Analyse
Tips om te beleggen in vier competitieve europese nichespelers... 5 jaar geleden - donderdag 11 oktober 2012

Afgaand op de talrijke sluitingen van productievestigingen is het niet zo goed gesteld met de Europese industrie. Europa heeft nood aan een herindustrialisering maar de middelen daarvoor lijken te ontbreken.

KOOPWAARDIGE AANDELEN.
Tubacex liet uitstekende halfjaarresultaten optekenen; ondanks de crisis blijft de vraag naar energie op peil en is het orderboekje goed gevuld, waardoor ook de tweede jaarhelft wellicht goed zal blijven; de koers klom weliswaar al 13,1 % hoger dit jaar, maar er blijft nog stijgingspotentieel over.
EVS blijft marktaandeel winnen en de winst 2012 zal wellicht hoger uitkomen dan het record van 2008.
Melexis liet een recordhalfjaaromzet optekenen en verhoogde zijn omzetdoel voor 2012. de koers (+ 25,5 % sinds 1 januari) wordt ook ondersteund door de inkoop van eigen aandelen.
Sioen toont zich voorzichtig voor de toekomst, maar die verwachtingen zitten al ruimschoots in de koers verrekend; ondanks een koersklim van 14,7 % dit jaar, blijft het aandeel goedkoop.

 

Sector in crisis

Tussen mei 2008 en april 2009 daalde de industriële productie in de eurozone met 20 %; de activiteit blijft vandaag 10 % onder de piek van vóór de crisis. In amper vier jaar tijd verdween 10 % van de totale tewerkstelling in de sector, en er wordt op middellange termijn geen beterschap verwacht. Uiteraard zit de crisis daar voor iets tussen, maar dat is niet de verklaring voor alle problemen. De toestand verschilt sterk van land tot land: zo heeft de Spaanse en Italiaanse industrie het bijzonder moeilijk, terwijl de Duitse meer dan goed weerstand biedt.

 

Gebrek aan competitiviteit

Terwijl de Europese zonnepanelenmarkt goed is voor drie vierden van de wereldwijde vraag en een derde van alle octrooien in de sector op naam staat van Europese bedrijven, wordt amper 10 % van die zonnepanelen in Europa geproduceerd. Bij de lithiumbatterijen is de situatie nog frappanter: 30 % van alle octrooien zijn Europees maar er wordt niets geproduceerd in Europa! Door de hoge loon- en energiekosten, de hoge fiscale druk en de strenge milieuwetgeving kunnen Europese bedrijven enkel nog competitief zijn voor technologisch geavanceerde producten. Zolang zonnepanelen bijv. nog hoogtechnologische producten waren, konden de Europeanen nog hun graantje meepikken, maar eens het in een tweede fase massaproducten werden, stonden ze compleet machteloos tegen China.

 

Amerika recht de rug

Als de Europese industrie nog succesvol wil zijn, zal ze moeten innoveren. Dat geldt des te meer omdat ook de machtige Amerikaanse industrie de rug lijkt te rechten. De industriële productie heeft er bijna haar niveau van vóór de crisis teruggevonden en de sector creëert opnieuw werkgelegenheid (te danken aan een verhoogde competitiviteit, lagere loonlasten en een verbetering van de energieprijzen: gas vervangt steeds meer olie en steenkool).

 

Performante Europese spelers

De Europese industriële bedrijven moeten enerzijds afrekenen met de concurrentie van de groeilanden en hun onhaalbaar lage productiekosten, en anderzijds met de Amerikaanse industrie die geleidelijk weer op krachten komt. Geen makkelijke context, maar toch slagen sommige Europese spelers er nog in om hun deel van de koek op te eisen. Ze behielden hun beslissings- en onderzoekscentra in Europa, ze beschikken over een concurrentievoordeel in hun sector, en ze bieden producten met een hoge toegevoegde waarde, die ze ook zowat overal ter wereld verkopen. We hebben er vier geselecteerd.

Deel dit artikel