Analyse
Stijgende consumptie in de eurozone 1 jaar geleden - woensdag 6 april 2016

In februari zijn de kleinhandelsverkopen in de eurozone voor de 4e maand op rij hoger gegaan (+0,2 % ten opzichte van januari, +2,4 % ten opzichte van een jaar voorheen).

Toch handhaven we onze adviezen en de samenstelling van onze portefeuilles

 

Hoewel in februari de kleinhandelsverkopen in Duitsland achteruit boerden (-0,4 %), gingen ze er in de meeste andere landen uit de eurozone wel op vooruit, vooral in Frankrijk (+0,6 %).

 

De economische evolutie van de eurozone over het eerste kwartaal 2016 stelt dan ook gerust. Dit is onder meer te danken aan het herstel van de arbeidsmarkt. Zo zakte de werkloosheid in februari tot zo'n 10,3 % van de actieve bevolking (t.o.v. 10,4 % in januari en 11,2 % 12 maanden voorheen). Vergeleken met een jaar geleden is het aantal werklozen in de eurozone met 1303 miljoen afgenomen. Op zich is dit uiteraard geen uitzonderlijke daling (in de eurozone zitten nog steeds 16 634 mensen zonder baan), maar toch is dit al voldoende om de gezinsuitgaven een duw in de rug te geven.

 

Deel dit artikel