Sanofi: de motor draait weer
Bij Sanofi knapt de winst op. Moet je in het aandeel van het labo beleggen?
Bij Sanofi knapt de winst op. Moet je in het aandeel van het labo beleggen?
2024 was voor Sanofi een moeilijk jaar. Maar dit jaar, nu het labo deels verlost is van zijn activiteit ‘voorschriftvrije geneesmiddelen’, veert de winst op.
Toegegeven, de belangstelling van de markt voor het aandeel blijft uit. Maar wij geloven in een inhaalbeweging.
Bovendien stemt de koers overeen met slechts 15 keer de verwachte winst per aandeel voor 2026.
Het aandeel is dus nog altijd aantrekkelijk.
Wij bevestigen ons advies.
KOPEN.
2025 was voor de farmasector geen walk in the park: Trump dreigde met invoerheffingen op medicijnen die in de VS worden geïmporteerd en zette druk om de geneesmiddelenprijzen te verlagen. Gelukkig is de hemel opgeklaard sinds Trump en Pfizer in september een deal sloten.
De klinische resultaten zijn gemengd voor balinatunfib (psoriasis), itepekimab (chronisch obstructieve longziekte) en amlitelimab. Dat is voor dit laatste medicijn des te vervelender omdat het wordt gezien als een mogelijke opvolger voor het huidige sterproduct van het labo, Dupixent (tegen atopische dermatitis, een ernstige vorm van eczeem). Daar staat tegenover dat Rilzabrutinib in de VS het statuut van weesgeneesmiddel heeft gekregen – dat statuut komt met een versneld ontwikkelings- en goedkeuringsproces – voor de behandeling van sikkelcelanemie, een zeldzame ziekte die de rode bloedcellen aantast. Idem voor riliprubart, dat afstoting na orgaantransplantatie tegengaat.
Over de eerste 9 maanden van 2025 steeg de omzet van Sanofi met 8,7% (exclusief wisselkoerseffecten), gestut door de verkoop van Dupixent (+22,7%) en die van recentelijk gelanceerde producten (+47,2%). Een van die producten is het erg succesvolle Altuviiio (tegen hemofilie).
Bovendien blijft de winst opknappen. Het verkochte deel van de activiteit ‘voorschriftvrije geneesmiddelen’ (Opella) buiten beschouwing gelaten, dikte de winst per aandeel met 22% aan.
Sinds begin dit jaar heeft Sanofi opnieuw veel inspanningen gedaan om zijn productportfolio te versterken. In maart kocht het een antilichaam van Dren Bio (immunologie). In mei haalde het Vigil Neuroscience (ziekte van Alzheimer) binnen. In juni liet het weten Blueprint Medicines (immunologie) over te nemen. En in juni legde het de hand op het Britse Vicebio (vaccins tegen luchtweginfecties).
- Over heel 2025 verwacht Sanofi een omzetklim met ±9% (exclusief wisselkoerseffecten) en een toename van de winst per aandeel met 10 à 15% (exclusief wisselkoerseffecten en inkoop van eigen aandelen).
- Van nu tot 2030 hoopt Sanofi zijn omzet elk jaar met meer dan 10 miljard euro te zien stijgen. Het rekent daarvoor zowel op producten die het al heeft gelanceerd (zoals Altuviiio) als op producten die het in de toekomst nog zal lanceren. Sanofi zet ook in op de opmars van zijn vaccins, die in 2030 goed zouden moeten zijn voor 10 miljard euro aan omzet (in 2024 nog 8,3 miljard euro).
De grootste uitdaging waar Sanofi voor staat? Vanaf 2031 beginnen er octrooien te vervallen op het stermedicijn Dupixent, dat in 2024 nog goed was voor 32% van de omzet. Om dat op te vangen, heeft het labo vanaf eind 2023 zijn researchinspanningen opgedreven, teneinde producten die in de laatste ontwikkelingsfase zitten, sneller op de markt te kunnen brengen. Ondanks enkele tegenslagen werkt Sanofi niet met het mes op de keel. De producten die het heeft gekocht, zullen voor een stuk de fakkel overnemen. En in 2026 worden belangrijke klinische resultaten verwacht voor amlitelimab en frexalimab (multiple sclerose).
Koers op het moment van de analyse: 85,89 EUR