Procter & Gamble US7427181091

E-mailalert
Toevoegen aan portefeuille
88,95 USD 22/06/2017 20:18 New York
-0,45 USD (-0,50 %) Wijziging sinds laatste afsluiting
81,23 91,67  52 weken min max
11,84 % Rendement 1 jaar
3,02 % Dividendrendement
Alle details

Premium inhoud

Het advies van onze experten en onze beoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

Hoe komen we tot ons advies?

Artikels

  • Analyse
    Procter & Gamble publiceert zijn kwartaalresultaat 5 maanden geleden - maandag 23 januari 2017
    Het is beter dan verwacht.
     
     
     
     

    Het advies van onze experten en onze risicobeoordelingen zijn enkel voor abonnees. Wil u graag toegang?

    Ik wil toegang tot deze inhoud!
  • Analyse
    Procter & Gamble fuseert schoonheidsmerken met Coty 9 maanden geleden - dinsdag 20 september 2016

    Procter & Gamble (P&G) stelt zijn aandeelhouders voor om een deel van of al hun aandelen P&G in te ruilen voor aandelen Coty (noteren aan de beurs van New York), en dat met een korting van 7 %.

    Al in juli 2015 deed de Amerikaanse multinational Procter & Gamble, actief in courante consumptiegoederen (vooral hygiëne- en schoonheidsproducten) de aankondiging dat hij een 40-tal van zijn schoonheidsmerken (cosmetica en parfums, o.a. Wella, Gucci en Hugo Boss) zou fuseren met de beautygroep Coty (bekend van o.a. Davidoff en Calvin Klein). Die fusie had op fiscaal vlak heel wat voeten in de aarde en is nu eindelijk officieel gelanceerd.
    GA NIET IN OP HET BOD. SPECULEER NIET OP DE KORTING.

     

    In de praktijk

    Eigenlijk gaat het om een afstotingsoperatie van minder strategische merken van P&G, maar door dit in de vorm van een fusie te doen, bespaart P&G zichzelf een forse duit aan belastingen. Concreet zal P&G de merken die het van de hand doet, transfereren naar een speciaal hiervoor opgericht dochterbedrijf, Galleria. P&G gaat daarvoor 409,7 miljoen aandelen Galleria uitgeven. Op het moment dat de operatie definitief voltooid wordt (datum nog niet gekend), zal Galleria dan fuseren met Green Acquisition Sub, eveneens een “gelegenheidsdochter”, maar dan 100 % van Coty.

    Procter & Gamble biedt zijn aandeelhouders de kans om 1 dollar aan P&G-aandelen in te wisselen voor zowat 1,075 dollar aan Galleria-aandelen, die bij de voltooiing van de operatie automatisch omgezet worden in aandelen Coty (de aandeelhouders ontvangen geen Galleria-aandelen). Voor Amerikaanse ingezetenen is de operatie vrij van belastingen, Europeanen zouden wel belast kunnen worden. Alles bij mekaar komt het inruilbod neer op de kans om Coty-aandelen te verwerven met een korting van ± 7 %. Het bod eindigt op 29 september.

    Wees u ervan bewust dat, afhankelijk van de koersevolutie van P&G en Coty rond de einddatum van het bod, het cijfer van 1,075 nog kan slinken en in het slechtste geval zelfs lager kan zijn dan 1!

    Neem niet deel aan het bod

    – Ten eerste is het aandeel Coty niet interessanter gewaardeerd dan dat van P&G.
    – Ten tweede biedt P&G een dividendrendement van 3 %, een stuk meer dan de 1 % bij Coty, al is die groep wel van plan om zich in de toekomst guller te tonen.
    – Ten derde torst Coty een zware schuldenlast en is de groep financieel minder solide dan P&G.
    – En ten vierde is Coty alleen aanwezig in schoonheidsproducten en dus qua activiteiten minder gediversifieerd dan P&G. Die schoonheidssector is minder florissant dan men misschien zou denken en in het laatste boekjaar van het bedrijf zag Coty de omzet in twee van zijn drie divisies (parfums en skin & body care) dalen.
    – Tot slot zouden we ook niet uitgaan van een korting van 7 %. Gezien het lage aantal aandelen Galleria dat beschikbaar is t.o.v. het aantal inruilbare P&G-aandelen (409,7 miljoen t.o.v. ± 2700 miljoen stuks) is de kans groot dat men zal overintekenen op de operatie, en in dat geval past P&G een proratasysteem toe. Dat betekent dat u als aandeelhouder riskeert uiteindelijk slechts een handvol Coty-aandelen te krijgen, waarvoor ons advies bovendien "verkopen" luidt. Gezien de kosten die aan de operatie verbonden zijn, is het sop de kool niet waard. Als u minder dan 100 aandelen P&G bezit, en u al uw aandelen binnenbrengt voor het omruilbod, dan zult u niet onderworpen worden aan het proratasysteem, maar ook dan is het sop de kool niet waard (te weinig aandelen).

    Hou uw aandelen Procter & Gamble bij

    Heel deze operatie biedt P&G de kans om een stap voorwaarts te zetten in de hercentrering van zijn activiteiten en om zich te ontdoen van een rist merken die onvoldoende rendabel zijn. De groep zal maar een beperkt aantal merken in de beautysector meer overhouden, maar dat is dan ook een domein waarin P&G niet slaagde om zich voldoende te ontwikkelen.

    De verkoop van minder rendabele activa, waarmee P&G in 2014 is gestart, begint trouwens vruchten af te werpen, zoals blijkt uit de solide resultaten voor het 4de kwartaal van boekjaar 2015/-16. De omzet daalde weliswaar met 8 % door toedoen van wisselkoerseffecten, maar op vergelijkbare basis klom hij 2 % hoger en de winst per aandeel steeg met 23 % (op vergelijkbare basis) dankzij een verbetering van de marges.

    Die trend zal zich wellicht doorzetten, mede ook door deze operatie met Coty, en zal ook ondersteund worden door het in 2012 gelanceerde kostenbesparingsprogramma (10 miljard USD over 5 jaar). Die kostenbesparingen zullen deels gebruikt worden om te investeren in innovatie, wat geen overbodige luxe is gezien de scherpe concurrentie. Zo heeft die andere reus, Unilever, recentelijk de Amerikaanse website Dollar Shave Club overgenomen, en lijkt hij de strijd te willen aanbinden met Gillette, het mythische scheermesjesmerk van Procter & Gamble. Voor P&G mikken we op een winst per aandeel van 4 USD in boekjaar 2016/17 (exclusief overdrachts-meerwaarde op Coty-deal) en van 4,20 USD voor 2017/18.

     

    Koers van Procter & Gamble op het moment van de analyse: 88,37 USD

     

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Procter & Gamble: too big to grow? 1 jaar geleden - vrijdag 17 juni 2016

    Al voert de Amerikaanse groep een succesvolle hercentrering door, toch moet ze nog bewijzen dat ze in staat is haar groei op te vijzelen.

    Tegen de huidige koers is het aandeel niet interessant. Wel mag u het

    HOUDEN.

     

    Moeilijke context

    Sinds de crisis van eind 2008 ging de groep trager groeien. De houding van de consument is immers veranderd. Zo zijn bekende merken nog steeds min of meer populair, maar is de consument vooral geïnteresseerd in redelijk geprijsde producten. Ook is hij niet bereid meer te betalen voor een bepaald product als het zich onvoldoende onderscheidt van de concurrentie. Procter & Gamble (P&G) heeft er helaas langer over gedaan om dit te snappen.

     

    Daar de groep haar omzet grotendeels buiten de VS boekt, lijdt ze onder de sterke dollar. Ter compensatie trekt ze haar verkoopprijzen op (+1 %, +3 % en +2 % in de loop van de 3 laatste kwartalen). Hierdoor ging de bedrijfsmarge 21,6 % hoger over het voorbije kwartaal (t.o.v. 19,2 % een jaar voorheen). Ook werd de marge gestut door de hercentrering op de dynamischere en/of winstgevendere merken en de inspanningen om de efficiëntie op te drijven.

     

    Nood aan innovatie

    Momenteel wordt Procter & Gamble nog steeds aanzien als een goedehuisvaderaandeel. Ook de regelmatige dividendverhoging speelt in het voordeel van het aandeel. Op langere termijn zal ondanks de kostenbesparingen en de verkoop van minder dynamische activa echter meer nodig zijn om het aandeel te stutten. Zo zal de groep om de verkochte volumes op niveau te houden of op te drijven, moeten innoveren. In afwachting zal ze hoogst waarschijnlijk een lagere omzetgroei boeken dan weleer (+1 % op vergelijkbare basis over het afgelopen kwartaal, t.o.v. gemiddeld +4 % over de laatste 10 jaar). Gevolg: het laatste kwartaaldividend ging amper 1 % hoger, een teleurstelling voor de belegger.

     

    De groep is danig groot dat ze tegenwoordig moeilijk te beheren is. De nieuwe CEO dient het bedrijf dan ook opnieuw op de rails te krijgen. Mogelijks is een opsplitsing van de activiteiten een oplossing. Niettemin blijft de groep goed draaien en financieel stevig in haar schoenen staan. Tegen de huidige koers raden we u echter aan niet te kopen maar te houden.

     

    Koers op het moment van de analyse: 83,41 USD

     

    De Amerikaanse groep Procter & Gamble commercialiseert over de hele wereld tal van merken van cosmetica, producten voor verzorging en hygiëne, wasmiddelen en producten voor huishoudelijk onderhoud.

     

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Procter & Gamble lijdt onder sterke dollar 1 jaar geleden - maandag 1 februari 2016

    Wel met omzetgroei!

    Het aandeel is correct gewaardeerd.
    HOUDEN.

     

     

     

    Procter&Gamble maakte een beter dan verwacht kwartaalresultaat bekend maar schroeft wel zijn vooruitzichten terug door de hoger dan verwachte impact van de sterke dollar. Het concern knoopte wel opnieuw aan met omzetgroei (+2% excl. wisselkoerseffecten) dankzij hogere verkoopprijzen en de hercentrering van zijn merkenportefeuille.

     

    Koers op het moment van de analyse: 81,69 USD

     

    De Amerikaanse groep Procter & Gamble commercialiseert over de hele wereld tal van merken van cosmetica, producten voor verzorging en hygiëne, wasmiddelen en producten voor huishoudelijk onderhoud.

     

     

     

     

     

     

    Deel dit artikel

  • Analyse
    Procter & Gamble: nieuwe topman 1 jaar geleden - donderdag 10 september 2015

    De nieuwe topman zal het moeilijk hebben om de verkopen aan te zwengelen ook al heeft zijn voorganger de juiste accenten gelegd.

    De koers staat onder druk maar het aandeel is niet koopwaardig.
    HOUDEN.

     

    Tijdens het vorige boekjaar (einde op 30/06) daalde de omzet met 9 % vooral door toedoen van de sterke dollar. Maar zelfs zonder wisselkoerseffecten vertraagde de groei (+1 % tijdens het boekjaar, tegenover +3 % een jaar eerder). De winst per aandeel is met 22 % gedaald (zonder effecten van verkoop van Duracell), o.m. meer door een uitzonderlijk verlies in Venezuela. Een ontgoochelend cijfer. In het 1e halfjaar van het lopende boekjaar zal de groep nog te lijden hebben onder wisselkoerseffecten. Om de groei opnieuw aan te wakkeren gaat ze zich focussen op sterke merken. Zo kondigde ze recent aan dat ze in het 2de semester van volgend jaar 43 merken van schoonheidsproducten van de hand zal doen. Op 1 november komt er een nieuwe topman aan het roer te staan. Hij zal de strategie voortzetten maar heeft nog werk aan de winkel o.a. om de innovatie te verbeteren en de consument te overtuigen meer te betalen. Want sinds de crisis gaan consumenten eerder richting goedkopere merken. We verlagen onze winstverwachtingen tot 3,85 USD per aandeel voor het lopende boekjaar (tegenover 4,15 voorheen) en tot 4,10 USD voor het volgende (tegenover 4,50).

     

    Koers op het moment van de analyse: 68,48 USD

     

    De Amerikaanse groep Procter & Gamble commercialiseert in meer dan 180 landen zo'n 300 merken van cosmetica, producten voor verzorging en hygiëne, wasmiddelen en producten voor huishoudelijk onderhoud.

     

    Deel dit artikel

Meer

Belangrijke gegevens

Identiteitskaart

Maximumkoers afgelopen 12 maanden 91,67 USD
Minimumkoers afgelopen 12 maanden 81,23 USD
ISIN-code US7427181091
Beurs New York
Noteert op Euronext Brussel nee
Bèta 0,54
Volatiliteit 12,55 %
Aantal bestaande aandelen 2.556.476.000
Beurskapitalisatie (in miljard) 228,55 USD
Sector Consumptiegoederen
Transactievolume (gemiddeld / dag / x 1 000) 1.026.184 USD
Score corporate governance 5

Sleutelcijfers per aandeel (USD)

2016-17 (e) 2015-16 2014-15 2013-14
Dividend 2,70 2,66 2,59 2,45
Courante winst 4,00 3,80 3,16 4,19
Nettowinst 5,70 3,80 2,50 4,19
Courante cashflow 5,15 4,90 4,25 5,30
Netto cashflow 6,85 4,90 3,60 5,30
EBIT 5,30 4,98 4,35 5,67
EBITDA 6,45 6,12 5,50 6,82
Boekwaarde 24,50 21,49 22,99 25,53
Tastbare boekwaarde 7,50 4,87 5,56 5,72

Prestaties (in euro)

Procter & Gamble Stoxx Europe 600 S&P 500
Rendement 3 maanden -4,16 % 3,41 % 0,81 %
Rendement 6 maanden 0,87 % 7,75 % 0,68 %
Rendement 1 jaar 11,84 % 14,25 % 17,94 %
Rendement 5 jaar 14,69 % 9,36 % 15,76 %

Financiële ratio's van het bedrijf

2015-16 2014-15 2013-14 2012-13
Pay out 72,53 % 103,70 % 58,45 % 56,69 %
Current ratio 1,10 1,00 0,94 0,80
Return on equity 17,88 % 13,72 % 16,46 % 16,26 %
Total return on equity 17,88 % 10,86 % 16,46 % 16,26 %
Brutomarge 49,60 % 49,03 % 49,77 % 49,59 %
Nettomarge 16,24 % 9,37 % 13,94 % 13,55 %
EBIT marge 20,58 % 15,46 % 18,24 % 17,21 %
EBITDA marge 25,30 % 19,57 % 21,95 % 20,75 %
Belastingvoet 23,96 % 28,99 % 21,51 % 23,18 %
Gearing 29,75 29,72 35,34 37,25
Eigen vermogen/ Balanstotaal 45,61 % 48,69 % 48,50 % 49,34 %

Beursgegevens per aandeel

2016-17 (e) 2015-16
Dividendrendement 3,02 % 2,97 %
Koers/ Courante winst 22,35 23,53
Koers/ Courante cashflow 17,36 18,24
Koers/ Boekwaarde 3,65 4,16
Koers/ Tastbare boekwaarde 11,92 18,36
Prijs per netto vermogenswaarde - -
Verwacht rendement op lange termijn 7,05 % -

(e) : raming

In welke mate zou u deze webpagina aanbevelen aan uw vrienden en famille ? Geef een score tussen 1 (zeker niet) en 10 (zeker) *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Opmerkingen (optioneel)
Verzenden