Netflix palmt Warner Bros. in
Is het interessant om te beleggen in het beursgenoteerde aandeel Netflix na de aankondiging van de overname van Warner Bros. Discovery voor 72 milliards de dollars?
Is het interessant om te beleggen in het beursgenoteerde aandeel Netflix na de aankondiging van de overname van Warner Bros. Discovery voor 72 milliards de dollars?
Netflix zal de streamingtak en de cinemastudio's van Warner Bros. Discovery vergaren voor 72 miljard USD. Elke aandeelhouder van Warner Bros. Discovery zal 23,25 USD in cash en 4,50 USD in Netflix-aandelen ontvangen.
KOPEN.
De operatie zal naar verwachting worden afgerond nadat de eerder aangekondigde transformatie van de tak Global Networks (kabeltv) in een nieuw beursgenoteerd bedrijf is voltooid, in het 3e kwartaal 2026.
De biedprijs is verre van goedkoop. Maar met die operatie zal Netflix (telt al meer dan 300 miljoen abonnees) de controle krijgen over het streamingplatform HBO Max (meer dan 120 miljoen abonnees) en enkele erg iconische Hollywood-franchises (Harry Potter, DC Comics...). In een sector waar omvang cruciaal is (gezien de enorme productiebudgetten), zal Netflix zijn voorsprong op de concurrentie verder vergroten. En de winstgevendheid van het bedrijf, die nu al 3 à 5x hoger ligt dan die van zijn concurrenten, zou verder moeten stijgen.
De operatie is unaniem goedgekeurd door de raden van bestuur van Netflix en Warner Bros. Het blijft afwachten hoe de mededingingsautoriteiten op dit akkoord zullen reageren.
En het verhaal is hoe dan ook nog lang niet geschreven. Deze maandag besloot Paramount een tand bij te steken en een vijandig bod uit te brengen op Warner Bros., tegen 30 dollar per aandeel in cash, ditmaal voor alle activiteiten.
Koers op het moment van de analyse: 100,24 USD
Netflix is opgericht in 1997. Het was aanvankelijk actief in de verhuur van dvd’s per post via vaste maandabonnementen. Vanaf 2006, onder druk van piraterij, stagneerden de verkopen om vervolgens te dalen. Netflix heeft zich daarop volledig heruitgevonden en de sector getransformeerd met zijn SVOD-aanbod. Als pionier - de eerste diensten dateren van 2007 - profiteerde de groep jarenlang van zeer beperkte concurrentie (tot 2019), wat de tijd gaf om een grote abonnementsbasis uit te bouwen in meer dan 190 landen (301,6 miljoen op 31/12/2024: 30% in Noord-Amerika, 33% in Europa en het Midden-Oosten, 18% in Latijns-Amerika en 19% in Azië) én een aantrekkelijk contentcatalogus.