Amazon: partnerschappen in online advertenties

Moet je op de beurs beleggen in aandelen van Amazon, dat steeds meer partnerschappen aangaat?
Moet je op de beurs beleggen in aandelen van Amazon, dat steeds meer partnerschappen aangaat?
Amazon beperkt zich al lang niet meer tot het verkopen van advertenties op zijn eigen site. Het bedrijf profileert zich steeds meer als een wereldwijde speler in de online advertentiemarkt, net als Alphabet of Meta.
Het groeipotentieel blijft enorm.
KOPEN.
Amazon is expert geworden in het te gelde maken van advertentieruimtes, dankzij uiterst precieze gegevens over het gedrag van zijn gebruikers. Die data worden verzameld via zijn Demand Side Platform (DSP) – een tool die zich voedt met informatie over gebruikersgedrag, om campagnes te beheren en doelgroepen te bepalen.
Door partnerschappen te sluiten – eerst met Netflix in september en nu met Spotify – versterkt Amazon zijn DSP. Dat platform wordt zo uitgebreid met alle advertentieruimtes van deze streamingdiensten: audioclips, video’s, banners, enzovoort. De informatie die deze partners aan Amazon bezorgen, is eenvoudig: deze advertentieplaats is beschikbaar voor dit publiek, op dit moment. Adverteerders gebruiken vervolgens het DSP om alles te centraliseren, in plaats van meerdere aparte campagnes te voeren.
De partners (Netflix, Spotify…) ontvangen de inkomsten van de advertenties die op hun platform worden geplaatst. Amazon strijkt op zijn beurt een commissie op.
Hoe meer partners Amazon toevoegt, hoe rijker zijn databank wordt. Dat maakt het mogelijk om steeds nauwkeuriger te targeten en tegelijk een veel breder publiek te bereiken – allemaal via één enkele interface die advertenties verspreidt over een groot netwerk van partnersites.
Amazon krijgt geaggregeerde en geanonimiseerde data van Spotify en Netflix. De specifieke gebruikersgegevens (wie luistert wat, wie kijkt wat, specifieke profielen) blijven bij de partners zelf. Anders zou er een probleem zijn met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Voor Spotify (verkopen) en Netflix betekent het partnerschap een toegang tot een deel van de aanzienlijke e-commerce-advertentiebudgetten die Amazon vanzelf aantrekt.
In het tweede kwartaal ontving Amazon 15,6 miljard dollar aan advertentie-inkomsten.
Toegegeven, deze activiteit is bij Amazon nog altijd 4,5 keer kleiner dan bij Alphabet en drie keer kleiner dan bij Meta. Maar ze vertegenwoordigt al bijna 10% van de totale omzet. En met een jaarlijkse groei van 20% is dit veruit de meest dynamische tak van de groep.
Koers op het moment de analyse: 225,22 USD
Amazon is een wereldwijde e-commercegigant. Het bedrijf heeft ook een sterke positie op het gebied van clouddiensten via Amazon Web Services (58% van de bedrijfswinst). Deze diensten, die oorspronkelijk waren opgezet om de gegevens van de groep te hosten, staan open voor zowel kleine bedrijven als grote multinationals.
AWS is de belangrijkste motor achter zijn AI-activiteiten. Amazon investeert hier fors in om bedrijven tools, modellen en infrastructuren voor kunstmatige intelligentie aan te bieden.
Anthropic heeft daarom AWS gekozen als belangrijkste cloud voor het hosten en trainen van zijn “Claude”-modellen.
Gelieve te wachten terwijl de pagina beschikbaar wordt gemaakt...