Analyse
Oplopende veiligheidskosten: welke gevolgen? 1 jaar geleden - dinsdag 1 december 2015

Door de aanslagen in Parijs is Europa in een verhoogde staat van alertheid en kampen overheden met oplopende veiligheids- en beveiligingskosten. Slecht nieuws voor de economieën? Zullen bepaalde bedrijven hieruit voordeel kunnen putten?

Ja. Dit zou het geval kunnen zijn voor Securitas, Cisco, OSI Systems, Rolls-Royce, Airbus en Deutsche Post.
Niettemin is geen enkel van deze aandelen momenteel koopwaardig.

 

Directe impact op de economie

Net nu de eindejaarsperiode voor de deur staat, waarin de gezinsuitgaven traditioneel de hoogte ingaan, wordt Europa geconfronteerd met een grote veiligheidsdreiging, waardoor veel mensen mogelijk niet snel geneigd zullen zijn om nodeloos de deur uit te gaan.

 

Niet meteen een gunstig scenario voor een continent dat sowieso al worstelt met een zwak economisch herstel, en met bedrijven die aarzelen om te investeren. De eerste slachtoffers zullen de distributiesector en de toerisme- en vrijetijdssector zijn, maar uiteindelijk zal de hele economie in min of meerdere mate geraakt worden.

 

In het 3e kwartaal klokte de groei in de eurozone nog af op 1,6%, maar voor heel 2015 zal hij o.i. niet uitstijgen boven de 1,4%.

 

Impact op de uitgaven

De terreurdreiging veroorzaakt hogere uitgaven voor politie en leger. De NAVO beveelt zijn lidstaten al sinds lang aan om 2% van hun bbp aan defensie te besteden. Maar van de grote Europese landen haalt alleen het VK dat cijfer, Frankrijk komt met 1,8% in de buurt. In Duitsland gaat slechts 1,2% van het bbp naar militaire uitgaven, in Italië 1% en in Spanje 0,9%.

 

Direct gevolg is dat 3/4 van het budget van de NAVO afkomstig is van de VS, en dan is het niet onlogisch dat Washington aan zijn bondgenoten vraagt om een grotere inspanning te leveren om hun eigen veiligheid te financieren. Maar zo'n inspanning is niet evident op een moment dat onze economieën het moeilijk hebben en er overal een strak budgettair klimaat heerst.

 

Ook overstijgt de dreiging waarmee we vandaag kampen het traditioneel defensiekader. De strijd tegen terreur zal bijvoorbeeld ook op technologisch vlak worden gevoerd, en niet alleen op het vlak van puur militair materieel. Allerhande beveiligingsmaatregelen (fysieke bewaking, camera's, controles, online monitoring) zullen worden opgevoerd, en daar hangt een prijskaartje aan.

 

Tal van Europese landen zullen hiervoor diep in de buidel moeten tasten. Bijgevolg zullen de overheidsfinanciën zowat overal onder grotere druk komen te staan. Ook voor de privésector zullen de veiligheidsinspanningen gevolgen hebben. Ze zullen immers wegen op de winstcijfers van de bedrijven, en die zullen ze doorrekenen aan de consument, wat zich dreigt te vertalen in een lagere koopkracht.

 

Voor sommige bedrijven mogelijk goed nieuws

– Securitas biedt beveiligings- en bewakingsdiensten aan en investeert in technologische oplossingen (o.a. intelligente video-analyse). Daarnaast zet het ook in op overnames. De groep beschikt over potentieel, maar dat zit al grotendeels verrekend in de huidige koers.
Verkopen.
– Het Amerikaanse Cisco biedt IT-beveiligingsoplossingen aan en is ook actief in "deep packet inspection" (DPI), de inhoudelijke analyse van online dataverkeer. Die activiteit is voorlopig nog marginaal (minder dan 5% van de omzet), maar zou aan belang kunnen winnen.
Houden.
– Het Amerikaanse OSI Systems produceert o.a. X-ray-apparatuur en metaaldetectoren voor luchthavens en sloot recentelijk een 5-jarencontract af met de Amerikaanse douanediensten. De vooruitzichten zijn goed, maar zitten al in de koers.
Houden.
– Het Britse Rolls-Royce is de nr. 2 in motoren voor gevechtsvliegtuigen en de nr. 1 voor militaire transporttoestellen. Defensie is goed voor 15% van de omzet van de groep, die evenwel door een moeilijke periode gaat en haar omzet zag dalen. Na meerdere jaren van forse koersklim, dook het aandeel sinds januari al ruim 30% lager, maar toch vinden we het nog niet koopwaardig.
Houden.
– Airbus is ook nog actief in de defensiesector, maar trekt zich er mondjesmaat uit terug om zich toe te spitsen op de commerciële luchtvaart (72% v.d. omzet). Zo schroefde het zijn belang in Dassault Aviation (gevechtsvliegtuigen) terug en zal het wellicht nog militaire activa afstoten.
Verkopen.
– Deutsche Post is goed gepositioneerd (versturen van pakjes) om een graantje mee te pikken van een stijgende online verkoop.
Houden.

Deel dit artikel