Analyse
Lufthansa: verkoop van activa op til? 5 jaar geleden - maandag 11 juni 2012

Om de crisis in de sector het hoofd te bieden zal Lufthansa misschien enkele activa moeten verkopen. Toch blijft het een van de meest solide luchtvaartmaatschappijen.

De koers  lijdt onder het feit dat de groep moeite heeft om de hoge kerosineprijs door te berekenen.
Het aandeel is correct gewaardeerd. 
HOUDEN.

 

Lufthansa zou overwegen om na BMI (regionale Britse maatschappij) ook zijn restauratiedochter LSG Sky Chefs en zijn informaticadiensten te verkopen. Deze twee divisies die samen 10 % van de omzet genereren, behoren niet echt tot de core business van de groep. Na 09/11 stond LSG al eens in de etalage, maar de verkoop werd afgeblazen toen het luchtvaartverkeer herstelde en de divisie opnieuw winstgevend werd. Dat de geruchten over een mogelijke verkoop nu weer de kop opsteken moet niet verwonderen. Van de hoge kerosineprijzen tot de concurrentie van de lowcostmaatschappijen over de heffingen op luchttransporten, Lufthansa heeft het net als de hele sector niet onder de markt. Daarom wil de groep koste wat het kost de soliditeit van haar financiële situatie bewaren door enkele niet-strategische activa af te stoten. Volgens ons brengt dat de langetermijnvooruitzichten van de groep niet in gevaar. Wij blijven ervan overtuigd dat Lufthansa dit dipje te boven zal komen en zijn leiderspositie op de Europese markt zal kunnen behouden, o.m. dankzij de omvang van zijn thuismarkt. We laten onze ramingen van de winst per aandeel (exclusief eenmalige resultaten) voor 2012 en 2013 op 0,10 en 1,00 EUR.

 

Koers op het moment van de analyse: 8,27 EUR

 

Lufthansa is een Duitse luchtvaartmaatschappij met meer dan 100 000 werknemers die 74 % van haar omzet in het personenvervoer realiseert. Tot de groep behoren ook Austrian Airlines, SWISS en Germanwings. Voorts heeft Lufthansa participaties in Brussels Airlines, JetBlue en SunExpress. De groep is ook actief op het vlak van logistiek (10 % van de omzet), onderhoud en herstel van vliegtuigen (9 %), restauratie (6 %) en informaticadiensten (1 %).

 

 


 

Deel dit artikel