Laten we meteen duidelijk zijn: over het algemeen behoort de luxesector niet tot de meest aantrekkelijke.
Wil je een ETF vinden die in een interessantere sector belegt? Gebruik dan onze ETF-selector.
Als je toch overweegt om in deze sector te beleggen, lees dan zeker verder.
Wie wereldwijd in luxe wil beleggen, heeft slechts één ETF ter beschikking:
Amundi Global Luxury UCITS ETF
Deze synthetische ETF is geografisch goed gespreid: Verenigde Staten (38%), Frankrijk (25%) en Italië (10%).
In de onderliggende index – die deze ETF nauwgezet volgt – zijn de drie grootste posities de bekende namen LVMH, Richemont en Hermès (samen ongeveer 25%).
De ETF bevat echter ook autobedrijven waar we minder enthousiast over zijn, zoals Ferrari (7,1%), Tesla (5,2%) en Mercedes (4%).
De voorbije jaren bleef het rendement van deze ETF achter bij dat van een goed gespreide wereldindex. Bovendien is hij risicovoller dan het wereldgemiddelde. Wij kopen hem dus niet.
Hieronder leggen we je uit hoe de sector er vandaag voorstaat.
Buiten adem
De wereldwijde luxesector stond lange tijd bekend om zijn snelle groei en uitzonderlijke winstgevendheid.
Na de pandemie kende de sector een sterke heropleving van de vraag. De sector profiteerde ook van de verdere digitalisering van aankopen en van de uitbreiding van het klantenbestand, vooral in Azië. Om hun marges te verbeteren, positioneerden veel merken zich in het hogere segment.
Maar nu krijgt de sector te maken met grote veranderingen in het consumentengedrag. De dynamiek verzwakt, de groei vertraagt.
Een directeur bij Chanel spreekt zelfs van “luxemoeheid” – een fenomeen waarbij traditionele luxeklanten steeds meer vermoeid raken door de alomtegenwoordigheid van prestigemerken, waardoor hun loyaliteit afneemt.
Voor 2025 wordt verwacht dat de wereldwijde luxesector slechts met 1 à 2% zal groeien.
In 2026 zou dat kunnen oplopen tot 5%, op voorwaarde dat de Chinese markt herstelt – wat allerminst zeker is.
China hapert
China is dé levensader van de luxesector, goed voor 35 tot 40% van de wereldwijde omzet.
Maar de koopkracht van de Chinezen staat onder druk, de vastgoedcrisis sleept aan en de overheid kan consumenten stimuleren om lokale merken te verkiezen boven Europese.
In 2024 daalde de verkoop van luxeproducten in China met 18 tot 20%.
In 2025 zal de groei er vrijwel nihil blijven.
Pas in 2026 en 2027 zou de Chinese markt opnieuw met 4 tot 6% per jaar kunnen groeien – op voorwaarde dat het economische klimaat verbetert en het consumentenvertrouwen terugkeert.
De lichte stijging van de verkopen van LVMH en L’Oréal in China is wel een positief teken, maar het moet nog blijken of die trend standhoudt.
Groei herlanceren zonder de prijzen te verhogen
Sinds januari 2022 zijn de prijzen van luxeproducten fors gestegen: gemiddeld met +21%, en tot +45% voor bepaalde artikelen.
Door die prijsverhogingen probeerden luxemerken hun omzet te ondersteunen, maar tegelijk verminderden de verkoopvolumes – en dat woog uiteindelijk op de winst.
De strategie van prijsverhogingen heeft dus haar grenzen bereikt.
Hoe passen de bedrijven zich aan?
– Geografische diversificatie
Om minder afhankelijk te zijn van China, versterken Richemont en Kering hun aanwezigheid in de Verenigde Staten, Japan, Zuid-Korea en het Midden-Oosten – markten waar de vraag naar luxe stabiel blijft of groeit.
– Nieuwe energie
De groepen benoemen nieuwe artistieke directeuren, lanceren nieuwe collecties en zoeken samenwerkingen of evenementen om jongere klanten aan te trekken.
– Herstructurering
De groepen deinzen er niet voor terug om hun distributienetwerk aan te passen en zich te concentreren op de meest rendabele verkooppunten. LVMH, dat lang zwoer bij geografische expansie, sluit nu enkele minder winstgevende winkels.
De uitdagingen blijven
In de luxesector worden aandelen gemiddeld verhandeld tegen 28 keer de verwachte winst per aandeel – hoger dan het wereldgemiddelde.
De verwachtingen van beleggers over de winstgevendheid van de sector zijn dus nog steeds hoog. Eventuele teleurstellingen zullen dan ook streng worden afgestraft.
De recente resultaten van luxebedrijven zoals LVMH, Hermès, Salvatore Ferragamo en L’Oréal laten wel iets positievere signalen zien.
Maar de strijd is nog lang niet gestreden.
De beursreacties op hun aankondigingen waren dan ook gemengd.