Vanaf nu volgen wij MTU Aero Engines
MTU Aero Engines produceert en herstelt vliegtuigmotoren. Moet je in het aandeel van de groep beleggen?
MTU Aero Engines produceert en herstelt vliegtuigmotoren. Moet je in het aandeel van de groep beleggen?
In een luchtvaartsector waarin reuzen als Safran en Rolls-Royce de plak zwaaien, is MTU een opvallende speler.
Het bedrijf kan bogen op groei, innovatie én een waaier aan activiteiten.
De waardering van het aandeel is aantrekkelijk en de fundamentals van het bedrijf zijn solide.
KOPEN.
De business van MTU steunt op twee grote pijlers.
Ten eerste de productie van motoren.
Bij de motoren voor burgervliegtuigen (26% van de omzet) werkt MTU mee aan grootschalige programma’s. Zo heeft MTU een aandeel van 18% in het programma rond de Geared Turbofan (GTF) voor de A320 NEO-vliegtuigen (Airbus’ bestverkopende vliegtuigenfamilie). Het bedrijf is ook a rato van ±16 % betrokken bij het consortium rond de V2500-motor. MTU staat dus sterk op de markt van de vliegtuigen met één gangpad.
MTU is eveneens actief in motoren voor legervliegtuigen (8% van de omzet), en dit via strategische Europese projecten (FCAS, EURA).
Tweede pijler is het onderhoud van motoren (MRO, wat staat voor maintenance, repair, overhaul). Deze tak levert ±66% van de omzet en tekent voor het leeuwendeel van de groei. MTU reviseert elk jaar meer dan 1 300 motoren en houdt zich ook bezig met herstellingen, reserveonderdelen en de verhuur van motoren.
De MRO-markt groeit fors. Logisch, want de leveringen van nieuwe vliegtuigen lopen vertraging op en de bestaande vloten verouderen. Luchtvaartonderhoud is inmiddels dan ook een dynamische sector, met een wereldwijde markt die voor 2025 wordt geraamd op 119 miljard dollar. Wellicht zal die markt nog tot het einde van het decennium onder spanning blijven staan: Boeing en Airbus mogen dan al ambitieuze plannen hebben om méér vliegtuigen te leveren, tegelijk blijft het luchtverkeer toenemen. MTU werkt aan diverse motorengamma’s en spint dus volop garen bij deze gunstige context. Het bedrijf verlengt zijn contracten en wint marktaandeel in herstelling en in verhuur, wat de moeilijkheden in de productietak ruimschoots compenseert.
In 2020 boekte MTU 4,2 miljard euro omzet, in 2024 al 7,4 miljard. Een klim met 76%. In diezelfde periode dikte het nettoresultaat met 350% aan. De groei is te danken aan de sterke vraag, maar ook aan de geslaagde uitrol van de strategie, ondanks de technische problemen met de GTF in 2023. Het bedrijf bevestigt zijn groei voor het hele jaar en mikt op een totale omzet van 8,6 à 8,8 miljard euro.
MTU is niet enkel bezig met het hier en nu. Het zet ook in op innovatie en investeert in duurzame technologieën. Denk maar aan de projecten Revolutionary Turbofan en Flying Fuel Cell, bedoeld om de koolstofvoetafdruk te verminderen en te anticiperen op de toekomstige milieunormen. Deze inspanningen versterken MTU’s positie als toonaangevende motorenfabrikant in de energietransitie van de luchtvaartsector.
Op korte termijn houdt het grootste risico verband met het beheer van het GTF-programma, waarvan de garantiekosten nog tot eind 2026 zullen wegen op de cashflow. Voorts is MTU blootgesteld aan het wisselkoersrisico tussen de euro en de dollar. Telkens wanneer de euro 5 dollarcent duurder wordt, zou dat een hap van 30 miljoen euro nemen uit de bedrijfswinst.
Op langere termijn is de groep blootgesteld aan de cycliciteit van het luchtverkeer en aan de milieuvereisten.
De huidige koers is gelijk aan bijna 20 keer de verwachte winst per aandeel voor 2026. Een redelijke waardering, en bovendien lager dan die van het Safran- of Rolls-Royce-aandeel.
Voor 2025 ambieert MTU een klim van de nettowinst met minstens 25% en een kaspositie van 350 à 400 miljoen euro (in 2024 was dat 183 miljoen). Met deze streefcijfers bekrachtigt het bedrijf dat er vaart zit in de business.
Wij denken dat de winst per aandeel na 2026 gestaag zal blijven toenemen. Het GTF-programma is de kinderschoenen ontgroeid en MTU is goed geplaatst om de onderhoudsmarkt verder te veroveren. En aangezien ruim 70% van de verkochte apparatuur gekoppeld is aan onderhoudscontracten, is het bedrijf voor lange tijd zeker van recurrente inkomsten.
Die visibiliteit, gesterkt door een orderboekje ter waarde van 24 miljard euro, zou de koers moeten schragen.
Koers op het moment van de analyse: 368,30 EUR