Ontex heeft opnieuw een winstwaarschuwing gelanceerd
Welke lessen kunnen we trekken uit de winstwaarschuwing van Ontex?
Welke lessen kunnen we trekken uit de winstwaarschuwing van Ontex?
De voorbije jaren deed het herstel van de rendabiliteit bij de specialist in wegwerpluiers vermoeden dat het ergste achter de rug was.
Helaas bracht 2025 zijn portie teleurstellingen.
In juli had Ontex zijn verwachtingen voor 2025 al naar beneden bijgesteld.
Recent heeft de groep dat opnieuw gedaan.
De koers heeft daar zwaar onder geleden.
We hebben onlangs ons advies gewijzigd.
Niet meer kopen.
HOUDEN.
Na zijn eerste profit warning in juli had Ontex een duidelijk beter tweede semester beloofd: de groep zou profiteren van nieuwe contracten met distributeurs in Europa en de Verenigde Staten evenals van lagere grondstoffenprijzen; en klanten zouden hun voorraden niet langer afbouwen.
Het leek toen al dat dit niet voldoende zou zijn om het zwakke eerste semester te compenseren.
Vandaag blijkt duidelijk dat de doelstellingen voor het volledige boekjaar niet zullen worden gehaald.
Terwijl Ontex eind oktober nog uitging van een daling van de EBITDA in 2025 met maximaal 10%, kondigt het bedrijf nu een omzetdaling van ongeveer 5% aan en een terugval van de EBITDA met circa 20%.
Na een omzetdaling van bijna 3,9% over de eerste negen maanden van het jaar, bleek het vierde kwartaal bijzonder zwak: de omzetdaling zal meer dan 7% bedragen en die van de EBITDA zelfs meer dan 33%.
De EBITDA-marge in het vierde kwartaal zal nauwelijks boven 8,6% uitkomen (terwijl Ontex erin geslaagd was die van 6,2% in 2022 op te trekken tot 12% in 2024).
De belangrijkste oorzaak van de zwakke resultaten zijn babyluiers.
Enerzijds krimpt deze markt, goed voor 40% van de omzet van Ontex, door de dalende geboortecijfers in Europa en de Verenigde Staten.
En ondanks de druk op de koopkracht verliezen huismerken terrein (terwijl de volledige productie van Ontex-babyluiers bestemd is voor huismerken).
De reden is de aanhoudende promotiedruk van de grote merken (o.a. Procter & Gamble).
In 2025 zijn die promoties nog intenser, agressiever en frequenter geworden.
In Europa kromp de markt voor huismerken in babyluiers in oktober, vergeleken met een jaar eerder, met maar liefst 11,5%.
Voor Ontex bleken de volumes uit contracten die in het derde kwartaal van start gingen lager dan verwacht.
Na jaren van operationele en strategische transformatie – met onder meer het verkopen van activiteiten in opkomende markten – heeft Ontex zijn balans versterkt en zich volledig geheroriënteerd op Europa en de Verenigde Staten.
Maar deze twee markten presteren minder goed dan verwacht.
De achteruitgang van de markt voor babyluiers (40% van de omzet) wordt niet gecompenseerd door nieuwe contracten, noch door de groei van de verkoop van incontinentieproducten voor volwassenen (46%), die nochtans wordt ondersteund door de vergrijzing. In vrouwelijke hygiëneproducten (14%) stagneren de verkopen.
In een markt waarin de agressiviteit van grote merken structureel lijkt te zijn geworden, heeft Ontex geen andere keuze dan zijn besparingsplan te versnellen (200 miljoen euro over drie jaar). Dat leidt dit jaar tot een uitzonderlijke kost van 40 miljoen euro (0,50 EUR per aandeel).
Kan Ontex zijn EBITDA-marge duurzaam boven 10% houden?
We betwijfelen dat, gezien de recente terugval in rendabiliteit (na de verbetering van de voorbije drie jaar).
Dat wakkert opnieuw de bezorgdheid aan over de schuldenlast.
De nettoschuld bedraagt nu 3,2 keer de EBITDA (tegenover 2,46 keer eind 2024). Dat is opnieuw te hoog.
Maar deze last kan afnemen als de marges herstellen (zoals Ontex hoopt), dankzij kostenbesparingen en nieuwe contracten.
In dit stadium geven we Ontex het voordeel van de twijfel. De waardering van het aandeel houdt rekening met een aantal slechte nieuwsberichten.
Het aandeel noteert tegen minder dan 0,5 keer de boekwaarde (geraamd eind 2025, rekening houdend met de zware boekhoudkundige verliezen door de verkoop van de Braziliaanse en Turkse activiteiten).
Het aandeel is dus niet duur.
In 2026 en 2027 zou de winst bovendien nog steeds 0,60 tot 0,70 EUR per aandeel kunnen bedragen (exclusief niet-recurrente kosten).
Toch onderstreept deze tweede profit warning in zes maanden de zwakke visibiliteit die Ontex heeft op de evolutie van zijn activiteiten.
In deze omstandigheden blijven we liever voorzichtig.
Koers op het moment van de analyse: 4,695 EUR