Analyse
Beleggen in parkings? 4 jaar geleden - woensdag 25 september 2013

De laatste tijd duikt in verschillende media reclame op voor Creaparkings. Is dit een interessante diversificatie?

Gezien de hoge investeringsbedragen en het gebrek aan transparantie, aan liquiditeit, aan controle door de FSMA en aan een prospectus lopen we niet echt warm voor dit soort beleggingen.

 

Te veel vragen

Zoals voor hotelkamers gaat het bij beleggingen in parkings om grote bedragen, meer dan 100.000 EUR, die niet gecontroleerd worden door de FSMA en ook geen prospectus hoeven uit te geven (“private plaatsing”). U moet dus al bereid zijn om een flink bedrag te reserveren.

 

Daarnaast is de belegging meestal erg ondoorzichtig en bijzonder illiquide. Kan de belegging ooit nog en tegen welke prijs opnieuw verkocht worden, is een vraag die we ons stellen en waar de promotoren geen pasklaar antwoord kunnen op geven. Ook praktisch zitten we met heel wat onbeantwoorde vragen. Hoe worden de inkomsten uit de parking verdeeld? Wat indien de bezettingsgraad lager uitvalt dan vooropgesteld? Hoe zit de eigendomsstructuur in elkaar? Wat bij verandering van de uitbater?...
Allemaal te veel onzekerheden én potentiele risico’s voor het iets hogere rendement dat wordt beloofd.

 

Creaparkings

Als we Creaparkings dan eens van dichterbij bekijken dan stellen we vast dat dit de commerciële naam is die wordt gebruikt door de holding Creadomus Invest (in 2010 opgericht met hoofdzetel in Koksijde). Creadomus Invest was verlieslatend in 2010, 2011 en 2012. Het bedrijf kan dus (nog) niet terugvallen op een lang en goed track record en heeft nog niet veel bewezen.

 

Deel dit artikel