Zowel de omzet als de bedrijfsmarge blijven in stijgende lijn gaan en Diageo blijft op schema om zijn rentabiliteitsdoelen te halen. Het aandeel houdt wellicht nog stijgingspotentieel over. HOUDEN.
Diageo kon opnieuw uitpakken met een verbetering van zijn jaarresultaten (einde boekjaar op 30/06) en liet een organische omzetgroei optekenen van 5%. De belangrijkste motor achter die groei was de verkoop van sterkedrank in Latijns-Amerika (+7%) en Azië (+9%), al trokken ook de VS (+3,6%) en Europa (+3,9%) heel aardig hun streng. De commerciële uitgaven namen toe, maar door de inspanningen om de productiviteit te verhogen, had dat geen negatieve invloed op de rentabiliteit. De bedrijfsmarge (incl. wisselkoerseffecten en overnames/afstotingen) klokte dan ook af op een recordniveau van 31,4%, t.o.v. 29,9% in 2017 en 28,7% in 2016. Met die resultaten lijkt de groep goed op weg om haar doelstellingen te realiseren, waaronder een organische stijging (excl. wisselkoerseffecten en overnames/afstotingen) van de bedrijfsmarge met 1,75% tussen 2016 en 2019. Diageo kondigde aan dat het dit boekjaar voor 2 miljard pond eigen aandelen wil inkopen, na al 1,5 miljard het voorbije boekjaar. We handhaven onze winstramingen op 123 pence per aandeel voor 2018/19 en op 130 p. voor 2019/20.
Koers op het moment van de analyse: 2685,50 p.
Diageo is de grootste producent ter wereld van sterkedranken, met meer dan 150 merken, waaronder de wodka Smirnoff, de whisky’s J&B en Johnnie Walker, het bier Guinness, de likeur Bailey's, de rum Captain Morgan. De groep is aanwezig in 180 landen en stelt meer dan 23 000 mensen tewerk. Haar belangrijkste klanten zijn de grote distributiegroepen Walmart, Tesco, Metro, Carrefour…