Gezien de uitdagingen is de huidige koers geen koopje.
VERKOPEN.
In het 1e semester daalde de winst per aandeel met 53% tot 0,79 EUR (zonder meerwaarde op de verkoop van een deel van het belang in Yakult). Onze winstramingen per aandeel voor 2018 verlagen we tot 2,60 EUR (tegenover 3,45 voorheen). Voor 2019 behouden we ze op 3,75 EUR. De groep heeft de waarde van haar activa in Marokko moeten verminderen door een boycot van haar producten, die door de lokale consument als te duur worden aanzien. Dit is niet dramatisch maar geeft wel aan dat het niet makkelijk is om hogere prijzen met hogere volumes te combineren. Bij verse zuivel (±50% van de omzet), nam de verkoop in het 2e kwartaal nauwelijks toe: +1,4% in Noord-Amerika, +0,4% elders (zonder Marokko). De omzet nam toch met 4,3% toe (zonder Marokko), dankzij babymelk in China (+30% dankzij het einde van de eenkindpolitiek). Dit effect zal geleidelijk verdwijnen waardoor men op Noord-Amerika zal moeten rekenen (momenteel gedragen door het in 2017 overgenomen Whitewave). De bedrijfsmarge stijgt door het besparingsplan; ondanks de stijging van de grondstoffenprijzen rekent Danone voor 2020 nog steeds op 16%. Dat is niet onmogelijk (op voorwaarde dat er geen tegenvaller zoals in Marokko opduikt).
Koers op het moment van de analyse: 67,28 EUR
De Franse voedingsreus Danone is wereldleider voor zuivelproducten en flessenwater. Gekende merken naast Danone zijn o.m. Actimel, Evian, Volvic… De groep boekt ongeveer 50% van haar omzet in de opkomende landen.