Slechter dan verwachte kwartaalresultaten bij Walt Disney
Bij Walt Disney draaide het 4de kwartaal uit op een teleurstelling. Moet je in het aandeel beleggen?
Bij Walt Disney draaide het 4de kwartaal uit op een teleurstelling. Moet je in het aandeel beleggen?
De resultaten over het 4de kwartaal vielen bij de beleggers niet in goede aarde: sinds de bekendmaking ervan verloor het aandeel al 8%. Wellicht is het wachten op de tweede helft van boekjaar 2025-26 tot het leeuwendeel van de verwachte winstgroei er écht komt. Nochtans hebben de twee groeimotoren voor de komende jaren (de themaparken, goed voor 57% van de bedrijfswinst, en de streamingtak, goed voor 8%) een degelijk jaar achter de rug en blijft het er de juiste richting mee uitgaan. De klim van de omzet (+6% over boekjaar 2024-25, +6% in het laatste kwartaal) en van de winstgevendheid van de themaparken is goed nieuws, zeker omdat het Amerikaanse consumentenvertrouwen afbrokkelt. Tegen 16 keer de verwachte winst voor het lopende boekjaar en een ondernemingswaarde gelijk aan iets minder dan 10 keer de verwachte EBITDA wordt het Disney-aandeel ontegensprekelijk verhandeld aan de onderkant van de waarderingsvork van de voorbije 10 jaar.
KOPEN.
Op 30/09 sloot Disney zijn boekjaar 2024-25 af. De omzet klom met 3%. De winst per aandeel (exclusief uitzonderlijke elementen) dikte met 19% aan, tot 5,93 USD.
Na drie beter dan verwachte kwartalen stelde het 4de kwartaal evenwel teleur. De omzet steeg niet en de bedrijfswinst exclusief uitzonderlijke elementen, die over het volledige boekjaar met 12% toenam, kromp met 5%. De nettowinst (exclusief uitzonderlijke elementen) boerde 3% achteruit en landde op 1,11 USD per aandeel. De structurele neergang van de lineaire televisie (ABC, Disney Chanel…; 17% van de bedrijfswinst), een divisie die het sinds de komst van Netflix, Prime Video, HBO Max e.d. erg moeilijk heeft, blijft duidelijk wegen op de resultaten. Bovendien kon deze tak in het 4de kwartaal niet rekenen op de gulle uitgaven voor reclame in het raam van de Amerikaanse presidentsverkiezingen waardoor de resultaten het jaar voordien werden geschraagd.
Gelukkig kon dit nagenoeg volledig worden gecompenseerd door de verdere opmars van de streamingactiviteiten (Disney+ en Hulu): die zijn sinds het 3de kwartaal van het boekjaar 2023-24 winstgevend en blijven abonnees winnen (195,7 miljoen, +12% in een jaar tijd). Bij de filmstudio’s eindigde het kwartaal wegens het ontbreken van kaskrakers echter in het rood, daar waar het laatste kwartaal van 2024 dankzij de films Inside Out 2 en Deadpool & Wolverine nog records kon neerzetten.
Voor 2025-26 en 2026-27 mikt Disney net zoals wij nog altijd op een tweecijferige groei van de winst per aandeel. De groep waarschuwt echter ook dat het 1ste kwartaal van het volgende boekjaar qua filmreleases opnieuw zwak zal zijn en negatief zal worden beïnvloed – zij het in mindere mate – door de kosten van de lancering van twee nieuwe schepen in de cruisedivisie, die voortaan dus 8 schepen zal tellen.
Koers op het moment van de analyse: 104,67 USD
Het Amerikaanse concern Walt Disney is actief in televisie, pretparken, films, afgeleide producten en sinds 2018-19 ook in streamingdiensten (ESPN+, Disney+ en Hulu – 195,7 miljoen abonnees). De groep boekt vooral succes met haar content (films, series...), die ze vervolgens ook exploiteert in haar themaparken en via afgeleide producten.