In Europa aarzelden de beurzen de hele week welke richting ze zouden uitgaan. Uit de economische gegevens die werden gepubliceerd, blijkt dat de Duitse economie snel afstevent op een recessie. De vertraging van de wereldgroei zet een rem op de Duitse export. De stimuli van de ECB ten spijt, kunnen we er dus moeilijk vertrouwen in hebben dat het de economie in de eurozone de komende maanden uitstekend zal vergaan.
In de Verenigde Staten wakkert de impeachment-procedure tegen president Trump de onzekerheid nog wat aan. Maar het is te vroeg om uit te maken welke impact deze procedure zal hebben op de investeringen en op de manier waarop Trump de handelsgesprekken met China of de kwestie van de invoerrechten met zijn handelspartners zal aanpakken.
In de toeristische sector (-0,2%) zorgde het faillissement van Thomas Cook globaal gezien niet voor een schokgolf, met dien verstande dat concurrent TUI 10,9% opveerde en de luchtvaartmaatschappij easyJet 7,8% won.
De directie van TUI probeert de beleggers gerust te stellen m.b.t. de soliditeit en de vooruitzichten van de groep. Maar het staat buiten kijf dat de context moeilijk blijft voor de spelers in deze sector. Want hoe onderscheid je je van de concurrentie, tenzij door je prijzen? Die zullen dus sterk onder druk blijven staan.
Binnen de TUI-groep lijken de afdelingen cruises en hotels in betere doen dan de luchtvaart, die het nog altijd moeilijk heeft. TUI is erin geslaagd om begin dit jaar 53% van Corsair te verkopen en focust nu op cruises en hotels, die een stabielere cashflow genereren dan luchtvaart. Het TUI-aandeel mag dan al niet duur zijn, gezien de moeilijkheden in de sector wachten wij toch liever op een daling van de koers om te kopen.
De Europese luchtvaartsector reageerde eveneens goed op het faillissement van Thomas Cook. Nu er een concurrent de boeken heeft neergelegd, zal de overcapaciteit misschien wel afnemen. Vraag is of het aanbod voldoende zal krimpen om een duurzame prijsstijging mogelijk te maken.
Ryanair, dat 22% van zijn omzet uit het Verenigd Koninkrijk haalt, dreigt te zullen lijden onder de brexit en onder de daling van de inkomsten van de Britten. In 12 maanden tijd stuurde de groep – die kreunt onder de druk op de verkooprijzen van de tickets – bovendien al twee winstwaarschuwingen uit. Blijf ervan weg.
Zoals de andere traditionele maatschappijen lijdt ook Air France KLM onder de concurrentie van de lowcostmaatschappijen, de kost van de Boeings die aan de grond staan, de stijging van de olieprijs, de gevolgen van de brexit... Blijf ervan weg.
De staalsector viel 4,4% terug. Boosdoener is de vertraging van de wereldeconomie.
– ArcelorMittal gaf 6,5% prijs.
– Schnitzer Steel moest liefst 16,3% achteruit. De groep stelde haar winstverwachtingen voor het lopende jaar neerwaarts bij en dat bericht woog zwaar op de koers.
– Aperam verloor 6,1%. Zoals veel staalfabrikanten heeft het bedrijf last van de winstwaarschuwing die werd uitgestuurd door het Duitse Salzgitter.
De aandelen van de Bel 20 bewogen in uiterst verspreide slagorde
– Colruyt veerde 6,6% op.
Meer info in onze analyse | De vooruitzichten 2019-2020 van Colruyt verrasten positief
Sinds vrijdag noteert het aandeel ex-dividend (0,917 euro netto, betaalbaar op 1/10).
– Umicore won 4,2%.
Meer info in onze analyse | Umicore heeft een groot contract gesloten met batterijenfabrikant LG Chem om kathodes te leveren
Umicore is het enige cyclische aandeel dat de beursweek positief afrondt, en dat terwijl de inkomstenverwachtingen van de bedrijven in het 3de kwartaal verslechteren in navolging van de versomberende economische conjunctuur in Europa.
– Aperam moest 6,1% achteruit (zie hoger).
– Solvay liet 1,4% liggen en volgt daarmee het gemiddelde van de Europese chemiesector.
– KBC daalde met 2,4% en ING met 1,6%, in het kielzog van de hele Europese banksector.
– ABInBev viel 1,1% terug. De prijs van de aandelen van de Aziatische activa, die vanaf 30/9 noteren op de beurs van Hongkong, komt aan de onderkant van de prijsvork te liggen.
– Telenet kondigde aan dat het de internetsnelheid optrekt. Het bedrijf heeft nog altijd interesse in VOO, maar is niet bereid om het even welke prijs te betalen. Telenet bevestigt zijn bod van een jaar geleden, maar bekijkt het dossier voorlopig van aan de zijlijn. De CEO heeft trouwens een deel van zijn aandelen van de groep verkocht.
Buiten de Bel 20
– Euronav, waarvoor wij vorige week andermaal een koopadvies gaven, veerde bijna 5% op. De tarieven voor het transport van olie tussen het Midden-Oosten en Azië stegen met nagenoeg 20%, nadat diverse Chinese reders die nog Iraanse olie vervoeren op de zwarte lijst van de VS kwamen te staan.
– D’Ieteren won 4,1%, met dank aan een uitermate positief rapport van een analist. Wij van onze kant zijn veel behoedzamer.
Meer info in onze analyse | D’Ieteren bevestigt zijn doelstellingen 2019 en lanceert een inkoopprogramma van aandelen.
Koersvariaties van maandagmorgen tot vrijdagmiddag
Profiteer gedurende 1 maand gratis van onze adviezen rond deze aandelen! 1 maand gratis!