Analyse
Naamswijziging op beurs: waarom? 6 jaar geleden - donderdag 10 maart 2011

Op de aandelenmarkten is het niet uitzonderlijk dat een bedrijf zijn naam wijzigt. De redenen hiervoor zijn zeer uiteenlopend. Dit kan gaan van esthetische redenen tot het willen nemen van een nieuwe start of een streep te willen trekken onder een moeilijke periode uit het verleden.

 

Negatieve connotatie

Een voorbeeld van een naamswijziging die tot doel had het verleden te begraven, was Union Minière (in 2001). Die naam deed te veel denken aan het koloniale verleden van de groep en al de excessen die daarmee gepaard zijn gegaan. Bovendien werd de groep nog te veel gezien als een vervuilende grondstoffengroep. De nieuwe naam, Umicore zou volgens het management een beter beeld geven van de groepsactiviteiten. Die situeerden zich niet meer in de mijnbouw maar in moderne industriële segmenten. Deze ommezwaai heeft de groep geen windeieren gelegd want sindsdien was het één van de beurslievelingen.

 

Verplichting

Ongeveer een jaar geleden veranderde Fortis-holding haar naam in Ageas. De holding had geen andere keuze gezien BNP Paribas de rechten op de naam Fortis had gekregen. Een wettelijke verplichting kan dus ook een reden zijn om van naam te veranderen. De topmensen van het huidige Ageas waren daar, laten we eerlijk zijn, niet rouwig om. De naam Fortis was opgebrand en maakte bij te veel mensen negatieve gevoelens los. Het management kreeg een kans om te breken met het verleden en een nieuwe start maken.

 

Esthetiek

Om esthetische redenen een naamswijziging doorvoeren, komt ook veel voor. Een mooi voorbeeld hiervan is biotechgroep OncoMethylome. De naam deed te veel denken aan kanker en was onuitspreekbaar in de Verenigde Staten. Het management koos voor een meer trendy naam die in de biotechsector niet misstaat en bij analisten en beleggers meer tot de verbeelding spreekt: MdxHealth. Dit was echter niet de enige reden. De groep had een strategische ommezwaai doorgevoerd en wou dit met een nieuwe naam in de verf zetten.

 

Fusie en overname

Een voor de hand liggende reden, is een naamswijziging bij overname of fusie. Wie herinnert er zich Interbrew nog? Eerst was er de fusie met het Braziliaanse Ambev, waardoor Inbev ontstond en daarna werd Anheuser Busch overgenomen en kreeg het geheel de naam AB InBev. Of wie kent er de voormalige hoogvlieger Real Software nog? Dit is nu Real Dolmen nadat Real Software en Dolmen de handen in elkaar sloegen.

 

Gemakkelijker

Nu heel wat aandelen gedematerialiseerd zijn, is een naamswijziging veel gemakkelijker geworden voor beleggers. Voorheen of in het geval er nog papieren aandelen zijn, moeten die bij loketinstellingen worden gestempeld.

 

Pairi Daiza

Schrik niet op als u binnenkort op Euronext Brussel deze naam terugvindt. Als de buitengewone algemene vergadering midden maart haar fiat geeft, zal Parc Paradisio deze naam aannemen. Het management wil hiermee de nieuwe activiteiten, een Chinese en Indonesische tuin, beter laten uitschijnen en zijn strategiewijziging van 2006 nogmaals in de verf zetten.

 

Deel dit artikel