Analyse
Turbo's in uw portefeuille? 3 jaar geleden - donderdag 19 maart 2015

Een hefboomeffect veroorzaken op uw beleggingen dankzij turbo's, speeders, sprinters… Een goed idee?

We lopen niet warm voor dit type beleggingen. Veel beleggers zijn echter geneigd zich te laten verleiden door de soms aanlokkelijke marketing rond dit type producten, waarbij er soms te weinig aandacht gaat naar de risico's. Aan de hand van dit artikel willen wij u waarschuwen voor een aantal valkuilen.

 

Waarover gaat het concreet?

Met een turbo kunt u speculeren op de evolutie van een munt, een aandeel, beursindex, grondstof... Zo biedt een turbo op de Bel 20-index u de kans om garen te spinnen bij een stijging of daling van onze nationale beursindex. Maar wat turbo's vooral kenmerkt, is dat ze een hefboomeffect of hefboomwerking hebben, waardoor de schommelingen van het onderliggend actief wordt uitvergroot.

 

Als u ervan overtuigd bent dat de Bel20 zal stijgen, kunt u bijvoorbeeld een turbo kopen met een hefboomeffect van 20. Dat betekent dat indien de Bel20 met 1 % stijgt, de waarde van uw turbo met 20 % zal stijgen. Daalt de Bel20 met 1 %, dan zal de waarde van uw turbo 20 % lager duiken.

 

Ook zijn turbo's altijd aan een stoploss gekoppeld. Als in ons voorbeeld de Bel 20 sterk zou dalen, tot aan die stoploss of drempelwaarde, dan wordt de waarde van de turbo nul en houdt hij eenvoudigweg op te bestaan. U bent in dat geval uw inleg volledig kwijt en kunt niet meer profiteren van een eventueel koersherstel daarna. Het ‘voordeel’ van zo'n stoploss is wel dat u nooit meer dan uw inleg kunt verliezen, en dus niet negatief kunt gaan.

 

Aanbod

Turbo's worden in hoofdzaak aangeboden door gespecialiseerde online spelers zoals BinckBank, Bolero, Fortuneo en Keytrade Bank. Sommige turbo's hebben een vaste looptijd, maar de meeste hebben vandaag geen einddatum meer (maar ze houden dus wel op te bestaan indien hun stoploss wordt bereikt).

 

Bij de aankoop van een turbo moet u de activa kiezen waarvan de evolutie van de turbo afhangt: een index (AEX, Bel 20, CAC 40, Nasdaq…), een aandeel (Belgacom, Colruyt, Danone…), een munt (vooral de dollar en het pond), een grondstof (olie, goud, zilver, koper, suiker, gas, katoen...), enz....

 

Ook moet u de oriëntatie kiezen: mikt u op een stijging of daling van de onderliggende waarde? Als u bijvoorbeeld denkt dat de Nasdaq zal stijgen, dan kiest u voor een turbo long (of turbo call). Denkt u dat hij zal dalen, opteer dan voor een turbo short (ook turbo put).

 

Ten slotte moet u het hefboomeffect kiezen. Met een hefboomeffect van 5, zal de evolutie van de turbo vijf keer zo groot zijn als die van het onderliggend actief. Hoe groter de hefboom, hoe groter de potentiële winst, maar hoe groter ook de kans dat u alles verliest.

 

We nemen als voorbeeld de aankoop van een turbo met als onderliggende waarde het aandeel XYZ, dat noteert tegen een koers van 100 euro.

 

De waarde van een turbo long berekenen

Als u een turbo koopt met als onderliggende waarde het aandeel XYZ, dan koopt u niet rechtstreeks het aandeel. Dat doet de uitgever van de turbo voor u. Hij financiert een groot deel van die aankoop (bv. 80 euro). U past dan de rest bij (bv. 20 euro).

 

In ons voorbeeld zal de waarde van de turbo gelijk zijn aan het verschil tussen de koers van aandeel XYZ (100 EUR) en het financieringsniveau van de emittent (80 euro). Klimt de koers van het aandeel naar 110 euro, dan zal de koers van de turbo stijgen naar 30 euro (= 110-80). Daalt de koers van aandeel XYZ naar 90 euro, dan daalt de koers van de turbo naar 10 (= 90 -80).

 

Als de koers van aandeel XYZ uitzakt onder de 80 euro, valt de waarde van de turbo terug naar nul en wordt hij gedesactiveerd door de uitgever. Als hij nog verder zou dalen, zou de uitgever namelijk verlies lijden. De grens van 80 euro is in ons voorbeeld m.a.w. de stoploss. In de praktijk zal de koers van de turbo lichtjes afwijken van de waarden hierboven (de uitgever rekent intresten aan die hij gaandeweg afhoudt van de waarde van de turbo).

 

De waarde van een turbo short berekenen

Indien de huidige koers van het aandeel 100 euro is, zal de emittent van de turbo de stoploss bijvoorbeeld instellen op 120 euro. De waarde van de turbo is gelijk aan het verschil tussen die stoploss en de koers van het aandeel (120 - 100 = 20 euro).

 

Als de koers van het aandeel daalt naar 90 euro, stijgt de waarde van de turbo naar 30 euro (=120 - 90). Klimt het aandeel daarentegen naar 110 euro, dan daalt de waarde van de turbo (110 - 90 = 20 euro). En als de koers van het aandeel stijgt tot 120 euro, dan wordt de waarde van de turbo nul en houdt hij op te bestaan.

 

Impact van de hefboom op de koers van een turbo

Turbo's zijn voer voor beleggers die speculeren op bewegingen die moeilijk, zo niet onmogelijk te voorspellen zijn. Wilt u toch eens bewust een gokje wagen, doe dat dan met een klein deel van uw vermogen (dat u perfect kunt missen zonder uw levensstandaard in gevaar te brengen) en vermijd turbo's met een al te groot hefboomeffect.

 

Hoe dichter de stoploss bij de actuele koers van het onderliggend actief wordt gezet, hoe lager de prijs van de turbo en hoe groter het hefboomeffect. Daartegenover staat dat het risico dat de stoploss wordt bereikt ook veel groter is (en u dus uw inleg volledig verliest). In ons voorbeeld stijgt de turbo met een stoploss op 95 euro met 100 % in waarde als de koers van het aandeel XYZ slechts 5 % hoger klimt. Maar daalt de koers van XYZ met amper 5 %, dan is de turbo niets meer waard en gaat uw inleg in rook op. Bij de turbo met stoploss op 80 EUR, mag het aandeel XYZ al 20 % dalen alvorens de turbo ophoudt te bestaan. Maar uw potentiële winst is ook kleiner.

 

Deel dit artikel