Analyse
Black Friday: hoogdag voor consument 5 jaar geleden - dinsdag 29 november 2011

In de VS werd vorige week vrijdag, tijdens de zogenaamde Black Friday, de periode van de eindejaarskoopjes op gang geschoten. Deze dag wordt van dichtbij gevolgd omdat ze de toon zet voor de rest van het jaar.

Drukke bedoening

Black Friday heeft zijn naam te danken aan de hordes consumenten die winkels overspoelen om koopjes te doen. Het is niet voor niets de eerste dag van het koopjesseizoen en schiet de eindejaarsverkopen op gang.
Grote winkelketens openen hun deuren reeds zo vroeg als 4 uur ’s morgens. Black Friday valt de dag na Thanksgiving, één van de belangrijkste Amerikaanse feestdagen van het jaar waarop traditioneel een kalkoen wordt aangesneden. Bedrijven maken de brug waardoor de meeste Amerikanen in verlof zijn en kunnen shoppen.
Retailers willen de start van de belangrijkste verkoopsperiode van het jaar niet missen en doen dan ook een opbod op het vlak van kortingen en promoties. Dit jaar waren de kortingen enorm omdat retailers vreesden voor een zwakker dan normale opkomst gezien het gebrekkige vertrouwen van de consument. Ze kozen duidelijk voor marktaandeel zelfs al zal dit wegen op de winstgevendheid.

 

Belangrijk

Aangezien de consument verantwoordelijk is voor tweederden van de Amerikaanse economie, mag het niet verbazen dat de belangrijkste dag van het jaar op het vlak van de consumentenuitgaven met argusogen wordt gevolgd door heel wat (beurs)waarnemers.
Deze dag zet immers de toon voor de rest van het jaar en geeft aan in hoeverre de onzekere toekomst het uitgavenpatroon van de Amerikaanse consument beïnvloedt.

 

Deel dit artikel