De koers van Tesla ligt dicht bij zijn pieken
Moet je op de beurs beleggen in het aandeel van de groep Tesla waarvan de koers dicht bij zijn pieken ligt?
De markt rekent vooral op...
Moet je op de beurs beleggen in het aandeel van de groep Tesla waarvan de koers dicht bij zijn pieken ligt?
De waardering van het aandeel Tesla veronderstelt een massaal succes van
robotaxi’s, AI en softwarediensten, terwijl de autoproductie cyclisch
blijft en onder druk staat. Volgens ons is het bijkomende opwaartse
potentieel beperkt. Elke teleurstelling rond autonoom rijden kan de
koers opnieuw doen terugvallen.
VERKOPEN.
Door de sterke interesse voor AI en robotica profileert Tesla zich in de hoofden van beleggers als een technologieplatform eerder dan als een speler uit de autosector.
De markt rekent vooral op de robotaxi “Cybercab”, waarvoor een pilootproject loopt in Austin en waarvan een uitbreiding naar andere steden is aangekondigd. Beleggers rekenen op de monetisatie van de software voor autonoom rijden, met bijzonder ambitieuze verwachtingen.
Voor het tweede jaar op rij zullen de verkopen van Tesla in 2025 dalen (ongeveer –7% ten opzichte van 2024). De operationele marge zou in 2025 terugvallen tot 6%, tegenover 7,2% in 2024 en 9,2% in 2023. De winstgevendheid lijdt onder prijsverlagingen, stijgende kosten en de geleidelijke afbouw van bepaalde fiscale steunmaatregelen.
De heropleving van het aandeel is dus geen beloning voor de prestaties van de activiteit in de autosector, maar een gok op een transformatie van het groepsmodel richting meer software, diensten en AI.
Hoewel de activiteit “autonoom rijden/robotaxi’s” snel groeit, blijft ze bescheiden binnen de totale omzet.
De Full Self Driving-software (FSD), verkocht via licenties of abonnementen, bracht in het 3de kwartaal slechts enkele honderden miljoenen dollar op (op een totale omzet van meer dan 28 miljard).
Het robotaxi-pilootproject in Austin steunt op een kleine vloot en een beperkt geografisch gebied. De inkomsten zijn nog experimenteel en staan ver af van de tientallen miljarden die voor 2030 worden genoemd.
De markt mikt op toekomstige winsten die afhangen van uiterst onzekere factoren: technologische maturiteit, wettelijke goedkeuring, vertrouwen van het grote publiek, concurrentie van Waymo, Cruise en andere spelers…
De huidige koers komt overeen met meer dan 200 keer de verwachte winst per aandeel in 2026! Dat ligt ver boven het niveau van traditionele constructeurs en zelfs boven dat van veel grote technologiebedrijven.
Deze waardering laat geen enkele fout toe: de minste vertraging in de uitrol van autonoom rijden, een strengere regelgeving of een intensere concurrentie kunnen een scherpe correctie uitlokken.
Koers op het moment van de analyse: 485,40 USD
Tesla is een Amerikaanse constructeur van 100% elektrische luxeauto's.