Analyse
Baltic Dry Index: wat is er aan de hand? 3 jaar geleden - woensdag 9 juli 2014

De Baltic Dry Index noteert op het laagste niveau van het afgelopen jaar. Enkele technische factoren liggen aan de basis van de zwakte.

China en Indonesië liggen aan de oorzaak van de daling van de index. Ook dreigt de index nog een tijdje onder druk te blijven. Voor meer info over deze sector, raden we u ook aan de artikels over CMB te lezen, de Belgische specialist in droge bulk.

 

Belangrijke economische index

De Baltic Dry index geeft het gemiddelde tarief aan voor de bulkscheepvaart en is de belangrijkste graadmeter voor vervoer van grondstoffen over zee. Bulk staat voor gestorte lading of droog massagoed zoals onder meer ijzererts, steenkool en granen. IJzererts en steenkool zijn samen goed voor 80 % van alle bulktransport.

 

De Baltic Dry Index is niet beursgenoteerd en wordt niet verhandeld maar komt tot stand nadat een panel van scheepvrachthandelaren dagelijks tarieven voor meer dan 20 vrachtroutes samenbrengen voor vier types van schepen. Het is dus een soort gemiddelde referentie-index.

 

De Baltic Dry index is een belangrijke barometer om de gezondheid van de wereldeconomie op te meten omdat droge bulk de eerste schakel is van het economische proces en vooral wordt gebruikt in conjunctuurgevoelige sectoren zoals bouw en infrastructuur.

 

Vanwaar de daling?

De daling van de index is grotendeels het gevolg van de ineenstorting van de prijzen voor Panamax-schepen (die door het Panama kanaal varen). Dit jaar alleen al viel de huurtarieven voor dit type met 75 % terug. De hoofdreden is het verbod dat Indonesië begin januari heeft ingesteld om nog nikkel en bauxiet uit het land te exporteren. Het wil hiermee investeringen in smelterijen in het land aanwakkeren.

 

Daarenboven heeft veelvraat China de import van dezelfde grondstoffen flink verminderd. Het ziet er niet naar uit dat deze technische factoren snel zullen verdwijnen en de vraag naar deze schepen spectaculair zal stijgen. De kans is groot dat de Baltic Dry Index nog een tijdje onder druk zal blijven.

 

Deel dit artikel