Vinci: stabiliteit en toch groei
Moet je op de beurs beleggen in het aandeel van de groep Vinci die groei en stabiliteit combineert?
Moet je op de beurs beleggen in het aandeel van de groep Vinci die groei en stabiliteit combineert?
Ondanks uitdagende economische tijden groeide de Franse concessie-, bouw- en energieinfrastructuurgigant de laatste jaren sterk dankzij tal van overnames.
Tegelijk biedt de groep opvallende stabiliteit.
We wijzigen ons advies.
KOPEN.
Vinci is een Frans maar wereldwijd (in meer dan 120 landen!) actief bouw- en concessieconcern (zie de details hieronder). In 2024 realiseerde de groep een omzet van zo’n 72 miljard euro. Haar beurskapitalisatie is van zo’n 68 miljard euro. Vinci heeft ook een participatie van 12,1% in de Belgische beursgenoteerde bouwgroep CFE.
• Concessies
Uitbating van voornamelijk tolwegen (inclusief een aantal tunnels en bruggen) en luchthavens wereldwijd (het is de grootste private luchthavenuitbater!).
In kleine mate actief in stadions, in spoor- en publieke infrastructuur.
Dit segment levert stabiele en voorspelbare langlopende inkomsten.
• Energieactiviteiten
Aanleg en onderhoud van elektrische, digitale en thermische infrastructuur.
De activiteiten bestrijken onder meer industriële automatisering, energie-efficiëntie, datacenters, smart cities, laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen en hernieuwbare energie.
Klanten zijn overheden, ondernemingen en nutsbedrijven.
• Bouw
Realisatie van grote en complexe infrastructuurprojecten wereldwijd zoals bruggen, tunnels, metro- en spoorlijnen, snelwegen, gebouwen, waterwerken en stedelijke ontwikkelingen;
De divisie heeft zowel publieke als private opdrachtgevers.
• Vastgoed
De groep ontwikkelt zowel residentiële als commerciële vastgoedprojecten, met een sterke focus op Frankrijk. Activiteiten omvatten onder meer woningbouw, kantoren, hotels en zorgvastgoed.
De Franse groepen Bouygues, Eiffage en Aéroports de Paris.
Het Spaanse Ferrovial, ACS en Aena.
Het Duitse Hochtief en Fraport.
Het Italiaanse Webuild en Mundys.
Het Oostenrijkse Strabag.
Het Zweedse Skanska.
Het Australische Atlas Arteria.
285 000 werknemers
373 100 werven
meer dan 120 landen
meer dan 70 luchthavens in 14 landen
318 miljoen luchthavenpassagiers
meer dan 7900 km snel- en tolwegen
De voorbije 5 jaar groeide Vinci als kool en reeg het de ene na de andere overname aan elkaar. Meestal ging het daarbij om acquisities van kleinere omvang maar er waren ook een aantal grote vissen bij zoals die van Cobra IS (energie- en industriële diensten) voor 5,3 miljard euro. Die talrijke overnames gaven Vinci toegang tot aanvullende competenties (o.a. IT/cybersecurity) en nieuwe geografische markten. De internationale spreiding verbeterde daardoor en de afhankelijkheid van Frankrijk verminderde (van 55% in 2019, net vóór de coronacrisis, naar 42% in 2024).
Voorts wist Vinci een aantal bijkomende langlopende concessies (o.a. de Schotse Edinburgh Airport voor ±1,5 miljard euro) binnen te halen die voor vrij stabiele inkomsten zorgen en een pak liquiditeiten genereren.
Dat zorgde ervoor dat, ondanks de forse investeringen en overnames die resulteerden in een fikse schaalvergroting van de groep, de financiële nettoschuld tussen 2019 en 2024 niet toenam. Die schaalvergroting vertaalde zich ook mooi in de resultaten: de omzet steeg in vijf jaar tijd met bijna 50%, terwijl ook de winst per aandeel in ongeveer hetzelfde tempo toenam.
De dividendgroei lag zelfs nog hoger.
Hoewel de concessies qua omzet de kleinste activiteit zijn, genereren ze de grootste bijdrage tot de nettowinst
en de meeste liquiditeiten (cashflow). Een belangrijke kasstroom die kan gebruikt worden om te investeren (overnames...)
en om schulden af te bouwen. De bouwactiviteiten leveren de grootste omzetbijdrage maar zijn het minst winstgevend.
Vinci dankt zijn succes aan de combinatie van:
- enerzijds de zeer winstgevende concessies (erg hoge winstmarges, maar wel zeer kapitaalintensief) die stabiele en vrij goed voorspelbare kasstromen opleveren (bij de tolwegen worden de tarieven overigens daarenboven veelal jaarlijks verhoogd)
- anderzijds de energie- en bouwactiviteiten die volatieler en veel meer conjunctuurgevoelig zijn maar doorgaans ook een snellere groei kennen.
Bovendien weet de groep de vele overnames die voor internationale (risico)spreiding zorgen buitengewoon goed te integreren.
Sinds 2019 wist Vinci door talrijke overnames zijn omzet met bijna de helft te doen
toenemen. En het aandeel van de omzet buiten Frankrijk vergrootte van 45% naar 58%.
In 2019 waren de gegenereerde liquiditeiten van meer dan 3,5 jaar activiteit nodig
om de totale nettoschuld af te lossen. Nu is dit gezakt tot minder dan 2 jaar.
2025 belooft opnieuw een goed jaar te worden.
Tijdens de eerste negen maanden klom de omzet met 3,7% (2% zonder overnames/afstotingen en wisselkoerseffecten).
Vooral de energieactiviteiten (+6,7%) en concessies (+5,4%) boerden goed.
Enkel de zeer kleine vastgoedtak boette wat in (-1,6%).
De groei kwam vooral van de internationale activiteiten.
Bij de energie- en bouwactiviteiten zit het orderboekje goed gevuld (5,7% hoger dan op 30 september 2024).
Bij de concessies boekten vooral de luchthavens, die 5,6% meer passagiers dan in dezelfde periode vorig jaar over de vloer kregen, een fraaie vooruitgang. Bij de meeste luchthavens overtreft overigens het aantal passagiers inmiddels het niveau van 2019, van voor de coronacrisis).
Voor heel 2025 rekent Vinci op een verdere stijging van de omzet en ook van de winst, ook al is dat zonder rekening te houden met de in de Franse begroting voorziene eenmalige verhoging van het vennootschapsbelastingtarief in 2025. Die maatregel zal immers naar schatting een impact hebben van ongeveer 400 miljoen euro op het nettoresultaat van de groep in 2025.
Wij tippen daardoor uiteindelijk op een quasi gelijkblijvende winst per aandeel van 8,51 EUR (8,53 EUR in 2024). Voor 2026 en 2027 rekenen we op verdere groei en winsten per aandeel van respectievelijk 10,14 en 10,66 EUR (het in 2025 eenmalig verhoogde belastingtarief zou dan normaliter niet meer van toepassing zijn).
De dividenden (Vinci betaalt elk jaar in oktober een tussentijds dividend) ramen we op 5 EUR, 5,25 EUR en 5,50 EUR bruto wat een dividendrendement van meer dan 4% bruto oplevert.
Vinci is een solide groep met een duidelijke strategie: internationaliseren, diversifiëren in energie en services, bouwen op concessies met terugkerende inkomsten. De cijfers tonen een gezonde groei, sterke kasstromen en een beheersbare schuldpositie. De toekomstgerichte thema’s (energietransitie, mobiliteit, digitalisering) zijn in het DNA van het bedrijf verwerkt en zullen de groei de komende jaren blijven verzekeren.
Voor beleggers die waarde hechten aan zowel omzet en winstgroei als aan een defensief element via concessies, biedt Vinci een aantrekkelijk profiel. De mix van activiteiten zwakt de conjunctuurgevoeligheid gevoelig af en maakt de groep vrij recessiebestendig.
Gegeven de internationale expansie, de sterke orderportefeuille, de groei in services én de stevige fundamenten, kan Vinci een interessante instap zijn voor wie met groeipotentieel wil beleggen in “infrastructuur”.
Bovendien biedt het aandeel een fraai en jaarlijks toenemend dividend.
Koers op het moment van de analyse: 120,60 EUR