Analyse
Deeleconomie is dé nieuwe trend... 1 jaar geleden - donderdag 15 december 2016
Als belegger is het echter moeilijk om op deze nieuwe trend in te zetten.
Deeleconomie is dé nieuwe trend...

Deeleconomie is dé nieuwe trend...

De deeleconomie is een systeem waarbij particulieren goederen en diensten uitruilen of delen en dat berust op het concept dat het goedkoper is een voorwerp te gebruiken dan te kopen. Sinds de economische crisis is dit nieuwe consumptiepatroon in volle bloei. De nieuwe tendens werd door sommigen snel opgepikt en dankzij de ontwikkeling van het internet en het toenemend aantal smartphones zetten zij algauw deelplatformen op poten, waaruit zij steeds meer omzet boekten en fikse commissies opstreken.

Deze nieuwe trend is voor de huidige sectorspelers echter een hele uitdaging. Ook moet de regering dringend op zoek naar oplossingen (regelgeving, fiscaliteit...) om deze opkomende economie in goede banen te leiden. Het ziet er immers niet naar uit dat deze tendens zomaar zal verdwijnen. Zo schat PricewaterhouseCoopers dat de deelplatforms tegen 2025 een omzet zullen boeken van 83 miljard euro (t.o.v. 3,6 miljard in 2015).

Een van de vele bedrijven die in dit kader het licht zag, is Airbnb, een startup gespecialiseerd in de verhuur van appartementen onder particulieren. De groep zou zo'n 30 miljard dollar waard zijn, alias driemaal de beurswaarde van hotelketen Accor, en kan vandaag bogen op meer dan 2 miljoen appartementen wereldwijd. Daarnaast heb je de carpoolsite BlaBlaCar die tegenwoordig 35 miljoen leden telt in 22 landen. Drivy is dan weer een site voor de verhuur van auto's onder particulieren. En laten we Uber niet vergeten, dat al heel wat protest uitlokte van taxichauffeurs. Dit platform zou vandaag 50 miljard dollar waard zijn en is actief in meer dan 500 steden wereldwijd!

Als belegger is het moeilijk om op deze nieuwe trend in te zetten. Behalve E-bay dat particulieren met elkaar in contact brengt voor het kopen van een goed of de site voor groepsaankopen Groupon, putten de meeste bedrijven hun kapitaal uit private fondsen. Wel overwegen ze op termijn een beursintroductie, al is dit niet voor morgen.

Wellicht zullen de introductieprijzen van deze nieuwe aandelen echter niet aantrekkelijk zijn. Dit is voor nieuwe spelers in volle bloei wel vaker het geval (het zogenaamde mode-effect). We zullen alvast klaarstaan om u op het juiste moment wegwijs te maken.

Deel dit artikel