Alstom werd gekozen door Eurostar voor 50 nieuwe treinen
Eurostar bestelt treinen bij Alstom.
Eurostar bestelt treinen bij Alstom.
Het contract heeft een waarde van 2 miljard euro. Goed nieuws voor de Franse groep.
En Alstom boekt vooruitgang in de uitvoering van zijn strategie.
Toch blijft het aandeel, gezien de tegenslagen van de afgelopen jaren en de magere resultaten, iets risicovoller dan het Europese gemiddelde.
Koop Alstom niet.
In de spoorwegsector geven we de voorkeur aan de Duitse partner Knorr Bremse, die Alstom voorziet van remsystemen, airconditioning, passagierstoegangen, sanitaire installaties…
Koop Knorr Bremse.
Voor aankopen op de Franse beurs kun je onze aandelenselector raadplegen:
Eurostar heeft 50 hogesnelheidstreinen besteld bij Alstom, voor een bedrag van 2 miljard euro, om zich voor te bereiden op de concurrentie die binnenkort wordt toegelaten op de lijn Parijs-Londen. De eerste leveringen zijn gepland voor 2031, aan een tempo van 15 treinen per jaar. Volgens Alstom zullen de nieuwe treinstellen ook de onderhoudskosten met 30% verlagen.
De Alstom-site in Charleroi zal betrokken zijn bij de ontwikkeling van de nieuwe treinen.
Dit contract is een van de grootste die Alstom in 2025 heeft binnengehaald (naast grote orders in de Verenigde Staten). Het versterkt de positie van de groep als Europese leider in hogesnelheidstreinen, tegenover concurrenten als het Chinese CRRC en het Duitse Siemens Mobility. Alstom zou daardoor een van zijn belangrijkste doelstellingen moeten halen: een verhouding tussen bestellingen en omzet boven 1 voor het lopende boekjaar.
Alstom heeft onlangs zijn vooruitzichten voor het boekjaar 2025–2026 bevestigd, met een verwachte omzetgroei van 3 tot 5%. Toch leidde die aankondiging niet tot veel enthousiasme. Want de groep heeft beleggers de laatste tijd teleurgesteld: de gegenereerde kasstromen bleven onder de verwachtingen en leveringen lopen regelmatig vertraging op.