De ETF van de week: Chinese auto’s
Beleggen in Chinese elektrische auto’s?
Beleggen in Chinese elektrische auto’s?
Beleggen in Chinese elektrische auto’s kan via de ETF Global X China Electric Vehicle and Battery (IE00094FRAA6).
Deze ETF repliceert de index Solactive China Electric Vehicle and Battery, waarin de belangrijkste Chinese spelers uit de sector van de elektrische auto’s (BYD, NIO, XPeng…) zijn opgenomen. De ETF biedt rechtstreekse blootstelling aan de snelle groei van de elektromobiliteit in China, die de komende jaren weleens een zeer aanzienlijk deel van de wereldmarkt van elektrische voertuigen kan gaan uitmaken.
Het betreft hier echter een risicovol en volatiel product, dat sterk is blootgesteld aan het geopolitieke risico dat aan China verbonden is.
Deze ETF is dan ook enkel bedoeld voor beleggers die kunnen leven met grote koersschommelingen en die een lange beleggingshorizon hebben.
De transitie van de autosector naar elektrische voertuigen, automatisering en nieuwe technologieën vereist grote investeringen, waarvan nog onzeker is hoe rendabel die in de toekomst zullen zijn.
De traditionele autobouwers moeten de concurrentie aangaan met meer wendbare actoren, waaronder de Chinese fabrikanten, die de plak zwaaien op de markt van de elektrische voertuigen.
De concurrentie draait niet langer om mechanische prestaties, maar wel om softwarecompetenties, laadinfrastructuur en toegang tot batterijen.
Wij raden je af te beleggen in ETF’s die focussen op de traditionele autosector, zoals iShares Stoxx 600 Automobiles & Parts.
Hoewel de huidige waarderingen van groepen zoals Volkswagen en BMW aantrekkelijk kunnen lijken en de koers-winstverhoudingen laag zijn (5 tot 7), noopt de onzekerheid omtrent de geopolitieke spanningen, de vraag en de technologische uitdagingen tot voorzichtigheid.
Onze voorkeur gaat naar ETF’s die zich toespitsen op de toekomstige leiders in elektromobiliteit, omdat die doeltreffender inspelen op het potentieel van de nieuwe technologieën en de structurele veranderingen in de sector.
Zet vooral in op China.
Dankzij hun indrukwekkende industriële wendbaarheid evolueren de Chinese autobouwers snel, wat de andere fabrikanten dwingt om te (proberen) volgen. De prijzen die ze hanteren, liggen 25 à 35% lager dan die van de westerse concurrenten, dankzij lagere loonkosten, aanzienlijke schaalvoordelen en overheidssteun (subsidies en belastingvoordelen).
China controleert de volledige keten van de bouw van elektrische voertuigen, van kritieke ertsen tot eindcomponenten. Dankzij die verticale integratie blijft de kostprijs van de motoren, de elektronische componenten en de batterijen – een batterij vertegenwoordigt 40% van de totale kost van een voertuig – onder controle.
BYD bijvoorbeeld maakt zijn eigen Blade-batterijen en gebruikt de Cell-to-Body-technologie, wat het bedrijf in staat stelt de kosten te drukken en tegelijk de prestaties te verbeteren.
De felle concurrentie op de Chinese markt werkt continue innovatie in de hand.
NIO rolt meer dan 3 200 ultrasnelle laadstations uit.
XPeng ontwikkelt zelfrijsystemen die in meer dan 300 steden operationeel zijn. In stedelijke gebieden worden die door 85% van de bestuurders daadwerkelijk gebruikt.
De wendbaarheid van de Chinese autobouwers staat in schril contrast met de achterstand en de problemen van de westerse constructeurs.