Expresslevering: een sector getransformeerd door onze eisen
Beleggen in de sector van de pakketbezorging.
Beleggen in de sector van de pakketbezorging.
Voor online aankopen zijn de standaarden nu: snelle levering, realtime tracking, eenvoudige retourzendingen, flexibele afhaalmogelijkheden…
Om aan deze eisen te voldoen, zetten spelers in de sector in op robotisering in magazijnen, AI voor voorraadbeheer en optimalisatie van leveringsroutes…
Hoe kun je in hun aandeel beleggen?
Deutsche Post: kopen.
bpost en PostNL: houden.
De pakketbezorgingssector profiteert van de sterke groei van e-commerce. Kunstmatige intelligentie en automatisering helpen operatoren om sortering, tracking en leveringsplanning te optimaliseren. En lokale alternatieven (afhaalpunten, automatische pakjeskluizen) bieden meer flexibiliteit en verminderen de trajecten van bezorgers.
De sector lijdt onder de afschaffing van de btw-vrijstelling voor kleine pakketten die worden geïmporteerd uit landen buiten de EU (waaronder China). De verstrenging van de Amerikaanse invoerrechten beïnvloedt eveneens negatief de internationale stromen.
De nalevings- en verwerkingskosten zijn gestegen, waardoor de levering van grensoverschrijdende pakketten trager verloopt en spelers zich moeten aanpassen, soms door meer uit te besteden.
De spelers in de sector zijn ook de historische postoperatoren. En de activiteit van postbezorging blijft dalen, met een gemiddelde afname van 3 tot 5% per jaar in Europa.
In dit landschap doen de grote Europese groepen het beter dan de spelers die vooral op hun thuismarkt gericht zijn, dankzij een grotere aanpassingscapaciteit en forsere technologische investeringen.
Deutsche Post
De Duitse operator geniet een duidelijk concurrentievoordeel dankzij zijn omvang, innovatievermogen en aanpassingscapaciteit aan regelgevende beperkingen.
In het derde kwartaal, ondanks een daling van 2% van de omzet (onder andere door wisselkoerseffecten), steeg de winst met 12%. De daling van de volumes op verbindingen met de Verenigde Staten werd gecompenseerd door een betere capaciteitsplanning en prijsaanpassingen.
In aanloop naar de eindejaarspiek versterkt het bedrijf zijn middelen, onder meer met 10 extra Boeing 777-toestellen voor de Express-divisie, meer personeel bij Supply Chain en 10 000 tijdelijke krachten in Duitsland. In de Europese magazijnen van DHL gaat robotisering gepaard met AI die in realtime tientallen robots coördineert.
De doelstellingen voor heel 2025 blijven behouden: een bedrijfswinst van minstens 6 miljard euro en een vrije kasstroom van ongeveer 3 miljard.
Goed nieuws dat beleggers heeft gerustgesteld en de interesse in het aandeel opnieuw heeft aangewakkerd. Hoewel het aandeel al 23% gestegen is sinds begin 2025, bevestigen we ons advies.
Kopen.
Koers op het moment van de analyse: 42,99 EUR
PostNL
De Nederlandse operator volgt Deutsche Post van dichtbij, dankzij een efficiënte operationele aanpak en groei, maar zijn internationale blootstelling kan een zwak punt worden.
De resultaten van het 3de kwartaal bieden geen garantie dat de doelstellingen voor heel 2025 gehaald zullen worden. De kwartaalomzet is wel licht gestegen, maar de volumes pakketverwerking zijn slechts met 1% toegenomen en het volume postverwerking daalde met 5%.
Het kwartaal werd afgesloten met een bedrijfsverlies van 21 miljoen euro (tegenover 18 miljoen een jaar eerder). Het bedrijf zal in de eindejaarsperiode een tandje moeten bijsteken om een jaarlijkse bedrijfswinst te behalen die vergelijkbaar is met die van 2024 (53 miljoen).
Sinds het begin van het jaar heeft het aandeel 4% verloren. Een daling die al een groot deel van de uitdagingen weerspiegelt. Op korte termijn blijft de zichtbaarheid laag. Op langere termijn mag je een herstel verwachten, gezien de voortzetting van het ambitieuze Breakthrough 2028-plan en de wil om de marges te verbeteren.
Houden.
Koers op het moment van de analyse: 0,96 EUR
bpost
De Belgische operator, die over minder middelen beschikt en meer gericht is op zijn binnenlandse markt, lijkt het meest kwetsbaar tegenover de concurrentie en regelgevende druk.
In het 3de kwartaal is de omzet niet gestegen ten opzichte van een jaar eerder en de rendabiliteit bleef onder druk staan door de zwakke prestaties van de logistieke activiteiten in de Verenigde Staten (Radial). Het bedrijf rekent echter op de piekactiviteit in het laatste kwartaal om zijn doel van jaarlijkse bedrijfswinst te halen (180 miljoen euro, tegenover 225 miljoen in 2024).
We verlagen echter onze winstprognoses, rekening houdend met de financiële lasten die voortkomen uit de overname van Staci. De waardering van het aandeel is laag, met een aanzienlijke korting op zijn activa, maar een herstel kan pas plaatsvinden als de marges duurzaam verbeteren en de strategische transformatie (#Reshape2029) vruchten afwerpt.
Als het risico je niet afschrikt: houden.
Koers op het moment van de analyse: 1,78 EUR