Analyse
Unilever reorganiseert zich en boost zijn koers 1 jaar geleden - donderdag 13 april 2017
We wijzigen ons advies.

Het aandeel hinkte de laatste jaren achterop t.o.v. de concurrentie. Na het afgeslagen bod van Kraft moest Unilever zich echter reorganiseren. Hierdoor klom de koers, die eerder werd gestut door de aankondiging van het bod, overdreven hoog. VERKOPEN.

 

Na de mislukte overname van Kraft had Unilever beloofd zijn activiteiten onder de loep te nemen om de concurrentie beter te kunnen tackelen (lokale merken, producten gericht op gezondheid...). Het trok dan ook zijn doelstellingen op: tegen 2020 tipt het op een bedrijfsmarge van 20 % (zonder herstructureringskosten) t.o.v. 15,3% in 2016. We handhaven onze winstraming voor 2017 op 1,90 EUR, maar trekken die op voor 2018 tot 2,20 EUR (2 voorheen). De groep wil de kostenbesparingen sneller doorvoeren, zich reorganiseren, zich van de tak margarine ontdoen… Ook zal ze dit jaar haar dividend met 12% optrekken en weer eigen aandelen inkopen om haar aandeelhouders, ontgoocheld door het afgeslagen bod van Kraft, te sussen. Verder valt af te wachten of ze dankzij de kostenbesparingen haar omzetgroeidoelstelling zal bereiken (3 à 5%/jaar). Ook zou ze haar structuur (nu Britse en Nederlandse entiteit) kunnen vereenvoudigen en onder Nederlandse vlag varen, waardoor er minder kans zou zijn op een vijandige overname (Nederlandse wet minder gunstig). Dit zou voor de aandeelhouder echter nadelig zijn.

 

Koers op het moment van de analyse: 48,29 EUR

 

Unilever is een Brits/Nederlandse groep actief in voeding, verzorgings- en onderhoudsproducten. Bekende merken zijn Knorr, Becel, Lipton, Amora, Carte d’or, Magnum, Sun, Signal, Dove...

Deel dit artikel