Nieuws

Artificiële intelligentie zal een revolutie ontketenen zoals internet dat deed in de jaren 90

1 jaar geleden - donderdag 16 november 2017
Dat is althans de mening van Brian Krzanich, de CEO van Intel. Welke bedrijven zouden hiervan kunnen profiteren?
Artificiële intelligentie zal een revolutie ontketenen zoals internet dat deed in de jaren 90

Artificiële intelligentie zal een revolutie ontketenen zoals internet dat deed in de jaren 90

In de zijlijn van een technologieconferentie brak Brian Krzanich, de CEO van Intel, enkele dagen geleden een lans voor de verdere opmars van artificiële intelligentie (AI). Volgens hem zal AI, waarbij "computers" allerhande vormen van intelligent gedrag vertonen, een revolutie ontketenen zoals ook het internet dat in de jaren '90 deed en staan we nog maar aan het begin van dat proces. In tegenstelling tot stemmen die pleiten voor meer regulering, vindt hij ook dat we niet bang mogen zijn voor die transformatie maar ze juist optimaal moeten benutten in het voordeel van zoveel mogelijk mensen.

Los van enkele "stunts" (zoals de supercomputer Watson van IBM die de 2 beste spelers van de populaire tv-quiz Jeopardy versloeg, of het programma AlphaGo van Google dat zichzelf in 3 dagen tijd tot 's werelds beste speler van het strategisch bordspel Go kroonde), dringt AI vandaag al steeds meer ons dagelijks leven binnen. Denk maar aan de persoonlijke assistent Siri van Apple, de koopsuggesties op Amazon en andere e-commercewebsites, de alsmaar slimmere robots die veel meer kunnen dan 1 specifieke taak uitvoeren en die o.a. in de geneeskunde nieuwe mogelijkheden openen, en aan nog heel wat andere toepassingen.

De in AI gespecialiseerde bedrijven zijn veeleer zeldzaam en gezien de enorme investeringen die nodig zijn, worden veelbelovende kleine spelers al snel opgeslokt door de grote jongens. Vandaag zijn toonaangevende bedrijven uit de halfgeleidersector (Intel, Nvidia) en uit de technologiesector (IBM, Alphabet, Amazon, Facebook, Microsoft, enz.) het sterkst aanwezig in AI.

Het is bijv. geen toeval dat Google als eerste een zelfrijdende auto in het verkeer lanceerde en niet een auto-constructeur, maar op termijn zal er een verbreding komen naar andere sectoren. AI zal het mogelijk maken om alsmaar complexere taken goedkoper (en vaak ook beter) te laten uitvoeren door computers, en dat zal de rentabiliteit van bedrijven in heel wat sectoren een extra boost geven (zoals indertijd de delokalisatie naar lagelonenlanden).

Zo'n evolutie kan angstwekkend lijken (een computer die bijv. patronen herkent in uw gedrag op sociale media moet kunnen voorspellen op wie u bij de volgende verkiezingen gaat stemmen) maar we moeten er, net zoals Krzanich, in geloven dat de mens altijd het laatste woord zal behouden. Anders gezegd, we moeten uitwassen voorkomen, maar we mogen de ogen niet sluiten voor vooruitgang...

Deel dit artikel