Nieuws

Is het interessanter om in de luxesector te mikken op het aandeel van Richemont in plaats van dat van LVMH?

6 maanden geleden - woensdag 6 juni 2018
Vooral gezien de koers van Richemont recentelijk een forse duik nam.

Neen. Hoewel de koers recentelijk werd teruggewezen, blijft hij o.i. te hoog. We vrezen dat hij de komende maanden nog meer terrein zal prijsgeven. Laat het aandeel voor wat het is. Wie het al heeft, verkoopt beter.

Richemont heeft het al een jaar of twee niet makkelijk. De oorzaak is te zoeken bij de stagnerende horlogeverkoop, die traditioneel goed is voor het gros van de groepsomzet. Tot twee keer toe al moest Richemont voorraden terugkopen bij zijn detailhandelaars om dumpingprijzen en een aantasting van zijn merkimago te voorkomen. In boekjaar 2016/17 verloor de groepsomzet 4% (in EUR) en in 2017/18 klauterde hij slechts 3% hoger.

In Zuidoost-Azië, de belangrijkste afzetmarkt, trekt de activiteit sinds kort wel weer aan, maar klokte ze uiteindelijk amper boven het niveau van 2013 af. In Europa is de situatie al evenmin fantastisch.

Ondanks zijn goede financiële gezondheid, besliste Richemont om zijn dividend maar met een habbekrats te verhogen (van 1,80 naar 1,90 CHF bruto). Dat laat vermoeden dat de groep op middellange termijn geen hoge toppen zal scheren en het misschien tot herstructureringen of overnames zal komen (eerder al de Italiaanse e-commercespecialist Yoox Net-à-Porter), operaties die veel geld kunnen kosten en waarvan de positieve impact onzeker is, zeker gezien de magere vooruitzichten van het management voor de diverse markten van de groep.

Op de beurs bereikte het aandeel in juli 2016 een dieptepunt van 55 CHF en spurtte het daarna fors hoger, tot zelfs 99 CHF, o.a. omdat de beleggers goede resultaten verwachtten voor boekjaar 2017/18. Dat bleek ijdele hoop. Toen het resultaat medio mei bekend raakte, verloor het aandeel in één dag ruim 5%, en dat lijkt ons nog te weinig.

Koers op het moment van de analyse: 92,06 CHF

Het Zwitserse Richemont is met merken zoals Cartier, Montblanc, Dunhill, enz. de nummer twee in de wereldwijde luxegoederensector. De groep is vooral actief in juwelen en horloges.

Deel dit artikel