Analyse
Beleggen in hotelkamer 5 jaar geleden - donderdag 25 oktober 2012

Is de reclame voor een belegging in een Ibis-hotel in De Panne een aantrekkelijk beleggingsalternatief?

We zijn geen voorstander van een dergelijke belegging en zijn van mening dat  gvv's een beter alternatief bieden. Vandaag zijn we koper van Cofinimmo dat we aantrekkelijk geprijsd vinden. De bevak noteert met een decote van 5 % en biedt een nettodividendrendement van 5,85 %. De bevak heeft een gediversifieerde portefeuille (kantoren, rusthuizen, cafés,…) en kan makkelijk worden verhandeld op de markt.

 

In opmars

Beleggen in hotelkamers is in opmars en komt overwaaien uit de VS en het Verenigd Koninkrijk. In ons land kwam deze beleggingsvorm zichtbaar aan de oppervlakte toen Ibis kamers van een nieuw hotel in Zeebrugge aan de man bracht.
De hotelketen, onderdeel van de Franse groep Accor, had blijkbaar de smaak te pakken en startte een tijdje terug met een tweede project in De Panne. Dit hotel zou in 2014 zijn deuren moeten openen. We kregen de nodige informatie en konden de verschillende scenario’s en mogelijke rendementen inkijken.

 

Hoeveel?

De minimale inleg bedraagt 165 000 EUR (inclusief kosten). Het gaat dus over een flinke belegging. Brengt u zelf een groot bedrag in dan is een voldoende grote spreiding van uw portefeuille al een heel stuk moeilijker. Op de website van het nieuwe hotel www.idepanne.be staat evenwel minimum 100 000 EUR maar dat is enkel voor een garage.

 

Rendement?

De promotor gaat uit van de veronderstelling dat de bezettingsgraad 75 % en een gemiddelde prijs voor een kamer 69 EUR zullen bedragen. De bezettingsgraad wordt met 75 % vrij optimistisch ingeschat gezien het seizoensgebonden toerisme en de concurrentie van een hotel die momenteel wordt neergepoot in het pretpark Plopsaland. De prijs van de kamer lijkt wel de werkelijkheid te weerspiegelen. De huidige prijzen voor een gelijkaardige kamer in de kustgemeente schommelen rond dit bedrag. De promotor gaat in dit scenario uit van een nettorendement van zo’n 5 %. Maar rekening houdend met een iets lagere bezettingsgraad tussen de 65 en 70 % rekenen we eerder op een nettorendement tussen de 3,5 % en 4,25 %.

 

Verkoop?

Het zal geen sinecure zijn om de hotelkamer te verkopen (ook al helpt de promotor bij de zoektocht). De belegging is dus weinig liquide. De promotor gaat bij de verkoop na tien jaar uit van een meerwaarde die jaarlijks een extra 2,3 % aan het rendement toevoegt. We houden het in het beste geval op jaarlijks 0,5 % (vastgoed zal niet zo sterk in waarde stijgen als voorheen door beperkte economische groei, extra concurrentie…).

 

Waarom?

Voor Accor is dit een droomscenario. Het krikt zijn omzet op dankzij de beheersvergoeding van het hotel en het feit dat zijn naam erop staat maar hoeft zijn balans niet te verzwaren met vastgoed.

 

Deel dit artikel