de opkomende concurrentie (Netflix…), is het echter de vraag hoelang dit nog zal duren.

     

    Koers op het moment van de analyse: 23,00 EUR

     

    Roularta is een Belgische mediagroep, actief in de geschreven pers (67 % van de omzet, De streekkrant, Trends, Knack…) en het audiovisuele (34 %, controleert samen met De Persgroep VMMa waartoe VTM, 2Be, Kanaal Z, Q-Music,... behoren). Na de afstoting van de Franse tak, die goed was voor meer dan 25 % van de omzet, focust de groep nu opnieuw op België (85 % van de huidige omzet).

     

     

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 28,95 EUR
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 14,49 EUR
ISIN-code BE0003741551
Beurs Brussel
Noteert op Euronext Brussel ja
Bèta 1,17
Volatiliteit 36,06 %
Aantal bestaande aandelen 13.141.120
Beurskapitalisatie (in miljard) 0,30 EUR
Sector Media en Vrije tijd
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 109 EUR
Score corporate governance 5

Sleutelcijfers per aandeel (EUR)

2018 (e) 2017 (e) 2016 2015
Dividend 0,10 0,00 0,35 0,37
Courante winst 11,60 -0,32 1,72 5,15
Nettowinst 11,60 -0,32 1,72 5,15
Courante cashflow 1,37 0,45 2,47 5,32
Netto cashflow 1,37 0,45 2,47 5,32
EBIT 0,83 -0,05 0,53 2,51
EBITDA 1,60 0,72 1,30 2,68
Boekwaarde 26,06 16,79 17,24 16,11
Tastbare boekwaarde 26,06 16,79 17,24 16,11

Prestaties (in euro)

Roularta Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden 6,09 % -1,80 % -1,08 %
Rendement 6 maanden 18,07 % 2,25 % 6,70 %
Rendement 1 jaar -17,70 % 2,06 % -2,33 %
Rendement 5 jaar 17,75 % 5,99 % 14,05 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2017 (e) 2016 2015 2014
Pay out - 29,18 % 9,71 % -
Current ratio - 1,35 1,12 1,16
Return on equity - 9,94 % 31,96 % -97,70 %
Total return on equity - 9,94 % 31,96 % -99,44 %
Brutomarge - - - -
Nettomarge - 7,28 % 22,13 % -47,58 %
EBIT marge - 2,40 % 10,81 % 1,31 %
EBITDA marge - 5,82 % 11,52 % 5,64 %
Belastingvoet - -0,36 % -253,77 % -
Gearing - 26,40 37,25 56,85
Eigen vermogen/ Balanstotaal - 49,14 % 45,20 % 27,34 %

Beursgegevens per aandeel

2018 (e) 2017 (e)
Dividendrendement 0,43 % 0,00 %
Koers/ Courante winst 1,98 -
Koers/ Courante cashflow 16,79 51,11
Koers/ Boekwaarde 0,88 1,37
Koers/ Tastbare boekwaarde 0,88 1,37
Prijs per netto vermogenswaarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 4,08 % -

(e) : raming

×
Vertel ons wat u denkt
roularta
In welke mate zou u deze webpagina aanbevelen aan uw vrienden en familie ? Geef een score tussen 1 (zeker niet) en 10 (zeker) *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Opmerkingen (optioneel)
Verzenden