Analyse
Smartphoto: beleggen in kiekjes? 4 jaar geleden - woensdag 14 augustus 2013

Tijdens de vakantieperiode worden er traditiegetrouw heel wat foto’s gemaakt. Maar is het eigenlijk interessant om te beleggen in een bedrijf zoals Smartphoto dat uw leuke momenten omzet in blijvende herinneringen?

Wij denken van niet. De komst van de digitale fotografie leidde tot een boom in het aantal foto’s van amateurfotografen en gezinnen. Maar het veroorzaakte ook grootse omwentelingen in het landschap van de foto-ontwikkelaars. Zelfs als de koers van Smartphoto iets lager ligt dan zijn boekwaarde, toch blijft het aandeel rekening houdend met de vooruitzichten, nogal duur. Gezien de recente koersopstoot is dit het moment om uw winst op te nemen.

 

Van Spector tot Smartphoto

Smartphoto kende een bewogen verleden. Het in de jaren 60 ontstane familiale fotoafwerkingsatelier DBM-Color groeide in de jaren 90 uit tot een beursgenoteerde groep (Spector) die zowel via fotografen in België als via postorder in diverse Europese landen (Extra Film) filmrolletjes ontwikkelde en foto’s afdrukte. Om de terugval van het volume foto’s te compenseren diversifieerde Spector ook naar de verkoop van fotocamera’s en multimedia met de overname van het Duitse Photo Porst en het Belgische Photo Hall, activiteiten die ze uiteindelijk door de afhakende consument weer afstootte.

Huidige activiteiten

In mei jl. werd Spector Photo Group officieel omgedoopt tot Smartphoto Group. Het bedrijf legt zich nu toe op het afdrukken van digitale foto’s en posters en op gepersonaliseerde foto-producten zoals fotoalbums, wenskaartjes en fotogeschenken die door de consument rechtstreeks via het internet (in 14 Europese landen) worden besteld. Daarnaast richt het zich in beperkte mate ook nog tot bedrijven en de professionele markt.

Welke toekomst?

Smartphoto is actief in een uiterst concurrentiële markt waar het direct moet opboksen tegen grote gevestigde spelers zoals het Duitse CeWe Color, maar ook tegen heel wat nieuwkomers die via internet opereren en winkelketens die met andere fotocentrales samenwerken. De winstmarges zijn dan ook flinterdun (zeer veel promotieacties). Voor 2013 rekent Smartphoto (0,57 EUR) op een lichte omzetgroei en gelijkblijvende marges. Wij tippen voor dit en volgend jaar op een winst per aandeel van ±0,03 EUR en geen dividend. Ook daarna lijkt ons het winstgroeipotentieel zeer beperkt. De groep heeft weinig schulden maar wel een pak goodwill op de balans.

 

Koers op het moment van de analyse: 0,57 EUR


Deel dit artikel